Gå til innhold

Hvordan kombinere løping og sykling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har løpt i et halvt år og til nå vært opptatt av restutisjon, en hviledag mellom øktene. Men nå ønsker jeg å sykle til/fra jobb i tillegg, uten at det går utover mine løpeøkter som må være minimum 3 dager i uka. Hvordan løser jeg det på en smart måte for kroppen min og for å unngå at det blir for mye? 

Syklinga vil t/r være på ca 1,5 mil.

Anonymkode: 0517f...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Prøv og se hvordan det går, er mitt råd. Jeg har kombinert jobb-syking (8 km hver vei, på vestlandet med mye oppoverbakker) med kampsport i mange år. 

Du kan jo legge minst en av løpeøktene i helgene, og ellers ta jobbsyklingen litt rolig. Du trenger jo ikke gønne på så du blir dausliten. 

Anonymkode: 8b205...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har løpt i et halvt år og til nå vært opptatt av restutisjon, en hviledag mellom øktene. Men nå ønsker jeg å sykle til/fra jobb i tillegg, uten at det går utover mine løpeøkter som må være minimum 3 dager i uka. Hvordan løser jeg det på en smart måte for kroppen min og for å unngå at det blir for mye? 

Syklinga vil t/r være på ca 1,5 mil.

Anonymkode: 0517f...d15

7,5 km hver vei er  ikke mye, og hvis du på ganske lette  gir holder pulsen så lavt at du lett klarer å snakke (sone 2), så stjeler  du nesten ingenting av overskuddet du trenger for å løpe. Såpass lett sykling er som restitusjon å regne.

Nå som du er såpass godt i gang tåler du trolig å trene noen dager uten mellomrom. Jeg er usikker på hva som er smart med restitusjon, men har en teori om at  jeg på et tidspunkt i uka  bør hvile så mye at hvilepuls påfølgende dag faller omtrent  til  minimumsnivå. Det kan bety to hviledager eller lette dager etter hverandre.

Skøyteløperen Van der Pool trente forferdelig mye  5 dager i uka og med to hviledager etter hverandre. Han ble best.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...