AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Husker du Ole Kopreitan med barnevognen sin på Karl Johan ...? Kom til å tenke på ham da jeg leste artikkelen "Originalene som forsvant" i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/oslo/i/wElXG/originalene-som-forsvant Husker du noen av disse, og kjenner du flere byoriginaler i dagens Oslo ...? Selv snakket jeg for første gang med Ole Kopreitan i 1989, og det ble mange hyggelige samtaler hver gang jeg traff ham på gaten i de påfølgende årene frem til han døde i 2011; var i begravelsen der mange kjente ansikter fra politisk hold var å se. Trist å tenke på at slike fargerike lyspunkter i hverdagen er blitt borte, én etter én, og det finnes bare én "offisiell" byoriginal igjen som fortsatt er på Karl Johan og selger jakkemerker; dagens Oslo er blitt en by der folk stirrer på hver sin smarttelefon mens de krysser veien, og det å snakke til ukjente, levende mennesker på gaten nærmest er tabu; skjermen er blitt midtpunktet i folks liv. Savner Ole og barnevognen hans; savner den byen Oslo en gang var, en by som var varmere og vennligere enn idag, der det er blitt vanlig å lese nyheter om knivbruk og meningsløs vold. Anonymkode: 23ff9...d5b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå