Purple_Pixiedust Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 (endret) Hei. Jeg blir søkt inn til bemannet bolig. Delvis mitt ønske, men egentlig mest sykehuset sitt. Jeg vil helst bli frisk i eget hjem. Uansett er det vel flere års ventetid. Det jeg lurer på om det er noen her som bor sånn? Der jeg evt skal er det fullt utstyrte leiligheter, et fellesområde med stue og TV og en bemannet base i første etasje. Hvordan er det å bo slik? Ble du bedre av å bo der? Har du evt bodd der tidligere, men blitt bedre og flyttet ut igjen? Annet? Jeg har bipolar, asperger syndrom, avhengig, unnvikende og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse samt rusavhengighet og er per tiden mer eller mindre i aktiv rus. Jobber med å komme meg ut av det. Ja angående emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse så er det noen behandlere som mener kompleks PTSD passer bedre. Og mtp hvor masse symptomer jeg har på det kontra borderline så er det mulig noe i det. Men det er ikke nøye. Symptomer er symptomer. Endret 15. mai 2023 av Purple_Pixiedust 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Ikke selvopplevd, men jeg er pårørende. Har du vært på institusjon før og syns det var ok? Det er så individuelt tror jeg. Kommer også veldig an på hvordan de ansatte på boligen er. Er det en bolig for personer i aktiv rus eller må du gjennom avgiftning? Han jeg var pårørende for opplevde de hang seg veldig opp i rus- delen av problematikken og ikke tok ordentlig tak i psykiatri- biten. Han har også kombinert unnvikende og emosjonelt ustabil PF. Selvom oppholdet absolutt ikke var ideelt og hadde mye forbedringspotensial så var han ikke frisk nok til å bo hjemme eller hadde noe reelt alternativ om han ville bli bedre. Anonymkode: 14f7f...136
Purple_Pixiedust Skrevet 15. mai 2023 Forfatter #3 Skrevet 15. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke selvopplevd, men jeg er pårørende. Har du vært på institusjon før og syns det var ok? Det er så individuelt tror jeg. Kommer også veldig an på hvordan de ansatte på boligen er. Er det en bolig for personer i aktiv rus eller må du gjennom avgiftning? Han jeg var pårørende for opplevde de hang seg veldig opp i rus- delen av problematikken og ikke tok ordentlig tak i psykiatri- biten. Han har også kombinert unnvikende og emosjonelt ustabil PF. Selvom oppholdet absolutt ikke var ideelt og hadde mye forbedringspotensial så var han ikke frisk nok til å bo hjemme eller hadde noe reelt alternativ om han ville bli bedre. Anonymkode: 14f7f...136 Jeg har vært mye på institusjon. Har rundt 70 innleggelser bak meg. Noen lange, men flest på en uke. Har også bodd på krisesenter og ett år i rusbehandling. Så ja. Jeg er vanligvis ikke i så aktiv rus som nå så jeg skal ikke i rusboliger, men psykiatribolig. Det kan være litt rus der, men det er feks nulltoleranse for rus i fellesområder i motsetning til rusboliger. Så synd at de hang seg sånn opp i rusen. Det er jo roten til problemet man må ta. Jeg vil tro det kommer an på de ansatte ja hvordan man trives. Jeg har en tendens til å få en god relasjon til ansatte i helsevesenet av en eller annen grunn, så blir sikkert å få det nå også. Jeg er aldri i konflikt med noen av alle de som har fulgt meg opp og er høflig og grei. Har selvsagt møtt noen jeg ikke liker, men de har ikke likt meg tilbake føler jeg. Da blir jeg utrygg og trekker meg unna. Jeg er så mye inn og ut av sykehus at jeg har en egen avtale om innleggelser med visse rammer som at det må gå 4 uker mellom hver innleggelse og jeg skal være nykter når jeg ber om det. Hatt avtalen i noen år nå. Men jeg vil jo leve mer selvstendig. Bare blir gradvis dårlig når jeg er hjemme. Endret 15. mai 2023 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 Jeg har bodd sånn i et par år. Ble på mange måter sykere, samtidig ser jeg nå tilbake og innser at det var det jeg trengte der og da da jeg isolerte meg selv noe voldsomt. Bemannet base og flere leiligheter, daglige besøk satt opp etter behov og vi laget en plan for hva jeg trengte mm. Det verste for min del var dog naboene. Mange med mye tung rushistorikk, MYE bråk og en god del utskiftninger av naboer, det stresset meg veldig mye. Leiligheta var forøvrig grei nok den, fin beliggenhet og hyggelig pris. Veldig fornøyd med det meste av personale var jeg også. Anonymkode: 17166...e54
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 Heldig om du får plass. Er skrikende behov etter slike boliger over hele landet. De må bygge mer ut. Flere står i kø i årevis for å få plass. Anonymkode: 67ac7...3ec
Purple_Pixiedust Skrevet 15. mai 2023 Forfatter #6 Skrevet 15. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har bodd sånn i et par år. Ble på mange måter sykere, samtidig ser jeg nå tilbake og innser at det var det jeg trengte der og da da jeg isolerte meg selv noe voldsomt. Bemannet base og flere leiligheter, daglige besøk satt opp etter behov og vi laget en plan for hva jeg trengte mm. Det verste for min del var dog naboene. Mange med mye tung rushistorikk, MYE bråk og en god del utskiftninger av naboer, det stresset meg veldig mye. Leiligheta var forøvrig grei nok den, fin beliggenhet og hyggelig pris. Veldig fornøyd med det meste av personale var jeg også. Anonymkode: 17166...e54 Det hørtes for det meste bra ut. Minus det med rusen. Jeg vil jo vekk fra den ikke bli eksponert for den. Jeg trenger nok stabil oppfølging på daglig basis et par-tre år skal jeg klare å bygge et godt nok fundament til å fungere i hverdagen. I hvert fall mener alle rundt meg det. I perioder på en måneds tid så fungerer jeg bedre, men så rakner alt igjen gang på gang. Fikk du administrere medisiner og sånt selv? AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Heldig om du får plass. Er skrikende behov etter slike boliger over hele landet. De må bygge mer ut. Flere står i kø i årevis for å få plass. Anonymkode: 67ac7...3ec Ja jeg er klar over det. Men nå har sykehuset skrevet en faglig vurdering til kommunen og kommunen skal komme hjem til meg for en kartleggingssamtale. så får vi se. Men regner med å måtte vente i flere år ja. Og på den tiden kanskje jeg blir så bra at jeg kan takke nei? Jeg har stått på venteliste for noen år siden, men jeg trakk meg etter 1,5 år på venteliste fordi jeg ville greie meg selv. Ser vel egentlig ikke noen grunn til at jeg får avslag denne gangen når jeg til og med blir "tvunget" av sykehuset. Endret 15. mai 2023 av Purple_Pixiedust
Topsi Skrevet 15. mai 2023 #7 Skrevet 15. mai 2023 Jeg bodde i slik bolig tidligere. Var egentlig veldig greit. Var ikke så mye i fellesareal, men fikk litt hjelp og psykisk støtte. Var delvis bemannet, ikke hele døgnet. Flyttet ut da jeg ble bedre...
Purple_Pixiedust Skrevet 15. mai 2023 Forfatter #8 Skrevet 15. mai 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Jeg bodde i slik bolig tidligere. Var egentlig veldig greit. Var ikke så mye i fellesareal, men fikk litt hjelp og psykisk støtte. Var delvis bemannet, ikke hele døgnet. Flyttet ut da jeg ble bedre... Så bra du hadde det greit der. Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å være i fellesområdene ettersom jeg bruker være det på sykehuset. Kommer litt an på hvem andre som bor der og da. Men jeg har litt kunnskap om de boligene og de blir ikke tatt inn de med tyngst rus der jeg evt skal. De havner i egne boliger med høyere bemanning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå