Augustbrud02 Skrevet 31. oktober 2002 #1 Del Skrevet 31. oktober 2002 Etter å ha vært i min første ordentlig stilling i litt over ett år, med dårlige medarbeidere og et forferdelig miljø har jeg nå sagt opp. det er utrolig deilig å vite at jeg skal slippe å være der mer, for det arbeidsmiljøet har virkelig ødelagt meg på mange måter. Jeg har nå sendt en hel masse søknader, men uten særlig hell. Jeg var på et intervju i sommer, men da fikk jeg beskjed om at alle var kalt inn til intervju. Jeg er kanskje det man kan kalle overkvalifisert til en del vanlige kontorstillinger, da jeg har 4 års datautdannelse. Men jeg ønsker ikke lenger å jobbe med data (den arbeidsplassen jeg var på ødela alt som het glede over å jobbe med dette), jeg ønsker å ha en mer vanlig og variert kontorstilling. Men aldri hører jeg noe fra de stedene jeg søker og de gangene jeg hører noe er alltid beskjeden "stillingen er besatt". Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg bør søke for å virke litt mer interesant og iallfall ha et håp om å inn til intervju? Eller er det bare så håpløst å få jobb nå, og spesielt med min utdannelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 31. oktober 2002 #2 Del Skrevet 31. oktober 2002 Send en åpen søknad til Staten. En eller annen avdeling/kontor. Man bør kanskje lure på hvorfor folk blir i 30 år i samme jobb. Det er arbeidsmiljøet. Er selv dårlig lønnet, men har et fantastisk arbeidsmiljø. Så det er en grunn til at dyktige jurister har jobbet 5-6 år på "luselønn" (i forhold til det private). Lurer på om jeg blir så lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 31. oktober 2002 Send en åpen søknad til Staten. En eller annen avdeling/kontor. Man bør kanskje lure på hvorfor folk blir i 30 år i samme jobb. Det er arbeidsmiljøet. Er selv dårlig lønnet, men har et fantastisk arbeidsmiljø. Så det er en grunn til at dyktige jurister har jobbet 5-6 år på "luselønn" (i forhold til det private). Lurer på om jeg blir så lenge. Det er akkurat staten jeg snakker om. Har ikke mye lyst til å skulle tilbake i en jobb i staten etter det jeg opplevde. Jeg ble regelrett skviset ut av jobben jeg hadde og medarbeiderene mine prøvde ikke å ta meg inn i miljøet i det hele tatt. Opplæringen var også lik null - utrolig irriterende og demotiverende. Men takk for tips... Forhåpentligvis er det ikke like ille alle steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 31. oktober 2002 #4 Del Skrevet 31. oktober 2002 Det er klart at ikke alle arbeidsplasser i staten er like!!!! Tror at trivselen er like forskjellig på diverse statlige arbeidsplasser som i det private næringsliv. Det er ikke sikkert at du er overkvalifisert (eller underkvalifisert for den saks skyld). Når man søker på jobber er det faktisk ofte mye tilfeldigheter som avgjør om du blir tatt med i vurderingen eller ikke. Husk at mange stillinger har haugevis med søkere og en bedrift har ikke alltid anledning til å gå grundig gjennom alle søknader dersom de føler at de har flere gode kandidater å intervjue. Dermed går de resterende søknadene i "søpla". Hvis man ikke evner å skille seg ut gjennom sin søknad er det også lett at man ikke kommer i "den riktige bunken". Jeg vil anbefale deg å sende en generell søknad til et rekrutteringsbyrå. Det finnes en hel haug av dem: Mercuri Urval, Right Search and Selection, TMP, Raadhuset o.s.v o.s.v. Ta en telefon til dem og si at du er på utkikk etter ny jobb, og be om å få komme på et generelt intervju. Da får du mulighet til å "selge" deg selv, samt si noe om hva du ønsker å jobbe med. Dersom de ikke gjør dette når de ikke har en stilling som passer for deg akkurat nå, bør du sende inn en omfattende søknad som sier hva du tiligere har gjort og også i hvilken retning du ønsker å gå. Så legger du selvsagt ved CV din. Det private markedet for IT/data-utdannede er veldig stramt om dagen, så det kan være en ide å se på alternative jobber i andre bransjer. Jeg jobber selv innen IT, og tro meg: Når kollegene mine blir sagt opp i hopetall er det neppe plass for noen "nye" mennesker. Tenk nøye gjennom hva du har lært i jobben din og gjennom studier og annen erfaring og se hvordan dette kan brukes på nye måter. Jo flere "kanaler" du søker etter jobb i jo større er jo sjansen for at drømmejobben dukker opp, og at den blir DIN! Vær fleksibel!!! Kanskje ikke du får drømme jobben heller med en gang, men du får kanskje en annen stilling i et selskap som kan gi gode muligheter for videre utvikling. Det er vel så viktig. LYKKE, LYKKE TIL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå