AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Vi er ryddige av oss begge to. Liker å ha det rent og ryddig stort sett alltid. Vi rydder av bordet og vasker opp med en gang etter måltidet. Vi liker ikke å ha oppvasken stående. Og slik har det vært i de 16 årene vi har vært sammen. Men nå begynner jeg å merke en endring. I helgene så rydder ikke mannen opp etter seg eller de yngste barna på dagtid. Så når jeg kommer hjem fra nattevakt og våkner eller tidligvakt, kommer jeg hjem til rotete hus. Dvs oppvaskmaskinen er full og ikke satt på, ser at de yngste barna har gått fra maten (fat og mye smuler på bordet og i gulvet) både på spisebordet og sofabordet. Også har noen fått rester av potetgullet fra i går, så teppenet på stua er full av smuler. Kjøkkenbenken er det rot av fjøl, møkkete kniver, smuler og andre brukte kjøkkenredskaper. Leker etter barna strødd lver alt, samme gjelder klær. Og på vaskerommet er det kastet inn både det ene og det andre. På badet er det klær slengt på gulvet og det står ting utover benker og overflater. Sengene på rommene er ikke redd opp. Er slitsomt å komme hjem fra jobb for å måtte rydde etter de, bare fordi far ikke ber barna hjelpe til å rydde etter seg, eller at han ikke tar det. Når jeg har fri gjør jeg slike ting med barna. Så ser jeg far og barna koser seg ute, og jeg skulle gjerne også gjort det. Men jeg må rydde opp inne slik at det ser greit ut før vi skal få besøk på ettermiddagen (for det er jo som oftest i helgene vi får besøk). Kjenner jeg må få en ordning på dette. Men da jeg kommenterte det til mannen i dag, svarte han bare at jeg har vært sur og grinete i hele dag. Gikk å la seg uten å rydde opp siste rest også. Har dere noen gode råd? Barna er forresten 12-8-4 år gamle. Anonymkode: 281e9...b24
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Skrevet 14. mai 2023 Er det du som ønsker alle disse besøkene hvor huset må være strøkent? Anonymkode: 53658...53a 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det du som ønsker alle disse besøkene hvor huset må være strøkent? Anonymkode: 53658...53a Nei, i helgen var det hans familie og venner som han hadde invitert. Men vi har alltid hatt standarden «vi rydder etter oss med en gang» slik at det alltid går an å ta i mot besøk, impulsivt eller ikke uten å må rydde mye. Ts Anonymkode: 281e9...b24 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 Utrivelig for barna, men bare la det flyte. Her så lar jeg bare rotet ligge, helt til han blir irritert og tar det. Han kommenterer; ser jo helt jævli ut her!!! Da bruker jeg å svare; ja men vet du hva jeg bruker å gjøre når jeg syns det er rotete? Jeg bruker faktisk å rydde jeg, istedenfor å kommentere det! Anonymkode: 631f8...e56 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Utrivelig for barna, men bare la det flyte. Her så lar jeg bare rotet ligge, helt til han blir irritert og tar det. Han kommenterer; ser jo helt jævli ut her!!! Da bruker jeg å svare; ja men vet du hva jeg bruker å gjøre når jeg syns det er rotete? Jeg bruker faktisk å rydde jeg, istedenfor å kommentere det! Anonymkode: 631f8...e56 Det har du i grunn rett i. Men da ønsker ikke jeg være til stedet når det kommer besøk. Er utrolig flaut! Ts Anonymkode: 281e9...b24
lillevill Skrevet 14. mai 2023 #6 Skrevet 14. mai 2023 Alle har rotete hus npr de har 3 barn på 12,8,4. Jeg har bare ett barn og jeg har støvsugd i dag. Men nå er det mer rusk på gulvet. Stekt løk. Jeg skal støvsuge i morgen..føler ikke for å være sur på meg selv for at det ikke er strøkent. Rekker ikke over alt hver dag men har gjort mye allikevel.. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Skrevet 14. mai 2023 lillevill skrev (4 minutter siden): Alle har rotete hus npr de har 3 barn på 12,8,4. Jeg har bare ett barn og jeg har støvsugd i dag. Men nå er det mer rusk på gulvet. Stekt løk. Jeg skal støvsuge i morgen..føler ikke for å være sur på meg selv for at det ikke er strøkent. Rekker ikke over alt hver dag men har gjort mye allikevel.. er forskjell på litt rusk som det blir hver dag, kontra at du ser at 4åringen har hatt fest ved hvert et bord (i tillegg til på gulvet). Det er normalt i min krets å ta av etter seg, tørke av bordet og få med de største smulene/brødbitene/ andre biter av mat opp av gulvet når måltidet er ferdig. Ts Anonymkode: 281e9...b24
~white lady~ Skrevet 14. mai 2023 #8 Skrevet 14. mai 2023 Synes mannen din godt kan rydde (sammen med barna) underveis. Det har med respekt for hverandre å gjøre, og er også en måte å vise at man elsker partneren sin. Er jo mye hyggeligere å komme hjem fra nattevakt og kunne gå rett i seng, i stedet for å rydde andres rot. Ved at han ikke rydder, signaliserer han også til barna at det er greit å la rot ligge, for mamma (senere fremtidig partner) tar det. Forklar han hva du tenker. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #9 Skrevet 14. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi er ryddige av oss begge to. Liker å ha det rent og ryddig stort sett alltid. Vi rydder av bordet og vasker opp med en gang etter måltidet. Vi liker ikke å ha oppvasken stående. Og slik har det vært i de 16 årene vi har vært sammen. Men nå begynner jeg å merke en endring. I helgene så rydder ikke mannen opp etter seg eller de yngste barna på dagtid. Så når jeg kommer hjem fra nattevakt og våkner eller tidligvakt, kommer jeg hjem til rotete hus. Dvs oppvaskmaskinen er full og ikke satt på, ser at de yngste barna har gått fra maten (fat og mye smuler på bordet og i gulvet) både på spisebordet og sofabordet. Også har noen fått rester av potetgullet fra i går, så teppenet på stua er full av smuler. Kjøkkenbenken er det rot av fjøl, møkkete kniver, smuler og andre brukte kjøkkenredskaper. Leker etter barna strødd lver alt, samme gjelder klær. Og på vaskerommet er det kastet inn både det ene og det andre. På badet er det klær slengt på gulvet og det står ting utover benker og overflater. Sengene på rommene er ikke redd opp. Er slitsomt å komme hjem fra jobb for å måtte rydde etter de, bare fordi far ikke ber barna hjelpe til å rydde etter seg, eller at han ikke tar det. Når jeg har fri gjør jeg slike ting med barna. Så ser jeg far og barna koser seg ute, og jeg skulle gjerne også gjort det. Men jeg må rydde opp inne slik at det ser greit ut før vi skal få besøk på ettermiddagen (for det er jo som oftest i helgene vi får besøk). Kjenner jeg må få en ordning på dette. Men da jeg kommenterte det til mannen i dag, svarte han bare at jeg har vært sur og grinete i hele dag. Gikk å la seg uten å rydde opp siste rest også. Har dere noen gode råd? Barna er forresten 12-8-4 år gamle. Anonymkode: 281e9...b24 Får dere besøk hver helg? Og hele helgen? Det hørtes slitsomt ut😮 Anonymkode: 2191f...eb4 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #10 Skrevet 15. mai 2023 lillevill skrev (8 timer siden): Alle har rotete hus npr de har 3 barn på 12,8,4. Jeg har bare ett barn og jeg har støvsugd i dag. Men nå er det mer rusk på gulvet. Stekt løk. Jeg skal støvsuge i morgen..føler ikke for å være sur på meg selv for at det ikke er strøkent. Rekker ikke over alt hver dag men har gjort mye allikevel.. Om du tar tingene etterhvert som det brukes blir det ikke rotetr av mat, smuler og dritt. Lekene flyter vel litt men lærer du de å rydde etter seg så er det ikke så gale. Skjønner at folk er redd for besøk om det alltid er bombet! Hadde ikke klart å leve sånn! Anonymkode: e9d60...739
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #11 Skrevet 15. mai 2023 Snakk sammen. Ikke ta det opp "ut av det blå", etter at du har "sett" hva han gjør, og vært sur og grinete hele dagen. Bli enig om en standard. Jeg liker å ha det rent og ryddig. Men om det er familiekos, lek og sol, da får det bare være. Anonymkode: bdacf...230 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 Da går bare du ut med ungene så får han gå inn å rydde etter seg. Ufresht å rydde andres dritt for at han ikke gidder selv. Anonymkode: f4b72...e45 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 Du skriver at far og barna koser seg ute. Høres ut som en god far, selv om ikke huset var strøkent. Tenker han prioriterte barna denne dagen. Anonymkode: 1a3ec...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du skriver at far og barna koser seg ute. Høres ut som en god far, selv om ikke huset var strøkent. Tenker han prioriterte barna denne dagen. Anonymkode: 1a3ec...5b7 Det hadde tatt han ett minutt her og ett minutt der, maks 10 min til sammen. Men alt dette skjedde jo ikke på en gang. Men når jeg står opp, så må jeg ta alt samtidig. Også reagerer han på at jeg blir «sur». Men det er ikke veldig hyggelig å våkne til andres rot som det forventes at jeg skal rydde opp. Rart jeg ikke var blid som en sol. Ts Anonymkode: 281e9...b24
Juniper Skrevet 15. mai 2023 #15 Skrevet 15. mai 2023 Bare gå og sov etter nattevakt, og om far ikke har ryddet før besøket han har invitert, så leser du en god bok på soverommet eller går en tur. La han håndtere stressrydding og rot. Så lenge du rydder etter han så trenger han jo ikke. Han må selv få kjenne på konsekvensen av unnasluntring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå