Gå til innhold

Er fiskepinner sunt eller usunt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at fritert mat generelt ikke er sunt, men er fiskepinner veldig usunt? 

Jeg liker ikke fisk men klarer fiskepinner så det er eneste måten jeg kan begynne å få i meg fisk på men jeg holder på med vektnedgang, så vil fiskepinner ødelegge det eller være bra for å få i meg fisk? 

Anonymkode: e99ac...19a

AnonymBruker
Skrevet

Det er like sunt som kyllingnuggets og annen ultraprosessert mat.

Anonymkode: b0622...e8b

AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre en frossenpizza da det i alle fall er noe fisk i det og du får i deg jod (siden det gjerne er torsk i fiskepinnene) og vitamin D, men du bør lære deg å like ren fisk i stedet. F.eks kan du prøve å ovnsbake torsk med hvit saus og brokkoli som er kokt i noen min i forkant samt tomat og ha ost på toppen. Da kjenner du ikke så mye fiskesmak, men mye sunnere enn fiskepinner.

Anonymkode: 66eb6...922

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er bedre en frossenpizza da det i alle fall er noe fisk i det og du får i deg jod (siden det gjerne er torsk i fiskepinnene) og vitamin D, men du bør lære deg å like ren fisk i stedet. F.eks kan du prøve å ovnsbake torsk med hvit saus og brokkoli som er kokt i noen min i forkant samt tomat og ha ost på toppen. Da kjenner du ikke så mye fiskesmak, men mye sunnere enn fiskepinner.

Neglisjerbar menge vit D i fiskepinner, og mager fisk generelt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper man de med mest fisk, så er det langt ifra den verste ferdigmaten. Og de færreste friterer vel fiskepinner, her går de i varmluft

Anonymkode: e51ce...99f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Regnes fiskekaker som mer ren fisk? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Regnes fiskekaker som mer ren fisk? 

nei, der er prossesert fisk

Anonymkode: 82df3...a8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er like sunt som kyllingnuggets og annen ultraprosessert mat.

Nei det stemmer ikke, det er store forskjeller mellom ulike produkter.

Fiskepinner inneholder ikke bare mer av gunstige næringstoffer en nuggets, men også vesentlig mindre mettet fett.

Om en velger fiskepinner med godt innslag av fisk og steker det i ovn så er det sunn mat!

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

nei, der er prossesert fisk

Anonymkode: 82df3...a8d

Åja. Så det er enda værre med fiskekaker enn fiskepinner? 

Skrevet

Det finnes jo fiskepinner med fiskefilet inni og ikke fiskefarse. Med sunt tilbehør til så er det helt ok. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Åja. Så det er enda værre med fiskekaker enn fiskepinner? 

Les på pakken. Det finnes fiskekaker med 80% fisk. Det er en helt ok middag eller lunsj.

Anonymkode: 007f7...939

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (41 minutter siden):

Det finnes jo fiskepinner med fiskefilet inni og ikke fiskefarse. Med sunt tilbehør til så er det helt ok. 

Dette er jeg enig i.

Kjøp deg fiskepinne, ts, gjerne denne typen og stek dem i airfryer eller ovn uten å tilsette ekstra fett. Server med kokte poteter og råkost så har du en helt akseptabel fiskemiddag.

Jeg liker også godt "Fish 'n Crisp", det er litt større fiskestykker, men jeg lager dem på samme måte som jeg lager fiskepinner. Jeg liker båtpoteter ved siden av, da, sammen med revet gulrot og litt remulade.

• Liker 1
Skrevet

Definer «sunt»…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag selv, da blir det sunt. Det er superenkelt, og smaker bedre. 

Anonymkode: cc0b5...fca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fiskepinner fra butikken er svært usunt. Ultraprosessert mat som det bør spise lite av. Spis ren fiskefilet istedenfor, eller lag fiskeburgere e.l selv. Det er enkelt. 

https://www.klikk.no/vitenskap/studie-av-100000-mennesker-finner-pafallende-sammenheng-mellom-kreft-og-ferdigmat-4447682

Anonymkode: abb50...211

Men da er det bedre å droppe fiskepinner og dermed ikke spise fisk overhodet, enn å spise fiskepinnene? Altså om det er valget.

(Jeg er ikke TS altså) 

Anonymkode: 5d26d...e62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da er det bedre å droppe fiskepinner og dermed ikke spise fisk overhodet, enn å spise fiskepinnene? Altså om det er valget.

(Jeg er ikke TS altså) 

Hvis resten av kostholdet ikke er ultraprosessert eller fullt av sukker osv, så går det sikkert greit nå og da. Men mange som tyr til fiskepinner, har også lav terskel for å spise Toro, rekesalat, pølser, osv. Og det er helheten der som blir farlig på sikt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis resten av kostholdet ikke er ultraprosessert eller fullt av sukker osv, så går det sikkert greit nå og da. Men mange som tyr til fiskepinner, har også lav terskel for å spise Toro, rekesalat, pølser, osv. Og det er helheten der som blir farlig på sikt. 

Ja, jeg skjønner det. Jeg spiser for øvrig fiskepinner, men aldri Toro, pølser og alt det der.

Jeg bare lurer på om det er bedre å spise fiskepinner innimellom enn å droppe fisk for godt, eller om det bare da er best å ha et kosthold helt uten fisk. 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg skjønner det. Jeg spiser for øvrig fiskepinner, men aldri Toro, pølser og alt det der.

Jeg bare lurer på om det er bedre å spise fiskepinner innimellom enn å droppe fisk for godt, eller om det bare da er best å ha et kosthold helt uten fisk. 

Som jeg sa, så avhenger det av resten av kostholdet. Hvis du generelt sett spiser ikke-prosessert mat, du holder deg unna frityr og mye "hvit" mat, sukker osv, spiser mye grønnsaker daglig, så ville jeg heller spist fiskepinner enn å aldri spise fisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fiskepinner fra butikken er svært usunt. Ultraprosessert mat som det bør spise lite av. Spis ren fiskefilet istedenfor, eller lag fiskeburgere e.l selv. Det er enkelt. 

https://www.klikk.no/vitenskap/studie-av-100000-mennesker-finner-pafallende-sammenheng-mellom-kreft-og-ferdigmat-4447682

Dette stemmer ikke!

Om du faktisk leser studien du linker til så er det 3 problemer.

1. "Correlation does not imply causation" det er ekstremt vanskelig å si hva som skyldes hva i den type studier, noe som blir understreket i studien selv.

2. Selv om vi har kategorisert en gitt type mat som "ultraprosessert" så er det vesentlige forskjeller mellom de ulike matvarene.

3. Forskerne i studien sier selv at den mest sannsynlige "synderen" er matvarer som inneholder store mengder sukker, som frikjenner blant annet fiskepinner.

Om du tar utgangpunkt i ett gjennomsnittlig Norsk kosthold så er fiskepinner uten tvil blant de mer sunne matvarene du kan spise.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...