Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg. 
jeg har oppdaget at jeg skatter mye mer enn mine kollegaer. 4-5000kr mer i noen tilfeller. Den eneste forskjellen jeg kan se mellom oss er at jeg har en bolig med høy verdi og lav gjeld. Vil dette ha innvirkning på skatt av lønn? Jeg skatter rundt 40 % og kollegaen skatter 28 % . Noen som vet hva dette kan komme av??

Anonymkode: c7fdf...5c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis du kommer over grensen for formuesskatt kan det gi store utslag. Men boligen må være verdt en del før det blir såpass mye skatt, om du ikke har annen formue i tillegg. Det at du har lav gjeld gir deg jo også høyere skatt.

Anonymkode: 595bc...b00

AnonymBruker
Skrevet

Jepp det kan ha noe å si, er eiendomskatt/formueskatt viss verdien etter lån er trukket fra overskrider et viss nivå, tror det er 1,5mill+. Dette må man enten skatte ekstra av lønnen eller ta baksmellen som kommer.

Anonymkode: 4941f...ba3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du faktisk har betalt 40% av inntekten i 2022 tjener du veldig godt og har få fradrag. De fleste, selv høytlønnede ender opp under dette. Men skattemeldingen viser tydelig hva du har betalt skatt av, og hvilke satser. 

Hvis det er årets skattetrekk du sammenligner, pass på at du gjør en korrekt sammenligning. Har du tabelltrekk er fradragene håndtert der, og 40% vanlig for ekstrainntekter. Hvis kollegene dine da har prosenttrekk på all inntekt, vil dette for mange være rundt 30%.

Anonymkode: c1b11...698

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Antar du snakker om skattetrekk her og ikke skatt...

Hva er din brutto årsinntekt og hvor mye betalte du totalt i skatt i fjor og hvor mye betalte en kollega med samme brutto årsinntekt totalt i skatt? Da snakker jeg selvfølgelig om det som faktisk ble betalt når skatteoppgjøret er ferdig, ikke en sammenplussing av det månedlige skattetrekket.

Anonymkode: b6a0e...3f8

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg har brutto ca 750.000 kr.
Bolig verdt ca 7 mill. lån ca 2.7 mill (boligen har steget helt vanvittig siden kjøp)
Jeg er og gift, og partner har omtrent samme lønn (litt under).

Virker da 40% skatt riktig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar!

Bolig verdt ca 7 mill. lån ca 2.7 mill (boligen har steget helt vanvittig siden kjøp)

Hvis du faktisk betalte 40% I fjor er det mye, men skattemeldingen viser tydelig hva som er inntektsskatt og hva som er formuesskatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for svar!

Så du betalte 300 000 i skatt i fjor? Er det det skatteoppgjøret ditt oppgir som utregnet skatt?

Anonymkode: b6a0e...3f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok uttrykt med dårlig her. Men jeg har kun regnet på de siste lønnsslippene. Og regnet ut av hva prosenten er av det jeg har betalt i skatt.

AnonymBruker
Skrevet

Gå inn i skattekortet ditt, og sjekk grunnlaget. Er grunnlaget riktig, er forskuddstrekket riktig. 

Anonymkode: e8a03...cb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har nok uttrykt med dårlig her. Men jeg har kun regnet på de siste lønnsslippene. Og regnet ut av hva prosenten er av det jeg har betalt i skatt.

For å sammenligne med andre må du se på utlignet skatt. Da ser du hva som er inntektsskatt og hva som er formueskatt. Hvis du har mye formuesskatt må den også trekkes av inntekt, og kan være grunn til forskjell. Dersom andre har mer fradrag enn deg betaler de mindre inntektsskatt.

Siden du kun trekkes skatt i 10,5 mnd blir skattetrykket totalt mindre enn 40%. 

Uansett, sjekk skattekortet ditt. Hvis fradragene dine, som renteutgifter, har økt mye siden 2021 (året skattekort er skrevet ut fra) bør du vurdere nytt skattekort.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Håper noen kan hjelpe meg. 
jeg har oppdaget at jeg skatter mye mer enn mine kollegaer. 4-5000kr mer i noen tilfeller. Den eneste forskjellen jeg kan se mellom oss er at jeg har en bolig med høy verdi og lav gjeld. Vil dette ha innvirkning på skatt av lønn? Jeg skatter rundt 40 % og kollegaen skatter 28 % . Noen som vet hva dette kan komme av??

Ja gjeldsrenter er jo noe av det som har mest innvirkning på skatt

Anonymkode: 81cc1...43c

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Kikket på skattemeldingen for i fjor. Da betalte jeg 29 % skatt til sammen for hele året. Det høres jo riktig ut.
Den kollegaen jeg snakket med har ca 5 lønnstrinn lavere enn meg, men betaler altså 4-5000 mindre skatt enn meg. Hun mener selv dette er fordi hun ikke er gift (samboer) og har høyere huslån, og lavere verdi på huset. 5000 pr mnd er mye penger, og hun får faktisk utbetalt mer enn meg, selv om jeg har 5 lønnstrinn mer. 😂

AnonymBruker
Skrevet

Det er vesentlig å vite forskjellen på begrepene skatt og forskuddstrekk. Hvem som helst kan ha lavt skattetrekk. Det betyr ikke at de skatter lite likevel, det betyr bare at de betaler skatten inn på en annen måte, f.eks.  ved å betale inn forskuddskatt (separat faktura fra skatteetaten som ikke blir trukket av lønna), eller ved å få baksmell (planlagt eller ikke).

Hvor mye av lønna som blir trukket i skatt, sier altså lite om hvor mye skatt man faktisk betaler.

Anonymkode: 7e7a5...50a

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...