Gå til innhold

17. mai-frokost. Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal for første gang stå for 17. mai-frokosten (6 stk) og der merker jeg at jeg kunne hatt behov for litt inspirasjon. 
Samtidig føler jeg at jeg leter meg blind på nett (er så utrolig mye å velge i), så jeg prøver meg på en tråd her. 
Hva er din «må ha» til 17. mai-frokost? 

Anonymkode: 974db...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Waldorf-salat liker jeg godt 😊

Anonymkode: 58852...031

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk! 🌟

Både spekeskinke, laks og eggerøre står på lista allerede.
Det samme gjør hjemmebakt foccacia, rundstykker, eggesalat, diverse oster, litt frukt og bær (druer, jordbær, salat etc.), potetsalat, litt forskjellig kjøttpålegg (pastrami, skinke, roastbiff etc.) og kanskje aioli/majones eller noe sånt. Tenkte også litt på tapaskjøttboller kanskje, men har foretrekker karbonadedeig og lurer på om det kan bli litt vel tørt laget på dette istedenfor kjøttdeig? 😅 Synes bare karbonadedeigen er «renere» og med mindre brusk og sånne greier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk! 🌟

Det samme gjør hjemmebakt foccacia, rundstykker, eggesalat, diverse oster, litt frukt og bær (druer, jordbær, salat etc.), potetsalat, litt forskjellig kjøttpålegg (pastrami, skinke, roastbiff etc.) og kanskje aioli/majones eller noe sånt. Tenkte også litt på tapaskjøttboller kanskje, men har foretrekker karbonadedeig og lurer på om det kan bli litt vel tørt laget på dette istedenfor kjøttdeig? 😅 Synes bare karbonadedeigen er «renere» og med mindre brusk og sånne greier. 

Man spiser ikke kjøttboller til frokost. Du har mer enn nok

Anonymkode: 7ac10...db6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man spiser ikke kjøttboller til frokost. Du har mer enn nok

Anonymkode: 7ac10...db6

Helt enig. Ikke kjøttboller til frokost. Og hvis du skal ha alt det pålegget er det mer enn nok til 6 personer. Kos dere masse.

Anonymkode: f4a17...3fe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo egentlig mer enn nok mat, ser jeg😊 Aioli er lurt å lage, for det går til det meste, ser du har det som kanskje. Også kan du lage pisket smør med litt flaksalt, istedenfor vanlig smør. 

Om noe kan du kjøpe inn lefser/lomper, kremost og ruccola, så kan folk lage seg spekeskinkerull eller lakserull😊 Men det er ikke nødvendig, for som sagt høres det ut som du har mer enn nok mat.

Endret av Kinder
Endret ett ord
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk! 🌟

Det samme gjør hjemmebakt foccacia, rundstykker, eggesalat, diverse oster, litt frukt og bær (druer, jordbær, salat etc.), potetsalat, litt forskjellig kjøttpålegg (pastrami, skinke, roastbiff etc.) og kanskje aioli/majones eller noe sånt. 

Dette holder i massevis til frokost, høres veldig bra ut. 

Hvis dere skal sitte lenge hadde jeg også servert noe søtt til kaffen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 brødskive med pålegg, 1 glass juice og kaffe.

17 mai er for travel til å lage noe annet til frokost.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belinda B
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk! 🌟

Dette er mer enn nok mat. Du trenger ikke å lage kjøttboller i tillegg, men det er opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville savnet klassikeren; spiralloff skiver med smør og bringebærgele 😋 

Anonymkode: 01de7...7c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tips, dere! 
Den lista jeg har så langt er ikke «satt», mer forslag frem til handelen er gjort. Ser ut som mye av det blir stående. 

Kjøttboller dropper vi da, og kanskje jeg skulle bakt en loff. Melon må det bli, og tenker wraps med kremost, laks og ruccola kan være digg å få med. Vanlig naturell kremost da, eller med f.eks pepper? 😊

Pisket smør med flaksalt høres veldig bra ut, det blir det helt klart. 
Blir det for «tungt» med panna cotta til kaffen, eller kunne det kanskje vært noe? Planen er en sen og lang brunsj, vi har ikke tenkt oss noen steder før et stykke utpå ettermiddagen. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tenkt litt på om det er noen tradisjoner som gjestene er vant til. 

Pleier dere feire sammen? Er det noe dere alltid har? 

Søsteren min opplevde at da svigerinnen insisterte på å ta over 17.mai-feiringen etter at svigermor ble gammel, var det plutselig ikke rømmegrøt. KRISE! Hele resten av besøket elsket jo rømmegrøt, og det var det viktigste på hele 17.mai-bordet. Da er det kjipt å komme på besøk, og så er det spanske kjøttboller i stedet fordi vertinnen har aldri likt rømmegrøten noe særlig..

Ellers har du jo plenty :) Lykke til :) 

Anonymkode: 27879...6eb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for tips, dere! 
Den lista jeg har så langt er ikke «satt», mer forslag frem til handelen er gjort. Ser ut som mye av det blir stående. 

Kjøttboller dropper vi da, og kanskje jeg skulle bakt en loff. Melon må det bli, og tenker wraps med kremost, laks og ruccola kan være digg å få med. Vanlig naturell kremost da, eller med f.eks pepper? 😊

Pisket smør med flaksalt høres veldig bra ut, det blir det helt klart. 
Blir det for «tungt» med panna cotta til kaffen, eller kunne det kanskje vært noe? Planen er en sen og lang brunsj, vi har ikke tenkt oss noen steder før et stykke utpå ettermiddagen. 😄

Husk at dere er bare 6 stk nå da, du trenger ikke masse alternativer. Godt brød/rundstykker/foccacia med spekemat, røkelaks, eggerøre med pynt og tilbehør til dette kommer du veldig langt med. Du kommer til å få veldig mye restemat hvis du skal lage et fullt koldtbord til så få gjester. 

Jeg hadde ikke laget en dessert, men en kake. Ostekake eller iskake kan du lage allerede i dag. Eller Pavlovabunn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tusen takk! 🌟

Jeg hadde elsket denne frokosten/brunsjen :jepp:

Husk bobler! Og kos dere masse 🇳🇴

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost på 17 mai er vel klokken 8 senest ? For dere med skole -eller barnehagebarn skal jo levere de tidlig til barnetoget.

Her er jeg senest i sentrum klokken 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sommermor skrev (5 timer siden):

Frokost på 17 mai er vel klokken 8 senest ? For dere med skole -eller barnehagebarn skal jo levere de tidlig til barnetoget.

Her er jeg senest i sentrum klokken 10.

Brunsj blir nok mer riktig ja. Ingen av oss som har barn som skal i barnetog, ei heller har vi tenkt oss til sentrum eller noe annet på dagen. Blir bare en lat formiddag i godt selskap for vår del. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...