AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Del Skrevet 14. mai 2023 Ser hele tiden folk som "reklamerer" for kredittkort, sparte poeng og fikk gratis ditt og datt, hører jeg hele tiden, og jeg må innrømme at jeg blir noe frustrert. Noe jeg aldri hører, er dem forklare hvem det er som betaler for disse gratis tingene deres. Det er ingenting i verden som er gratis, noen betaler, spørsmålet er hvem. Aldri fått et eneste svar fra en kredittkortbruker på det. Det virker som at folk enten er veldig dumme, eller vet svaret men ikke vil innrømme det for da fremstår de umoralske. La oss prøve oss på en ny intellektuell vri for å se om folk tar poenget mitt, si at du starter en bedrift, som gir dop gratis til folk, eller enda bedre du betaler folk penger for å bruke dopet ditt, men du deler bare ut en liten mengde dop og penger per måned, skal de har mer må de betale.... Så, nå har du masse kunder, og mange av dem kommer tilbake hver måned for sin betaling i dop og penger men blir ikke avhengige, så de får både penger og rus gratis wow fantastisk!!! også går de på forum og reklamerer for dette tilbudet, se gå hit få gratis penger og dop, sålenge du er ansvarlig er det ikke noe problem..... Men, faktum er, denne fontenen av "gratis dop og penger", som forumbrukerne nå jubler over, fungerer KUN dersom folk blir avhengige og uansvarlige, og dermed putter mer penger inn enn må deles ut. Rett og slett lokker folk inn i avhengighet, for så å profittere på baksiden. De sterke utnytter "de svake", også snur de på det og skylder på de svake som ikke klarte å ta imot det "gode tilbudet". Men faktum er dersom ingen var uansvarlige, så stanser fontenen fordi bedriften taper penger. DET er problemet. Det finnes ikke en verden hvor du profitterer på andres uansvarlighet, dersom alle er ansvarlige, så hele premisset er at alle vil ikke være ansvarlige, så du kan utnytte dem og tjene på dem. Er det noen forumbrukere som kan forklare hvordan dette kan forsvares etisk, hvorfor er kredittkort profittering greit mens dopsalg profittering eller andre ting ikke ville vært greit ? Tanker ? Anonymkode: 39015...54f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser hele tiden folk som "reklamerer" for kredittkort, sparte poeng og fikk gratis ditt og datt, hører jeg hele tiden, og jeg må innrømme at jeg blir noe frustrert. Noe jeg aldri hører, er dem forklare hvem det er som betaler for disse gratis tingene deres. Det er ingenting i verden som er gratis, noen betaler, spørsmålet er hvem. Aldri fått et eneste svar fra en kredittkortbruker på det. Det virker som at folk enten er veldig dumme, eller vet svaret men ikke vil innrømme det for da fremstår de umoralske. La oss prøve oss på en ny intellektuell vri for å se om folk tar poenget mitt, si at du starter en bedrift, som gir dop gratis til folk, eller enda bedre du betaler folk penger for å bruke dopet ditt, men du deler bare ut en liten mengde dop og penger per måned, skal de har mer må de betale.... Så, nå har du masse kunder, og mange av dem kommer tilbake hver måned for sin betaling i dop og penger men blir ikke avhengige, så de får både penger og rus gratis wow fantastisk!!! også går de på forum og reklamerer for dette tilbudet, se gå hit få gratis penger og dop, sålenge du er ansvarlig er det ikke noe problem..... Men, faktum er, denne fontenen av "gratis dop og penger", som forumbrukerne nå jubler over, fungerer KUN dersom folk blir avhengige og uansvarlige, og dermed putter mer penger inn enn må deles ut. Rett og slett lokker folk inn i avhengighet, for så å profittere på baksiden. De sterke utnytter "de svake", også snur de på det og skylder på de svake som ikke klarte å ta imot det "gode tilbudet". Men faktum er dersom ingen var uansvarlige, så stanser fontenen fordi bedriften taper penger. DET er problemet. Det finnes ikke en verden hvor du profitterer på andres uansvarlighet, dersom alle er ansvarlige, så hele premisset er at alle vil ikke være ansvarlige, så du kan utnytte dem og tjene på dem. Er det noen forumbrukere som kan forklare hvordan dette kan forsvares etisk, hvorfor er kredittkort profittering greit mens dopsalg profittering eller andre ting ikke ville vært greit ? Tanker ? Anonymkode: 39015...54f Lurer på det samme. Også helt sykt at det er lov med inkassobransjen som tjener seg søkkrike på andres ulykke og der en regning på 200 kroner kan bli mange hundre tusen etterhvert. Helt greit at de krever inn det man faktisk skylder, men ikke at det kan vokse så hinsides. Anonymkode: 58a8d...401 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 14. mai 2023 #3 Del Skrevet 14. mai 2023 Jeg er spesielt skeptisk til at "bloggere" som Gjerrigknarken får betalt for å promotere kredittkort med ulike bonuser. Det er helt klart at kredittkort kan være nyttig, og du kan også, ved stålkontroll tjene noen kroner her og der, men det er langt flere som fanges i kredittfellen enn de som klarer å utnytte dette med god nok kontroll. De som følger Gjerrigknarken for å spare trenger ikke slik påvirkning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Del Skrevet 14. mai 2023 Er du faktisk så dum at du tror at de som går på trynet pga kredittkort ikke gjør det også med kredittkort som ikke har bonus og cashback? Den eneste forskjellen er at da går absolutt all profitten til kredittkortselskapet i stedet for at vanlige kredittkortbrukere også får en liten promille av inntektene. Anonymkode: af415...0ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Del Skrevet 14. mai 2023 Lol det blir litt som å si at de som får trumf poeng ikke er forskjellig fra de som profitterer på dopsalg. Du mangler helt grunnleggende forståelse for økonomi. Anonymkode: 85710...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #6 Del Skrevet 14. mai 2023 Bedriftene du handler hos betaler kredittkortselskapet for betalingstjenesten, og dette brukes på gode kunder. Ikke noe mystisk. For bedrifter som tilbyr betaling med kredittkort er det billigere enn å håndtere kontanter. Anonymkode: ed245...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lol det blir litt som å si at de som får trumf poeng ikke er forskjellig fra de som profitterer på dopsalg. Du mangler helt grunnleggende forståelse for økonomi. Anonymkode: 85710...87e AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er du faktisk så dum at du tror at de som går på trynet pga kredittkort ikke gjør det også med kredittkort som ikke har bonus og cashback? Den eneste forskjellen er at da går absolutt all profitten til kredittkortselskapet i stedet for at vanlige kredittkortbrukere også får en liten promille av inntektene. Anonymkode: af415...0ac Hvem er det som betaler for "ansvarlige" kredittkortbrukeres gratis ting og gratis kreditt. Venter i spenning på svaret på det spørsmålet. Anonymkode: 39015...54f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #8 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem er det som betaler for "ansvarlige" kredittkortbrukeres gratis ting og gratis kreditt. Venter i spenning på svaret på det spørsmålet. Anonymkode: 39015...54f Selvfølgelig kommer cashback og bonuser fra kredittkortselskapenes inntekter som i sin tur kommer fra kundene som ikke betaler før rentene begynner å løpe. Dette er det da vel ingen som faktisk lurer på? Anonymkode: af415...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #9 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig kommer cashback og bonuser fra kredittkortselskapenes inntekter som i sin tur kommer fra kundene som ikke betaler før rentene begynner å løpe. Dette er det da vel ingen som faktisk lurer på? Anonymkode: af415...0ac Ok1, men da er vel det meget vanskelig å forsvare å hente ut de pengene ? Da blir det veldig som dop-salg eksempelet mitt , blir det ikke det ? Lokker folk utpå vann de ikke takler, så profitterer du på baksiden. Etisk OK synes du/andre forumbrukere at slikt er ? 1.(jeg er faktisk ikke helt enig det er litt mer komplisert men poenget er uendret så det er greit nok som forklaring for denne tråden) Anonymkode: 39015...54f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #10 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvem er det som betaler for "ansvarlige" kredittkortbrukeres gratis ting og gratis kreditt. Venter i spenning på svaret på det spørsmålet. Anonymkode: 39015...54f Svarte vel på det I innlegget over. Butikker og restauranter betaler for å kunne tilby kredittkortbetaling. Kredittkortselskapene kan bruke en liten del av dette på godf kunder. Anonymkode: ed245...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #11 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ok1, men da er vel det meget vanskelig å forsvare å hente ut de pengene ? Da blir det veldig som dop-salg eksempelet mitt , blir det ikke det ? Lokker folk utpå vann de ikke takler, så profitterer du på baksiden. Etisk OK synes du/andre forumbrukere at slikt er ? 1.(jeg er faktisk ikke helt enig det er litt mer komplisert men poenget er uendret så det er greit nok som forklaring for denne tråden) Anonymkode: 39015...54f Nei, voksne mennesker må da faktisk greie å ta ansvar for seg selv og sin egen økonomi. Anonymkode: af415...0ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #12 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei, voksne mennesker må da faktisk greie å ta ansvar for seg selv og sin egen økonomi. Anonymkode: af415...0ac Men, bør ikke voksne folk også greie å ta ansvar for egen dopbruk da ? Hva er forskjellen slik du ser det ? Eller mener du begge deler bør være lov ? AnonymBruker skrev (1 time siden): Den eneste forskjellen er at da går absolutt all profitten til kredittkortselskapet i stedet for at vanlige kredittkortbrukere også får en liten promille av inntektene. Anonymkode: af415...0ac Rent filosofisk er det du presenter her, slik jeg ser det, en påstand som "X (dårlig ting) kommer til å skje uansett pga Y, og ingenting kan stanse det, så da kan jeg like gjerne være den som utfører X, og profitterer". Og om en går med på premisset (er faktisk ikke enig men pga OP blir det feil å gå imot det nå så la gå), og har en "outcome oriented" filosofi, så stemmer det med at mengde ondskap vedvarer konstant uavhengig av valget du tar om å være en "god kunde" eller "Ikke kunde". Men, du har fortsatt et problem som er den delen hvor en reklamerer på forum for å lokke nye "ofre". Som når en deler hvor mye gratis ting en fikk fordi en har kredittkort XYZ som jeg ser i tråder her hele tiden. Da vil det bli mer X, og da funker ikke unnskyldningen med at X vil skje uansett så jeg kan like gjenre være den som profitterer, hvordan kan slikt forsvares slik du ser det ? Anonymkode: 39015...54f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #13 Del Skrevet 14. mai 2023 En ting også, når det er så mange "vanlige folk" som profitterer, så vil det gjøre det politisk vanskeligere å regulere det bort, så så mange positive "gode kunder" vil indirekte sørge for at systemet vedvarer istedenfor blir strengere regulert. Så at en er helt passiv og ikke utgjør en forskjell den veien tror jeg er litt tvilsomt egentlig. Er som huseiere og huspolitikken vår, "alle" eier bolig, så ser en hva det gjør med boligpolitikken. Et mulig forslag er forbud mot alt gratis, poenger og kreditt. Om folk trenger kreditt bør en betale litt for det, det bør være forretningsmodellen isteden for alle disse lokke-greiene. Ser ingen god grunn at en en skal operere slik. Og uten disse lokkegreiene vil forumet slutte med denne aggressive pro-kredittkort reklamen som er her hver dag. Men "gode kunder" vil tape litt på det da Trenger du kreditt, betal litt, trenger du ikke kreditt, så har en debit - KG filosof 2023 Anonymkode: 39015...54f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #14 Del Skrevet 14. mai 2023 debet* whatever Anonymkode: 39015...54f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #15 Del Skrevet 14. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Et mulig forslag er forbud mot alt gratis, poenger og kreditt. Om folk trenger kreditt bør en betale litt for det, det bør være forretningsmodellen isteden for alle disse lokke-greiene. Ser ingen god grunn at en en skal operere slik. Og uten disse lokkegreiene vil forumet slutte med denne aggressive pro-kredittkort reklamen som er her hver dag. Men "gode kunder" vil tape litt på det da Trenger du kreditt, betal litt, trenger du ikke kreditt, så har en debit - KG filosof 2023 Anonymkode: 39015...54f Bør en forby rabatter og salg i butikken også? Alltid noen som går bananas og kjøper mer enn de har råd til. Anonymkode: 5c8f3...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå