AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Andregangsfødende som har veldig lyst på epidural denne gangen her 😛 har sprøyteskrekk så var veldig lite åpen for epidural med førstemann, men etter å ha kastet opp av smerter ti ganger ved forrige fødsel har jeg bestemt meg for å prøve epidural denne gangen. Greia er at jeg har GBS og må derfor ha veneflon i armen og antibiotikakur under fødselen. Har hørt at man må ha veneflon i armen ved epidural også, i tilfelle man trenger drypp eller medisiner raskt. Så spørsmålet mitt går til dere med GBS som fikk både antibiotika og epidural, måtte dere ha en veneflon i hver arm eller brukte de den samne? Siden «epiduralveneflonen» kun er der for sikkerhetsskyld, holder det ikke å bare bruke den man skal ha antibiotika i? Jeg høres sikkert hysterisk ut men disse veneflonene og sprøytene skremmer meg skikkelig😅 Anonymkode: 0f8a6...020
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Skrevet 14. mai 2023 Jeg hadde ikke GBS, men hadde epidural og fikk høy feber under fødsel så måtte ha antibiotika. De brukte de den samme veneflonen de satt i forbindelse med epiduralen. Altså helt presis; en veneflon i en arm. Hilsen super sprøyteskrekk, som er drit stolt over at jeg turte å ha epidural! Anonymkode: 6373f...469
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg hadde ikke GBS, men hadde epidural og fikk høy feber under fødsel så måtte ha antibiotika. De brukte de den samme veneflonen de satt i forbindelse med epiduralen. Altså helt presis; en veneflon i en arm. Hilsen super sprøyteskrekk, som er drit stolt over at jeg turte å ha epidural! Anonymkode: 6373f...469 Takk for innspill, dette er jo betryggende!🥰 litt usikker på om det vil gjelde når man har gbs da, da skal det jo antibiotika inni den ene armen, så har man jo ikke noen annen veneflon til andre medisiner man skulle behøve i forbindelse med epiduralen🥲 enda et spørsmål, måtte du/dere som fikk epidural ha kateter? Med sånn urinpose hengende på senga? For det gruer jeg meg isåfall veldig til å sette inn også😅 Anonymkode: 0f8a6...020
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 Hadde også bare én veneflon. GBS og epidural. Nei, fikk ikke kateter under fødsel. Skulle ønske de satte inn det, for det var over 1L urin i blæren etter fødsel. Kan ikke unngå å lure på om fødselen kunne gått lettere om ikke det var en full blære i veien... Etter fødsel måtte jeg katetriseres hver 4(?) time i to døgn før jeg fikk til å tisse selv. Anonymkode: f78ae...f93
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Skrevet 14. mai 2023 Jeg hadde epidural og klarte å tisse selv under fødselen, men ble kateterisert rett etterpå. Da var jeg så nummen etter fødselen at jeg ikke kjente noen ting. Var en del verre dagen etter fødselen da de kom med kateteret igjen, det var ganske ubehagelig. Men det var ikke vondt sånn sett, altså. Ikke noe å grue seg til 😊 Ingen urinpose på senga, de tar med seg urinen og går etterpå 😂 Anonymkode: 354f8...861
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #6 Skrevet 14. mai 2023 Kun en veneflon til alt 🙂 du må ha den fordi du må få veske underveis når du har epidural. klarte fint bevege og kjenne beinene og kunne gått på do selv osv, men det kan være litt vanskelig å kjenne at man må på do, så her måtte de tømme blæren under pressriene siden det var lenge siden jeg hadde vært på do og ja, jeg var midt i pressriene 🥲 Fikk både spinal og epidural så måtte stikkes to ganger og jeg kjente absolutt ingenting! Riene dempet alt og jeg lå bare i fanget på samboer med lukket øyne også var det over på null komma niks. Anonymkode: 82a9e...fbb
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Skrevet 14. mai 2023 Du trenger bare en veneflon, så setter de heller på ei kran med tre innganger. Anonymkode: d3320...189
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #8 Skrevet 14. mai 2023 Ikke for å skremme deg men trenger de tilgang så setter de i begge hender. Men kjøp Emla plaster og ha i bakhånd. Så setter du det på hendene når du blir lagt inn☺️ Om det er til hjelp så kjente jeg ikke stikket til epiduralen😉 Anonymkode: f4c75...ffc
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #9 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du trenger bare en veneflon, så setter de heller på ei kran med tre innganger. Anonymkode: d3320...189 Takk for svar, alle sammen! Visste ikke at det gikk an å ha tre innganger på en veneflon, det er jo genialt! Men kan virke som at det er litt forskjellige rutiner fra sykehus til sykehus da 😜 Anonymkode: 0f8a6...020
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #10 Skrevet 14. mai 2023 Skal settes i gang i morgen ved st olavs, har gbs. Fikk beskjed at jeg må ha 3 venefloner, en til antibiotika, en til når epidural settes (får epidural ved 3-4 cm) og en som skal være klar ved et mulig hastekeisersnitt. Allt er nøye planlagt pga komplikasjoner, risikosvangerskap og meget stort foster, derrfor er det planlagt så langt det går å planlegge med meg Anonymkode: 470a4...289
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #11 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal settes i gang i morgen ved st olavs, har gbs. Fikk beskjed at jeg må ha 3 venefloner, en til antibiotika, en til når epidural settes (får epidural ved 3-4 cm) og en som skal være klar ved et mulig hastekeisersnitt. Allt er nøye planlagt pga komplikasjoner, risikosvangerskap og meget stort foster, derrfor er det planlagt så langt det går å planlegge med meg Anonymkode: 470a4...289 Kjære vene! Ønsker deg masse lykke til med siste innspurt🥰 snart er babyen din her! Jeg skal også føde på St. Olavs, kanskje vi ses der😅 men da må jeg vel innstille meg på en i hver arm, om de har praksis for å sette en for antibiotika og en for epidural😩 ts Anonymkode: 0f8a6...020
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #12 Skrevet 14. mai 2023 Hm. Sikkert kjempeteit spørsmål - men epiduralen settes i ryggen, men dere snakker om veneflon hvis det er nødvendig med medisiner? Anonymkode: 13682...45f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #13 Skrevet 14. mai 2023 Jeg hadde en i hver arm. Også GBS og epidural. Men tror det også var fordi de mente jeg trengte væske intravenøst. Anonymkode: 7dff0...9ab
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #14 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjære vene! Ønsker deg masse lykke til med siste innspurt🥰 snart er babyen din her! Jeg skal også føde på St. Olavs, kanskje vi ses der😅 men da må jeg vel innstille meg på en i hver arm, om de har praksis for å sette en for antibiotika og en for epidural😩 ts Anonymkode: 0f8a6...020 Tenker uansett 1-3 stykker går fint, så lenge allt går bra med meg og babyen, skal klare å flytte på meg uansett😊 kan hende de velger bare en på deg, barre vet utifra va som er planlagt ved min fødsel Anonymkode: 470a4...289
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #15 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hm. Sikkert kjempeteit spørsmål - men epiduralen settes i ryggen, men dere snakker om veneflon hvis det er nødvendig med medisiner? Anonymkode: 13682...45f Vist noe går galt, ting må skje fort, vist man trenger ekstra veske, eller medesiner fort. Dette er et sitat av st olavs: Når du skal få epidural, vil du først få en veneflon (liten slange i en blodåre) i armen. Dette er i tilfelle du skulle trenge medisiner eller væske raskt. https://stolav.no/behandlinger/epiduralbedovelse Anonymkode: 470a4...289
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #16 Skrevet 14. mai 2023 Har ikke GPS men fikk epidural til tross for sprøyteskrekk og at jeg ønsket en naturlig fødsel. Skal definitivt ha epidural på neste også! De satt bare inn på en hånd. Men tror de trenger å ha mulighet for å sette i begge på en gang. Men dette er jeg usikker på. Grudde meg ekstreeemt til kateteret ble satt inn, pustet lystgass som om det stod på livet. Men så viste det seg at kateteret ble satt inn uten at jeg merket det, før jeg hadde pustet inn gassen 😅 fikk meg en god snurr hvertfall. Lystgass og epidural er seriøst mine beste venner. Og jeg hadde egentlig lyst å føde på abc før det ble lagt ned. Anonymkode: d1443...3ca
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #17 Skrevet 14. mai 2023 Jeg har sprøyteskrekk og fikk lystgass mens de satte veneflon og en solid dose smertestillende i veneflon før epiduralen ble satt. Anonymkode: 97524...c86
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #18 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Andregangsfødende som har veldig lyst på epidural denne gangen her 😛 har sprøyteskrekk så var veldig lite åpen for epidural med førstemann, men etter å ha kastet opp av smerter ti ganger ved forrige fødsel har jeg bestemt meg for å prøve epidural denne gangen. Greia er at jeg har GBS og må derfor ha veneflon i armen og antibiotikakur under fødselen. Har hørt at man må ha veneflon i armen ved epidural også, i tilfelle man trenger drypp eller medisiner raskt. Så spørsmålet mitt går til dere med GBS som fikk både antibiotika og epidural, måtte dere ha en veneflon i hver arm eller brukte de den samne? Siden «epiduralveneflonen» kun er der for sikkerhetsskyld, holder det ikke å bare bruke den man skal ha antibiotika i? Jeg høres sikkert hysterisk ut men disse veneflonene og sprøytene skremmer meg skikkelig😅 Anonymkode: 0f8a6...020 Jeg ville føde uten men ble satt i gang og fikk en veldig lang og tung fødsel med rier i ett sett uten pauser. Etter 16timer sa jeg ja til epidural , har sprøyteskrekk men det gikk fint å ta. Riene var så vonde at det var ingenting i forhold. Hadde rier når de tok epiduralen og da det var konstante rier med maks 5sekunders pauser. Det gikk bedre enn forventet og tok det de andre gangene og etter noen timer. Har også tatt det ved sjekk for hjerbehinnebetennelse en gang og sybs det var verre, ingen premie etterpå(baby). Dette fikser du! Det går fort å få inn om de er flink! Det settes en veneflon som de bruker til begge deler! Anonymkode: 36e65...747
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #19 Skrevet 14. mai 2023 Hadde gbs og epidural. Hadde en veneflon og ikke kateter 😊 fikk dessverre komplikasjoner etter fødsel og måtte i narkose. så de måtte legge ny veneflon på andre hånda også, og jeg våknet opp med kateter😂 Anonymkode: aae23...801
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #20 Skrevet 14. mai 2023 Jeg fødte for under en uke siden. I utgangspunktet så var jeg veldig redd for sprøyter og at mange folk skulle se og ta på meg naken. Jeg endte opp med å be om epidural pga smertefulle, intense rier uten pause. Legen gjorde litt feil første gang så jeg ble stukket 2 ganger før epiduralen var på plass. Fikk veneflon, men husker ikke om de brukte den til noe. Fødselen var vanskelig og tilslutt ble det akutt keisersnitt for baby hadde det ikke bra å måte ut. Der fikk jeg enda flere sprøyter, spinalbedøvelse, en enda større/avansert veneflon i motsatt arm og sikkert andre greier jeg ikke fikk med meg. Men overaskende nok så var jeg ikke redd eller nervøs når de satte noen av sprøytene, jeg hadde mye smerte og var bekymret for baby så i situasjonen var jeg lettet og fornøyd med at de var effektive og bare «fikk det gjort»😅 Jeg kommer helt sikkert til å grue meg å være nervøs neste gang det er blodprøve hos legen. Men i forbindelse med fødsel så plaget nålene meg ikke for jeg hadde vondt så mange andre steder Anonymkode: 1f98e...a20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå