AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Samboeren min har vært gift før, og ekskona var ekstremt opptatt av penger. Det samme er barna. Lenge etter vi ble sammen maste hun om penger til ditt og datt, selv om hun fikk 8.000 i bidrag ( for ett barn) hver måned. Har etterhvert skjønt at de aldri pratet noe særlig sammen mens de var gift, hver gang ting var vanskelig så shoppet hun vilt og han betalte. Han «betalte» for å beholde husfreden. Jeg er ikke opptatt av penger i det hele tatt. Jeg er opptatt av at vi er hverandres nærmeste, at vi løser det som er vanskelig. Men, har vi problemer og jeg ønsker å prate om det og løse det så trekker han seg unna for så komme med dyre gaver til meg. Fint nok det, men det er ikke det jeg ønsker meg. Jeg trenger det ikke. Han forventer da at alt skal være bra. Har sagt til han flere ganger at jeg trenger ikke disse dyre gavene, jeg trenger at vi snakker ut. Vi har hatt en tøff periode nå og her om dagen kom han med et bilde til 15.000 som han vet jeg syntes er fint. Sikkert veldig utakknemlig av meg, men da sprakk det for meg! Jeg sa til han at det fungerer ikke slik i det hele tatt. Hva skal jeg med et bilde når jeg føler at forholdet er i ferd med å rakne, at vi går i hver vår retning? Jeg vet han mener det godt, men jeg går med ting inni meg som vi må få løst. Han hadde jo merket over tid at jeg hadde endret meg i forhold til han, men i stedenfor å spør meg, så kjøper han et bilde til 15.000. Har dårlig samvittighet for at det sprakk for meg, han mente det godt, men jeg ønsker å jobbe med forholdet vårt sammen, ikke få en dyr gave å bare late som ingenting. Anonymkode: e597f...540 1 1 1
Solanum tuberosum Skrevet 14. mai 2023 #2 Skrevet 14. mai 2023 Hva er det dere behøver å snakke ut om?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Skrevet 14. mai 2023 Solanum tuberosum skrev (Akkurat nå): Hva er det dere behøver å snakke ut om? Det er vel strengt tatt irrelevant om hva HI omhandler. Det er ting som har gjort forholdet vanskelig siste tiden. Anonymkode: e597f...540 2
Solanum tuberosum Skrevet 14. mai 2023 #5 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vel strengt tatt irrelevant om hva HI omhandler. Det er ting som har gjort forholdet vanskelig siste tiden. Anonymkode: e597f...540 Jeg synes ikke det. Om temaet er lite konkret og det handler om følelser er det jo mer forståelig at mannen gir gaver. Er det noe konkret som gjeld, utroskap, alkoholmisbruk etc holder det ikke med en gave. Jeg behøver den informasjonen for å gi råd. 1
Gjest Made4u Skrevet 14. mai 2023 #6 Skrevet 14. mai 2023 Solanum tuberosum skrev (1 minutt siden): Jeg synes ikke det. Om temaet er lite konkret og det handler om følelser er det jo mer forståelig at mannen gir gaver. Er det noe konkret som gjeld, utroskap, alkoholmisbruk etc holder det ikke med en gave. Jeg behøver den informasjonen for å gi råd. Nå er det vel mer for å grafse i andres privatliv at slik informasjon er vesentlig, ikke for å gi råd. Det er jo også slik at forskjellige hendelser preger par og individer ulikt, altså kan det som er en liten sak for et par være en stor sak for et annet par, så hva problemene innebærer er av liten betydning. Det som er av betydning her, det er at de har forskjellig kjærlighetsspråk og at han er en som løser konflikter og viser kjærlighet ved å gi gaver til henne, mens for hennes del er kommunikasjonen viktigere (noe det ikke er for han). Altså at de er to personer med litt forskjellige språk og behov som har funnet sammen, det beste rådet for dem blir da å lese om kjærlighetsspråk og slik forstå hverandre bedre og ha et bedre utgangspunkt for å komme greit ut av det at de er forskjellige. Man trenger altså ikke vite hva problemene består av for å skulle gi råd, det vil ikke være godt for noe om partene ikke vet at det finnes forskjellige kjærlighetsspråk og vet litt om hvordan personene som taler dem er, det finner man mye om i diverse bøker.
Gjest theTitanic Skrevet 14. mai 2023 #7 Skrevet 14. mai 2023 Vet han hva problemet består av før han kjøper gave? Er det fordi han har hørt problemet (og tenkt over det) men ikke vet hva han skal si?
Solanum tuberosum Skrevet 14. mai 2023 #8 Skrevet 14. mai 2023 Made4u skrev (4 minutter siden): Nå er det vel mer for å grafse i andres privatliv at slik informasjon er vesentlig, ikke for å gi råd. Det er jo også slik at forskjellige hendelser preger par og individer ulikt, altså kan det som er en liten sak for et par være en stor sak for et annet par, så hva problemene innebærer er av liten betydning. Det som er av betydning her, det er at de har forskjellig kjærlighetsspråk og at han er en som løser konflikter og viser kjærlighet ved å gi gaver til henne, mens for hennes del er kommunikasjonen viktigere (noe det ikke er for han). Altså at de er to personer med litt forskjellige språk og behov som har funnet sammen, det beste rådet for dem blir da å lese om kjærlighetsspråk og slik forstå hverandre bedre og ha et bedre utgangspunkt for å komme greit ut av det at de er forskjellige. Man trenger altså ikke vite hva problemene består av for å skulle gi råd, det vil ikke være godt for noe om partene ikke vet at det finnes forskjellige kjærlighetsspråk og vet litt om hvordan personene som taler dem er, det finner man mye om i diverse bøker. Så det var det? Grafsing i et fullstendig ukjent menneskes privatliv? Men da får du ta over her da. Så får du grafse på den riktige måten.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #9 Skrevet 14. mai 2023 Her er hva du gjør: Samle opp alle de dyrene gavene på et trygt sted, ikke ta de i bruk. Slå opp med mannen din som ikke evner å kommunisere eller ta ansvar men snor seg vekk og prøver å manipulere deg ved å få fokus vekk fra problemet og over på noe annet bare så han skal slippe å forholde seg til hvordan problemet rammer deg, som viser at han ikke tar hensyn til eller bryr seg om dine følelser. Selg alle gavene du har samlet opp, ta deg en herlig tur til Italia og finn deg en romantisk kjekkas der som ikke er redd for å snakke om følelser eller er konfliktsky. Problem løst 😊 Ja, det er en helt seriøs undertone her. Anonymkode: cbbfd...1ba 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #10 Skrevet 14. mai 2023 Dere har forskjellig kjærlighetsspråk. Han gir gaver. Du trenger prat. Google de 5 kjærlighetsspråkene. Anonymkode: 92571...280 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #11 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere har forskjellig kjærlighetsspråk. Han gir gaver. Du trenger prat. Google de 5 kjærlighetsspråkene. Anonymkode: 92571...280 Akkurat det samme tenkte jeg. Han synes å ha "gaver" som sitt kjærlighetsspråk. Enten er det hans eget kjærlighetsspråk, eller så har han "lært" det av eksen, fordi det var hennes kjærlighetsspråk og ikke noe annet ble godtatt av henne når hun var misfornøyd med ham. Ts, ro deg helt ned, beklag utbruddet ditt ang. bildet, innrømm at det var overdrevent, at du forstår at han mente å gi deg bildet i aller beste mening. Så forklarer du om de fem kjærlighetsspråkene, foreslår at dere kan lese litt om det sammen, fordi ulike kjærlighetsspråk gi unødvendige problemer i forholdet, og så kan dere begge to, hver for dere, ta test på nett for å finne ut hvilket kjærlighetsspråk dere har, og hvordan de to måtene å trenge og uttrykke kjærlighet på best kan forenes, slik at dere forstår hverandre bedre. Det at du ble så sint nå var fordi du har et kjærlighetsspråk som ikke oppfatter hans kjærlighetsspråk, og så ble det veldig negativt for dere begge. Jeg er helt sikker på at både du og han følte dere ikke elsket og ikke forstått etter den situasjonen, selv om begge to egentlig møtte den andre med vilje om å reparer og skape nærhet - men endte, pga. misforståelser, å gjøre det motsatte mot hverandre. Så les dere opp, snakk sammen! Dette kan løses ved at dere lærer hverandres kjærlighetsspråk, tror jeg. Det å sette seg inn i dem kan også være en fin måte å få i gang andre gode samtaler om forhold generelt og deres forhold spesielt. Anonymkode: 08958...49c 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #12 Skrevet 14. mai 2023 Jeg er ikke sikker på om det er hans kjærlighetsspråk. Da hadde gavene kommet også når ting ikke var vanskelig. Anonymkode: e1222...179 2 2
Fremmed fugl Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ikke sikker på om det er hans kjærlighetsspråk. Da hadde gavene kommet også når ting ikke var vanskelig. Anonymkode: e1222...179 Min magefølelse er at man ikke skal gjøre dette for vanskelig. Når ting er "vanskelig" så trenger han positiv sosial bekreftelse fra deg. Han har lært at han kan få slik bekreftelse ved å bruke penger. Som når man har god råd som han opplagt har, blir en grei løsning på det vanskelige. 1
Rosakatt Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 Fremmed fugl skrev (9 minutter siden): Min magefølelse er at man ikke skal gjøre dette for vanskelig. Når ting er "vanskelig" så trenger han positiv sosial bekreftelse fra deg. Han har lært at han kan få slik bekreftelse ved å bruke penger. Som når man har god råd som han opplagt har, blir en grei løsning på det vanskelige. Men om problemet forblir uløst, er det ingen løsning. Det er en midlertidig distraksjon.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #15 Skrevet 15. mai 2023 Rosakatt skrev (3 timer siden): Men om problemet forblir uløst, er det ingen løsning. Det er en midlertidig distraksjon. Nettopp. Flott bilde, men det løser ikke problemet som er oppstått som vi bør gå gjennom og finne løsning på. Anonymkode: e597f...540
CrazyCatLady2500 Skrevet 15. mai 2023 #16 Skrevet 15. mai 2023 Dere har forskjellig kjærlighetsspråk ❤️ Den gode nyheten er at det er løsbart. Kan parterapi være løsningen? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #17 Skrevet 15. mai 2023 Fremmed fugl skrev (3 timer siden): Min magefølelse er at man ikke skal gjøre dette for vanskelig. Når ting er "vanskelig" så trenger han positiv sosial bekreftelse fra deg. Han har lært at han kan få slik bekreftelse ved å bruke penger. Som når man har god råd som han opplagt har, blir en grei løsning på det vanskelige. Det er ingen grei løsning. Jeg har sagt til han flere ganger at jeg trenger ikke fine gaver i det hele tatt. Verken til jul, bursdag eller når ting er vanskelig . De betyr ikke noe, det er bare ting. Jeg vil ha en partner som er der og støtter, ikke en som løper ut og kjøper ett eller annet svindyrt. Anonymkode: e597f...540
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #18 Skrevet 15. mai 2023 CrazyCatLady2500 skrev (Akkurat nå): Dere har forskjellig kjærlighetsspråk ❤️ Den gode nyheten er at det er løsbart. Kan parterapi være løsningen? Vi har vært i parterapi tidligere. Er det løsbart når jeg nå i flere år har sagt at jeg IKKE trenger dyre gaver? Men, likevel så kommer han med dyre gaver hver gang noe er vanskelig. Anonymkode: e597f...540
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #19 Skrevet 15. mai 2023 Han hadde jeg kranglet MYE med Anonymkode: 5da4d...284 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #20 Skrevet 15. mai 2023 Dere må seriøst slutte å referere til "kjærlighetsspråk" som vitenskap og en forklaring på dette og andre mellommenneskelige problemer. Konseptet ble funnet opp av en konservativt kristen forfatter/samlivsterapeut og har null vitenskapelig grunnlag. At mannen til TS kjøper dyre gaver etter en krangel, handler nok om at han har dårlig samvittighet og at han prøver å kjøpe seg fri, noe som faktisk har fungert i hans tidligere ekteskap. Det er en umoden handling, og kan ikke bortforklares med at "han bare elsker deg og vil kjøpe gaver til deg". Alvorlig talt... TS har sagt ifra gjentatte ganger at hun ikke ønsker disse gavene, men han klarer ikke å ta det innover seg. Han er en dårlig lytter og virker jo nesten uintelligent ettersom han ikke klarer å ta til seg denne tydelige informasjonen som hun gir ham. [Anbefaler alle å finne fram podcasten "If books could kill" og høre på episoden "The 5 love languages"] Anonymkode: 3605e...37c 1 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå