Twiddel Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Vi skal flytte til Kristiansand-området om ett år. Mannen er fra Kristiansand (Vågsbygd), mens jeg er fra tjukkeste bygda i Møre og Romsdal. Jeg er vant til små forhold, små skoler med nydelig miljø og små forhold å ta hensyn til, og ønsker på et vis å finne noe lignende sted å flytte til. Vi har ikke bestemt oss for hvilket område vi skal bo i enda, men hadde vært fint å hørt om noen har gode anbefalinger 😊 Kristiansand vest (Vågsbygd, voie m.m), Søgne, Songdalen og Vennesla er områdene vi har sett mest på foreløpig, men er åpen for å sjekke gode forslag. Vi har to som skal gå på ungdomsskole, pluss en i barnehage 😊 Noen som har forslag til fine og barnevennlige steder for å bosette seg? 😊
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Skrevet 14. mai 2023 Av de alternativene ville jeg valgt Vågsbygd, evt Nodeland om jeg ville bo landlig. De fleste vil nok svare deg at det er best for barnefamilier å bo på andre siden av Varoddbroa, men din mann kjenner sikkert til de ulike miljøene. Anonymkode: 2a48a...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Skrevet 14. mai 2023 Jeg ville absolutt bodd på øst siden om jeg var dere. Mye problemer på skolene på andre siden. Vi har bodd både på Tveit og på Søm og var kjempe fornøyde med både skole og nærmiljø. Anonymkode: 1d7f9...c47 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 Vet dere hvilken side av byen dere kommer til å jobbe på? Vi jobber i sentrum, men valgte bolig på byens østside. Jobber du i sentrum og skal til vågsbygd er det MYE kø både til og fra jobb. Greit å tenke på hvis du slutter på jobb klokka fire og må rekke barnehagen eller sfo. Vennesla ville jeg holdt meg unna, spesielt sted og ikke lett å være nyinnflyttet etter hva jeg har hørt. Samme med Nodeland… Søgne tror jeg stort sett er bra. Anonymkode: 970c0...566 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet dere hvilken side av byen dere kommer til å jobbe på? Vi jobber i sentrum, men valgte bolig på byens østside. Jobber du i sentrum og skal til vågsbygd er det MYE kø både til og fra jobb. Greit å tenke på hvis du slutter på jobb klokka fire og må rekke barnehagen eller sfo. Vennesla ville jeg holdt meg unna, spesielt sted og ikke lett å være nyinnflyttet etter hva jeg har hørt. Samme med Nodeland… Søgne tror jeg stort sett er bra. Anonymkode: 970c0...566 Søgne er hvertfall ti ganger bedre enn Vennesla og Nodeland. Trafikken er også noe å tenke på ja om dere skal jobbe i byen. Anonymkode: 1d7f9...c47 1
Twiddel Skrevet 14. mai 2023 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2023 Takk for informative svar så langt Mannen min skal jobbe i Hannevika, så det er grunnen til at vi har sett på vestsiden. Men det betyr likevel ikke at østsiden er utelukket, da skolemiljø for ungene er langt viktigere enn pendlertiden hans. Jeg vet foreløpig ingenting om hvor jeg skal jobbe. Har en allsidig utdanning innen økonomi, så kan sånn sett fungere de fleste plasser. Jeg tenkte å avvente jobbsøkingen til vi vet hvor vi skal bo - nettopp mtp trafikk😊
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Søgne er hvertfall ti ganger bedre enn Vennesla og Nodeland. Trafikken er også noe å tenke på ja om dere skal jobbe i byen. Anonymkode: 1d7f9...c47 Har hørt ungdomsmiljøet på Tangvall er et av de verste av de som jobber innen ungdomspsykiatrien. Og søgne er jo ekstremt usentralt, spesielt nå kollektivt. Anonymkode: 2a48a...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #8 Skrevet 14. mai 2023 Twiddel skrev (3 minutter siden): Takk for informative svar så langt Mannen min skal jobbe i Hannevika, så det er grunnen til at vi har sett på vestsiden. Men det betyr likevel ikke at østsiden er utelukket, da skolemiljø for ungene er langt viktigere enn pendlertiden hans. Jeg vet foreløpig ingenting om hvor jeg skal jobbe. Har en allsidig utdanning innen økonomi, så kan sånn sett fungere de fleste plasser. Jeg tenkte å avvente jobbsøkingen til vi vet hvor vi skal bo - nettopp mtp trafikk😊 Hvis dere ender opp på østsiden vil det ta lang tid å pendle til/ fra jobb på hannevika i rushen. Men, det er ikke nødvendigvis en deal breaker ☺️. Anonymkode: 2a48a...4a6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #9 Skrevet 14. mai 2023 Vennesla er null problem å være tilflytter i. Anbefaler moseidmoen. Utrolig inkluderende sted! Veldig trygt og gode skoler. vi bor der ikke lenger fordi vi flyttet nærmere familie, men treffer enda gamle naboer ol. Titt og stadig 🙂 i Kristiansand er det ikke små forhold nesten uansett.. men hadde isåfall gått for tømmerstø eller søm.. har dere vurdert lillesand? Anonymkode: fe999...d54 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #10 Skrevet 14. mai 2023 Twiddel skrev (35 minutter siden): Takk for informative svar så langt Mannen min skal jobbe i Hannevika, så det er grunnen til at vi har sett på vestsiden. Men det betyr likevel ikke at østsiden er utelukket, da skolemiljø for ungene er langt viktigere enn pendlertiden hans. Jeg vet foreløpig ingenting om hvor jeg skal jobbe. Har en allsidig utdanning innen økonomi, så kan sånn sett fungere de fleste plasser. Jeg tenkte å avvente jobbsøkingen til vi vet hvor vi skal bo - nettopp mtp trafikk😊 Randesundsområdet er utrolig fint. Splitter ny skole som er helt utrolig fin (Kringsjå) Ikke helt kjent med hvor nøyaktig man må bosette seg for å tilhøre akkurat den da. Bygges mange nye boliger der ute. Anonymkode: 970c0...566 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #11 Skrevet 14. mai 2023 Vi flyttet fra en annen by til Kristiansand Vest for noen år siden og stortrives. Her vi bor er det landlig, men tett mot både sjø og skog. Vi har barn på barneskole og i barnehage og er veldig fornøyd med begge to. Det er godt kollektivtilbud, og kort vei til for eksempel Vågsbygd senter, frisør, legekontor, matbutikker og det meste annet man trenger. Trafikken på morgenen er ikke noe stort problem for oss hvertfall. Anonymkode: fef42...740 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #12 Skrevet 14. mai 2023 Innflytter til vågsbygd og stortrives. Barn på barneskole og ungdomskole, ungdommene her er verken bedre eller verre enn andre plasser i kristiansand og Norge forøvrig. Søgne ville jeg aldri flytter til, har hørt det kan være tøft der og mye mobbing. Området med moseidmoen liker jeg faktisk. Fine turområder og gode fotballfasiliteter( for de av oss som har barn som er fotballidioter ;)) Trafikkproblemet i vågsbygd er for de som bor vest for vågsbygd..woiebyen-møvig og den veien. Anonymkode: 256ae...716 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #13 Skrevet 14. mai 2023 Kan absolutt anbefale Vennesla. Det er jo ikke i Kristiansand kommune, men du kommer til byen på 15-25 min (kommer litt an på hvor i Vennesla). Du har også ALT du trenger i nærheten: rema1000, xtra, kiwi, meny, normal, cubus, mester grønn, europris (mm), bensinstasjon, togstasjon, kafeer, flere joker med søndagsåpent, barneskole, ungdomsskole og vgs (alle sentralt). Greie bussforbindelser og trygt for barn og være ute å leke uten tilsyn hele tiden. Mange fritidsaktiviteter som Vindbjart fotball, turn, cheerleading (+++), egen svømmehall. Det er 15 min kjøring til Kjevik flyplass. Ca 20-25 min til Sørlandssenteret. Du kan da også kjøre over skogen for å slippe trafikk og bom. Og enda et bonus: hus til halvparten av prisen i Kristiansand. Vennesla er større enn Kristiansand, så du kan på en måte bo så sentralt eller så landlig som du selv ønsker. Anonymkode: ff58a...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #14 Skrevet 17. mai 2023 Vågsbygd hadde jeg valgt. Perfekt i forhold til Hannevika. Han kan enkelt ta buss dit eller sykle. Ungdomsmiljøet i Kristiansand er ikke for tiden dårlig i bare en bydel eller på en skole. Det forflytter seg hele tiden. I Vågsbygd bor det alle typer mennesker og boligprisene er helt greie. Du har flott turterreng i Vågsbygdskauen, godt utvalg i fritidsaktiviteter for barn og ungdom og gode bussforbindelser til sentrum og østover. Anonymkode: f1298...711 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #15 Skrevet 17. mai 2023 Ikke grim eller suldalen. Anonymkode: 7cb1e...202
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #16 Skrevet 17. mai 2023 Er det ikke mye Jesusgreier og sånn der? Ville vært skeptisk til å flytte dit med barn. Anonymkode: 0dc07...201
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #17 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det ikke mye Jesusgreier og sånn der? Ville vært skeptisk til å flytte dit med barn. Anonymkode: 0dc07...201 Haha det er nok ganske stereotypisk. Jeg var så og si den eneste kristne i min klasse da jeg vokste opp i Kristiansand. Er ikke kristen nå lenger;) Anonymkode: c2597...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #18 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke mye Jesusgreier og sånn der? Ville vært skeptisk til å flytte dit med barn. Anonymkode: 0dc07...201 Nei, bare hvis du oppsøker det selv. Anonymkode: f1298...711 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #19 Skrevet 17. mai 2023 Hadde tenkt meg nøye om hvor jeg ville bosatt meg i Kristiansand med barn. Ungdomsmiljøene er ille. Leser på fvn at det er flere ting daglig med politi og ungdom. Anonymkode: 7c371...058 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #20 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vågsbygd hadde jeg valgt. Perfekt i forhold til Hannevika. Han kan enkelt ta buss dit eller sykle. Ungdomsmiljøet i Kristiansand er ikke for tiden dårlig i bare en bydel eller på en skole. Det forflytter seg hele tiden. I Vågsbygd bor det alle typer mennesker og boligprisene er helt greie. Du har flott turterreng i Vågsbygdskauen, godt utvalg i fritidsaktiviteter for barn og ungdom og gode bussforbindelser til sentrum og østover. Anonymkode: f1298...711 Enig med deg ang ungdomsmiljøet, ser ut som et utbredt problem over hele byen. Tenker at hvis dette er gode foreldre som følger opp ungene sine skal det gå helt fint. De verste ungdomsmiljøene består av ungdommer som har belastet bakgrunn fra før eller foreldre som ikke følger med. Anonymkode: 2a48a...4a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå