AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Hei! Jeg lurer på hvordan andre "tracker" dette: Jeg sparer langsiktig (både i fond og på ren sparekonto/bufferkonto), men jeg sparer også opp penger til kortsiktige mål, for eksempel en ferie eller et større kjøp (har brukt litt penger på en øyeoperasjon, også noen dyre skjønnhetsbehandlinger.) Så når jeg ser på hva jeg har spart de siste fire årene, så er jeg på en måte fornøyd, men vet jo også at jeg har spart mer enn det ser ut som - men som jeg da har brukt, slik at det bare er forbruk. Kunne tenkt meg å ha en oversikt som viste at jeg hadde spart X totalt, men brukt Y av det, for å se totalt hvor mye jeg har spart, selv om jeg så har valgt å bruke noe av det. Eller er det bare tøysete? Hvordan gjør dere andre det? Anonymkode: a5109...1e8
Rucula Skrevet 14. mai 2023 #2 Skrevet 14. mai 2023 Jeg har forskjellige kontoer. Langsiktig sparing sparer jeg i fond. Noe er låst til pensjonssparing og resten er i andre fond Kortsiktig sparing, som feks ferien 2024, så har jeg sparekontoer i banken som heter feks ferie, med et sparemål som jeg skal nå innen en viss tid
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Skrevet 14. mai 2023 28 minutter siden, Rucula said: Jeg har forskjellige kontoer. Langsiktig sparing sparer jeg i fond. Noe er låst til pensjonssparing og resten er i andre fond Kortsiktig sparing, som feks ferien 2024, så har jeg sparekontoer i banken som heter feks ferie, med et sparemål som jeg skal nå innen en viss tid Ja, det har jeg og, men lurte på hvordan jeg kunne ha en oversikt over totalen jeg har spart, inkludert det jeg har brukt (fra feriekonto, sparekonto osv.) Anonymkode: a5109...1e8
Schmuhu Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Kunne tenkt meg å ha en oversikt som viste at jeg hadde spart X totalt, men brukt Y av det, for å se totalt hvor mye jeg har spart, selv om jeg så har valgt å bruke noe av det. Det du spør etter kalles et regnskap på fagspråket. Det er selvsagt fullt mulig å føre regnskap i f.eks. visma eller fiken til sin privat økonomi. Eller bare på et excel ark. Legg merke til at et regnskap er forskjellig fra et budsjett i den forstand at regnskapet viser hva som har vært, mens budsjettet viser hva som er tenkt frem i tid. 1 hour ago, AnonymBruker said: Eller er det bare tøysete? Hvordan gjør dere andre det? Nei, det er ikke tøysete. Jeg synes at det er et relativt grei ønske om å få vite om en har nådd budsjettmålene sine og se hvor pengene faktisk har gått. Når det er sagt så vet jeg i alle fall ganske grei hva pengene mine går til. Jeg trenger ikke et regnskap. Jeg skiller såklart mellom kortsiktig sparing og langsiktig sparing. Jeg har langsiktig sparing til og med i en annen bank. Hovedgrunnen til det er betingelsene men at det er to forskjellige banker er en "nice to have". Jeg ser kortsiktig sparing mer som utsatt forbruk eller som en mellomstasjon før det går til langsiktig sparing. Har selvsagt en buffer også. Jeg ser ikke det som en del av formuen min slik som langsiktig sparing. Schmuhu Endret 14. mai 2023 av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Skrevet 14. mai 2023 1 hour ago, Schmuhu said: Det du spør etter kalles et regnskap på fagspråket. Det er selvsagt fullt mulig å føre regnskap i f.eks. visma eller fiken til sin privat økonomi. Eller bare på et excel ark. --- Schmuhu Hjertelig takk, dette var veldig nyttig! Tror jammen jeg skal begynne med et slikt regnskap - har i perioder gjort det en måned av gangen et par ganger i året for å se hva som går inn og ut, men veldig smart å gjøre det hele tiden for å få en slik oversikt. Budsjettering er jeg ikke så veldig god på, men bruker prinsippet "pay yourself first", så sparing av alle slag er det første som går ut etter lønning. Likte også veldig godt begrepet "utsatt forbruk", for det er jo akkurat det det er. Takk igjen! Anonymkode: a5109...1e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå