Gå til innhold

Arbeidsdager for 1 person å pusse opp et 30m2 soverom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bekjent som sliter litt økonomisk og lurte på å gi ham et prosjekt med å pusse opp 1 (2) soverom for å hjelpe ham litt. Han har mye erfaring med oppussing og praktisk arbeid, og jobber effektivt. Men lurer sånn ca på hvor mange arbeidsdager noe slikt kan ta.

Det er 2 soverom hvor det er innebygde klesskap mellom rommene. Jeg har lyst til å åpne opp her og bygge de to soverommene om til et større rom som da blir ca 30m2 totalt. Rommene er helt firkantede uten noe vanskelige krinkler og kroker eller skråvegger osv.

Jobben går ut på:

- Han kjøper inn og transporterer det nye materiellet, samt dumper det gamle. Har tilgang til stor varebil og byggevare ikke langt unna, samt gjenvinningsstasjon (Blir i hovedsak han som transporterer og kjøper inn etterhvert, men jeg kan bli med for å hjelpe å bære inn store ting)

- Rive bort gamle vegger av huntonitt inn til stendere, samt fastbygde klesskap. Bygge opp igjen veggene enten med gips som sparkles og males, eller spon som dekkes med rehabtapet og males. Merk: Vi skal vurdere om veggene faktisk må rives helt, eller om gammel tapet kan fjernes fra huntonitten og tapetseres på nytt, alt etter hva som blir lettest. Men poenget er å få glatte og nymalte vegger. Hvis veggene først åpnes, vil han legge inn nye rør elektriske bokser i samråd med elektriker som ser over før det plates igjen. Hvis ikke så blir det bare å trekke nye kabler i gamle rør, og erstatte selve stikkontaktene. Vinduer, vinduskarm og dører med karmer beholdes som de er, men listes på nytt.

- Rive opp gammelt gulv av laminat. Avrette gulvet litt spesielt i ene hjørnet hvor det er litt setning på blokken. Legge nytt laminatgulv. Liste alt på nytt.

- Lekte ned tak og montere takplater (betongen i taket er veldig stygg). Enten Tak-ess eller sånne nye lange planker. Ingen spotter, kun eksisterende lampe i tak.

Har tilgang til elektriske sager, spikerpistol og annet ordentlig verktøy.

Noen som har gjort noe lignende i det siste og vet omtrent hvor lang tid det tar, hvis dette blir fulle arbeidsdager? Går det på en uke? Jeg prøver å lage et lite budsjett på hva dette totalt vil koste, men vet ikke hva jeg kan forvente av arbeidstid. Gidder ikke foreslå det hvis det går for mye tid på dette.

Anonymkode: d24e2...a7a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare så du er klar over det så er svart arbeid ulovlig. Hva gjør dere hvis jobben er dårlig utført, man står sterkere hvis en har firma.

Anonymkode: b11ae...ba2

Skrevet

Jeg tror det går mer tid enn en uke. Det er ganske mye arbeid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke svart arbeid hvis han ikke har dette som hovedjobb ellers. Er vel lov å lønne vennetjenester. 

Anonymkode: d1dfb...89d

AnonymBruker
Skrevet

Bare det å hente materialer og å bære/ kjøre bort avfall tar en del tid. Går nok 10 dager +

Anonymkode: 6dfec...318

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er litt vanskelig å beregne. Nå målte jeg opp, rommene er bare rundt 22 kvadrat, ikke 30 som jeg først anslo. Men vet ikke om det betyr så mye i det store og hele. Hadde håpet at alt ville bli ferdig på rundt en uke. Med egeninnsats så tar jo slikt ofte månedsvis fordi det blir utsatt litt og litt, det er ingen tidsfrist og ingen som maser. Det er så lett å gi seg for dagen når man blir lei og likevel er hjemme.

Men om han setter av hele dager med et mål om å jobbe fra start til slutt og har betaling som motivasjon for å bli ferdig så kan det være det går litt raskere. Nå virker jo alt så lett på overflaten, men når alt kommer til alt så er det jo både litt tørketid og annet som gjør at det ene venter på det andre. Småting man plutselig mangler og må ut for å handle. Og ingenting som gjør seg av seg selv.

Kom frem til et grovt estimat på 35000kr i materiell alene inkludert elektrikermateriell (og må regne med det blir pluss pluss for alt som er glemt, men tror ikke det er så veldig dårlig beregnet). Da har jeg ikke sett etter kampanjetilbud.

Men så skal jo arbeidet og elektriker betales, pluss at det må kjøpes litt nye garderober/oppbevaringsmøbler og slikt. Forsvinner fort over 50k på prosjektet ser jeg.

Anonymkode: d24e2...a7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...