Gå til innhold

Hvor gammel var din når den tok i mot enkle beskjeder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som kan du hente bleie, hente skoene, peke på banan og hest i boka, kan du gå til matstolen, hvor er dressen din osv. 

Hvo barnet svarer nonverbale ved å peke og gå bort til tingen, hente den etc 

Hvor gammel var din når forstod slike spørsmål og responderte adekvat på de?

Anonymkode: 37d54...069

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

10 måneder omtrent.

Gikk da hun var 9 måneder. 

Men når jeg tenker meg om skjønte hun jo før det. For hun kunne krabbe bort og hente noe f.eks. «Hvor er pusen», og så krabbe bort til den. «Hvor er lua». Sånne ting.

Anonymkode: 64aa2...bb0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

10 måneder omtrent.

Gikk da hun var 9 måneder. 

Men når jeg tenker meg om skjønte hun jo før det. For hun kunne krabbe bort og hente noe f.eks. «Hvor er pusen», og så krabbe bort til den. «Hvor er lua». Sånne ting.

Oi, det var jo veldig tidlig vel?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rundt 9/10mnd: Hun kunne klappe og vinke når vi spurte og sånne enkle ting. Pekte på hunden når vi sa navnet til hunden. Kunne navnet sitt, visste hvem mamma og pappa var (hvis jeg sa "pappa" så pekte/så hun mot pappa osv). Husker ikke nøyaktig når alt startet, men dette kunne hun hvertfall i den alderen.

Fra 12mnd og opp til nå (15mnd): Det går unna! Skjønner ufattelig mye. Typ: hent skoene dine, nå skal vi bytte bleie, er du sulten, hvor er sokkene dine, hvor er [en viss type leke], peker riktig når man spør hvor ting er i bøker eller på kroppen. Har også begynt å nikke/riste på hodet når vi spør henne ja/nei-spørsmål (kan noen ord også, men sier ikke ja, bare nei😂). Hun skjønner egentlig alt mulig, de er som svamper i denne alderen. Plukker det opp veldig mye. Kjempegøy alder😊

Anonymkode: 0af49...20a

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Endret av velociraptor
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Oi, det var jo veldig tidlig vel?

Ikke sent i hvert fall, men tror ikke uvanlig tidlig heller. Var tidligst i barselgruppa på «alt» (åle seg bortover, krabbe, gå, hoppe, få tenner, snakke, spise selv, bleieslutt, skrive navnet sitt, sykle…), men ikke noe uvanlig geni liksom.

Forresten ikke tidligst på alt, ble ammet lengst av dem 😛

Skrevet

Småen min skjønte mye fra alderen 8-10 måneder. Fra da av gikk det i rivende fart. I åtte måneders alderen ved spisebordet for eksempel, jeg matet. Spurte "Vil du ha vann?" hvor barnet da strekker ut hånden mot tutekoppen på bordet som svar.

Jeg husker spesielt at han visste hva jeg snakket om da vi satt på gulvet i stua og lekte, og jeg hørte bilen parkere utenfor, faren hans kom hjem. Barnet var da ca 9-10 måneder. Jeg sa at "Nå kommer pappa hjem!" hvorpå ungen da snur seg mot ytterdøren og krabber dit i full fart for å møte faren.

De skjønner forbløffende mye tidlig, men det tar gjerne noe tid før de kan uttrykke seg med ord selv. Men skjønne det, gjør de ofte lenge før.

Skrevet

Alle barn har jo sin egen utvikling, men tror hvis man skjønner sånne beskjeder før fylte ett år så er det tidlig. Dattera mi er nettopp fylt 1 år og jeg er usikker på om hun skjønner hva hun heter. Utviklingen går veldig fort i tida rett før og etter 1 år. Hele setninger og beskjeder kanskje ved 15-17 mnd?

AnonymBruker
Skrevet

Den? 

Anonymkode: 86c35...280

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den? 

Det var da også noe å henge seg opp i.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha! Nå tenkte jeg at det gjør definitivt min gutt, så jeg kan gå inn i tråden å svare. Men nå ser jeg at det sies 8-10 mnd, og min gutt er snart tre :D men tror han har gjort det ei stund da... :) vet ikke når det begynte, er nok ganske subtilt i starten tror jeg 

Anonymkode: bf737...018

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke når det begynte, men vår på 13 måneder har kunnet peke på alt vi ber om i kjøretøyboka si en del måneder nå. Han kan også klappe, vinke og si hei når han blir bedt om det.

Anonymkode: f3852...fbd

AnonymBruker
Skrevet

Min er 11 mnd. Kan vinke, klappe, «så stor» og slikt på kommando, men ikke så mye mer. Har øvd på å peke på mamma, pappa og katten i boka en stund, men uten resultater enda. Har ikke inntrykk av at hun er noe sent ute. 

Anonymkode: 6f28c...8f0

Skrevet

Jeg husker ikke nøyaktig siden det kan ha skjedd før det, men har er bilde som viser at han henter bleie til seg selv etter at jeg hadde spurt. Da var han ca 1,5 år. Har to venninner som har småbarn nå. Den på 19 mnd henter og tar instruksjon, den på 14 mnd gjør det i svært liten grad vil jeg påstå. Virker som ca 1,5 års alder er vanlig.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Haha! Nå tenkte jeg at det gjør definitivt min gutt, så jeg kan gå inn i tråden å svare. Men nå ser jeg at det sies 8-10 mnd, og min gutt er snart tre :D men tror han har gjort det ei stund da... :) vet ikke når det begynte, er nok ganske subtilt i starten tror jeg 

Anonymkode: bf737...018

Mine tok imot beskjeder frem til ca to år, og så tok de ikke beskjeder i det hele tatt frem til fire, så var de rasjonelle et par år før de kom i seksårskrisen, og deretter var det fred og fordragelighet frem til ca 11🙃 

Men skjønner jo at jeg feiltolket spørsmålet ut fra overskriften, haha! Når de begynte å forstå beskjeder husker jeg ikke, men husker godt at de begynte å ignorere dem…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hactar skrev (9 minutter siden):

Mine tok imot beskjeder frem til ca to år, og så tok de ikke beskjeder i det hele tatt frem til fire, så var de rasjonelle et par år før de kom i seksårskrisen, og deretter var det fred og fordragelighet frem til ca 11🙃 

Men skjønner jo at jeg feiltolket spørsmålet ut fra overskriften, haha! Når de begynte å forstå beskjeder husker jeg ikke, men husker godt at de begynte å ignorere dem…

Ja sant - å forstå er noe annet enn å adlyde.

Skrevet

Min på 12mnd har gjort noe av det en stund. «Gå på kjøkkenet» så gjør hun det, «vink hade!» så gjør hun det. Men jeg tror ikke hun kan peke rett mellom en hest eller en ku i ei bok, eller gå alene på badet for å hente en bleie :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vår på 15 måneder kan finne lekene sine og gi de til oss. Finner også skoene sine og andre ting om vi spør ham om det. 

Anonymkode: 5f3b5...5d6

Skrevet

skulle til å skrive rundt 45 år, da jeg skjønte det var barn det gjaldt og ikke menn....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Den? 

Ja? Den ungen.

Anonymkode: 82a82...6f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...