AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Egentlig vet jeg svaret på dette selv, men konfliktskye meg sliter med å ta den praten. Har dere opplevd noe liknende? Det er et vennskap som snart er i ferd med å ikke bli et vennskap lenger. Det som går meg på nervene er at hun imiterer stemmen, altså prater med tullestemme hver gang hun skal poengtere noe. Jeg blir sprø når annenhver setning høres ut som om den kommer fra et barn. Jeg synes det er veldig rart at hun prater sånn da jeg vet at hun har en svært ansvarsfull jobb, som hun har fått ut fra 700 søkere. Hun kan umulig prate sånn på jobbintervju. Kanskje prater hun annerledes på jobb, hva vet jeg. Hun kommer i tillegg fra et annet sted i landet men snakker Østlandsdialekt. Ofte legger hun til en slags tonefall så det høres ut som om hun kommer fra piffen i Oslo Vest. Jeg synes ikke det blir naturlig eller autentisk. Hun sier at hun ikke snakker dialekt når hun er på hjemtraktene, noe jeg synes er litt rart da hun er født og oppvokst der, men ok da. I tillegg har hun svært markert eyeliner som jeg synes blir overdrevet. Nå har jeg også forstått at hårfargen heller ikke er hennes. Det blir veldig mange ting som jeg ikke synes blir autentisk. Jeg synes vel egentlig det bare er forvirrende. Så får jeg nærmest takkekort for vennskap, noe jeg synes blir litt slitsomt. Da føler jeg meg litt låst. Siden jeg selv har opplevd å være ensom så klarer jeg ikke å kutte vennskapet heller. Da må jeg eventuelt snakke med henne om dette her først. Tror dere at hun er klar over dette selv? At det faktisk er irriterende for folk at hun prater sånn? Anonymkode: 1f67d...7ea
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 Du liker henne jo ikke, hvorfor fortsette vennskapet? Tviler på at hun ønsker å være venn med noen som rakker ned på henne, og i bunn og grunn sier at hun må forandre seg for at du skal være vennen hennes. Anonymkode: 3db29...677 7 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du liker henne jo ikke, hvorfor fortsette vennskapet? Tviler på at hun ønsker å være venn med noen som rakker ned på henne, og i bunn og grunn sier at hun må forandre seg for at du skal være vennen hennes. Anonymkode: 3db29...677 Jeg blir sprø over at hun prater med tullestemme. Alt det andre kan jeg leve med. Anonymkode: 1f67d...7ea
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #6 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir sprø over at hun prater med tullestemme. Alt det andre kan jeg leve med. Anonymkode: 1f67d...7ea Så hvorfor dro du inn eyeliner og hårfarge? Man kan være autentisk uten å ha sin naturlige hårfarge eller ha dialekt fra hjemstedet. Anonymkode: 1b916...9db 15 9
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så hvorfor dro du inn eyeliner og hårfarge? Man kan være autentisk uten å ha sin naturlige hårfarge eller ha dialekt fra hjemstedet. Anonymkode: 1b916...9db Det er fordi jeg føler at alt dette til sammen gir et rart inntrykk. Jeg føler ikke at hun er autentisk. Det er som om hun forsøker å spille en person som hun ikke er. Det er vel dette i bunn og grunn handler om. Anonymkode: 1f67d...7ea
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #8 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg blir sprø over at hun prater med tullestemme. Alt det andre kan jeg leve med. Anonymkode: 1f67d...7ea Dessuten: Jeg vil bare at hun skal være den hun er. Hvis hun prøver sterkt å være en annen person så blir det slitsomt i lengden. Jeg er ikke ute etter noen perfekte venner, bare de som fremstår som autentiske. Blir for mye dilldall så kan det fort tippe over. Anonymkode: 1f67d...7ea
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #9 Skrevet 14. mai 2023 Du fant ut at hun farger håret? Herregud...er man ikke autentisk med farget hår?? Anonymkode: 85468...80f 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #10 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du fant ut at hun farger håret? Herregud...er man ikke autentisk med farget hår?? Anonymkode: 85468...80f Les hele innlegget. Håret er ikke farget. MEN Det jeg vil frem til er at jeg på mange måter føler at hun ikke er helt autentisk. Men det som er mest irriterende er at hun imiterer stemmen hele tiden. Jeg lurer nå veldig på hvordan hun egentlig snakker. Om hun hadde snakket på normal måte så hadde jeg nok ikke tenkt så mye på alt det andre. Hadde du likt det om om noen hele tiden snakket med Donald-Duck stemme? Men enig i at det var en særdeles dårlig ide å drøfte dette på KG. Jeg kan ikke forvente at folk skal forstå problemet ut fra det jeg har skrevet. Anonymkode: 1f67d...7ea
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #11 Skrevet 14. mai 2023 Hvis hun ikke har egen hårfarge, så er det jo farget. Det er jo en enkel løsning på det problemet. "Er du klar over at den stemmeimitasjonen er ganske irriterende?" Så ser du om hun slutter. Anonymkode: 85468...80f 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #12 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis hun ikke har egen hårfarge, så er det jo farget. Det er jo en enkel løsning på det problemet. "Er du klar over at den stemmeimitasjonen er ganske irriterende?" Så ser du om hun slutter. Anonymkode: 85468...80f Håret er bleket. ikke farget. Men alt dette med håret, sminke og stemmen gir meg et inntrykk at hun ikke er seg selv. At det blir påtatt og kunstig. Men det er den stemmeimmitasjonen som jeg synes er vanskelig å forholde meg til. Jeg vet ikke om hun gjør det av usikkerhet, eller om det er en uvane. For hun er vel klar over at hun gjør det? Jeg har aldri vært borti noe liknende før. Anonymkode: 1f67d...7ea
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #13 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Håret er bleket. ikke farget. Men alt dette med håret, sminke og stemmen gir meg et inntrykk at hun ikke er seg selv. At det blir påtatt og kunstig. Men det er den stemmeimmitasjonen som jeg synes er vanskelig å forholde meg til. Jeg vet ikke om hun gjør det av usikkerhet, eller om det er en uvane. For hun er vel klar over at hun gjør det? Jeg har aldri vært borti noe liknende før. Anonymkode: 1f67d...7ea Jeg snakker også med tullestemme ofte. Jeg snakker "normalt" med fremmede, men blir"tullete" med folk jeg snakker litt mer personlig mer. Når jeg snakker med familie blir det supertullete på grensa mot barnespråk. Jeg er klar over det, og synes det er irriterende selv, men klarer ikke å la være. Det er både en uvane og usikkerhet/forsvar. Jeg har ikke noen ordentlig dialekt, den er en blanding av mye forskjellig. Så når jeg snakker "normalt" høres det gjerne ut som tullespråk da også. Da jeg var liten var jeg så flau over det at jeg nesten ikke klarte å snakke i det hele tatt. Når jeg ble tvunget til å snakke fikk jeg i tillegg kommentarer på at jeg har for dyp stemme. Jeg husker ikke når jeg la om til tullespråk, og jeg har ikke gjort det med vilje. Jeg ble obs på det da jeg var rundt 20, da var det for seint å slutte. Jeg føler jeg er "falsk" og upersonlig når jeg snakker "normalt", selv om jeg vet at det er teit. I tillegg er jeg ekstremt sjenert og innadvendt, men er oppdratt til å late som jeg ikke er det. Jeg tror "tullestemme" blir et slags forsvar for at jeg skal kunne snakke om personlige ting, samtidig som folk ikke komme for nært, hvis det gir mening. Noen etterligner tullestemmen min, og da blir jeg ekstra oppmerksom på det og prøver å la være. Men da klarer jeg jo ikke å snakke med dem noe særlig heller. Hvis du vil bli kvitt venninna di, kan du jo prøve på det. Jeg har farget hår, men jeg skal prøve å ikke begynne med eyliner, hvis det er det som får det til å tippe over. Anonymkode: 36c2e...e8b 3 3
Djungelvrål Skrevet 14. mai 2023 #14 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Les hele innlegget. Håret er ikke farget. MEN Det jeg vil frem til er at jeg på mange måter føler at hun ikke er helt autentisk. Men det som er mest irriterende er at hun imiterer stemmen hele tiden. Jeg lurer nå veldig på hvordan hun egentlig snakker. Om hun hadde snakket på normal måte så hadde jeg nok ikke tenkt så mye på alt det andre. Hadde du likt det om om noen hele tiden snakket med Donald-Duck stemme? Men enig i at det var en særdeles dårlig ide å drøfte dette på KG. Jeg kan ikke forvente at folk skal forstå problemet ut fra det jeg har skrevet. Anonymkode: 1f67d...7ea Snakker hun sånn som Linni Meister? For hun snakker jo bare med tullestemme
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #15 Skrevet 14. mai 2023 Tror sånt bunner i usikkerhet. Hvis du fortsatt vil ha henne som venn, og uten å irritere deg over henne, så ta det opp på en humoristisk måte, slik at hun ikke føler det som sur kritikk. Spør hvorfor hun bruker den tullestemmen så mye, og at det høres så rart ut. Det er sikkert en uvane hun har lagt seg til, og når hun blir usikker fremheves det enda mer. Du har sikkert noen uvaner, du også. Trekk frem at du ofte tar deg selv i å snakke med deg selv i enkelte situasjoner, og prøver å la være (bare et eksempel), da kan du flette dette inn i praten om uvanen hennes, slik at dere er litt "snåle", begge to. Anonymkode: 75eef...5b5 1 1
Sententia Skrevet 14. mai 2023 #16 Skrevet 14. mai 2023 Djungelvrål skrev (1 time siden): Snakker hun sånn som Linni Meister? For hun snakker jo bare med tullestemme Kanskje dette ER Linni? Bleket hår, eyeliner og tullestemme. Feil dialekt mtp hvor man er fra? Mye stemmer Nei, TS, her syns jeg du dessverre virker litt ute etter denne såkalte venninna. 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #17 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg blir sprø over at hun prater med tullestemme. Alt det andre kan jeg leve med. Anonymkode: 1f67d...7ea Hva mener du med tullestemme? Mener du slik hun ene i relasjonspodden snakker. Hun gjør seg litt til av enkelte utsagn (noe jeg syns er morsomt fordi hun bare viser et poeng av noe på en humoristisk måte). Anonymkode: e3dd4...853
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #18 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Håret er bleket. ikke farget. Men alt dette med håret, sminke og stemmen gir meg et inntrykk at hun ikke er seg selv. At det blir påtatt og kunstig. Men det er den stemmeimmitasjonen som jeg synes er vanskelig å forholde meg til. Jeg vet ikke om hun gjør det av usikkerhet, eller om det er en uvane. For hun er vel klar over at hun gjør det? Jeg har aldri vært borti noe liknende før. Anonymkode: 1f67d...7ea Jeg lysfarget mitt platinablonde hår. Hvis vi skal være vanskelige her. Men nå er det heldigvis slik at man velger sine venner. Så om du ikke trives med dama, så trenger du ikke henge med hun. Anonymkode: 85468...80f
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #19 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg lysfarget mitt platinablonde hår. Hvis vi skal være vanskelige her. Men nå er det heldigvis slik at man velger sine venner. Så om du ikke trives med dama, så trenger du ikke henge med hun. Anonymkode: 85468...80f Så lenge du ikke snakker som en smurf, så er det helt det samme hvordan du har håret ditt. Anonymkode: 1f67d...7ea
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #20 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva mener du med tullestemme? Mener du slik hun ene i relasjonspodden snakker. Hun gjør seg litt til av enkelte utsagn (noe jeg syns er morsomt fordi hun bare viser et poeng av noe på en humoristisk måte). Anonymkode: e3dd4...853 Det er vanskelig å beskrive det, men det er som om hun plutselig prater som en unge. Hun kan si jeg er sulteeeeen. jeg vil ha maaaat. Og sier" ja" sånn skikkelig på innput. Det blir bare veldig rart og overdrevent. Det er helt greit at folk snakker sånn av og til, men når det blir annenhver setning, så tester det tålmodigheten min. Vi var på tur, og hun snakket med en venninne på telefonen. Hun hadde barnestemme hele veien når hun pratet med henne. Ærlig talt, ingen prater sånn. Hadde noen snakket sånn med meg på telefonen så hadde samtalen blitt kort. Jeg har tenkt at det kanskje var en slags usikkerhetsgreie som hun ville kvitte seg med, når vi ble bedre kjent. Nå lurer heller på om det er en uvane hun har. For hun kan da umulig prate slik på jobbintervju? Eller på jobb? Anonymkode: 1f67d...7ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå