Gå til innhold

Hvorfor er kroppen vår så avhengig av frukt og grønnsaker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du dør hvis du ikke får i deg det som står nevnt her etter c- vitamin hele året? 

Anonymkode: 3791e...6f8

Kanskje du ikke dør, men f.eks antioksidanter er jo veldig viktig for helsen? Vi spiser vel ikke bare for å overleve, men også være friske. 

Anonymkode: 41703...93c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Her er en fin artikkel. https://blogs.scientificamerican.com/guest-blog/how-to-eat-like-a-chimpanzee/

Det er viktig å huske at forfedrene våre ikke utviklet seg til mennesker i Norge, men et helt annet sted med et mye rikere planteliv.

Anonymkode: f0da8...f97

Å begynne å spise kjøtt er sannsynligvis noe av det som gjorde at vi kunne utvikle oss til mennesker. Vi fikk tak i ekstremt mye mer næring på den måten, som tillot oss å utvikle både kropp, hjerne og kultur, som igjen gjorde oss bedre i stand til å jakte. Vi har spist hovedsaklig kjøtt siden lenge før vår art ble til, og det er jo grunnen til at vi kunne bevege oss ut fra skogen og ut av Afrika i det hele tatt.

Vi skal *ikke* spise som sjimpanser :)

Anonymkode: 01b9c...eb9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring, etter å ha kuttet ut å spise snop hver eneste dag (som i hovedsak bare består av ræl) er at smaksløkene har forandret seg totalt..nå smaker frukt snop. Når jeg spiser epler, jordbær, Kiwi, blåbær osv er det som en eksplosjon i munnen..helt fantastisk godt. Det er som om smaksløkene ble bedøvet da jeg spiste mat med mye tilsetningsstoffer osv. 

Så nå er jeg avhengig av å spise frukt hver dag. Ikke den verste avhengigheten det.

Anonymkode: 7f916...de1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Den er avhengig av kjøtt.

Anonymkode: 40604...379

Nei det er den ikke.

Anonymkode: 86bcb...cdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enig i alt du sier her. Det er veldig interessant å diskutere proteiner med veganere (jeg er jo ex-veganer), fordi de er låst fast i troen om at planter dekker proteinbehovet. Men det gjør faktisk ikke det. Man henger seg opp i at en ingrediens har alle essensielle aminosyrer, men glemmer kroppens evne til å bruke planteprotein vs animalsk. Og ikke minst at planter faktisk mangler kollagen og kreatin, hvor begge har viktige roller. 

X plantebasert ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De tidlige menneskeartene spiste både kjøtt og planter. Så dere behøver ikke "krangle" om det enten var planter eller kjøtt som utgjorde kosten,det var begger deler. Homo erectus f.eks var altetende. https://ung.forskning.no/arkeologi-mat/hva-spiste-de-forste-menneskene/1715891 Tilgang til kjøtt (og fettt) muliggjorde at hjernen kunne vokse seg større. De første homo sapiens i Norge spiste ikke kun kjøtt da, men sanket trolig villepler, bær, sopp, frø og nøtter når de hadde tilgang til dette. Brokkoli var ikke oppfunnet enda men det fantes jo masse ville planter som er spiselig, og de kunne nok utnytte dette på en helt annen måte enn vi gjør nå. Flere ville planter kan nyttes som salat, uten at vi tenker over det. Nå gidder vi jo knapt å gå i skogen og plukke tyttebær.

Anonymkode: ff431...060

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kroppen er ikke det. 

Og der kom det første idiot-svaret

Anonymkode: d75ce...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å svare, så tipper jeg at grunnen til at vi ikke tenker jippi nå skal jeg kose meg med et deilig salatblad (løvetannblad eller noe), er at det var den maten vi hadde så vi trengte ikke belønning for å spise den? Mens fet og søt mat som villepler (?) og kjøtt var lurt å spise (ekstra energi), og kunne være litt jobb å få tak i, så det var lurt av kroppen å la oss bli glad i smaken av fett og sukker slik at vi gadd gå den ekstra mila for å få tak i dette. Og er det ikke slik at vi er programmert til å like søtt fordi morsmelk er søt og baby må oppmuntres til å få i seg dette? Mener å ha hørt det, men har ikke kunnskap innen feltet. 

Anonymkode: ff431...060

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

X plantebasert ;) 

Det der er typisk vegansk hersketeknikk og bølling. Du skjønner det at selv den mest etiske veganer har et valg etter mange år. Skal man fortsette å kjøre helsa si i grøfta slik at man ikke kan jobbe eller ta seg av familien lenger? Det er ingenting som er etisk med det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg pleide også å tro dette, at vi er ment å spise planter. Etter altfor mange år som veganer, vet jeg nå at det ikke stemmer. Planter er ikke naturlig, det er dyrket frem. Nøtter, frø, bønner, grønnsaker, det er menneskeskapt og ikke noe vi finner i naturen. 

Etter mange år som vegetarianer er min vegetariske familie de sunneste jeg kjenner, vi er aldri borte fra jobb eller skole, og er like slanke og friske uansett.

Jeg har prøvd å spise kjøtt i sosiale sammenkomster et par ganger bare for å ikke være sær, men synes det smaker (og stinker) verre og verre jo lenger jeg har vært vegetarianer.

En annen ting, og det kan jeg bare ikke forstå, er at folk ikke forstår det er direkte ondt å drepe andre levende skapninger for å spise dem når det er helt unødvendig? Jeg skjønner det virkelig ikke? Hva skjer i hodet på kjøttpropaganda-folket? Der tror jeg det er mørkt og dystert.

Anonymkode: 5bb43...472

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kroppen er ikke det. 

Den trenger også vitaminer som en ikke finner lett i kjøtt. Rett nok kan du få c-vitaminer fra selhjerne, hvalhud og tarmer mager hos sel. Du må spise det rått da:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det der er typisk vegansk hersketeknikk og bølling. Du skjønner det at selv den mest etiske veganer har et valg etter mange år. Skal man fortsette å kjøre helsa si i grøfta slik at man ikke kan jobbe eller ta seg av familien lenger? Det er ingenting som er etisk med det. 

Seriøst? Hva levde du på? Luft og gress? De veganerene jeg kjenner er de sunneste jeg vet om. Vet om mange innen f.eks CrossFit som er veganere. Den kvinnelige verdensrekorden i planke er satt av en veganer. Men man må vite hva man holder på med. Det må man som kjøttspiser også. For å si det sånn; sykehusene her til lands er stappfulle av 40-70 mennesker med hjerteproblemer(som kommer blant annet av kostholdet), ikke veganere med næringsmangler.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter mange år som vegetarianer er min vegetariske familie de sunneste jeg kjenner, vi er aldri borte fra jobb eller skole, og er like slanke og friske uansett.

Jeg har prøvd å spise kjøtt i sosiale sammenkomster et par ganger bare for å ikke være sær, men synes det smaker (og stinker) verre og verre jo lenger jeg har vært vegetarianer.

En annen ting, og det kan jeg bare ikke forstå, er at folk ikke forstår det er direkte ondt å drepe andre levende skapninger for å spise dem når det er helt unødvendig? Jeg skjønner det virkelig ikke? Hva skjer i hodet på kjøttpropaganda-folket? Der tror jeg det er mørkt og dystert.

Det er stor ernæringsmessig forskjell på å være veganer og vegeterianer. 

Tror du virkelig jeg gikk tilbake til animalsk fordi jeg plutselig ble ond? Ærlig talt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er stor ernæringsmessig forskjell på å være veganer og vegeterianer. 

Tror du virkelig jeg gikk tilbake til animalsk fordi jeg plutselig ble ond? Ærlig talt. 

Kanskje det moralske kompasset ikke var helt i vater? At du ikke ble ond, men at du i utgangspunktet ikke var så god på å veie andres ulykke opp mot egen nytte? Det koster meg ikke en kalori (pun intended) å være vegetarianer, mens det koster dyr liv og lidelse at mennesker spiser kjøtt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Seriøst? Hva levde du på? Luft og gress? De veganerene jeg kjenner er de sunneste jeg vet om. Vet om mange innen f.eks CrossFit som er veganere. Den kvinnelige verdensrekorden i planke er satt av en veganer. Men man må vite hva man holder på med. Det må man som kjøttspiser også. For å si det sånn; sykehusene her til lands er stappfulle av 40-70 mennesker med hjerteproblemer(som kommer blant annet av kostholdet), ikke veganere med næringsmangler.

Tror du virkelig at jeg levde på luft og gress? Jeg spiste balansert i alle år. Masse proteiner (quinoa, bokhvete, plantebasert omega), mye grønt, nøtter, og frø, og bare mat fra bunnen. Tilskudd av det nødvendige. Tok årlige blodprøver.
Men må vite ha man holder på med" 🙄

Det tok forøvrig mange år før jeg fikk problemer, og jeg følte meg fantastisk i flere år. Slik mange andre ex-veganere også vil fortelle at de gjorde. For meg tok det over 10 år før problemene ble store, men ytterligere noen år før jeg ga meg. For andre har det både tatt kortere og lenger tid. 

Det der er klassisk vegansk propaganda, å predikere at veganere ikke blir syke og havner på sykehus. Veganere får kreft og hjerteinfarkt også, tro det eller ei. Èn årsak til at flere får problemer med hjertet, er den manglende biotilgjengelige magnesiumen i vegansk kost. Og der er to ord alle veganere bør sette seg godt inn i; antinæringsstoffer, og biotilgjengelighet. 

En omnivore får ikke kreft fordi h*n har spist kjøtt og egg. Det er helheten av et kosthold og livsstil som avgjør, og det er følgelig stor forskjell på å spise kjøtt fra gressbeitende storfe fra økologisk bonde med mye grønt, fremfor å spise pølser fra Nortura sammen med dypfritert påmmfri. 

Jeg gidder forøvrig ikke å diskutere med sinna-veganere som er fastlåst i eget tankesett og bare skyter ut anklagelser. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje det moralske kompasset ikke var helt i vater? At du ikke ble ond, men at du i utgangspunktet ikke var så god på å veie andres ulykke opp mot egen nytte? Det koster meg ikke en kalori (pun intended) å være vegetarianer, mens det koster dyr liv og lidelse at mennesker spiser kjøtt.

Wow. 

Du er temmelig tankesløst som mener at et moralsk kompass er begrenset til dyrenes velferd, og ikke egen helse. At du som voksent (?) menneske ikke en gang forstår den store næringsmessige forskjellen på å være vegeterianer og veganer, gjør deg ikke kvalifisert til å uttale deg. Blir veganer, eliminer all animalsk føde i 15-20 år, så kan du uttale deg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du er jo temmelig fantastisk som spiser både egg og meierprodukter, og skal belære meg om "lidelse". 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke litt pinlig å legge hele sin moralske verdi i kostholdet? En person kan være fosterforeldre, aldri kjøre bil, kun reise lokalt, løfte insekter ut av sitt hjem, gi penger til veldedige organisasjoner, være en god venn og støtte for sine nærmeste, spise egg, honning og takker ja til kjøtt. En annen person kan være svært psykisk syk, ha dårlig økonomi og ikke overskudd til å tenke over hva han spiser. Mens en tredje person kan være voldtektsmann, psykopat, fly verden rundt i privatfly, men spise vegansk. Hvem er ond her egentlig? Og har ondskap noe med kosthold å gjøre sånn egentlig? 

Anonymkode: b7c43...f46

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det er den ikke.

Jo, faktisk er vi avhengige av kjøtt, eller i det minste animalsk mat som egg og meieriprodukter.

Nå i moderne tid er det mulig å overleve på et nøye sammensatt kosthold av planter pluss tilskudd, men fram til nå, altså i mange millioner år, har vi vært helt nødt til å spise mye kjøtt for å dekke våre ernæringsmessige behov. Vi har spist litt planter alt etter sted og sesong, men vi er først og fremst tilpasset kjøtt. Det er ingen næring som vi må få fra planter, og ingen næring vi ikke kan få gjennom kjøtt. Heller ikke C-vitamin. Ferskt kjøtt har også dette vitaminet, som vi for øvrig trenger veldig lite av hvis vi ikke spiser mye karbohydrater. Omtrent slik kostholdet var i steinalderen altså.

Anonymkode: 01b9c...eb9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg pleide også å tro dette, at vi er ment å spise planter. Etter altfor mange år som veganer, vet jeg nå at det ikke stemmer. Planter er ikke naturlig, det er dyrket frem. Nøtter, frø, bønner, grønnsaker, det er menneskeskapt og ikke noe vi finner i naturen. 

Da har jeg har en dårlig nyhet til deg når det gjelder moderne avlede husdyr... De er ingenting som de dyrene som levde naturlig som vi pleide spise. Dersom du er redd for menneskepåvirket, så kan du ikke spise husdyr. Ikke egg heller. Høns idag legger egg hver dag. Fra naturen av legger de 10-14 i året.

Anonymkode: 14992...664

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...