Gå til innhold

Hvorfor er kroppen vår så avhengig av frukt og grønnsaker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De fleste vitale mikronæringsstoffene kroppen vår trenger ser ut til å komme fra frukt og grønnsaker, og mangelen på frukt og grønnsaker i moderne kosthold (spesielt sammenlignet med overskudd av fett og karbohydrater) er årsaken til mange av de vanligste helseproblemene i dag. Og kan også føre til dødelige tilstander; skjørbuk.

Men hvorfor er det slik at kroppen vår er så avhengig av frukt og grønnsaker for viktige næringsstoffer, samtidig som de ikke finner dem like velsmakende som fett, karbohydrater eller natrium?

Jeg vil tro at sunnheten til matvarer bør være relatert til hvor velsmakende (og i noen tilfeller avhengighetsskapende) vi finner dem, men moderne dietter viser at dette tydeligvis ikke er tilfelle. Det er mange som har for eksempel for mye rødt kjøtt, men nesten ingen som har for mye brokkoli.

Jeg forstår at smaken vår utviklet seg delvis som svar på hvor sjelden eller vanskelig å skaffe mat var i vårt evolusjonære miljø, men burde ikke ting som er veldig viktige for helsen vår også være veldig velsmakende?

Anonymkode: 001e1...061

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva som er velsmakende avhenger i stor grad av hva man har lært seg til. Folk spiser for mye prosessert mat o.l med sukker og smaksforsterkere som gjør at smakssansen bli nummen. Har man blitt servert mye Toro, salami, og smågodt hjemme, så er det ikke så sannsynlig at hjernen gjenkjenner f.eks brokkoli som noe som smaker godt.

Jeg la om kostholdet fullstendig, hvor hovedvekten av maten var frukt, grønnsaker, nøtter, frø, og rene animalske kilder. I begynnelsen smakte det..ingenting. Bortsett fra frukt da, frukt smaker godt naturlig. Men resten, veldig tamt.
Etter en stund så endret smaksløkene seg, og smakene ble mer intense. Prøvde jeg å spise noe prosessert/potetgull etc, så ble jeg overveldet av smakene, på den dårlige måten. Dårlig mat påvirker hjernen vår til ønske mer av det https://www.klikk.no/helse/her-er-forklaringen-pa-at-du-blir-mer-lykkelig-av-sjokolade-enn-agurk-2449803

Måten maten tilberedes på er viktig. Nå smaker ikke brokkoli så mye mer når den er dampet kontra ihjelkokt, men det er likevel mye mer tilfredsstillende med brokkoli med tyggemotstand og litt crunch, enn en vassen kvist. Bittelitt salt og kanskje litt kaldpresset olivenolje, helt supert.
Jeg syns mye grønnsaker er godt i sin naturlige form, og spiser mye av det. Kan godt spise en hel brokkoli hver dag, og velger heller en grønn middag over peppes pizza any day. For jeg syns ærlig talt pizza er fettete og ekkelt. Men før ville det vært motsatt, og det er fordi jeg har tilvendt kroppen hva som er bedre mat og mer naturlige smaker. 

Anonymkode: 41703...93c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste vitale mikronæringsstoffene kroppen vår trenger ser ut til å komme fra frukt og grønnsaker, og mangelen på frukt og grønnsaker i moderne kosthold (spesielt sammenlignet med overskudd av fett og karbohydrater) er årsaken til mange av de vanligste helseproblemene i dag. Og kan også føre til dødelige tilstander; skjørbuk.

Men hvorfor er det slik at kroppen vår er så avhengig av frukt og grønnsaker for viktige næringsstoffer, samtidig som de ikke finner dem like velsmakende som fett, karbohydrater eller natrium?

Svaret er at vi faktisk ikke er avhengige av brokkoli og salat osv. Salat, brokkoli, gulrøtter osv er faktisk veldig moderne mat som ikke eksisterte inntil omtrent tusen år siden. De ville plantene som vi har avlet moderne grønnsaker frem fra, har blitt spist i svært liten grad i fortiden, fordi de har vært små, lite næringsrike, bitre, ofte giftige, og selvsagt tilgjengelig bare i korte perioder i løpet av året. Så hvor fikk vi vitaminer og mineraler fra? Kjøtt og fisk. Kjøtt er faktisk en bedre kilde til de fleste vitaminer og mineraler enn planter. Det inneholder mye, og i en lett biotilgjengelig form. Det er derfor inuitter har kunnet overleve i arktiske strøk, attpåtil med upåklagelig helse.

Anonymkode: 01b9c...eb9

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil tro at sunnheten til matvarer bør være relatert til hvor velsmakende (og i noen tilfeller avhengighetsskapende) vi finner dem, men moderne dietter viser at dette tydeligvis ikke er tilfelle. Det er mange som har for eksempel for mye rødt kjøtt, men nesten ingen som har for mye brokkoli.

Jeg forstår at smaken vår utviklet seg delvis som svar på hvor sjelden eller vanskelig å skaffe mat var i vårt evolusjonære miljø, men burde ikke ting som er veldig viktige for helsen vår også være veldig velsmakende?

Har noen dødd av skjørbuk i Norge på 600 år, siden poteten kom til Norge.? Nei, vi er ikke avhengige av frukt og grønnsaker , hadde vi vært det hadde vi ikke eksistert. 

Anonymkode: 3791e...6f8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva som er velsmakende er jo veldig individuelt...

Jeg synes brokkoli smaker bedre enn kjøtt...

Anonymkode: 438a9...011

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Svaret er at vi faktisk ikke er avhengige av brokkoli og salat osv. Salat, brokkoli, gulrøtter osv er faktisk veldig moderne mat som ikke eksisterte inntil omtrent tusen år siden. De ville plantene som vi har avlet moderne grønnsaker frem fra, har blitt spist i svært liten grad i fortiden, fordi de har vært små, lite næringsrike, bitre, ofte giftige, og selvsagt tilgjengelig bare i korte perioder i løpet av året. Så hvor fikk vi vitaminer og mineraler fra? Kjøtt og fisk. Kjøtt er faktisk en bedre kilde til de fleste vitaminer og mineraler enn planter. Det inneholder mye, og i en lett biotilgjengelig form. Det er derfor inuitter har kunnet overleve i arktiske strøk, attpåtil med upåklagelig helse.

Jeg er enig i mye du skriver her. Grønnsaker/salat er menneskeskapt og dyrket frem, og har ingenting med naturen å gjøre. 
Animalsk mat er det mest næringstette som finnes, og dekker nesten alle våre behov. Men ikke alt. Frukt og bær dekker resten, og dette finner man i naturen (selv om noe også dyrkes frem såklart). 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mulig jeg er enkel, men det smaker bedre med kotelett og brun saus enn en brokkoli-kvast.

Anonymkode: 3ed9a...75c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kroppen er ikke det. 

Den er avhengig av kjøtt.

Anonymkode: 40604...379

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fordi vi ikke spiser innvoller lenger. Vi liker stort sett bare muskelkjøttet og da går vi glipp av mye næring fra organer, blod, etc.

Anonymkode: df5a6...12f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man er jo ikke så avhengig av frukt og grønt. Spiser det fordi det er godt, hadde jeg utelukkende spist nat for næring hadde jeg levd på egg, smør og kjøtt/fusk.

Anonymkode: 65cec...5fe

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Menneskene stammer som kjent fra apene, og disse er i all hovedsak planteetere. Vi er derfor tilpasset et kosthold rikt på planter. Derimot tiltrekkes vi av mer energitett mat som var vanskeligere å få tak i i urtiden. Nå har vi lett tilgang på den slags mat, så det er lett for oss å spise for mye av det og for lite av den maten vi egentlig er tilpasset. 

Anonymkode: f0da8...f97

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hayden skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig i mye du skriver her. Grønnsaker/salat er menneskeskapt og dyrket frem, og har ingenting med naturen å gjøre. 
Animalsk mat er det mest næringstette som finnes, og dekker nesten alle våre behov. Men ikke alt. Frukt og bær dekker resten, og dette finner man i naturen (selv om noe også dyrkes frem såklart). 

Det er vel bare c- vitamin, og som ts nevnte kan skjørbuk forekomme, men det skal så bittelite til . Ja, at alt vi er avhengig av finnes i naturen er jo logisk for og forklare vår eksistens, så er ingen moderne ting vi har dyrket fram vi er avhengige av. At noe er sunt for oss er noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Menneskene stammer som kjent fra apene, og disse er i all hovedsak planteetere. Vi er derfor tilpasset et kosthold rikt på planter. Derimot tiltrekkes vi av mer energitett mat som var vanskeligere å få tak i i urtiden. Nå har vi lett tilgang på den slags mat, så det er lett for oss å spise for mye av det og for lite av den maten vi egentlig er tilpasset. 

Jeg pleide også å tro dette, at vi er ment å spise planter. Etter altfor mange år som veganer, vet jeg nå at det ikke stemmer. Planter er ikke naturlig, det er dyrket frem. Nøtter, frø, bønner, grønnsaker, det er menneskeskapt og ikke noe vi finner i naturen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel bare c- vitamin, og som ts nevnte kan skjørbuk forekomme, men det skal så bittelite til . Ja, at alt vi er avhengig av finnes i naturen er jo logisk for og forklare vår eksistens, så er ingen moderne ting vi har dyrket fram vi er avhengige av. At noe er sunt for oss er noe annet. 

Ikke bare c vitamin, men også antioksidanter, m.m

https://www.healthline.com/nutrition/10-nutrients-you-cant-get-from-animal-foods

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg pleide også å tro dette, at vi er ment å spise planter. Etter altfor mange år som veganer, vet jeg nå at det ikke stemmer. Planter er ikke naturlig, det er dyrket frem. Nøtter, frø, bønner, grønnsaker, det er menneskeskapt og ikke noe vi finner i naturen. 

Nøtter finner vi i naturen. Og frukt og honning, og det er helt naturlig for mennesker å spise det når det har vært tilgjengelig. Men størstedelen av næringen vår har kommet fra kjøtt (og fisk for dem som bodde ved kysten). Noe annet ville selvsagt ikke vært mulig heller, for det er ingen ville planter som kan gi det vi trenger av fett og protein.

Det er vel egentlig ingenting av det du finner i en vanlig frukt- og grøntavdeling (for ikke å snakke om brødavdelingen), som eksisterer i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Menneskene stammer som kjent fra apene, og disse er i all hovedsak planteetere. Vi er derfor tilpasset et kosthold rikt på planter.

Det stemmer ikke. Tvert imot har fordøyelsessytemet vårt blitt dårligere og dårligere til å fordøye plantemat og bedre og bedre til å fordøye kjøtt. Det ser vi bl.a på lengden på tarmene, at blindtarmen er blitt nettopp en blindtarm, at vi har ekstremt lav pH i magesekken, osv. Og så vet vi også at vi ikke kan leve hovedsaklig av ville planter, de kan aldri dekke proteinbehovet for eksempel.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nøtter finner vi i naturen. Og frukt og honning, og det er helt naturlig for mennesker å spise det når det har vært tilgjengelig. Men størstedelen av næringen vår har kommet fra kjøtt (og fisk for dem som bodde ved kysten). Noe annet ville selvsagt ikke vært mulig heller, for det er ingen ville planter som kan gi det vi trenger av fett og protein.

Det er vel egentlig ingenting av det du finner i en vanlig frukt- og grøntavdeling (for ikke å snakke om brødavdelingen), som eksisterer i naturen.

Ja du har rett, noen få nøtter finner vi naturlig. Men grønnsaker er ikke det. Det vi får av frukt på butikken er nok i stor grad også dyrket frem. Frukt finnes i naturen, men ikke i nordiske land, såklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke. Tvert imot har fordøyelsessytemet vårt blitt dårligere og dårligere til å fordøye plantemat og bedre og bedre til å fordøye kjøtt. Det ser vi bl.a på lengden på tarmene, at blindtarmen er blitt nettopp en blindtarm, at vi har ekstremt lav pH i magesekken, osv. Og så vet vi også at vi ikke kan leve hovedsaklig av ville planter, de kan aldri dekke proteinbehovet for eksempel.

Enig i alt du sier her. Det er veldig interessant å diskutere proteiner med veganere (jeg er jo ex-veganer), fordi de er låst fast i troen om at planter dekker proteinbehovet. Men det gjør faktisk ikke det. Man henger seg opp i at en ingrediens har alle essensielle aminosyrer, men glemmer kroppens evne til å bruke planteprotein vs animalsk. Og ikke minst at planter faktisk mangler kollagen og kreatin, hvor begge har viktige roller. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...