AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Så en kommentar fra en kostholdsekspert på Fjesboka. Er det korrekt det som står? Er det da slik at man ALDRI vil kunne fordøye laktose igjen? Eller kan man bygge det opp igjen? Either way, when you stop drinking milk, you may lose your ability to digest it because your bacteria lose their ability. There is research to suggest that the bacteria in your gut can affect how well you tolerate lactose, and that the amount of dairy in your diet can affect these bacteria. Anonymkode: 68a97...0e3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Skrevet 14. mai 2023 Kan godt stemme. Jeg kuttet ut melkeprodukter i mange år, og nå som jeg har prøvd å spise det igjen får jeg store problemer med å fordøye det. Kvalme, smerter som skyter opp i bryst, etc. Har prøvd i flere mnd med forsiktig tilnærming, og har også prøvd å ta enzymer for å hjelpe tarm fordøye. Hjelper ikke. Mye mulig langvarig kur med probiotika vil hjelpe mtp bakteriebalansen, slik at det går bra da. Har ikke testet ut det enda. Anonymkode: 027a9...c8a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Skrevet 14. mai 2023 Vi lærte dette på skolen for hundre år siden, men jeg tror det er en myte. For å bryte ned melkesukkeret trenger vi et enzym, laktase, som dannes i tarmen. Om man beholder produksjonen av dette i voksen alder eller ikke avhenger av gener, ikke om man drikker melk eller ikke. https://snl.no/laktase Anonymkode: 9e280...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi lærte dette på skolen for hundre år siden, men jeg tror det er en myte. For å bryte ned melkesukkeret trenger vi et enzym, laktase, som dannes i tarmen. Om man beholder produksjonen av dette i voksen alder eller ikke avhenger av gener, ikke om man drikker melk eller ikke. https://snl.no/laktase Anonymkode: 9e280...b4a Tja, jeg hadde aldri noen problemer med melkeprodukter mine første 30 år av livet. Så rørte jeg ikke melkeprodukter på veldig mange år, og klarer ikke lenger fordøye det. Alle i min familie spiser melkeprodukter uten problemer. Anonymkode: 027a9...c8a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Skrevet 14. mai 2023 Min mann fikk det forklart som årsak av lege da han ble laktoseintolerant. Jeg ble intolerant før vi ble sammen og da vi flyttet sammen ble kosten hans kun bestående av laktosefrie produkter. Etter en godt stund, mulig det tok et par år, så begynte han å reagere de gangene han fikk i seg laktose. Vet jo ikke om manglende inntak av laktose var årsak eller om han ville blitt intolerant uansett. Legen forklarte det likevel som at laktase produseres på forespørsel og at grunnen til at så mange i for eksempel Nord-Europa (kun 15% er intolerante) tåler laktose hele livet er at vi drikker melk. I Asia derimot, så er nesten alle intolerante (80%) grunnet veldig lite laktose i kosten. Anonymkode: 8433c...848
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #6 Skrevet 14. mai 2023 Jeg opplevde hvertfall det selv, men kan ikke fastslå om det var tilfeldig eller hadde skjedd uansett. Jeg drakk ekstremt mye melk som barn, fem glass dagen minst til jeg var rundt 15 år. Så gikk jeg over til saft og brus og drakk ikke en dråpe melk på ca åtte år. Når jeg da begynte å drikke melk og sjokolademilkshakes og is ogsånn igjen reagerte jeg på det med en gang og fikk påvist laktoseintoleranse. Har levd med laktoseintoleranse over ti år nå og det har ikke blitt bedre selvom jeg drikker en sjokolademelk eller noen slurker melk innimellom Anonymkode: 7f421...afd 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi lærte dette på skolen for hundre år siden, men jeg tror det er en myte. For å bryte ned melkesukkeret trenger vi et enzym, laktase, som dannes i tarmen. Om man beholder produksjonen av dette i voksen alder eller ikke avhenger av gener, ikke om man drikker melk eller ikke. https://snl.no/laktase Anonymkode: 9e280...b4a 100 år siden? Så om du lærte det barneskolen er du minst 107 år? 😯 Wow! Må være KG's eldste. 🙂 Anonymkode: 68a97...0e3 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: 100 år siden? Så om du lærte det barneskolen er du minst 107 år? 😯 Wow! Må være KG's eldste. 🙂 Anonymkode: 68a97...0e3 Du skjønte ikke at "100 år siden" er et vanlig uttrykk for "veldig lenge siden"? Anonymkode: 027a9...c8a 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #9 Skrevet 15. mai 2023 For meg er det motsatt. Spiser jeg mye meieriprodukter i en periode så er det ville vesten for tarmen min. Om jeg spiser det en gang i blant går det fint. Anonymkode: 29522...fae
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #10 Skrevet 15. mai 2023 I dag er det melkeproteiner i veldig mye ferdigmat, så å kun la være drikke melk gjør iså fall ikke noen forskjell på om man får i seg melk eller ikke,,, Anonymkode: 0857f...161
Gipetto Skrevet 15. mai 2023 #11 Skrevet 15. mai 2023 Ja, du blir også jomfru igjen om du går flere år uten sex.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: I dag er det melkeproteiner i veldig mye ferdigmat, så å kun la være drikke melk gjør iså fall ikke noen forskjell på om man får i seg melk eller ikke,,, Anonymkode: 0857f...161 Mange av oss spiser faktisk ikke prosessert mat. Anonymkode: 027a9...c8a
Andro Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 Mennesker som drikker andre arters morsmelk etter ammeslutt tåler det pga. tilvenning. Har man en pause fra å drikke melk fra dyr vil man bli dårlig, men det går an å tilvennes på nytt om man tar det piano. Uten at jeg skjønner nødvendigheten av å innta dette rare stoffet fra dyr i fangenskap.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 8 minutter siden, Andro said: Mennesker som drikker andre arters morsmelk etter ammeslutt tåler det pga. tilvenning. Har man en pause fra å drikke melk fra dyr vil man bli dårlig, men det går an å tilvennes på nytt om man tar det piano. Uten at jeg skjønner nødvendigheten av å innta dette rare stoffet fra dyr i fangenskap. Slutt med vegansk propaganda, det er helt irrelevant for trådens tema. Anonymkode: 027a9...c8a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå