Gå til innhold

Jeg blir sint når venninner sier de vil bli foreldre langt ute i trettiårene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De har ikke gamle foreldre selv og vet ikke hvor belastende det kan være

Anonymkode: e9822...7d3

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

lol.. Blir du sinna for det burde du kanskje oppsøke noen å prate med, for det er ikke normalt eller sunt. Kanskje du burde revurdere å få barn selv hvis du har såpass med sinneproblemer?

Anonymkode: de42e...f69

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg skjønner det kan være kjipt med gamle foreldre, men man er da ikke gammel i 30-40 årene. Ikke akkurat sånn at man trenger stokk🤭

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har gamle foreldre, og det var ikke belastende i det hele tatt. Såklart var de litt overbeskyttende til tider, og flaut når noen trodde de var besteforeldrene mine, men de har alltid stilt opp og tatt seg god tid til meg, og det gjør de fortsatt som godt voksne. 

Skal man ta alle valgene sine basert på noen andres enkeltopplevelser, som man ikke vet noe om engang? 

Anonymkode: 53ad4...6ad

• Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet

Ok. Tåpelig av deg å bli sint for det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er vel ikke det så uvanlig mer. Snittalderen på førstegangsfødende er rett over 30 år.

Anonymkode: ede3b...57d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan er det belastende? Folk flest er friske og raske frem mot pensjonsalder. Barna rekker fint å vokse opp og flytte ut før foreldrene begynner å bli pleietrengende.

Anonymkode: e5e80...87a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 35. Andre barn da jeg var 39. Jeg lever i beste velgående med mann og barn. Trening,  søvn, planlegging og sunt kosthold er gode hjelpemidler. 

Anonymkode: 43aa5...0fa

• Liker 3
Skrevet

Ja, gudane veit at mor mi aldri ville blitt sytti om ho berre hadde fått barn fem år før 🙄

• Liker 2
Skrevet

Majoriteten av nordmenn får barna sine i trettiårene. Du opptrer totalt irrasjonelt.

Nordmenn lever lenger, er spreke lenger, og har en lengre fertil periode. I min foreldregenerasjon, der det var mer komplisert med prevensjon, var det slett ikke uvanlig at kvinner fikk barn til de nærmet seg femti. Og dengang var de gjerne ganske slitne når de kom til den alderen. Ikke i dag. 

Mine foreldre var midt i trettiårene da jeg ble født, og det var akkurat passe :)  Jeg oppfattet dem ikke som gamle, selv om den ene av dem var mye syk, for den andre var langt sprekere enn gjennomsnittsnordmannen.

Jeg begynte også å få barn midt i trettiårene, og har helt andre, og mye bedre forutsetninger enn det foreldrene mine hadde til å holde meg sprek og aktiv lenge enda. Holder fortsatt tritt med ungdommene på idrettslinja når vi er på tur, for å si det slik. Og jeg er mye mykere enn det tenåringene mine er.

Jeg ville heller vært babyen til en sprek og sunn 45-åring enn til en 20-åring som røyker, for å si det slik.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk energien din på deg selv og ditt!

Anonymkode: 109a1...b3f

• Liker 2
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Hvis du faktisk blir sint på de så kan det hende du blir venneløs etterhvert da, skikkelig tåpelig av deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bli sint?

Anonymkode: 3078a...3a4

• Liker 2
Skrevet

Get over yourself, eller for å si det på en annen måte: slutt å å projisere dine følelser over på andre. Viss du blir sint pga dette vil du være sint på en relativt stor grad av befolkningen. Gjennomsnittlig alder for førstegangsfødende var i 2021 på over 30 år. Vi lever stadig lenge og får stadig en økende god folkehelse så det er ingen grunn til at du skal få høyt blodtrykk og gå rundt å være sint og sur av dette.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at dette kun er for å provosere, men jeg synes temaet er interessant. 

Jeg har gamle foreldre og syntes det var en belastning da jeg vokste opp. De var nærmere 40 da de fikk meg (jeg er attpåklatt). Jeg syntes det var litt flaut, men det verste var at de føltes urgamle og hadde null forståelse for meg og mitt liv. Dette med ungdomstid og studier visste de ingenting om for eksempel, og jeg opplevde at de ikke prøvde å sette seg inn i det jeg var opptatt av. De hadde selv hatt et distansert forhold til egne foreldre under oppveksten. Min mor var en tradisjonell hjemmeværende kvinne som aldri hadde noen ambisjoner eller ønske om å jobbe. Jeg misunnet derfor venninnene mine som hadde unge, moderne foreldre som de kunne prate med og som engasjerte seg i barnas liv. 

Når det er sagt, jeg har aldri reagert på at venner velger å få barn når de nærmer seg førti. For vi lever i en helt annen tid. Mine foreldre var «gamle» allerede i tjueårene, da de etablerte seg. Jeg jobber med ungdommer, og ser at forholdet de har til foreldrene handler om helt andre ting enn alder. I dag er det ikke nødvendigvis så stor forskjell på en førtiåring og en femtiåring.

Anonymkode: ffe28...253

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir meg selv den tida jeg trenger, det kan skje, det kan hende jeg blir uten barn -jeg er 41..!

Anonymkode: 99aa8...f2b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke barna som skal ta seg av foreldrene slik som det var i gamle dager. Om man vil, okei, men da bør man kunne takle det, og innse når ting blir for mye. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg kjenner folk med unge foreldre som er ekstremt belastende. Gjerne lav/ingen utdannelse, fikk barn tidlig, spist usunt og hatt ganske dårlig råd hele livet, sett mer TV enn lest bøker etc. 

Og andre med foreldre som fikk barn sent, men som har tatt vare på seg selv med kosthold og trening hele livet, holder seg friske mye lenger, har arbeid som gir mindre slitasje men bedre lønn etc.

Ramona som fikk barn da hun var 22 og 24, som spiser MacDonalds og drikker cola, ser på reality TV, er overvektig og har dårlige tenner og fikk diabetes 2 da hun var 45, er nok mye mer av en belastning når hun er 65 enn Karine som fikk barn da hun var 39 men som aldri har hatt BMI på over 22 i sitt liv, som spiser sunt og rent og hjemmelaget, ikke ser på TV, holder seg i form og fortsatt går på fjellturer og trener yoga når hun er 80…

Hvis du er redd man skal bli en belastning med alder og skrantende helse bør du heller bli sint når overvektige mennesker som spiser toro, melkesjokolade og grandiosa får barn, enn når en sunn, slank og sprek 38-åring får barn.

Anonymkode: 63af8...caa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har gamle foreldre, og det var ikke belastende i det hele tatt. Såklart var de litt overbeskyttende til tider, og flaut når noen trodde de var besteforeldrene mine, men de har alltid stilt opp og tatt seg god tid til meg, og det gjør de fortsatt som godt voksne. 

Skal man ta alle valgene sine basert på noen andres enkeltopplevelser, som man ikke vet noe om engang? 

Anonymkode: 53ad4...6ad

Tja, jeg er gammel mor, var nesten 40 da jeg ble mor, msn aldri opplevd at noen tror jeg er bestemoren. En periode hadde jeg kort hår, da trodde barna i barnehagen at jeg var storebroren 🤣

Tror ikke man nødvendigvis er mer overbeskyttende når man er 38 enn når man er 25 heller. 

Anonymkode: 63af8...caa

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...