Gå til innhold

Hva synes dere er det beste og verste med den IQ-en dere har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg liker best med å ha høy IQ er at jeg er flink til å pakke ting inn i små kasser. Det er fint når man har liten plass. 

Det jeg misliker mest er at andre ikke alltid ser logikken og dermed ikke forstår hvordan jeg kan mene det jeg gjør.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg liker best med å litt høyere enn veldig lav IQ er at jeg (stort sett) holder meg unna KG.

Anonymkode: bf30e...282

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper jeg har middels iq. Det som er bra med det, er at jeg er flink til å tenke ut praktiske løsninger på ting, jeg er generelt sett ganske praktisk og logisk anlagt.

Jeg ser ikke så mange ulemper, egentlig, de folka jeg kjenner som er veldig smarte er ekstremt høye på seg selv og slitsomme å være sammen med. De som er under middels smarte forstår ofte ikke helt elementære ting, så det kan være slitsomt på en annen måte. 

Anonymkode: 310c3...acd

• Liker 5
Skrevet

Det beste er jo at jeg er mye bedre enn alle andre jeg har kontakt med...det negative er jo at de ler av meg for ikke å bli kuet og underdanig.. en kontrastfull hverdag med andre ord.. 

Vil jo også minne om at jeg " har " opplevd at det forventes en del kodekser til det å ha høy IQ.p

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det beste med høy iq er å leve seg inn i dype serier, filmer og bøker. 

Anonymkode: bf6b3...844

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 110, som er litt over snittet, men jeg er autist så jeg tenker uansett litt annerledes enn nevrotypiske. Vet ikke hva som er best med litt høyere iq, kanskje språkforståelsen min, at jeg lærer fort og at jeg har dyp forståelse for de temaene som opptar meg.

Det som er negativt er at jeg ofte føler andre er dumme og det irriterer meg når de ikke forstår meg.

Anonymkode: de748...317

• Nyttig 1
Skrevet

Har normal IQ i teorien, men praksis tyder på det motsatte.

Forstår generelt veldig lite. Hjernen min er veldig omstendelig og treg. Sliter med det sosiale. Klarer ikke enkle ting og stresser voldsomt.

AnonymBruker
Skrevet

At jeg ikke er dum. Det hadde vært flaut det. 

At maks et par prosent av befolkningen er verdt å omgås. 

Anonymkode: 415ab...25f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er smart nok til å skjønne at jeg ikke skjønner like mye som de jeg ser virkelig opp til, men ikke like dum som de som bare bryr seg om hverdagsliv, reality tv, sminke og botox. Skulle ønske jeg hadde vært smartere så jeg kunne fungert på et høyere plan, men er glad for at jeg ihvertfall er intellektuelt nysgjerrig. Det har gitt meg mye glede i livet.

Anonymkode: e6937...0ce

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en IQ som er greit over snittet, og jeg sliter med at jeg aldri føler meg flink nok til noe som helst fordi jeg er klar over hvor mye jeg til enhver tid ikke vet. Det suger 😀

Jeg har en sinnssyk språkforståelse og alle gloser klistrer seg fast etter å ha hørt/lest dem en gang, men det er jo bare en gimmick som ikke kan brukes til noe, all den tid det uansett ikke er nyttig i jobben min.

Anonymkode: ee069...f10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en IQ som er greit over snittet, og jeg sliter med at jeg aldri føler meg flink nok til noe som helst fordi jeg er klar over hvor mye jeg til enhver tid ikke vet. Det suger 😀

Jeg har en sinnssyk språkforståelse og alle gloser klistrer seg fast etter å ha hørt/lest dem en gang, men det er jo bare en gimmick som ikke kan brukes til noe, all den tid det uansett ikke er nyttig i jobben min.

Nå glemte jeg å skrive det beste. Det må være at jeg lærer raskt. Har aldri lest til en prøve, og leksene gjorde jeg i friminuttene før hver time OM jeg gjorde dem, men jeg har alltid hatt gode karakterer. Har jo hatt det jævlig greit på den fronten, men på den annen side så har jeg aldri lært meg noen form for studieteknikk, og lekse/pugge-staminaen min er ikkeeksisterende som følge av dette 🤪

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Sist jeg tok Mensa sin IQ-test så ble min IQ målt til 131. Som autist så tenker jeg allerede litt annerledes enn folk flest. Så en litt høyere IQ der passer jo fint når det beste med autismen er min logiske tenkning, analytisk evne, detaljerte evne, og min perfeksjonisme. 

Skrevet

Og som vanlig har alle på KG IQ høyt over gjennomsnittet.  🤣😅

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (28 minutter siden):

Eller så blir de med høy IQ dratt mot emnet, mens de med normal og lav IQ holder seg unna.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt 98 på nevrologisk test og 103 da jeg tok en sånn lang test selv på nett. Var deprimert første testen. Uansett jeg ligger på gjennomsnittet, men på enkelte områder er jeg likevel ganske smart. Det utjevner seg da jeg er ganske dum på andre. ;) Men jeg har lært meg til å ikke ta meg selv høytidelig så når jeg har et dumt øyeblikk så ler vi bare av det og det blir mer sjarmerende oppfattet enn flaut. 

Jeg har ikke behov for å være veldig smart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne må bli som anonym, da jeg har lært for lenge siden at andre folk ikke liker at noen har høy IQ. Man kan i hvert fall ikke si det høyt 😅 Å være mensamedlem er et stigma.

Det beste er at jeg lærer alt veldig fort. Jeg er analytisk og husker alt. Jeg ser sammenhenger og mønstre, trenger ikke skrive ned noe, og hjernen gjør alt av seg selv. Jeg føler ikke at jeg bruker den bevisst.

Det verste er at de fleste mennesker kjeder meg. Det som opptar dem er banale ting, og de er så begrenset i både viten og interesser. Det kan bli ensomt.

Anonymkode: 91c26...c38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er at jeg er nysgjerrig og fort snapper om ny kunnskap jeg kan integrere i den gamle.

Ulempen er at jeg skjønner strukturer veldig raskt, og da er det mye som blir uinteressant fordi det handler om så enkle mekanismer.

Anonymkode: 9cc67...455

Skrevet

Det beste er vel at jeg kom meg gjennom 3 år med informatikk på høyskole med udiagnotisert ADHD og gjorde det ganske greit. Har aldri tatt en fullverdig iq-test men da jeg ble diagnotisert med adhd regnet nevropsykologen ut IQen jeg har utfra 129. Det er jo ikke helt riktig siden det ikke var en fullverdig test, men det gir iallefall en indikasjon på ca-nivå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Misunnelig på de mindre smarte religiøse, de lever lykkelige overbeviste evige liv.

Anonymkode: e6132...d0d

• Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet

Har aldri tatt iq test.

Men egenskaper jeg liker er at jeg kan tenke og gjøre ting veldig raskt. Nyttig i pc spill som jeg liker å spille.

Forstår og lærer raskt. Det er egenskaper som gjør at jeg kan nyte livet litt bedre litt enklere.

Det som trekker ned... Jeg skulle ønske jeg automatisk forstod ting på et mer kompleks og grundig nivå. Bedre arbeidsminne hadde vært fint.

7 hours ago, Djungelvrål said:

Tenk om det faktisk var sånn at de fleste brukerne på kg hadde iq over snittet. Hadde vært litt ironisk mtp de som mener greier som kg er lavmål og full av dumme folk. Men så var de fleste litt eller veldig over snittet. At diskusjon på kg kan bli lavmål, handler ikke om intelligens, det handler om å dyrke og legge seg i sine egne dårlige sider der man fordummer andre mennesker og antar det verste.

Man kan være dum selv om man er smart

https://www.scientificamerican.com/article/why-do-smart-people-do-foolish-things/

Perhaps our most dangerous bias is that we naturally assume that everyone else is more susceptible to thinking errors, a tendency known as the “bias blind spot.” This “meta-bias” is rooted in our ability to spot systematic mistakes in the decisions of others—we excel at noticing the flaws of friends—and inability to spot those same mistakes in ourselves. In each instance, we readily forgive our own minds but look harshly upon the minds of other people.

And here’s the upsetting punch line: intelligence seems to make things worse. The scientists gave the students four measures of “cognitive sophistication.” As they report in the paper, all four of the measures showed positive correlations, “indicating that more cognitively sophisticated participants showed larger bias blind spots.” This trend held for many of the specific biases, indicating that smarter people (at least as measured by S.A.T. scores) and those more likely to engage in deliberation were slightly more vulnerable to common mental mistakes. Education also isn’t a savior

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...