Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2006 #1 Skrevet 6. januar 2006 hei, vi har pågående en diskusjon med min stesønns mor ang leggetider. dette har blitt veldig vanskelig, og jeg ønsker derfor her å spørre andre med barn på ca samme alder når de legger seg, ukedag og helg. håper på mange svar! vennlig hilsen gjest1
Thomasine Skrevet 6. januar 2006 #2 Skrevet 6. januar 2006 Vår 8-åring ( ble det i slutten av desember!!) legger seg kl.20.30 i ukedagene og kl.21.00 i helgene. I helgene er vi ikke så strikse, men da han er et A-menneske og vi merker om han sover for lite styrer vi det. Kl. 20.30 i uka slås lyset av, da skal vi ha lest og sunget før det.
Gjest Piper Skrevet 6. januar 2006 #3 Skrevet 6. januar 2006 Mine barn la seg i 20 tiden i ukenedagene, og 20.30 i helgene da de var på den alderen. Men jeg forstår ikke hvorfor dere må ha diskusjoner med moren til barnet om dette, for barn kan fint lære seg at det er to forskjellige regler. Min sønn som bor hos faren har måttet lære seg dette, for far og jeg har aldri blitt enige der. De kan gjerne prøve å spille en opp mot hverandre, men våre regler her i huset er og blir de reglene han må forholde seg til når han er her. Det har gått veldig bra.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #4 Skrevet 6. januar 2006 min er 7 1/2 og legger seg mellom 20.00 og 20.30 på hverdagene,i helgene blir det lengre,ikke noe serlig fast da.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #5 Skrevet 6. januar 2006 min stesønn er 8,5. Han legger seg 20 på hverdager. Da leser vi til ca 20.15. HVis vi ikke leser, er han oppe til 20.15. I helger er det leggetid ca 21. Han er oppe noe lenger når han er hos mor i helgene. Men så lenge det ikke avviker så veldig er det vel greit at reglene ikke er helt de samme i de to hjemmene? Her i huset er det f.eks alltid tidlige morgener, da han har småsøsken som våkner tidlig. Hos mor er han alene og sover ofte lenger om morgenen. Tror også vi har mer behov for litt voksentid om kvelden ettersom vi har tre unger her, mens hos mor er det kun han og moren. Da han var mindre var det litt problematisk at han fikk være så lenge oppe i helgene hos mor, da han kom til oss søndag hadde han snudd døgnet slik at han ble stuptrøtt de første dagene av uka. Men, nå funker det helt greit.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #6 Skrevet 6. januar 2006 min søster er syv og et halvt. Hun legger seg mellom åtte og halv ni, i helgene kan hun være oppe litt lenger, men hun sovern alltid i sofaen lenge før
Gjest christineemily Skrevet 7. januar 2006 #7 Skrevet 7. januar 2006 Begge våre barn på 5 & 9 legger seg kl 21.00. Sent synes mange, men de er veldig B-mennesker, og ingen av dem trenger mye søvn. At de legger seg til samme tid har heller aldri vært noe problem. De blir vekket kl. 7 om morgenen. Det er jo også en faktor, - når barnet skal stå opp. Ellers er jeg enig med Piper, - hvorfor må dere nødvendigvis ha en diskusjon angående dette med mor til barnet? To hus, to forskjellige sett med regler må da være greit ?
Gjest Gamle Alex Skrevet 7. januar 2006 #8 Skrevet 7. januar 2006 Store mini alex legger seg kl20.00, hun er 7 1/2. Så leser vi til ca2030 fredag er hubn ofte oppe til 2100,kanskjel litt senere.Lørdag ca2030. Hun blir vekket kl 0700 i ukedager
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2006 #9 Skrevet 7. januar 2006 til de av dere som ikke forstår hvorfor dette er et problem, nei det forstår egentlig ikke jeg heller. for å si det slik så er det definitivt ikke vi her som har initiert denne diskusjonen. men det er tydligvis en stor sak for enkelte, og i vår situasjon er vi strengere enn moren. vi legger han klokka 20 ca. og leser til ca 2030 (helger). han sovner med en gang og våkner igjen av seg selv ca kl 0730 morgenen etter. altså, ikke noe problem i det hele tatt. men i følge moren er dette helt forkastelig..... jaja. men nå ser jeg jo her at vi kanskje ikke er for strenge, da. takk for svar. om andre har synspunkter så bare kom med de, det er fint at folk sier hva de mener.
Rusket Skrevet 7. januar 2006 #10 Skrevet 7. januar 2006 Vet du, unger er så forskjellige at det er umulig anbefale leggetider for andre sine barn. Du skriver at han legges 20 og sovner en halvtime senere og er oppe igjen rundt 07:30. Det tyder jo på at han trenger såpass med søvn det, men det er jo allikevel ikke noe som sier at han må legge seg 20, om han legger seg 21 og sover til 08:30 f.eks så er det jo egentlig det samme. Så hva mora hans gjør skriver du jo heller ikke noe om. Som sagt, barn er ulike.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2006 #11 Skrevet 7. januar 2006 til rusket, jada selvsagt er unger forskjellige. jeg ønsker bare å høre hva andre gjør, jeg vet selvsagt at jeg må se ann hvert enkelt barn! jeg vil ikke greie ut om våre samarbeidsproblemer her, men høre hva andre gjør med unger på tilsvarende alder. det som er soleklart er at min stesønn trenger denne mengden søvn, og at jeg mener vi som foresatte må tilse at han får det - antall timer altså, ikke fra kl til kl. men vi er altså uenige i dette. takk for tilbakemeldinger!!
Rusket Skrevet 7. januar 2006 #12 Skrevet 7. januar 2006 Du skrev "når de legger seg", så jeg tolket det som om det var tidspunktet for legging som var problemet jeg. Er det antall timer søvn det er snakk om så er det jo klart at det er helt tydelig at han trenger så mye søvn, og om moren sier noe annet er det jo ikke bare rart, men også dumt. Håper det ordner seg.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #13 Skrevet 8. januar 2006 rusket; takk jeg håper også at dette ordner seg greit. dette er bare en av flere temaer vi må ta opp i den nærmeste tid, men det er greit å høre hva andre foresatte tenker også. det er vondt og vanskelig å ha samarbeidsproblemer rundt et barn.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #14 Skrevet 8. januar 2006 Jeg er vant med at barna legger seg klokken 20. I lengre friperioder kan de få lov til å være lenger oppe mens når det nærmer seg skolestart så går leggetiden mot klokken 20 igjen. Helger er alt for kort tid til å endre for mye på vanene men inntil 20.30 er mulig. I utgangspunktet er jeg enig i at man kan ha forskjellige regler forskjellige steder. Men ikke når det gjelder leggetid! Hvis man er hos en forelder i helgen som lar de være lenge oppe så vil det gå utover de vanlige arbeidagene etterpå som barnet er sammen med den andre forelderen.
SissiB Skrevet 8. januar 2006 #15 Skrevet 8. januar 2006 Mine (10 & 8 ) legger seg mellom klokken 20.00 og 21.00. Dette fordi det noen dager er trening helt til klokken 20.00. Derfor er regelen at dersom de er hjemme, skal de i seng klokken 20 også kan de lese til klokken 21.00. Da slukkes lyset. I helgene får de være oppe til klokken 21.00 - 21.30.
Gjest Bodillen Skrevet 8. januar 2006 #16 Skrevet 8. januar 2006 Når unger bør legge seg eller hvor mange timer søvn de trenger er helt individuelt. Det som er viktig er at de har fast sengetid. Det sto en artikkel om akkurat dette med leggetider i uka kontra helger i Dagbladet eller VG i uka som gikk. Det sto at barn har aller best av å legge seg til samme klokkeslett hele uka. Unger som rangler i helgene bruker faktisk nesten en hel uke på å venne seg til hverdags-leggetider igjen. Og da er de jo nesten kommet til helga igjen... Minstemann her (4 år) legger seg til samme tid uansett, mellomste (8 år) får være oppe ca en time lenger i helger. Eldstemann er tenåring og styrer leggetida si selv i helga. Merker ikke noe spesielt på 8-åringen, så en time tror jeg ikke kan skade, i hvert fall ikke for henne. Men jeg merker det veldig godt på henne når hun har sovet hos kusinen i helga. Der får de være oppe så lenge de vil (!), om klokka er tolv eller ett på natta spiller visst ingen rolle... Hun er helt ødelagt i hvert fall et par dager etterpå.
snexi Skrevet 8. januar 2006 #17 Skrevet 8. januar 2006 Dette kan diskuteres i hel. Tror enhver familie må finne ut hva som passer best for dem. Det er 20 mnd mellom de eldste våres, men alle tre 8 år snart 7 år og 2,5 år blir lagt samtidig her i huset, sånn rundt kl 20. De eldste vet lyset må av kl 21, så da kan de leke, lese spille game boy eller hva som helst frem til det, men de må være på rommene sine. Minste sovner umiddelbart, har sluttet med middagshvilene sine. Jeg må si jeg setter umåtelig stor pris på at det blir stilt i huset i de tider. Vi voksne trenger litt tid for oss selv også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå