AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Jeg har gått noen år til Dps og har fått forskjellige diagnoser. Fikk til slutt riktig diagnose, autisme. Jeg så veldig frem til å få hjelp med de tingene jeg slet med og som har hindret meg i å leve et normalt liv. Det har vært vanskelig å hjelpe meg før pga de ikke visste at jeg hadde autisme før. Behandler på Dps oppmuntret meg til å få hjelp av kommunen for de var visst så flinke med autisme, og godtroende meg gikk med på det. Da jeg kom til psykisk helse i kommunen kunne de ikke hjelpe meg, de trodde ikke på jeg hadde autisme og en av de brøt meg ned og møtte meg på helt feil måte. Jeg fant ut i ettertid at Dps har et tilbud for voksne med autisme og bla. Gruppeterapi. Jeg må nå stå på utsiden og se på at andre voksne får hjelp, og jeg må slite med tilleggsvanskene mine. Fastlegen har henvist meg til Dps men de vil ikke ta meg imot og sier at jeg kan ha mer utbytte av en støttekontakt. Jeg har aldri trengt en støttekontakt, og ønsker bare hjelp med tankene mine og angsten min. Jeg ønsker å studere og å leve et normalt liv. Hvordan kan Dps gjøre dette mot meg? Anonymkode: 6b994...4aa 10
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Skrevet 14. mai 2023 Hvordan kan jeg ordne opp i at behandler på Dps skrev at jeg skulle ha støttekontakt når jeg ikke trenger det? Jeg sa nei til det og hun ble sint og sa at jeg skulle ha det. Jeg har strevd med dette i snart 2 år nå. Jeg får ikke hjelp før jeg får bort dette med støttekontakt. Må jeg kontakte statsforvaltningen eller advokat? Anonymkode: 6b994...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Skrevet 14. mai 2023 Dette er ikke noe DPS "gjør mot deg". De foretar en faglig vurdering av henvisningen om du oppfyller kriteriene til helsehjelp ut ifra en prioriteringsveileder. Du kan be fastlege sende en ny henvisning, kanskje argumentene ikke er tydelige nok. Du kan også benytte seg av fritt behandlingsvalg og be om å at det sendes henvisning til en annen DPS. Anonymkode: 64917...173 13 8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 Hva er det med dere som skal kritisere DPS for både det ene og det andre? Du har i det minste fått hjelp til å få riktig diagnose, og bør være mer enn nok fornøyd med det! Du er jo allerede ferdig utredet, som vil si at DPS i praksis er «ferdig» med deg. Ta kontakt med Autismeforeningen, for å høre om de kan hjelpe deg. Anonymkode: e46b2...8ba 12 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan kan Dps gjøre dette mot meg? Dps kan i mange tilfeller dessverre gjøre som de vil, jeg tror deg og har personlige erfaringer som tilsier at noen burde kontrollert hva de driver med. Du kan klage, både på vedtaket og til statsforvalteren og du kan be om ny henvisning, eventuelt til ny dps. Be fastlegen din om hjelp. Anonymkode: e57e0...e58 4 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #6 Skrevet 14. mai 2023 Autisme-diagnosen din gjør at du ikke klarer lese kroppspråk, forstå hva folk mener når de prater. Du feiltolker. De fleste har venner, familie, kjæreste, som de snakker med i hverdagen, om ting som skjer. F eks: Du følte damen i kommunen ble sint. Dette kunne du gjenfortalt til en venninne, og hun kunne sa fortalt deg at nei, denne damen ble ikke sint på deg. En støttekontakt er ett vanlig menneske du kan støtte deg på i hverdagen for slike små ting. Man trenger ikke profesjonelle psykologer til alt mulig. Du hadde fått veldig mye ut av å kunne prate med en kvinne på din egen alder i hverdagen. Anonymkode: 6611a...ea1 21 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Skrevet 14. mai 2023 Du har åpenbart ikke fått riktig eller godt nok tilbud. Anonymkode: ce058...df9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #8 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du hadde fått veldig mye ut av å kunne prate med en kvinne på din egen alder i hverdagen. Du snakker veldig ned til ts, og i tillegg skriver du som om du har peiling - kjenner du, ts? Tror du alle med autisme er like? Skjerp deg! Anonymkode: e57e0...e58 10 1 10
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #9 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Autisme-diagnosen din gjør at du ikke klarer lese kroppspråk, forstå hva folk mener når de prater. Du feiltolker. De fleste har venner, familie, kjæreste, som de snakker med i hverdagen, om ting som skjer. F eks: Du følte damen i kommunen ble sint. Dette kunne du gjenfortalt til en venninne, og hun kunne sa fortalt deg at nei, denne damen ble ikke sint på deg. En støttekontakt er ett vanlig menneske du kan støtte deg på i hverdagen for slike små ting. Man trenger ikke profesjonelle psykologer til alt mulig. Du hadde fått veldig mye ut av å kunne prate med en kvinne på din egen alder i hverdagen. Anonymkode: 6611a...ea1 En støttekontakt er for sosiale behov noen timer i uka, ikke et menneske som fotfølger deg. Anonymkode: cbf7d...baa 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #10 Skrevet 14. mai 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Da jeg kom til psykisk helse i kommunen kunne de ikke hjelpe meg, de trodde ikke på jeg hadde autisme og en av de brøt meg ned og møtte meg på helt feil måte. Anonymkode: 6b994...4aa Hvis du ikke blir trodd på at du har autisme så får du vel ta med en utskrift fra journalen din. De driver med angstbehandling i kommunen. Selv om du ikke kom overens med en av de som jobber i kommunen, så kan du be om å få snakke med noen andre i stedet. Ikke gi totalt opp å få hjelp i kommunen fordi du møter på to hindre. Hvis psykologen din mener at du kunne hatt godt av en støttekontakt så kan du vel prøve det? Det betyr ikke at du må slutte å prøve å få annen hjelp, støttekontakten blir bare et tillegg. Du får ikke mer eller mindre behandling på DPS av å ta i mot et tilbud om støttekontakt. Anonymkode: 0f750...38d 3
Andro Skrevet 14. mai 2023 #11 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er ikke noe DPS "gjør mot deg". De foretar en faglig vurdering av henvisningen om du oppfyller kriteriene til helsehjelp ut ifra en prioriteringsveileder. Du kan be fastlege sende en ny henvisning, kanskje argumentene ikke er tydelige nok. Du kan også benytte seg av fritt behandlingsvalg og be om å at det sendes henvisning til en annen DPS. Anonymkode: 64917...173 Dette 👆 Bra innlegg. Dps har svært knapp økonomi, og du vil normalt ikke få plass om du ikke er langtidssykmeldt eller nærmest suicidal. Derfor prøver de å henvise til kommunen. Du burde få tilbud om et sånn mestringskurs, og jeg foreslår at legen din skriver en ny og bedre hensvisning, der det går klarer fram hva du sliter med og hva du trenger hjelp til. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #12 Skrevet 14. mai 2023 Jeg har gått til behandling, og kan si hva jeg lærte. Jeg lærte å finne ut hvilke verdier jeg har i livet. Hva jeg prioriterer. Og at det må komme først, for med autisme så har man ikke så mye energi. Jeg må hvile hvis jeg gjør noe som trekker ekstra energi. Besøk, kjøre bil, endringer i planer etc. Faste rutiner er fint for oss med autisme. Handle matvarer online og få de levert på døren. Alltid spare på energien. Bruke støyreduserende hodetelefoner og solbriller når det trengs. Ikke tvinge seg til å se folk i øynene og å måtte prate om perfekte ting. Tillate seg å være seg selv. Tillate seg å være sær. Leve det beste livet man kan på tross av autismen. Det er mange fine TikTok-kanaler med tips også: shewearssocks thespectrumgirl steampunktiefling99 thunderfeather _thisline is mine chloeshayden purpleellaandcoco kaelynn_vp taylor_heaton_ soundoftheforest jeremyandrewdavis nd_psych hatsbyabbey ellaellaw rubyofmyeye autismsara Anonymkode: 7f5e5...f10 4 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #14 Skrevet 14. mai 2023 Bruk YouTube og TikTok til å tilegne deg kunnskapen samfunnet ikke har ressurser til å gi deg❤️ Anonymkode: 7f5e5...f10 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #15 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): En støttekontakt er for sosiale behov noen timer i uka, ikke et menneske som fotfølger deg. Anonymkode: cbf7d...baa Ja, og hadde ikke TS hatt godt av å møte ett annet menneske noen timer i uka? 40 år gamle damer bør prate med fler enn foreldrene sine. Men du går ikke fra jenterommet og inn i en vennegjeng, når du har passert 40. Ett sted må du starte. Anonymkode: 6611a...ea1 7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #16 Skrevet 14. mai 2023 katastrophica på TikTok er også veldig flink! Anonymkode: 7f5e5...f10 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #17 Skrevet 14. mai 2023 Angst er ikke en sykdom. Angstlidelse derimot, det er en sykdom. De har gjort en vurdering om at du ikke er syk nok for dps. Din angst er vurdert til å ikke være grunnlag nok til å få plass på dps. De er ikke imot deg, de følger prioriteringsveilederen. Det kan godt være støttekontakt er riktig for deg, det vet du ikke før du har prøvd det. Dersom du er den som stadig skriver her inne på forumet, så er nok omsorgsbolig riktig for deg. Kommunen har også andre lavterskeltilbud du kan benytte deg av. Dps er for syke folk, autisme er ikke en sykdom. Anonymkode: 67319...d98 7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #18 Skrevet 14. mai 2023 Okei, jeg kan skjønne at ordet "støttekontakt" høres kritisk ut. Men jeg har selv dette, og folk tror jo at man er eller må være tilbakestående på et eller annet vis fordi man har det. Jeg har en kontaktperson hos ambulant team for psykisk helse i kommunen, det slo meg faktisk når jeg leste innlegget ditt at det er støttekontakt det er, lol. Hvis du har et veldig lite nettverk, sliter med enkelte ting eller bare tenker at du trenger noen å snakke med så er disse menneskene kjempegode. Jeg er ikke tilbakestående eller i akutt krise på noe vis, jeg er fullt kognitivt funksjonell, men jeg har ikke noe nettverk utenfor familien pga diagnose og fysisk sykdom - og jeg er på autismespektrumet men "høyfungerende" sådan. Likevel er det og har vært veldig fint å ha noen de siste 3 årene, som en gang i uken sjekker at jeg faktisk har det OK eller at jeg ikke faller ut av ramma for å si det sånn. Jeg er i samme situasjon ifht DPS; de har avvist meg for videre behandling selv om jeg ble lovet dette etter 2 langtidsopphold pga alvorlig depresjon og angst. Det er kjempeleit, og jeg forstår skuffelsen din. Jeg fikk diagnose, men aldri noen behandling for personlighetsforstyrrelsen jeg sliter mest med. De sa uten å si det, at etter de siste 2 årene så har de ikke lenger kapasitet til de menneskene de anser "utenfor livsfare". Det kuttes ned, og alvorligere syke enn meg og deg trenger plassene. Det føles urettferdig, men ikke avslå den hjelpen de er villige til å gi og kan tilby deg, er mitt råd! Støttekontakten kan i tillegg til å være en personlig ressurs for deg, også hjelpe deg inn i systemet hvis du blir dårligere eller korte ned ventetid på annen behandling hvis de ser at du trenger det! De kan hjelpe deg med så mye, du er både lur og snill med deg selv hvis du takker ja til dette. De vil ikke umyndiggjøre deg; tvert imot:) Ønsker deg alt godt videre forøvrig:) Anonymkode: 37092...671 5 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #19 Skrevet 14. mai 2023 Dps gjør det mot alle etter noe tid. Bli frisk, ellers blir man danket over til kommunen etter en viss tid. De bruker og være relativt kreative på avslag, så spørs om det er vits å bruke tid på å få leger til å henvise på ny. De tar som regel ikke folk inn igjen annet om det er lovbrudd å la være. Anonymkode: 56c79...33a 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #20 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan kan jeg ordne opp i at behandler på Dps skrev at jeg skulle ha støttekontakt når jeg ikke trenger det? Jeg sa nei til det og hun ble sint og sa at jeg skulle ha det. Jeg har strevd med dette i snart 2 år nå. Jeg får ikke hjelp før jeg får bort dette med støttekontakt. Må jeg kontakte statsforvaltningen eller advokat? Anonymkode: 6b994...4aa Det er ingen ting er advokat eller statsforvalteren kan gjøre da dps ikke har gjort noe galt Anonymkode: 70a61...acf 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå