AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Fikk nye naboer for noen år siden. Spleiset på thujahekk, men hekken står på vår eiendom. Plutselig ut av ingenting ble det konflikt,aner faktisk ikke hvorfor. Nå nekter han å vedlikeholde sin del av hekken og nekter oss å gjøre det samme med hans del. En thjuahekk må jo klippes i toppen om den skal vokse seg fin. Nå sitter vi altså med det resultatet at vår del er fin og tett og passe høyde (1,2m)mens hans del ser lurvete og fæl ut og 1,5meter høyere i toppen enn vår del. Er det noe jeg kan gjøre i dette tilfellet? Kjenner jeg blir matt av hele fyren. Det går ikke an å snakke med han,så det er ikke et alternativ. Aldri før vært i konflikt med noen,så er ikke vanskelig på noe vis. Anonymkode: be1a4...444 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Skrevet 14. mai 2023 Siden den står på deres eiendom hadde jeg klipt den når han var borte. Også hadde jeg overført de pengene han brukte på hekken og ansett den som min fremover. Anonymkode: bc9b5...5b7 17 1
jukkapalme Skrevet 14. mai 2023 #3 Skrevet 14. mai 2023 Har ikke noe råd, dessverre, men dette minner meg om Donald og nabo Jensen. 6
Maleficenta Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Fikk nye naboer for noen år siden. Spleiset på thujahekk, men hekken står på vår eiendom. Plutselig ut av ingenting ble det konflikt,aner faktisk ikke hvorfor. Nå nekter han å vedlikeholde sin del av hekken og nekter oss å gjøre det samme med hans del. En thjuahekk må jo klippes i toppen om den skal vokse seg fin. Nå sitter vi altså med det resultatet at vår del er fin og tett og passe høyde (1,2m)mens hans del ser lurvete og fæl ut og 1,5meter høyere i toppen enn vår del. Er det noe jeg kan gjøre i dette tilfellet? Kjenner jeg blir matt av hele fyren. Det går ikke an å snakke med han,så det er ikke et alternativ. Aldri før vært i konflikt med noen,så er ikke vanskelig på noe vis. Anonymkode: be1a4...444 merkelig at han ønsker at hekken skal være stygg 2
Letharia Skrevet 14. mai 2023 #5 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Siden den står på deres eiendom hadde jeg klipt den når han var borte. Også hadde jeg overført de pengene han brukte på hekken og ansett den som min fremover. Anonymkode: bc9b5...5b7 Enig her, da har du betalt han ut og dessuten står den på din tomt. Eventuelt kontakte konfliktrådet for hjelp. 9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #6 Skrevet 14. mai 2023 Maleficenta skrev (1 minutt siden): merkelig at han ønsker at hekken skal være stygg Ja,det syns vi å.. men når vi ser på resten av eiendommen så er det kanskje ikke så rart. Anonymkode: be1a4...444
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Siden den står på deres eiendom hadde jeg klipt den når han var borte. Også hadde jeg overført de pengene han brukte på hekken og ansett den som min fremover. Anonymkode: bc9b5...5b7 Han kan bare overføre tilbake så det er ingen god løsning. Anonymkode: 63073...775
Maleficenta Skrevet 14. mai 2023 #8 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja,det syns vi å.. men når vi ser på resten av eiendommen så er det kanskje ikke så rart. Anonymkode: be1a4...444 tipper det er dårlig samvittighet over at han ikke gidder å stelle hekken. Steller dere så må han og det liker han ikke 3
Maleficenta Skrevet 14. mai 2023 #9 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han kan bare overføre tilbake så det er ingen god løsning. Anonymkode: 63073...775 ksn dere foreslå det for han da. Hei vi overfører penger til deg og kjøper din del av hekken, så slipper du å tenke på stell av hekken. Da fikser vi bare alt. Blir enklere for deg.... En mulighet? 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #10 Skrevet 14. mai 2023 Klipp den når han er borte for å unngå konflikt mens det gjøres. Står den på deres tomt bestemmer dere. Anonymkode: 5624e...1f4 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #11 Skrevet 14. mai 2023 Maleficenta skrev (27 minutter siden): ksn dere foreslå det for han da. Hei vi overfører penger til deg og kjøper din del av hekken, så slipper du å tenke på stell av hekken. Da fikser vi bare alt. Blir enklere for deg.... En mulighet? Han nekter å snakke med oss,då det kommer vi ingen vei med. Har prøvd,men han bare snur og går når vi snakker til han. Ikke lett dette. Anonymkode: be1a4...444
Bålkaffe Skrevet 14. mai 2023 #12 Skrevet 14. mai 2023 Står hele hekken på deres tomt? Da er det jo forsåvidt null stress å klippe hele hekken. I forkant kan dere jo sende sms/skriftlig beskjed om at dere kommer til å ta hele hekken og om han har noen innsigelser mot dette, får han si ifra til dere skriftlig om det. 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #13 Skrevet 14. mai 2023 Bålkaffe skrev (19 minutter siden): Står hele hekken på deres tomt? Da er det jo forsåvidt null stress å klippe hele hekken. I forkant kan dere jo sende sms/skriftlig beskjed om at dere kommer til å ta hele hekken og om han har noen innsigelser mot dette, får han si ifra til dere skriftlig om det. Hele hekken står på vår tomt,men den delen er betalt av han. Den fungerer jo som et gjerde, så lyrer på om det kanskje er noen lover som regulerer dette..? Anonymkode: be1a4...444
Bålkaffe Skrevet 14. mai 2023 #14 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hele hekken står på vår tomt,men den delen er betalt av han. Den fungerer jo som et gjerde, så lyrer på om det kanskje er noen lover som regulerer dette..? Anonymkode: be1a4...444 Det er jeg usikker på, faktisk.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #15 Skrevet 14. mai 2023 Naboloven sier at hekken ikke skal være til uturvande eller urimelig for naboen. Og det kan man jo absolutt si at denne er. Jeg hadde bare klippet hekken, jeg. Anonymkode: f7bc5...66f 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #16 Skrevet 14. mai 2023 Men er ikke 1,2 m veldig lav hekk? Han vil vel at den skal vokse seg høyest mulig? Anonymkode: 87e33...da9 4 2
Eva-Lena Skrevet 14. mai 2023 #17 Skrevet 14. mai 2023 Du bestemmer over det som står på deres tomt, så bare klipp i vei. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #18 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men er ikke 1,2 m veldig lav hekk? Han vil vel at den skal vokse seg høyest mulig? Anonymkode: 87e33...da9 Ja,1,2m er ikke veldig høyt og den blir jo høyere.. men den blir jo ikke fin og tett om den ikke klippes.. Anonymkode: be1a4...444 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #19 Skrevet 14. mai 2023 I følge granneloven skal den maks være 1,8 meter, så der kan dere uansett klippe den. Tror jeg ville sendt skriftlig varsel først, for sikkerhets skyld. Anonymkode: 56d6c...0cc
Morten1 Skrevet 14. mai 2023 #20 Skrevet 14. mai 2023 Selv om dere beskjærer hekken så har jo naboen fortsatt fordel ved at hekken er der, den fungerer jo som ett gjære om den er 1,2meter eller 1,5meter. Spør du meg så burde naboen tatt hele kostnaden for hekken da den står på deres tomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå