AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Jeg ønsker kun svar på spørsmålet mitt, ikke masse kommentarer angående hvorfor jeg ikke bør velge dette. Jeg har fått en unik mulighet gjennom jobb som jeg kan takke ja til. Dette er ikke en vedvarende mulighet så om jeg venter er den vekk. Jeg fødte for litt over en uke siden, og lurer derfor på om jeg kan begynne å jobbe allerede neste uke? Da vil jeg ha vært nesten 14 dager i permisjon etter fødsel. Jeg antar at der ikke finnes noen lover som sier det er ulovlig, men heller hele tiden at 6 uker SKAL mor ta. Hva er konsekvensene av at jeg lar far ta de? Om jeg mister foreldrepenger er det ikke noe problem, jeg får jo lønn gjennom jobb. Anonymkode: 90410...edd
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Skrevet 14. mai 2023 Far kan ikke ta de. Han kan kun ta fellesperioden og egen kvote. Å så må du sørge for å ta ut din del av foreldrepenger før barnet er 3 år gammelt Anonymkode: a5f96...539
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Skrevet 14. mai 2023 Kan far ta ut permisjon før de 6 ukene er gått? Har du tenkt å ta permisjon senere? Hvis ikke, har du tenkt på hvordan dere skal løse tiden frem mot barnehagestart? Ulønnet perm på far? Anonymkode: cd412...2e6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Far kan ikke ta de. Han kan kun ta fellesperioden og egen kvote. Å så må du sørge for å ta ut din del av foreldrepenger før barnet er 3 år gammelt Anonymkode: a5f96...539 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan far ta ut permisjon før de 6 ukene er gått? Har du tenkt å ta permisjon senere? Hvis ikke, har du tenkt på hvordan dere skal løse tiden frem mot barnehagestart? Ulønnet perm på far? Anonymkode: cd412...2e6 Far kan vel ta de resterende av de 6 ukene mine ulønnet, før han starter på fellesperioden hvor han tar heller, eventuelt jeg tar noe. Så kommer far sin del. Tiden mellom permisjon og barnehage har vi planlagt ferie. Så det blir ikke noe ulønnet perm. Anonymkode: 90410...edd
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Skrevet 14. mai 2023 Tar barnet flaske eller ammer du? Far kan ikke ta over de 6 ukene, men han kan jo ta felleskvote og fedrekvoten. Har dere snakket om at han må være hjemme i den tiden? Er han trygg på å være alene med en så liten baby? Vet mange fedre syns det er vanskelig å knytte bånd med de minste barna, de er liksom bygd opp litt annerledes enn oss kvinner😊 Personlig hadde jeg ikke klart å dratt på jobb så tidlig, hormonene var spinnville, kroppen var ikke god, og tiden med en baby er fort over, den får man aldri tilbake. Dere må isåfall være enig at far skal være primær omsorgsperson. Og far bør snakke med arbeidsgiver så fort som mulig å være mest mulig hjemme med baby allerede for å knytte bånd og bli trygg, sånn at babyen ikke knytter for sterkt bånd til deg før du plutselig forsvinner på jobb. Anonymkode: 0b407...a91 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #6 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Far kan vel ta de resterende av de 6 ukene mine ulønnet, før han starter på fellesperioden hvor han tar heller, eventuelt jeg tar noe. Så kommer far sin del. Tiden mellom permisjon og barnehage har vi planlagt ferie. Så det blir ikke noe ulønnet perm. Anonymkode: 90410...edd Hvis dere ikke er avhengig av permisjonspenger for å få tiden til å gå opp er det vel ingen grunn til at det ikke skal la seg gjøre? Får far perm på så kort varsel? Kan det være noen utfordringer opp mot hans arb.giver? Du har ikke tenkt å ta ut din kvote i det hele tatt? Anonymkode: cd412...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tar barnet flaske eller ammer du? Far kan ikke ta over de 6 ukene, men han kan jo ta felleskvote og fedrekvoten. Har dere snakket om at han må være hjemme i den tiden? Er han trygg på å være alene med en så liten baby? Vet mange fedre syns det er vanskelig å knytte bånd med de minste barna, de er liksom bygd opp litt annerledes enn oss kvinner😊 Personlig hadde jeg ikke klart å dratt på jobb så tidlig, hormonene var spinnville, kroppen var ikke god, og tiden med en baby er fort over, den får man aldri tilbake. Dere må isåfall være enig at far skal være primær omsorgsperson. Og far bør snakke med arbeidsgiver så fort som mulig å være mest mulig hjemme med baby allerede for å knytte bånd og bli trygg, sånn at babyen ikke knytter for sterkt bånd til deg før du plutselig forsvinner på jobb. Anonymkode: 0b407...a91 Jeg ammer, men har pumpet og gitt flaske noen ganger også. Så det går nok helt fint. Far har allerede vært hjemme siden fødsel. Han fikk betalt permisjon i 14 dager. Så han har vært mye med baby. Far skulle opprinnelig ta mye av fellesperioden så blir ikke så stor forskjell for hans arbeidsgiver. Jeg skulle selvsagt vært hjemme, men dette er en jobbmulighet jeg aldri får igjen som kan endre hele karrieren min for livet. Far er selvsagt villig til å være med barnet og vi har selvsagt snakket om det ja. Anonymkode: 90410...edd 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #8 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis dere ikke er avhengig av permisjonspenger for å få tiden til å gå opp er det vel ingen grunn til at det ikke skal la seg gjøre? Får far perm på så kort varsel? Kan det være noen utfordringer opp mot hans arb.giver? Du har ikke tenkt å ta ut din kvote i det hele tatt? Anonymkode: cd412...2e6 Nei, det var det jeg håpet. At far kan ta de ukene mine sålenge vi ikke får foreldrepenger i perioden. Synes egentlig det er rart at far ikke kan få betalt i perioden, er det ikke det staten vil, ha likestilling? Far skulle opprinnelig ha mye av fellesperioden så det går nok greit ift hans arbeid. Jeg er usikker på hvor mye jeg skal ta foreløpig. Anonymkode: 90410...edd
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #9 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ammer, men har pumpet og gitt flaske noen ganger også. Så det går nok helt fint. Far har allerede vært hjemme siden fødsel. Han fikk betalt permisjon i 14 dager. Så han har vært mye med baby. Far skulle opprinnelig ta mye av fellesperioden så blir ikke så stor forskjell for hans arbeidsgiver. Jeg skulle selvsagt vært hjemme, men dette er en jobbmulighet jeg aldri får igjen som kan endre hele karrieren min for livet. Far er selvsagt villig til å være med barnet og vi har selvsagt snakket om det ja. Anonymkode: 90410...edd Da høres det ut som det skal gå helt fint Her har far og jeg delt på ansvar hele veien, og vi ser jo at de tidlig hadde et tettere bånd enn mange babyer har med sine fedre. Skjønner det for mange er naturlig at mor er hjemme å ammer, men det funker ikke for alle. Flaskebarn har også sine fordeler 😊 Jobb og økonomi er viktig, det kan være med å skape et bedre familieliv og muligheter for å gi barnet mer på sikt. Din psykiske helse er også viktig, så gjør det som er rett for deg. Er du klar for jobb så kjør på! Anonymkode: 0b407...a91 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #10 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ammer, men har pumpet og gitt flaske noen ganger også. Så det går nok helt fint. Far har allerede vært hjemme siden fødsel. Han fikk betalt permisjon i 14 dager. Så han har vært mye med baby. Far skulle opprinnelig ta mye av fellesperioden så blir ikke så stor forskjell for hans arbeidsgiver. Jeg skulle selvsagt vært hjemme, men dette er en jobbmulighet jeg aldri får igjen som kan endre hele karrieren min for livet. Far er selvsagt villig til å være med barnet og vi har selvsagt snakket om det ja. Anonymkode: 90410...edd Den tiden med babyen får du i hvert fall aldri igjen… Anonymkode: 982f5...d3d 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #11 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den tiden med babyen får du i hvert fall aldri igjen… Anonymkode: 982f5...d3d Noen ganger lønner det seg å prioritere jobb og inntekt for å sikre best mulig økonomi for familien og mulighetene man gir barna sine… Unger lever ikke på luft og kjærlighet , og man bør gi de mer enn bare mat på bordet. Trygghet er viktig Anonymkode: 0b407...a91 7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #12 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den tiden med babyen får du i hvert fall aldri igjen… Anonymkode: 982f5...d3d Nå er det ikke slik at de kun er våkne mellom 0800 og 1600 heldigvis, så jeg får jo masse tid etter jobb, på morningen og i helger. Anonymkode: 90410...edd 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #13 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da høres det ut som det skal gå helt fint Her har far og jeg delt på ansvar hele veien, og vi ser jo at de tidlig hadde et tettere bånd enn mange babyer har med sine fedre. Skjønner det for mange er naturlig at mor er hjemme å ammer, men det funker ikke for alle. Flaskebarn har også sine fordeler 😊 Jobb og økonomi er viktig, det kan være med å skape et bedre familieliv og muligheter for å gi barnet mer på sikt. Din psykiske helse er også viktig, så gjør det som er rett for deg. Er du klar for jobb så kjør på! Anonymkode: 0b407...a91 Takk, godt å høre at jeg ikke er helt alene om å tenke slik 😊 Anonymkode: 90410...edd 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #14 Skrevet 14. mai 2023 Stakkars lille babyen. All trygghet ligger hos mor, kjente hjerteslag og kjent stemme. Hadde ALDRI satt jobb foran nyfødt. Jeg føler det er unødvendig, vondt og ikke greit for hverken mor eller barn at jeg snart skal tilbake på jobb når baby er 10 mnd. Anonymkode: d0e3b...e21 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #15 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stakkars lille babyen. All trygghet ligger hos mor, kjente hjerteslag og kjent stemme. Hadde ALDRI satt jobb foran nyfødt. Jeg føler det er unødvendig, vondt og ikke greit for hverken mor eller barn at jeg snart skal tilbake på jobb når baby er 10 mnd. Anonymkode: d0e3b...e21 Hva du mener og føler og tenker om din egen unge har ikke en dritt å si for ts 🙂 Anonymkode: 39d11...ab7 7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #16 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stakkars lille babyen. All trygghet ligger hos mor, kjente hjerteslag og kjent stemme. Hadde ALDRI satt jobb foran nyfødt. Jeg føler det er unødvendig, vondt og ikke greit for hverken mor eller barn at jeg snart skal tilbake på jobb når baby er 10 mnd. Anonymkode: d0e3b...e21 Leste du HI? Om du ikke evner å svare på spørsmålet i HI kan du forlate tråden. Forskning viser uansett at far kan være like god trygghet og primæromsirgs person som mor. Jeg pumper og baby får morsmelk, som er det beste for barnet. At DU ikke vil tilbake på jobb etter 10 mnd får være ditt problem. Ikke less dine kjipe følelser over på meg. Folk er forskjellige. Det er absolutt ikke synd på babyen. Anonymkode: 90410...edd 9 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #17 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Stakkars lille babyen. All trygghet ligger hos mor, kjente hjerteslag og kjent stemme. Hadde ALDRI satt jobb foran nyfødt. Jeg føler det er unødvendig, vondt og ikke greit for hverken mor eller barn at jeg snart skal tilbake på jobb når baby er 10 mnd. Anonymkode: d0e3b...e21 Høres ut som barnet ditt har godt av at du går tilbake på jobb🙄 Barn har da vitterlig ikke vondt av å være hjemme med far! Jesus. Nei, all trygghet ligger ikke hos mor, det kommer helt an på hvilken løsning man tar. Anonymkode: 0b407...a91 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #18 Skrevet 14. mai 2023 Far kan ikke overta de første 6 ukene, men du kan fint jobbe selv. De bare forsvinner da. Du kan ikke benytte de senere heller. Kanskje far kan ta ut ferieuker de 4 ukene for å ikke tape lønn? Da kan han jo benytte foreldrepenger den perioden han ellers skulle hatt ferie. Ellers må folk ta seg en jævla bolle, og slutte å shame andre foreldre for å velge annerledes enn de ville gjort selv. Det er IKKE noe stakkars baby, men kjære vene, deres omgangskrets er noen stakkars mennesker for å ha så kjipe, nedverdigende neandertaler som venner, familie, mor/far/søsken. Anonymkode: 573b8...4e6 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #19 Skrevet 14. mai 2023 dere må være oppmerksomme på fars varslingsplikt til arbeidsgiver før permisjon: https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-7/ Anonymkode: a2171...d35 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #20 Skrevet 14. mai 2023 Jeg begynte når baby var 2 1/2mnd. Fikk en helt unik mulighet og tilsvarende situasjon som din. Gikk veldig fint; ja, var krevende men jeg vil si at vi kom oss gjennom og jeg angrer ikke! Anonymkode: ff639...6c1 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå