Gå til innhold

Norge på 5 plass i Eurovisjon i år. Er vi da automatisk kvalifisert til neste års eurovisjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja lurer på som sagt om vi er med automatisk til neste års siden vi ble nr 5 i år?

Anonymkode: 8f3e7...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei? Bare vinneren er automatisk kvalifisert. Og de fem store 

Endret av Fame
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fame skrev (5 minutter siden):

Nei?? Hva mener du`? Norge kom jo på 5 plass og er vel automatisk kvalifisert til neste år da vel..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei?? Hva mener du`? Norge kom jo på 5 plass og er vel automatisk kvalifisert til neste år da vel..

..nei, fortsatt ikke :risterpåhodet:

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lenge siden de sluttet med at topp 10 automatisk var kvalifisert. Nå er det bare vinneren.

Anonymkode: e0591...bf2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fame skrev (9 minutter siden):

Hvem er de 5 store?

Anonymkode: c0591...041

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem er de 5 store?

Anonymkode: c0591...041

Storbritannia, Frankrike, Spania, Italia, Tyskland 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel slik at vi må gjennom delfinalene som vanlig, men vi er med i konkurransen siden det er påmeldingsbasert eller slik de nevnte angående Luxembourg? At de "er med igjen" neste år? Kanskje jeg som er tett, skjønte ikke helt om TS mente om vi er kvalifisert til selve konkurransen eller til finalen. Men til finalen er det bare vinner + de 5 som er kvalifisert:)

Synes det er rart når de har endret så mange regler de siste 10 årene, at dette med de 5 "store" fortsatt står. Jeg tror ikke det er til fordel for disse landene, unntatt når de sender noe virkelig bra (Måneskin f.eks). Jeg føler hvertfall litt uvilje til å stemme på UK og Spania litt fordi jeg ikke synes de bare fortjener å seile inn slik. Jada, jeg er sikkert barnslig!! Men ser man på resultatene så tror jeg konkurransen hadde vært friskere om det var likt for alle. 

Nå er jeg på sidesporet her men jeg synes også det er synd at ikke alle land har eller tar seg tid/råd til å holde delfinaler. Østerrike tror jeg f.eks ble valgt internt av deres "NRK"- ORF. Det var ingen her jeg var (Tirol) som hadde noen interesse av å se på ESC, og det er jo ikke så rart når det ikke er noen konkurranse for å se om "ditt" bidrag kommer til semi/finale. Skal nevnes at mange av dem fortsatt er "flaue" over Conchita Wurst og sluttet å se på etter dette året lol, av ulike grunner. Jeg har ikke spurt hvorfor, jeg synes det var morsomt😅 Men utenfor Wien er nok Østerrike mer konservativt.

Anonymkode: e5ac5...08b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel slik at vi må gjennom delfinalene som vanlig, men vi er med i konkurransen siden det er påmeldingsbasert eller slik de nevnte angående Luxembourg? At de "er med igjen" neste år? Kanskje jeg som er tett, skjønte ikke helt om TS mente om vi er kvalifisert til selve konkurransen eller til finalen. Men til finalen er det bare vinner + de 5 som er kvalifisert:)

Synes det er rart når de har endret så mange regler de siste 10 årene, at dette med de 5 "store" fortsatt står. Jeg tror ikke det er til fordel for disse landene, unntatt når de sender noe virkelig bra (Måneskin f.eks). Jeg føler hvertfall litt uvilje til å stemme på UK og Spania litt fordi jeg ikke synes de bare fortjener å seile inn slik. Jada, jeg er sikkert barnslig!! Men ser man på resultatene så tror jeg konkurransen hadde vært friskere om det var likt for alle. 

Nå er jeg på sidesporet her men jeg synes også det er synd at ikke alle land har eller tar seg tid/råd til å holde delfinaler. Østerrike tror jeg f.eks ble valgt internt av deres "NRK"- ORF. Det var ingen her jeg var (Tirol) som hadde noen interesse av å se på ESC, og det er jo ikke så rart når det ikke er noen konkurranse for å se om "ditt" bidrag kommer til semi/finale. Skal nevnes at mange av dem fortsatt er "flaue" over Conchita Wurst og sluttet å se på etter dette året lol, av ulike grunner. Jeg har ikke spurt hvorfor, jeg synes det var morsomt😅 Men utenfor Wien er nok Østerrike mer konservativt.

Anonymkode: e5ac5...08b

Det med de fem store består vel fordi det er de landene som gir mest penger til EBU.  Så «bonusen» er automatisk plass i finalen

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forstår ikke du at de "fem store" er de som kaster mest penger inn i ESC???? Dette er allmennkunnskap. 

Anonymkode: fd0da...7be

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan noen forklare meg hvorfor det er interesse for å vinne dette tullet, all den tid det koster en formue for vinnerlandet å arrangere konkurransen året etter, uten at man få større "gevinst" enn noen få dagers oppmerksomhet ...?

Den eneste vinneren som klarte å skape en større, seriøs musikkarierre etter å ha vunnet konkurransen, var ABBA, og selv for dem var vinnerstemplet noe de ønsket å bli kvitt.

Anonymkode: 1a05e...a30

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kan noen forklare meg hvorfor det er interesse for å vinne dette tullet, all den tid det koster en formue for vinnerlandet å arrangere konkurransen året etter, uten at man få større "gevinst" enn noen få dagers oppmerksomhet ...?

Den eneste vinneren som klarte å skape en større, seriøs musikkarierre etter å ha vunnet konkurransen, var ABBA, og selv for dem var vinnerstemplet noe de ønsket å bli kvitt.

Celine Dion har da vel også gjort det tålelig bra vil jeg si...😉

Anonymkode: 80f00...c48

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Celine Dion har da vel også gjort det tålelig bra vil jeg si...😉

Helt uavhengig av vinnermelodien hun sang som 20-åring - det virker ikke som om hun betrakter dette som et høydepunkt i karierren:

Nppsm3.jpg

Dessuten er det et stykke fra Celine Dion - som er stort sett mest kjent én sang - til ABBA, som er i en helt annen divisjon.

Ser man hvem som har deltatt i konkurransen, finner man deltagere som Cliff Richard eller The Shadows lenge etter deres storhetstid, men bortsett fra ABBA har ingen av de større artistene vært med; man finner ikke Rolling Stones der, heller ikke Queen, Ramones eller Nirvana, og heller ikke folk som Michael jackson, Prince, eller for den saks skyld Frank Zappa.

Derimot finner man Jahn Teigen, Finn Kalvik eller Carola. Ikke er vondt ord å si om dem, men "Mil etter mil" endret ikke musikkhistorien like mye som Sex Pistols gjorde året tidligere.

Så musikalskt sett er konkurransen verdiløs, og like harry som den norske utfarten til nabolandet i påsken. Det eneste som er sikkert, er at arrangementet koster flesk for vertslandet, uten at det gir merkbar gevinst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Celine Dion har vel gjort det brukbart etter at hun vant på slutten av 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Djækklåsst skrev (10 minutter siden):

Celine Dion har vel gjort det brukbart etter at hun vant på slutten av 80-tallet.

Og hvor mye hadde denne seieren å si for hennes videre karierre, som nådde høydepunktet hele 9 år senere med "My Heart Will Go On" i Titanic-filmen ...?

For dem som kjenner til navnet Celine Dion, men ikke til Eurovision, kommer det som en overraskelse at hun faktisk var med der - så liten betydning hadde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Måneskin har også klart seg bra 

Anonymkode: cdf71...090

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Helt uavhengig av vinnermelodien hun sang som 20-åring - det virker ikke som om hun betrakter dette som et høydepunkt i karierren:

Nppsm3.jpg

Dessuten er det et stykke fra Celine Dion - som er stort sett mest kjent én sang - til ABBA, som er i en helt annen divisjon.

Ser man hvem som har deltatt i konkurransen, finner man deltagere som Cliff Richard eller The Shadows lenge etter deres storhetstid, men bortsett fra ABBA har ingen av de større artistene vært med; man finner ikke Rolling Stones der, heller ikke Queen, Ramones eller Nirvana, og heller ikke folk som Michael jackson, Prince, eller for den saks skyld Frank Zappa.

Derimot finner man Jahn Teigen, Finn Kalvik eller Carola. Ikke er vondt ord å si om dem, men "Mil etter mil" endret ikke musikkhistorien like mye som Sex Pistols gjorde året tidligere.

Så musikalskt sett er konkurransen verdiløs, og like harry som den norske utfarten til nabolandet i påsken. Det eneste som er sikkert, er at arrangementet koster flesk for vertslandet, uten at det gir merkbar gevinst.

Mange av de du nevner er amerikanske. Dette er en europeisk konkurranse. 
Men du har rett ellers. Det er jo ikke de største artistene som deltar,

Anonymkode: 42936...70c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Og hvor mye hadde denne seieren å si for hennes videre karierre, som nådde høydepunktet hele 9 år senere med "My Heart Will Go On" i Titanic-filmen ...?

For dem som kjenner til navnet Celine Dion, men ikke til Eurovision, kommer det som en overraskelse at hun faktisk var med der - så liten betydning hadde dette.

Det var jo starten på karrieren hennes og det som ble sprangbrettet videre.

«everything changed after her win. Her first album since appearing on the contest, "Unison," was released in 1990 and went on to see global success (while her previous releases had mainly seen success only in her native Canada)»

«Celine Dion saw incredible success after the Eurovision Song Contest»

https://www.nickiswift.com/1095203/how-eurovision-changed-everything-for-celine-dion/

Å avvise betydningen av dette blir som å si at Idol-deltakelsen ikke hadde betydning for Kurt Nilsens karriere, siden han ikke i så stor grad forbindes med Idol lenger. Men alt har en begynnelse, også for Celine Dion.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Djækklåsst skrev (5 minutter siden):

Å avvise betydningen av dette blir som å si at Idol-deltakelsen ikke hadde betydning for Kurt Nilsens karriere, siden han ikke i så stor grad forbindes med Idol lenger. Men alt har en begynnelse, også for Celine Dion.

Alt har en begynnelse, men man kan heller ikke overdrive betydningen av dette - merk at det tok ikke mindre enn to år før hun ga ut sitt første album, og hun sang på et helt annet språk som flere forstod; to år er en evighet i musikkbransjen.

Hvis man tenker på ABBA, ga de ut "Waterloo" i 1974 etter seieren, før de fulgte opp med "ABBA"-albumet året etter, sammen med slagere som "SOS" eller "Mamma Mia". I 1976 kom "Fernando" etterfulgt av "Arrival" med uforlemmelige "Money, Money, Money" og "Dancing Queen", som gjorde dem til superstjerner. Samme med Beatles - i løpet av to år gikk de fra "Please Please Me" til "Rubber Soul".

Hvis seieren skulle hatt en reell betydning for Celine Dion, hadde ikke hun måttet vente i to år og byttet språk; skal vedde på at de som kjøpte albumet hennes i 1990, også hadde gjort det uten Eurovision-seieren to år før, som for lengst var gått i den folkelige glemmeboken for alle som ikke snakket fransk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sitat fra Celine Dions egen hjemmeside :

"In 1988, in Dublin, Ireland, she won the prestigious Eurovision contest before an audience of 600 million TV viewers. That moment was the beginning of her global conquest."

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...