AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Vi bor i sokkel leilighet. Hun har veranda på begge sider av huset. Hun legger barnet sitt over uteområdet som vi har til rådighet. Hun krever at vi snakker lavmælt når barnet sover ute. For det første, nesten umulig å vite når barnet er lagt, for det andre, det er krevende å hviske til hverandre hun ønsker ikke å legge barnet på den andre siden av huset, for der skal hennes andre barn leke fritt Jeg har 1 mnd oppsigelse, hun truer med utkastelse hvis ikke dette følges. Det er fryktelig vanskelig å finne utleie leilighet til vårt behov i området her er det noe jeg kan gjøre? Eller må jeg bare følge dette? Anonymkode: a853a...54f 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): det noe jeg kan gjøre? Eller må jeg bare følge dette? Anonymkode: a853a...54f Flytt Anonymkode: d851e...0cb 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 CrazyCatLady2500 skrev (Akkurat nå): Der hadde ikke jeg orket å bo. Men, da har jeg jo ikke noe sted å bo? Veldig vanskelig med utleie her. Jeg har barn som går på skole. Uaktuelt å bytte skole på de Anonymkode: a853a...54f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Skrevet 14. mai 2023 Dette trenger du ikke å følge nei. Og hun kan heller ikke kaste deg ut. Men orker du virkelig å bo der? Anonymkode: a8d4a...4af 11 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #6 Skrevet 14. mai 2023 For noe alvorlig tull. Dette er ikke noe grunnlag for utkastelse, og utkastelse er ikke noe hun kan gjøre selv, det er det namsmann som må ta seg av. Hun kan si dere opp hvis hun har saklig grunn. Dette er ikke saklig grunn. Regner med dere oppfører dere helt normalt, ikke bråker, skriker, har høy musikk på osv? Anonymkode: 56b86...8a9 8 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette trenger du ikke å følge nei. Og hun kan heller ikke kaste deg ut. Men orker du virkelig å bo der? Anonymkode: a8d4a...4af Hun kan jo det? 1 mnd gjensidig oppsigelse. Anonymkode: a853a...54f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #8 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For noe alvorlig tull. Dette er ikke noe grunnlag for utkastelse, og utkastelse er ikke noe hun kan gjøre selv, det er det namsmann som må ta seg av. Hun kan si dere opp hvis hun har saklig grunn. Dette er ikke saklig grunn. Regner med dere oppfører dere helt normalt, ikke bråker, skriker, har høy musikk på osv? Anonymkode: 56b86...8a9 Vi har 1 mmd oppsigelse. På samme vis som at jeg kan bare flytte når det passer meg, så kan hun kreve at jeg flytter bår det passer henne Anonymkode: a853a...54f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #9 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun kan jo det? 1 mnd gjensidig oppsigelse. Anonymkode: a853a...54f Er ikke sånn det fungerer for utleier. Utleier må ha en grunn for å si opp koktrakta. Dette er ingen grunn. Ta vare på all dokumentasjon om det skulle bli en sak. Anonymkode: a8d4a...4af 25 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #10 Skrevet 14. mai 2023 Men hvor stort problem er det egentlig? Barnet sover kanskje en times tid på formiddagen eller? Er du ikke på jobb da i ukedagene? Er man på terrassen så sitter man vel ofte stille å leser en bok eller lignende uansett? Ble mange spørsmål dette, men følte det ble litt storm i vannglass over det hele… Anonymkode: 525bb...8a5 12 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #11 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har 1 mmd oppsigelse. På samme vis som at jeg kan bare flytte når det passer meg, så kan hun kreve at jeg flytter bår det passer henne Anonymkode: a853a...54f Nei det kan hun ikke. Anonymkode: a8d4a...4af 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #12 Skrevet 14. mai 2023 Jeg tenker det er normal folkeskikk å ta litt hensyn til hverandre. Det er unødvendig å stå å rope og spille høy lyd når barnet sover, men å snakke helt normalt som dere gjør er å ta hensyn. Hun kan ikke forvente at dere skal hviske ute, det er helt urimelig. Jeg hadde sett meg etter et annet sted å bo, men i mellomtiden hadde jeg levd som normalt (ikke listet rundt og hvisket). Anonymkode: c6f92...748 13
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #13 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har 1 mmd oppsigelse. På samme vis som at jeg kan bare flytte når det passer meg, så kan hun kreve at jeg flytter bår det passer henne Anonymkode: a853a...54f Du misforstår. Du kan si opp fordi det passer deg. Hun må ha alvorlig gode grunner for å sette noen på gata. Anonymkode: d851e...0cb 20 3
Gliffy Skrevet 14. mai 2023 #14 Skrevet 14. mai 2023 Juridisk sett har du sitt på det tørre, hun kan ikke kreve dette, og hun kan ikke kaste deg ut på grunn av det. Men siden det er vanskelig å finne noe annet ville jeg prøvd å komme henne i møte. Spør om hun kan henge ut et flagg eller noe så dere kan se når ungen sover, eller bli enig om enkelte tider. Og så ser du etter noe annet imens. En utleier som forstår så lite av hva utleie faktisk er vil dere ikke ha i lengden. 9 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #15 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har 1 mmd oppsigelse. På samme vis som at jeg kan bare flytte når det passer meg, så kan hun kreve at jeg flytter bår det passer henne Anonymkode: a853a...54f Nei det kan hun ikke, hun må forholde seg til husleieloven. Hun må som nevnt ha saklig grunn for at hun skal kunne si deg opp. Hvis hun prøver å si deg opp, så svarer du bare skriftlig til henne at du ikke godtar oppsigelsen fordi den ikke er gyldig etter husleieloven. Anonymkode: 56b86...8a9 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #16 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei det kan hun ikke, hun må forholde seg til husleieloven. Hun må som nevnt ha saklig grunn for at hun skal kunne si deg opp. Hvis hun prøver å si deg opp, så svarer du bare skriftlig til henne at du ikke godtar oppsigelsen fordi den ikke er gyldig etter husleieloven. Anonymkode: 56b86...8a9 Kjenner jeg henne rett, så «finner» hjn en daglig grunn, typ skal overta huset selv eller noe slikt. hun har nevnt at de vil overta etterhvert Anonymkode: a853a...54f 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #17 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du misforstår. Du kan si opp fordi det passer deg. Hun må ha alvorlig gode grunner for å sette noen på gata. Anonymkode: d851e...0cb Det holder med at utleier trenger plassen selv! Anonymkode: 4761f...8ca 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #18 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det holder med at utleier trenger plassen selv! Anonymkode: 4761f...8ca Kan det bli noen konsekvenser for utleier om hun «trenger plassen selv» for så å legge leiligheten ut på leiemarkedet umiddelbart etter at leietaker flytter ut? Anonymkode: c6f92...748
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #19 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kjenner jeg henne rett, så «finner» hjn en daglig grunn, typ skal overta huset selv eller noe slikt. hun har nevnt at de vil overta etterhvert Anonymkode: a853a...54f Som andre folk her sier. Hvis du ikke er komfortabel med nykkene til utleier så prøv å finne deg et annet sted å bo. Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig å bli boende på et sted hvor du ikke kan få slapt av fordi du er redd for å snakke normalt i egen bolig. Hun kan si at hun skal overta selv, men da må hun faktisk overta selv også da. Du finner fort ut om hun heller har leid ut til noen andre. Anonymkode: 56b86...8a9 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #20 Skrevet 14. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kan det bli noen konsekvenser for utleier om hun «trenger plassen selv» for så å legge leiligheten ut på leiemarkedet umiddelbart etter at leietaker flytter ut? Anonymkode: c6f92...748 Ja Anonymkode: 79b56...747 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå