Gjest Belinda B Skrevet 14. mai 2023 #1 Del Skrevet 14. mai 2023 Skal husregler på en psykiatrisk avdeling anses som uformell tvang? Dersom man bryter enkelte av husreglene - f.eks. å ta bilder av medpasienter - kan det fattes vedtak om innskrenkninger i kontakt med omverdenen etter phvl. og mobilen inndras. Er det da en form for «indirekte press» om å følge reglene og derfor en uformell tvang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Del Skrevet 14. mai 2023 Å ta hensyn, og respektere andres tettigheter, heter det. Du har ingen rett til å ta bilder av medpasienter. Anonymkode: 4e0fa...e8a 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Del Skrevet 14. mai 2023 Rettigheter Anonymkode: 4e0fa...e8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattehimmel Skrevet 14. mai 2023 #4 Del Skrevet 14. mai 2023 Tenker du at "fri barneoppdragelse" egner seg bedre på psykiatrisk avdeling? Anarki? Selvsagt må en ha en felles forståelse for hvordan vi oppfører oss og samhandler med hverandre, også på psykiatrisk. Det sikrer smidighet og reskept for hverandre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Del Skrevet 14. mai 2023 Belinda B skrev (7 minutter siden): Skal husregler på en psykiatrisk avdeling anses som uformell tvang? Dersom man bryter enkelte av husreglene - f.eks. å ta bilder av medpasienter - kan det fattes vedtak om innskrenkninger i kontakt med omverdenen etter phvl. og mobilen inndras. Er det da en form for «indirekte press» om å følge reglene og derfor en uformell tvang? Det er normal anstendighet å la være å ta bilder av medpasienter, har overhodet ingen ting med uformell tvang å gjøre. Anonymkode: 2627c...17f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #6 Del Skrevet 14. mai 2023 Se på det som trafikkregler, er du hensynsløs og farlig i trafikken, får du ikke kjøre lenger. Tror du verden er din lekeplass så du kan ture frem og gjøre som du vil på bekostning av andre, uten konsekvenser? Anonymkode: 4e0fa...e8a 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Del Skrevet 14. mai 2023 Handler vel også om man gir behandling og at man er på et sykehus. Er husregler på somatisk sykehus også, hvorfor skal ikke det gjelde psykiatrien? Vet om psyk. Avdelinger som feks ikke serverer kaffe etter kl 19, eller at man ikke får ha avddlingens lånepc eller se på avdelingens tv etter 00, for å sikre søvn. Har man egen pc/nettbrett og kaffe så kan man se og drikke så mye man vil. Ser ikke feilen i det? Syntes du det også er tvang? Anonymkode: 5f011...0a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belinda B Skrevet 14. mai 2023 #8 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Å ta hensyn, og respektere andres tettigheter, heter det. Du har ingen rett til å ta bilder av medpasienter. Anonymkode: 4e0fa...e8a AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er normal anstendighet å la være å ta bilder av medpasienter, har overhodet ingen ting med uformell tvang å gjøre. Anonymkode: 2627c...17f Det har jeg da heller ikke sagt. Det er bare et eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 14. mai 2023 #9 Del Skrevet 14. mai 2023 Som regel husregler overalt der man bor i hus...i sitt eget så lager man egne . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 14. mai 2023 #10 Del Skrevet 14. mai 2023 Mine tanker er at en må slutte å tenke at generelt god oppførsel, leveregler er tvang. Det blir noe fryktelig barnslig over det. "Viss ikke jeg kan få lov til å oppføre meg som en usivilisert bavian så er det tvang og det er fælt det"... Dette er urasjonelle tanker. Vi har trafikk regler og lover, ingen kan oppføre seg i trafikken som de selv bare vil og ønsker, utrn at vi ser på det som tvang. vi har både lover og regler uskrevne og skrevne på hva en kan gjøre i det offentlige rom. Fra uteliv og barer, arbeidsplasser, sykehus, alle har regler, kg har regler. Jeg har regler i mitt eget hjem: hadde noen kommt på besøk til meg og spyttet på gulvet hadde jeg selvsagt reagert. Ingenting av dette vil jeg si er "tvang".. I et sivilisert samfunn, og selv på psykiatriske sykehus, selv på rusinsttisjoner selv med mennesker som fungerer dårlig og har krysset linjer for allmenlige leveregler pga sykdom eller pga de ikke er vandt til det i den kretsen de kommer fra som f.eks mennesker som har levd lenge i rus så trenger en i aller høyeste grad regler. Det er en del av tilfriskining og en del av livet, det nytter ikke med "frislipp" på psykiatrisk sykehus både fordi det ikke funker der og da for noen verken for den som bryter reglene som å ta bilde av noen ref eksempelet ditt, og for den som oppførselen går ut over, den som får privatlivet krenket, blir utøvd mistillit i form av taushetsplikt osv og for å kunne leve normalt ute i samfunnet og fungere med andre mennesker. Det meste har konsekvenser både på en arbeidsplass, i privatlivet, på sykehus selv i fengsel og slik er det for alle, og slik må det være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå