Gå til innhold

Hvor mye går jeg ned om jeg øker forbrenningen med 1000kcal i uka?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg legger inn flere turer i uka som forbrenner 1000kcal i uka, hvor mye tilsvarer dette i vektnedgang? 

Anonymkode: e86f8...4e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er et tau?

Anonymkode: 19503...a12

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For å gå ned en kilo må du være 7000 kcal i underskudd.

Anonymkode: db3c0...261

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gitt at du på forhånd spiser i «null» skal du i teorien bruke syv uker på å gå ned en kilo, eller rundt 140 gram i uka, gitt at du ikke høyner matinntak samtidig. 

Er du veldig utrent vil du kanskje også oppleve at basalforbrenningen din øker noe, da kroppen vil bli flinkere til å forbrenne fett (dårlig forklart, men det er forsket på at økt aktivitet øker kroppens evne til å omgjøre fett til energi). Dette vil jo ikke utgjøre all verden i kilo og jevnes ut etter hvert som kroppen venner seg til et nytt aktivitetsnivå, men ikke utenkelig at du vil oppleve en slags ekstra boost i løpet av de første ukene. 

I tillegg til å gå ned i vekt kan du oppleve å bli litt smalere rundt steder der du har ekstra fett på kroppen fordi du får økt muskelmasse, men det kommer igjen an på utgangspunktet.  

Anonymkode: cd190...05a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

7 uker for å gå ned 1kg. 

Anonymkode: 3e196...5fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

7 uker for å gå ned 1kg. 

Mer om det er varmt.

Anonymkode: b1340...31c

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Mer om det er varmt.

Anonymkode: b1340...31

Fordi man svetter mye = mister vann i kroppen. Ergo ikke noen forskjell på vektnedgang i fett

Anonymkode: cadf3...405

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finnes ikke noe fasistsvar på dette, TS. Avhenger så fra person til person hvordan vektnedgang arter seg. 

Anonymkode: 0fb4c...3b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi man svetter mye = mister vann i kroppen. Ergo ikke noen forskjell på vektnedgang i fett

Anonymkode: cadf3...405

Jo, kroppen jobber hardere når det er varmt.

Anonymkode: b1340...31c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

7 uker for å gå ned 1kg. 

Tusen takk for svar :)

Jeg ligger i kalori underskudd og går ned i vekt på den måten, men var nysgjerrig på hvor mye ekstra jeg vil oppnå ved å gå flere turer :) har leddsykdom så kan ikke trene hardt men da vil turer gi uttelling i lengden 👍

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til!

Anonymkode: 82ceb...07c

AnonymBruker
Skrevet

I teorien 7 uker, men så viser nyere forskning at det ser ut til at forbrenningen ikke bare kan økes på den måten ved trening. Kroppen greier nemlig å skru ned forbrenningen da. https://forskning.no/menneskekroppen-overvekt-trening/fedme-nar-du-trener-mer-brenner-kroppen-faerre-kalorier-pa-andre-ting/1904608

Så du må nok bare spise mindre fremfor å trene mer. 

Anonymkode: e82a9...264

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan gå ned en kilo på en uke! Men da må jeg spise maks 1000 kcal om dagen

Anonymkode: da1cb...c84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg kan gå ned en kilo på en uke! Men da må jeg spise maks 1000 kcal om dagen

Anonymkode: da1cb...c84

Det er det jeg har gjort i mange måneder nå men ikke gått ned en kg i uka! Bare en 0.5-1 kg  i mnd! Gått ned fra 60 til 57 men det går sakte :(

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er det jeg har gjort i mange måneder nå men ikke gått ned en kg i uka! Bare en 0.5-1 kg  i mnd! Gått ned fra 60 til 57 men det går sakte :(

Da har du ikke spist 1000 kalorier. Du tror(!) du har det, men har spist mer.

Anonymkode: eae2e...699

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Da har du ikke spist 1000 kalorier. Du tror(!) du har det, men har spist mer.

Anonymkode: eae2e...699

Nei jeg har det. Men som sagt har jeg leddsykdom så jeg er ikke i normal aktivitet daglig som ufør mest sengeliggende , men begynt å gå mere turer nå 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei jeg har det. Men som sagt har jeg leddsykdom så jeg er ikke i normal aktivitet daglig som ufør mest sengeliggende , men begynt å gå mere turer nå 

Tar du noen medisiner?

Bare så det er sagt, jeg kjenner problemet ditt. Alle sier "da spiser du mer enn du tror", neida, jeg gjør ikke det og det er ikke sikkert du gjør det heller. Om sykdommen din er av autoimmun art, har den mulig sammenheng med stoffskifte eller større innvirkning på metabolismen enn hos de som er friske i immunforsvar og/eller hormonelt. Tar du medisiner (f.eks kortisonbaserte preparater) holder du mer på både vann og fett.

Jeg logger alt av matvarer, gram, teskjeer, spiseskjeer, dl og porsjonsstørrelser ifht både vekt og pakninger. Men jeg tar både stoffskiftemedisiner og kortisonpreparater, og går altså ikke ned 1kg per 7500, 8000 eller 9000 kalorier i underskudd i forhold til det som "oppgis"; det vil si, basalforbrenningen er IKKE 15-1600 kalorier her. Ligger jeg på 1200 vedlikeholder jeg ca. Økt aktivitet hjelper noe, men det begrenser seg ved sykdom. Nå har jeg spist veldig begrenset i 1,5 mnd, gått ned 2 kg. "Kalkulatorer" på nett sier at jeg skulle gått ned 5 med inntak/mosjon/forbrenning 🤡

Hvis sykdommen din er av autoimmun art vil jeg anbefale å finne matvarer og spise mer hormonelt betinget enn f.eks lavkarbo, som for de av oss som sliter med disse tingene kan virke mot sin hensikt. Altså, mye protein er en del av løsningen uansett, men anti-inflammatorisk diett (kutte ut hvete, vegetabilske oljer, nøtter og frø bl.a) og heller få i seg litt frukt f.eks kan være bedre hvis du opplever at det ikke går fremover og du evt holder mye på vann eller vet at du trigger leddsmerter med visse matvarer:)

Anonymkode: 7ee4a...ef3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...