Gå til innhold

Du som har ptsd, kan du gjøre slikt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har KPTSD og noen ganger kan jeg få katastrofe tanker og panikk. Da hender det jeg ringer legevakten eller hjelpetelefon og er i full panikk og forteller alt om det som har skjedd. Jeg får støtte og dem roer meg ned. Jeg kan også skrive lange e-poster i affekt og sender dem avgårde.

Ellers er jeg en person som ikke ringer og ber om hjelp. Jeg er rolig og tar lite plass generelt.

Noen med ptsd som kjenner seg igjen? Er det normalt for diagnosen at dette kan skje? 

Anonymkode: 37f07...714

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke.

Anonymkode: 47841...cca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan få akutt behov for å forklare og fortelle og øse ut, men skriver i notater på mobilen istedet som om jeg skrev til den jeg tenkte på for sms/mail og sletter dagen etter 

Anonymkode: 46478...40f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har KPTSD og noen ganger kan jeg få katastrofe tanker og panikk. Da hender det jeg ringer legevakten eller hjelpetelefon og er i full panikk og forteller alt om det som har skjedd. Jeg får støtte og dem roer meg ned. Jeg kan også skrive lange e-poster i affekt og sender dem avgårde.

Ellers er jeg en person som ikke ringer og ber om hjelp. Jeg er rolig og tar lite plass generelt.

Noen med ptsd som kjenner seg igjen? Er det normalt for diagnosen at dette kan skje? 

Nei jeg holder alt for meg selv og kommer igjennom det..

Anonymkode: 59a84...99d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har et søsken med den diagnosen og emosjonell ustabil som gjør slik. Kanskje du har flere diagnoser som du ikke er klar over? 

Anonymkode: 39c23...00c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kptsd og kjenner meg overhode ikke igjen. Minner mer om andre diagnoser, er du utredet for andre ting?

Anonymkode: 74e85...b93

AnonymBruker
Skrevet

Har kptsd og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Å reagere på den måten hadde aldri falt meg inn. Høres mer ut som emosjonell ustabil pf som ble nevnt tidligere. Første jeg tenkte på da jeg leste HI. 

Hadde aldri tenkt tanken på å misbruke legevakten på den måten heller.  

Jeg kontakter ingen når jeg har det vanskelig, ber aldri om hjelp eller støtte og i alle fall ikke midt i kriser. Jeg klarer ikke en gang å ringe psykologen når det står om liv og helse. Og vi har en avtale om at jeg må gjøre det, aldri gjort det på de 7 årene jeg har gått til henne. 

Anonymkode: b4be6...dea

AnonymBruker
Skrevet

Ikke uvanlig.

Anonymkode: c241d...c89

AnonymBruker
Skrevet

Kptsd eller ptsd? 

Nei, jeg har aldri gjort noe sånt. Hvem sender du mailer til da? Høres ut som en påkjenning å få dem. Får du hjelp til å regulere deg? Stoppe opp og tenke før du handler?

Anonymkode: 3d948...51f

AnonymBruker
Skrevet

Har KPTSD og kjenner meg heller ikke igjen. Som andre har nevnt i tråden synes jeg det hører mer ut som EUPF, som jo har mange felles trekk med KPTSD og også psykologer kan synes det er vanskelig å skille mellom de to. 

Anonymkode: d3165...872

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har kptsd og har aldri gjort noe av det. - Men jeg kan absolutt forstå at behovet melder seg for deg. Jeg tror ikke nødvendigvis at det er diagnosen som fører til handlingene du nevner, men at flere faktorer spiller inn. Feks personlighet, evne til selvregulering, impulskontroll mm. 

Skrevet

Jepp kjenner det veldig godt igjen. Relatert til sykdommen hvor vi oppfatter å miste kontroll og at «det skjer igjen. Putt på en panikklidelse så har du det gående.

Vi mangler regulering å må hjelp til å jobbe evnen tilbake. 

Min behandler snakker om at det er en avstand mellom tanker og følelser og at følelsene ikke alltid kan følge tankene/det rasjonelle.

Du får sende hysteriske e-poster til meg så får du sikkert noen tilbake 😅

AnonymBruker
Skrevet

Synes dette høres ut som et spørsmål til en profesjonell, ikke KG.

Anonymkode: 732f0...7ee

AnonymBruker
Skrevet

Oi, du hørtes slitsom ut! «gud bedre nå ringer hun oss på legevakta igjen… tinka ikke ta den!!!»

Anonymkode: bb3b3...ac4

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på kontekst. Hvis jeg opplever ting som minner om traumet kan jeg dissosiere og gjøre utypiske ting, noen ganger ting jeg kunne gjort som barn/ungdom da jeg opplevde det og reagerer ikke som den voksne personen jeg faktisk er. 

Jeg kan også bli «oversvømt» (engelsk: emotional flooding), noe som kan passe litt med det du skriver. Du kan lese mer om det feks her: https://www.webmd.com/balance/what-is-emotional-flooding

Å ha problemer med å regulere følelser i triggende situasjoner kan være typisk for kptsd. Det høres ut som du går i flight-mode, mens andre kanskje går i fawn eller freeze. Selv går jeg ofte i fight. 

Det som kan hjelpe er å gå gjennom situasjonene nøye på forhånd og prøve å utforske litt hva som skjer. Du kan også opprette en e-postadresse du kan bruke og sende e-poster til, slik at du ikke «bruker opp» folka rundt deg. Selv kjenner jeg også på mye skam om jeg reagerer feil, noe som igjen øker angsten. 

Jeg synes det er synd at personlighetsforstyrrelser dras så raskt fram i sammenheng med kptsd og mener at det i mange sammenhenger ikke er behov for denne diagnosen, siden kptsd allerede dekker så mye. Heldigvis er icd-11 enig med meg, så håper jeg psykiatrien kobler seg på ganske snart. 

Anonymkode: 3b992...c6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oi, du hørtes slitsom ut! «gud bedre nå ringer hun oss på legevakta igjen… tinka ikke ta den!!!»

Anonymkode: bb3b3...ac4

Du vet at du kan tenke ting inni hodet ditt uten å si det høyt, ikke sant? Og at noen ting du sier kan såre andre? 

Anonymkode: 3b992...c6c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...