AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Del Skrevet 14. mai 2023 F. eks. 2000 kcal fordelt på 2 måltid á 1000 kcal vs. fordelt på 5 måltid á 500 kcal De sier at det er ett fett hvordan du spiser, så lenge kcal og makronæring er det samme. Altså at det har NULL, NIKS, NADA påvirkning på kroppen. Ikke bare vektnedgang/vedlikehold/oppgang, men energinivå, våkenhet, blodsukker, ALT. Dette sier de. Men er det korrekt? Jeg har vanskelig å tro at det ikke har noen påvirkning på kroppen whatsoever. Hvordan i så fall? Hvordan kan 2 gigantiske måltid være NØYAKTIG det samme som 5-6 mindre måltid??? Anonymkode: e12a8...464 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): F. eks. 2000 kcal fordelt på 2 måltid á 1000 kcal vs. fordelt på 5 måltid á 500 kcal De sier at det er ett fett hvordan du spiser, så lenge kcal og makronæring er det samme. Altså at det har NULL, NIKS, NADA påvirkning på kroppen. Ikke bare vektnedgang/vedlikehold/oppgang, men energinivå, våkenhet, blodsukker, ALT. Dette sier de. Men er det korrekt? Jeg har vanskelig å tro at det ikke har noen påvirkning på kroppen whatsoever. Hvordan i så fall? Hvordan kan 2 gigantiske måltid være NØYAKTIG det samme som 5-6 mindre måltid??? Anonymkode: e12a8...464 For å ha et jevnt blodsukker bør man fordele matinntak over flere mindre måltider hver dag. Energinivået blir også dårligere ved få måltider vs mange små. Anonymkode: 54e6c...a39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Del Skrevet 14. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: For å ha et jevnt blodsukker bør man fordele matinntak over flere mindre måltider hver dag. Energinivået blir også dårligere ved få måltider vs mange små. Anonymkode: 54e6c...a39 Vås, det er individuelt og kommer an på hva man er vant til. Anonymkode: 8c4cc...f99 22 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Del Skrevet 14. mai 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: F. eks. 2000 kcal fordelt på 2 måltid á 1000 kcal vs. fordelt på 5 måltid á 500 kcal De sier at det er ett fett hvordan du spiser, så lenge kcal og makronæring er det samme. Altså at det har NULL, NIKS, NADA påvirkning på kroppen. Ikke bare vektnedgang/vedlikehold/oppgang, men energinivå, våkenhet, blodsukker, ALT. Dette sier de. Men er det korrekt? Jeg har vanskelig å tro at det ikke har noen påvirkning på kroppen whatsoever. Hvordan i så fall? Hvordan kan 2 gigantiske måltid være NØYAKTIG det samme som 5-6 mindre måltid??? Anonymkode: e12a8...464 Hvis de 5-6 små måltidene har samme kcal totalt som de 2 store så blir det jo likt Anonymkode: 93f1c...dda 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vås, det er individuelt og kommer an på hva man er vant til. Anonymkode: 8c4cc...f99 Javel? Anonymkode: 54e6c...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danseskjørt Skrevet 14. mai 2023 #6 Del Skrevet 14. mai 2023 Er så lei dette nymotens fastehysteriet! Jeg er en sunn og fornuftig person, men holdt på å utvikle spiseforstyrrelse pga diverse personer i media som gikk ut og sa at «faste må man gjøre, det er sunt for deg». Følte egentlig ikke helt jeg fikk «lov» å spise hvis ikke klokka var riktig tid på døgnet, selv om jeg var så sulten at jeg holdt på å gå i bakken og hodet verket. Matgleden forsvant. Nå spiser jeg regelmessig og driter i å faste, GUD for en frihetsfølelse! Matgleden er tilbake og vekta går sakte men sikkert nedover igjen, etter å ha stått bom stille gjennom hele fasteperioden min. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. mai 2023 #7 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For å ha et jevnt blodsukker bør man fordele matinntak over flere mindre måltider hver dag. Energinivået blir også dårligere ved få måltider vs mange små. Anonymkode: 54e6c...a39 Jeg blir trøtt av å småspise hele tiden, mens det passer meg perfekt å ha to måltider hver dag. En ikke altfor stor lunsj og en god middag. Jeg stapper ikke i meg ubegrenset, men jeg spiser en god porsjon med mat som gjør meg mett. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vås, det er individuelt og kommer an på hva man er vant til. Anonymkode: 8c4cc...f99 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Javel? Anonymkode: 54e6c...a39 AB f99 har faktisk mer rett enn deg, AB a39, det ER individuelt og jeg har aldri vært friskere enn etter at jeg begynte med periodisk faste! Danseskjørt skrev (4 timer siden): Er så lei dette nymotens fastehysteriet! Jeg er en sunn og fornuftig person, men holdt på å utvikle spiseforstyrrelse pga diverse personer i media som gikk ut og sa at «faste må man gjøre, det er sunt for deg». Følte egentlig ikke helt jeg fikk «lov» å spise hvis ikke klokka var riktig tid på døgnet, selv om jeg var så sulten at jeg holdt på å gå i bakken og hodet verket. Matgleden forsvant. Nå spiser jeg regelmessig og driter i å faste, GUD for en frihetsfølelse! Matgleden er tilbake og vekta går sakte men sikkert nedover igjen, etter å ha stått bom stille gjennom hele fasteperioden min. Så bra at du har funnet den løsningen som fungerer for deg. Det er jo det som er viktig. For meg fungerer periodisk faste best. Det betyr ikke at jeg har behov for å "disse" din måte å leve på å valgene du tar, slik du gjør med min måte å leve på. 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #8 Del Skrevet 14. mai 2023 Danseskjørt skrev (4 timer siden): Er så lei dette nymotens fastehysteriet! Jeg er en sunn og fornuftig person, men holdt på å utvikle spiseforstyrrelse pga diverse personer i media som gikk ut og sa at «faste må man gjøre, det er sunt for deg». Følte egentlig ikke helt jeg fikk «lov» å spise hvis ikke klokka var riktig tid på døgnet, selv om jeg var så sulten at jeg holdt på å gå i bakken og hodet verket. Matgleden forsvant. Nå spiser jeg regelmessig og driter i å faste, GUD for en frihetsfølelse! Matgleden er tilbake og vekta går sakte men sikkert nedover igjen, etter å ha stått bom stille gjennom hele fasteperioden min. Og min kropp fungerer mye bedre med periodisk faste. Er langt i fra fanatisk, og spiser selvfølgelig om jeg er sulten. Men blodsukker, fordøyelse og kroppen generelt fungerer mye bedre med spisevindu på 8 timer. Har ibs, og kroppen min bruker lang tid på å fordøye mat. Anonymkode: 3354f...a6f 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #9 Del Skrevet 14. mai 2023 Gjør det som passer deg. Noen har det best med å spise små måltider ofte og andre liker få, men større måltider. Jeg har best av det siste. Fordelen med det for min del er at jeg er mett lenge av et stort måltid og føler ikke for å småspise. Jeg synes også det er lettere å få i meg det jeg trenger på to større måltider enn mange små. Magen min har det også bedre. Anonymkode: 6e9c0...2f9 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 14. mai 2023 #10 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og min kropp fungerer mye bedre med periodisk faste. Er langt i fra fanatisk, og spiser selvfølgelig om jeg er sulten. Men blodsukker, fordøyelse og kroppen generelt fungerer mye bedre med spisevindu på 8 timer. Har ibs, og kroppen min bruker lang tid på å fordøye mat. Anonymkode: 3354f...a6f Samme her ☝️. Det fungerer så mye bedre for meg og . Følger ikke det helt fanatisk . Men 5-6 av 7 dager . Fått mindre magesmerter , mer overskudd , og holder vekta ☺️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #11 Del Skrevet 14. mai 2023 Jeg tror definitivt det skjer reaksjoner inni kroppen vår som er annerledes ved faste og ved mindre, oftere måltider. Men tror ikke det er avgjørende for helse, slanking eller noe. Er bare individuelt hva som passer til den enkelte 😊 Anonymkode: 3cdad...b76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #12 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): F. eks. 2000 kcal fordelt på 2 måltid á 1000 kcal vs. fordelt på 5 måltid á 500 kcal De sier at det er ett fett hvordan du spiser, så lenge kcal og makronæring er det samme. Altså at det har NULL, NIKS, NADA påvirkning på kroppen. Ikke bare vektnedgang/vedlikehold/oppgang, men energinivå, våkenhet, blodsukker, ALT. Dette sier de. Men er det korrekt? Jeg har vanskelig å tro at det ikke har noen påvirkning på kroppen whatsoever. Hvordan i så fall? Hvordan kan 2 gigantiske måltid være NØYAKTIG det samme som 5-6 mindre måltid??? Anonymkode: e12a8...464 Kommer vel an på hva man trives med? Det er jo bare mat, tross alt, hva som er korrekt og nøyaktig blir litt rart å bringe inn. Kalorimessig blir det jo det samme, dersom det er vektnedgang du tenker på. Personlig er jeg ikke så glad inn spise meg stappmett. Samtidig er jeg glad i å spise ofte. Min far har en tarmsykdom, og han blir dårlig om han spiser for mye på en gang. Anonymkode: 1a2da...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #13 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): F. eks. 2000 kcal fordelt på 2 måltid á 1000 kcal vs. fordelt på 5 måltid á 500 kcal De sier at det er ett fett hvordan du spiser, så lenge kcal og makronæring er det samme. Altså at det har NULL, NIKS, NADA påvirkning på kroppen. Ikke bare vektnedgang/vedlikehold/oppgang, men energinivå, våkenhet, blodsukker, ALT. Dette sier de. Men er det korrekt? Jeg har vanskelig å tro at det ikke har noen påvirkning på kroppen whatsoever. Hvordan i så fall? Hvordan kan 2 gigantiske måltid være NØYAKTIG det samme som 5-6 mindre måltid??? Anonymkode: e12a8...464 I forskningen har de ikke funnet noen forskjeller på generelt grunnlag, men man finner ofte individuelle forskjeller i befolkningen. Den ene passer bedre for noen og den andre for andre. Anonymkode: ceaaf...807 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #14 Del Skrevet 14. mai 2023 Jeg spiser bare to ganger om dagen, noen ganger bare en. Orker ikke all den småspisingen. Til gjengjeld spiser jeg store porsjoner når jeg først spiser middag. Anonymkode: 43a43...ca4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #15 Del Skrevet 14. mai 2023 Danseskjørt skrev (11 timer siden): Er så lei dette nymotens fastehysteriet! Jeg er en sunn og fornuftig person, men holdt på å utvikle spiseforstyrrelse pga diverse personer i media som gikk ut og sa at «faste må man gjøre, det er sunt for deg». Følte egentlig ikke helt jeg fikk «lov» å spise hvis ikke klokka var riktig tid på døgnet, selv om jeg var så sulten at jeg holdt på å gå i bakken og hodet verket. Matgleden forsvant. Nå spiser jeg regelmessig og driter i å faste, GUD for en frihetsfølelse! Matgleden er tilbake og vekta går sakte men sikkert nedover igjen, etter å ha stått bom stille gjennom hele fasteperioden min. Og for meg bidro fasten til at jeg stoppet å overspise. Mindre cravings etter godis har jeg og. Gått ned en del kilo på et par mnd. Alle må gjøre det som er rett for dem. Anonymkode: 9fd6b...f84 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #16 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spiser bare to ganger om dagen, noen ganger bare en. Orker ikke all den småspisingen. Til gjengjeld spiser jeg store porsjoner når jeg først spiser middag. Anonymkode: 43a43...ca4 Mens jeg elsker å småspise. Ingen fasit på dette Ts😊 Anonymkode: 1a2da...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #17 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): For å ha et jevnt blodsukker bør man fordele matinntak over flere mindre måltider hver dag. Energinivået blir også dårligere ved få måltider vs mange små. Anonymkode: 54e6c...a39 Det blir vel strengt tatt mer variasjoner med hyppige måltider enn to måltider pr dag. Anonymkode: 87acc...570 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 14. mai 2023 #18 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir vel strengt tatt mer variasjoner med hyppige måltider enn to måltider pr dag. Anonymkode: 87acc...570 Det kommer vel helt an på hva man spiser. Jeg spiser noen ganger to ganger daglig, salat en gang og middag en gang. Mye grønnsaker. Mye forskjellig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #19 Del Skrevet 17. mai 2023 On 5/14/2023 at 3:27 AM, Danseskjørt said: Er så lei dette nymotens fastehysteriet! Jeg er en sunn og fornuftig person, men holdt på å utvikle spiseforstyrrelse pga diverse personer i media som gikk ut og sa at «faste må man gjøre, det er sunt for deg». Følte egentlig ikke helt jeg fikk «lov» å spise hvis ikke klokka var riktig tid på døgnet, selv om jeg var så sulten at jeg holdt på å gå i bakken og hodet verket. Matgleden forsvant. Nå spiser jeg regelmessig og driter i å faste, GUD for en frihetsfølelse! Matgleden er tilbake og vekta går sakte men sikkert nedover igjen, etter å ha stått bom stille gjennom hele fasteperioden min. Nå vet ikke jeg om faste er det beste, men sett at det er det, så kan man ikke holde tilbake den informasjonen bare fordi noen spiseforstyrrede trigges av det. (Og uansett om man tok den avveiingen, altså om folk blir syke av informasjonen man gir, så er den spiseforstyrrelsen som rammer flest overspisingslidelse, og helseutfordringer hos befolkningen som helhet er fedme.) Anonymkode: 2ec1b...4dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #20 Del Skrevet 17. mai 2023 Om bare folk fikk hue ut av egen ræv, og forsto at joda! Vi er litt forskjellig, det som funker for meg kanskje ikke funket for deg, men det betyr ikke at noen har feil. Det betyr ikke at noe er mer rett enn det andre. Anonymkode: 0eee4...f02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå