AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #1 Del Skrevet 13. mai 2023 I disse diskusjonssider om konfirmasjon og gaver kjenner jeg at det nesten er flaut at konfirmanten vår fikk nesten 100.000 i pengegave. På mandag blir det snakk om gaver på skolen, og jeg føler det nesten har blitt litt sånn «sinne» mot de som får mye. Anonymkode: 743a9...096 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #2 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I disse diskusjonssider om konfirmasjon og gaver kjenner jeg at det nesten er flaut at konfirmanten vår fikk nesten 100.000 i pengegave. På mandag blir det snakk om gaver på skolen, og jeg føler det nesten har blitt litt sånn «sinne» mot de som får mye. Anonymkode: 743a9...096 Min datter ble konfirmert for 5 år siden og jeg spurte henne da hun kom fra første skoledag etter konfirmasjonen om hva de andre fikk men fikk til svar at det ante hun ikke. Var ingen som hadde sagt noe Anonymkode: f3064...b6f 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #3 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): I disse diskusjonssider om konfirmasjon og gaver kjenner jeg at det nesten er flaut at konfirmanten vår fikk nesten 100.000 i pengegave. På mandag blir det snakk om gaver på skolen, og jeg føler det nesten har blitt litt sånn «sinne» mot de som får mye. Anonymkode: 743a9...096 Ikke flauere enn at du må snakke om det tydeligvis. 100’ er uansett ikke unormalt. Her vi bor (område med mange med høy inntekt/formue) er det ikke vanlig å snakke om dette. Anonymkode: 6a325...a7d 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #4 Del Skrevet 13. mai 2023 Syns foreldrene og gjerne lærerne også burde oppfordre på forhånd til å ikke snakke om konfirmasjonsgaver sine. Enig i at det er en uting. De fleste blir misunnelige på en som får 100 000 kr i konfirmasjonsgave. Klart det. Da er det jo tydelig at dere kommer fra en rik familie. Og ja noen kan la denne misunnelsen gå over i sjalusi…og da kan folk bli slemme og ekle. Men det er jo kun det det handler om, så hadde ikke giddet å brydd meg. Ville forøvrig som nevnt over rådet datteren min å ikke snakke så høyt om konfirmasjonsgaven sin. Hun kan evt gjøre slik svært mange andre gjør, som lyver om at de har fått mye mer enn de har fått. Hun kan lyve på seg litt mindre. Ikke verre enn det. Anonymkode: c1340...e1f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #5 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke flauere enn at du må snakke om det tydeligvis. 100’ er uansett ikke unormalt. Her vi bor (område med mange med høy inntekt/formue) er det ikke vanlig å snakke om dette. Anonymkode: 6a325...a7d Jeg vet ikke hva som er normalt i dag, første konfirmanten vår. Fordi jeg skriver anonymt på et forum så «snakker jeg om det»? skjønner ikke helt hva du mener.. når du i en setning nesten antyder at jeg «skryter og snakker om det» og i neste setning skriver at det er normale summer i dag Anonymkode: 743a9...096 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tbag Skrevet 13. mai 2023 #6 Del Skrevet 13. mai 2023 Ja blir det egentlig det? Her er det ikke vanlig å snakke om, spesielt ikke i utbroderende grad hva man får av gaver og beløp. Men det er sikkert forskjell fra sted til sted og miljø til miljø… 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #7 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Syns foreldrene og gjerne lærerne også burde oppfordre på forhånd til å ikke snakke om konfirmasjonsgaver sine. Enig i at det er en uting. De fleste blir misunnelige på en som får 100 000 kr i konfirmasjonsgave. Klart det. Da er det jo tydelig at dere kommer fra en rik familie. Og ja noen kan la denne misunnelsen gå over i sjalusi…og da kan folk bli slemme og ekle. Men det er jo kun det det handler om, så hadde ikke giddet å brydd meg. Ville forøvrig som nevnt over rådet datteren min å ikke snakke så høyt om konfirmasjonsgaven sin. Hun kan evt gjøre slik svært mange andre gjør, som lyver om at de har fått mye mer enn de har fått. Hun kan lyve på seg litt mindre. Ikke verre enn det. Anonymkode: c1340...e1f Jeg synes også det er en uting.. da det er mange som får mindre, og føler de ikke er god nok. Det blir ofte snakket om penger og beløp.. men jenter får jo ofte bunad, og den koster jo veldig mye. Og er en stor og dyr gave i seg selv. Vi hadde en helt fantastisk dag, og det var så fint å samle hele familien til en stor fest. God mat, god stemning og flotte taler. Det er DET jeg sitter igjen med. Pengene er jo bare en «bonus» av den fine dagen. har snakket med konfirmanten om å ikke snakke så mye om penge gaver. Bare si at han var fornøyd og når folk spør om beløp så si det privat. Men har forstått det slik at det har blitt snakket mye om. Da han fortalte at kompisen fikk 20.000 fikk jeg litt panikk.. «du sa ikke hva du hadde fått??» nei, heldigvis gjorde han ikke det. Anonymkode: 743a9...096 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #8 Del Skrevet 13. mai 2023 Tbag skrev (2 minutter siden): Ja blir det egentlig det? Her er det ikke vanlig å snakke om, spesielt ikke i utbroderende grad hva man får av gaver og beløp. Men det er sikkert forskjell fra sted til sted og miljø til miljø… Har blitt snakket om på chat i kveld slik jeg har forstått det. Tenker på de som har hatt en kanon dag, og er veldig fornøyd.. så får de beskjed om at kompisen har fått 70.000 mer liksom.. var mange som fikk mer enn meg da jeg var konfirmant også. Jeg fikk 11.000, bunad og flott selskap. Smykker og ringer. Jeg var sykt fornøyd. Anonymkode: 743a9...096 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #9 Del Skrevet 13. mai 2023 Er jo bare å la være å si beløpet det. Anonymkode: 1f7b9...463 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #10 Del Skrevet 13. mai 2023 Igjen, det virker som om du setter fokus på dette. Tipper ditt barn er det første som forteller hvor mye h*n har fått. Skrytete ungdom er det få som liker. Snakk med h* n og si at det ikke er pent å skryte. Det er få «rike» som skryter, blir litt sånn whitetrash å skryte av pengesummer Anonymkode: 6a325...a7d 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #11 Del Skrevet 13. mai 2023 Min ungdom fikk en del mer enn dette, og vi tok en prat om at beløp ikke er så nødvendige å snakke om. Det var hun helt enig i. Spurte om det hadde vært snakk om gaver osv på skolen, men ingen hadde prata om det. Ungdommen er fornuftige, virker som foreldre var mer nysgjerrig på å spørre hverandre hva ungene hadde fått. Anonymkode: b0518...7b5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 13. mai 2023 #12 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg vet ikke hva som er normalt i dag, første konfirmanten vår. Fordi jeg skriver anonymt på et forum så «snakker jeg om det»? skjønner ikke helt hva du mener.. når du i en setning nesten antyder at jeg «skryter og snakker om det» og i neste setning skriver at det er normale summer i dag Anonymkode: 743a9...096 Tipper din sønn/datter tar etter sin mor, og snakker masse om det på mandag ja 😅 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #13 Del Skrevet 14. mai 2023 Jeg løy og sa jeg fikk mer enn jeg egentlig fikk. Fikk mye mindre enn halvparten av alle de andre konfirmantene jeg kjente, og skammet meg over av å ha lite familie osv. Kommer ikke fra et miljø med god råd heller, og da ble det sånn. Anonymkode: 3e0b8...940 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #14 Del Skrevet 14. mai 2023 Ingen har spurt min datter om det (konfirmerte seg for en uke siden). Og jeg aner ikke hva andre har fått, verken nå eller tidligere år (nevøer og nieser, barnas bestevenner). Er det flaut, lar man være å si det. Jeg har jente, da. Hun sendte «skryte»snap(film, «hall» kaller de det) og viste fram alle smykkene til de nærmeste venninnene. Da sa hun «og så noe penger». Hun fikk 19 000. Anonymkode: 42ce4...c9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #15 Del Skrevet 14. mai 2023 Husker at det var veldig vanlig da jeg vokste opp. Til og med de voksne spurte hverandre hvor mye de ga til konfirmanten. Jeg fikk også veldig lite og skammet meg, men jeg fikk ingen traumer av det. Jeg er gudmor til min venninnes barn. Venninnen min er aleneforsørger og har dårlig økonomi og jeg har derfor spart penger som barnet hennes skal få på konfirmasjonsdagen slik at barnet slipper å skamme seg. Ungdommer kommer selvsagt til å snakke om hvor mye de fikk i gave. I barnehagen får jeg høre via barnet mitt hvor mange hytter enkelte familie har, hvor de har feriert og hvilken biler de har, selv om barnehagen prøver å rette fokus på noe annet. Hvis du ts skammer deg, så får du ta en prat med barnet ditt. Anonymkode: 9207d...de2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #16 Del Skrevet 14. mai 2023 AllahBallah skrev (1 time siden): Tipper din sønn/datter tar etter sin mor, og snakker masse om det på mandag ja 😅 Misunnelsen lenge leve, siden du har et behov for å angripe meg.. jeg har hverken snakket om det, eller ønsker at barnet mitt skal snakke om det, derfor jeg skriver her anonymt.. da jeg vet det har vært snakk mellom barna Anonymkode: 743a9...096 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #17 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ingen har spurt min datter om det (konfirmerte seg for en uke siden). Og jeg aner ikke hva andre har fått, verken nå eller tidligere år (nevøer og nieser, barnas bestevenner). Er det flaut, lar man være å si det. Jeg har jente, da. Hun sendte «skryte»snap(film, «hall» kaller de det) og viste fram alle smykkene til de nærmeste venninnene. Da sa hun «og så noe penger». Hun fikk 19 000. Anonymkode: 42ce4...c9f Det er trist noen føler det slik. Hva er standarden da? Får man for lite er det flaut, får man for mye er det også flaut. Alle kan bli støtt uansett. Tenker fokuset bør være på at de hadde en flott dag. Men de er jo klart opptatt av gavene og pengene, det er jo ikke til å stikke under en stol. og de snakker jo om det, uavhengig av hva vi foreldre mener. Anonymkode: 743a9...096 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #18 Del Skrevet 14. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg løy og sa jeg fikk mer enn jeg egentlig fikk. Fikk mye mindre enn halvparten av alle de andre konfirmantene jeg kjente, og skammet meg over av å ha lite familie osv. Kommer ikke fra et miljø med god råd heller, og da ble det sånn. Anonymkode: 3e0b8...940 Kanskje de andre løy også.... Anonymkode: d0985...d67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #19 Del Skrevet 14. mai 2023 Det er bare latterlig at en 15-åring skal få 100.000 kr som han kan bruke fritt. Skaper heeeelt urealistiske holdninger til hva voksenlivet er. Anonymkode: bc071...400 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #20 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er bare latterlig at en 15-åring skal få 100.000 kr som han kan bruke fritt. Skaper heeeelt urealistiske holdninger til hva voksenlivet er. Anonymkode: bc071...400 Det er ingen 15 åringer som får 100.000 kr til fri bruk. Hos oss settes alt inn på sperret sparekonto, så får han 5000 kr som han kan få bruke fritt. Fritt vil si å bestille seg kule sko på nettet eller noe han har ønsket seg. Pengene på sparekonto skal gå til større ting som lappen, etc. Nå er det vel ingen som gir 100.000 kr i EN gave. Det er jo samlet gaver da han får med mange, og større gaver fra enkelte. Sønnen vår fikk gave med både klassevenner, familie, slekt, naboer, venner av besteforeldre, venner av foreldre, kollegaer, venner av familien. Her vi bor er terskelen lav for å gi. Hvert år legges det ut navn på årets konfirmanter i avisa, og da gir folk til de konfirmantene de har en tilknytning til, eller kjenner familien. Vår sønn fikk gaver av folk han aldri har møtt, men som kjenner oss foreldre eller besteforeldre. Synes dette er veldig fint. Vi gir selv til mange hvert år, da det er et godt samhold i den lille byen vår. En sender ikke gaver i retur fordi det er «nok» gaver. Anonymkode: 743a9...096 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå