Gå til innhold

Syke priser og dårlig behandling! Har sendt inn til debatt i bt angående sfo.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg sendt inn anonymt til bt da dette har plaget meg lenge angående sfo.

Hei! Jeg hadde egentlig ikke tenkt til og sende inn noe om dette i utgangspunktet, men jeg vet dette er noe som berører veldig mange og som er et hett tema «bak kulissene». 

Jeg kan bare fortelle om min erfaring rundt dette med skolefritidsordningene og hvordan dette har rammet meg OG veldig mange andre.

Min sønn startet i 1 klasse august 2021, på denne tiden var det kun et fåtall skoler som innførte gratis sfo for 1 klassinger, dette gjaldt selvfølgelig ikke min sønn sin skole så jeg og mange andre som ikke fikk samme tilbud måtte betale full pris for sfo plass hele 1 klasse, mens andre slapp denne utgiften. Urettferdig tenker du? Ja, for det var det.

Min sønn går nå på 2 trinn og er ferdig på sfo for dette året om en måned. Nå innføres det selvfølgelig gratis sfo for 2 klasse også fra 2023! Som vil si at det igjen vil bli gratis sfo for både 1 og 2 trinn som jeg og mange andre ikke får, igjen. 

De har også gjort det veldig vanskelig og si opp sfo plassen i en viss periode, kan det bli verre tenker dere? Ja, det kan det skjønner du! 

Ikke alle har mulighet til og si opp plassen sin når det passer sfo. Jeg for eksempel, er så og si alene om omsorgen for mitt barn og trengte grønt lys fra familie før jeg kunne si opp plassen mitt barn har på sfo i form av hjelp med tanke på jobb og henting når jeg ikke kan hente. Dette grønnet lyset fikk jeg ikke før i slutten av april, så søknad om oppsigelse ble sendt 27 april og godkjent kjapt etter, MEN dette gikk jo ikke «reglene». 

Ellers i året kan man si opp sin sfo plass med 1 månede oppsigelsestid, men akkurat i april og mai så er det nemlig andre regler. Man må da ha søkt før 1 april for og slippe å betale for juni. 
Som i mitt tilfelle da er for sent. 

Nei da blir man bedt om å betale til og med juni. Spiller ingen rolle om man søkte en måned før, for denne regelen har de satt.  Man må søke før 1 april om man skal slippe å betale ut juni også.

Så utfallet av dette er : mange har sluppet å betale sfo hele 1 klasse og nå skal alle slippe å betale for sfo i 2 klasse, mens jeg? Jeg har betalt for hele 1 året og hele 2 året jeg. For vi kom akkurat ikke tidsnok til å slippe. Jeg har betalt nesten 80 tusen på disse 2 årene for sfo, mens andre har spart penger. Og nå? Nå skal de jammen ha betalt for en hel måned mitt barn ikke skal bruke sfo fordi jeg ikke søkte 2 måneder før, da jeg ikke kunne søkt tidligere pga min situasjon. Det har de ingen lover for, bare sin egen lov. 

Syns dette skal komme i bt og bli tatt opp sol en debatt da dette har rammet mange. 

ikke minst har jeg vært ufattelig missfornøyd med sfo tilbudet. Dårlig oppfølging og dårlig mat servert, men likevel skal det betales over 2 tusen bare for sfo plass og over 3 hundre i mat som ikke leverer…

hva tenker dere om at dette blir tatt opp i debatt? 

Anonymkode: b1a92...bd8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at du har måttet betale for sfo for 1. og 2.kl fordi gratisordningen tilfeldigvis ble innført året etter at barna dine sluttet på det trinnet er det bare patetisk å klage over. Alle reformer og ordninger må ha en startdato/sluttdato. Det vil alltid innebære at noen akkurat er for gamle til å bli med på den og den ordningen. 

Det du derimot kan stille spørsmålstegn ved er hvorfor du må si opp sfo-plassen for juni 2 mndr på forhånd, mens det er 1 mnd på forhånd som gjelder for de andre mnd. 

Oppfølging av barnet ditt bør du ta opp med SFO og ikke i media, og mattilbudet kan du be FAU ta opp på møte. FAU står sterkere enn deg som enkeltindivid. 

• Liker 22
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

For et merkelig innlegg 

Anonymkode: f5a78...534

• Liker 23
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Først meg selv, og så meg selv. 

Anonymkode: 1427f...5c0

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Både det å få barn og å benytte seg av SFO er frivillige ordninger.

Er du misfornøyd med SFO så finnes det formelle klagemuligheter, FAU som nevnt er én vei.

• Liker 4
Skrevet
Grüner skrev (4 timer siden):

Det du derimot kan stille spørsmålstegn ved er hvorfor du må si opp sfo-plassen for juni 2 mndr på forhånd, mens det er 1 mnd på forhånd som gjelder for de andre mnd. 

Eg vil tru det er fordi det er mange fleire som seier opp plassen i juni enn elles i året. Dermed treng skulane tid til å planlegge kor mange dei treng på jobb. 

• Liker 3
Skrevet
Snok1 skrev (17 minutter siden):

Både det å få barn og å benytte seg av SFO er frivillige ordninger.

Det å få barn er heilt nødvendig for at samfunnet skal vere berekraftig. Dermed er det samfunnet si oppgåve å legge til rette slik at det blir føydd nok barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du blander to diskusjoner og at det blir vanskelig debatt. Samt at du blander begrepene gratis Sfo og gratis kjernetid. Det er ikke gratis Sfo til alle, det er gratis 12(?) timer. Vi må ut med 1500 kr eller noe. Ikke mye, men det et ikke gratis.

Du skriver også usammenhengende, og går fra å snakke om lokale prøveordninger til nasjonale ordninger uten du forteller leseren det.  

Alt dette gjør det til et vanskelig innlegg, og jeg håper du får det i retur, du må nemlig endre mye for at det skal tale din sak. 

Har du forresten sjekket om du kvalifiserer til redusert betaling?

Anonymkode: f3317...2f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, dette var virkelig pinlig lesing! Jeg er heldig og får nå gratis tilbud også andre året, men jeg planla jo å måtte betale SFO da jeg bestemte meg for å få dette barnet? Meeen, du kan jo bare få et barn til så får du gratis SFO🥳

Håper ikke du har sendt dette innlegget til avis

Anonymkode: 7e0f8...f96

• Liker 8
Skrevet
Gud skrev (11 minutter siden):

Det å få barn er heilt nødvendig for at samfunnet skal vere berekraftig. Dermed er det samfunnet si oppgåve å legge til rette slik at det blir føydd nok barn. 

Det er ingen personlig plikt å få barn, og det er heller ikke mangel på barn eller mennesker i verden. Verdensbefolkningen har doblet seg i min levetid.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette har jeg sendt inn anonymt til bt da dette har plaget meg lenge angående sfo.

Hei! Jeg hadde egentlig ikke tenkt til og sende inn noe om dette i utgangspunktet, men jeg vet dette er noe som berører veldig mange og som er et hett tema «bak kulissene». 

Jeg kan bare fortelle om min erfaring rundt dette med skolefritidsordningene og hvordan dette har rammet meg OG veldig mange andre.

Min sønn startet i 1 klasse august 2021, på denne tiden var det kun et fåtall skoler som innførte gratis sfo for 1 klassinger, dette gjaldt selvfølgelig ikke min sønn sin skole så jeg og mange andre som ikke fikk samme tilbud måtte betale full pris for sfo plass hele 1 klasse, mens andre slapp denne utgiften. Urettferdig tenker du? Ja, for det var det.

Min sønn går nå på 2 trinn og er ferdig på sfo for dette året om en måned. Nå innføres det selvfølgelig gratis sfo for 2 klasse også fra 2023! Som vil si at det igjen vil bli gratis sfo for både 1 og 2 trinn som jeg og mange andre ikke får, igjen. 

De har også gjort det veldig vanskelig og si opp sfo plassen i en viss periode, kan det bli verre tenker dere? Ja, det kan det skjønner du! 

Ikke alle har mulighet til og si opp plassen sin når det passer sfo. Jeg for eksempel, er så og si alene om omsorgen for mitt barn og trengte grønt lys fra familie før jeg kunne si opp plassen mitt barn har på sfo i form av hjelp med tanke på jobb og henting når jeg ikke kan hente. Dette grønnet lyset fikk jeg ikke før i slutten av april, så søknad om oppsigelse ble sendt 27 april og godkjent kjapt etter, MEN dette gikk jo ikke «reglene». 

Ellers i året kan man si opp sin sfo plass med 1 månede oppsigelsestid, men akkurat i april og mai så er det nemlig andre regler. Man må da ha søkt før 1 april for og slippe å betale for juni. 
Som i mitt tilfelle da er for sent. 

Nei da blir man bedt om å betale til og med juni. Spiller ingen rolle om man søkte en måned før, for denne regelen har de satt.  Man må søke før 1 april om man skal slippe å betale ut juni også.

Så utfallet av dette er : mange har sluppet å betale sfo hele 1 klasse og nå skal alle slippe å betale for sfo i 2 klasse, mens jeg? Jeg har betalt for hele 1 året og hele 2 året jeg. For vi kom akkurat ikke tidsnok til å slippe. Jeg har betalt nesten 80 tusen på disse 2 årene for sfo, mens andre har spart penger. Og nå? Nå skal de jammen ha betalt for en hel måned mitt barn ikke skal bruke sfo fordi jeg ikke søkte 2 måneder før, da jeg ikke kunne søkt tidligere pga min situasjon. Det har de ingen lover for, bare sin egen lov. 

Syns dette skal komme i bt og bli tatt opp sol en debatt da dette har rammet mange. 

ikke minst har jeg vært ufattelig missfornøyd med sfo tilbudet. Dårlig oppfølging og dårlig mat servert, men likevel skal det betales over 2 tusen bare for sfo plass og over 3 hundre i mat som ikke leverer…

Anonymkode: b1a92...bd8

Synes du har billig Sfo plass jeg, vi betaler 3400 kr +  mat. Og maten er så dårlig at mitt barn nekter å spise den igjen kommer skrubbsulten hjem hver dag. Regelen og oppsigelsen er helt lik som her, så iom at det er flere som bruker disse reglene, så regner jeg med at det er en grunn til det. Noe gratis tilbud har vi heller aldri fått. Hvorfor er dette verre for deg en for alle oss andre som alltid har måtte betale for Sfo?

Anonymkode: 86721...f7d

Skrevet
Snok1 skrev (29 minutter siden):

Det er ingen personlig plikt å få barn, og det er heller ikke mangel på barn eller mennesker i verden. Verdensbefolkningen har doblet seg i min levetid.

Det hjelp ikkje oss i Noreg at det er rikelig med barn i andre land, gjerne langt unna.

• Liker 1
Skrevet
Gud skrev (50 minutter siden):

Det hjelp ikkje oss i Noreg at det er rikelig med barn i andre land, gjerne langt unna.

Det er det enkleste i verden å fikse.

Dette er ikke trådens tema.

Lag gjerne en annen tråd om dette og tagg meg, så tar vi det videre der.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er et debattinnlegg til avisen, foreslår jeg en språkvask før du sender det inn. Det er rotete og med språk/formuleringer som gjør at det er slitsomt å lese og vanskelig å ta seriøst.

Anonymkode: 2761f...ef3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette var usammenhengende, og poengene kommer ikke godt fram. Kan ikke se for meg at det kommer på trykk noe sted. At du er så «uheldig» å ha barn som akkurat er for gamle for nye regler om redusert betaling, vel sånn er det. Tenk på alle de som hadde barn i barnehage før makspris ble innført for en del år tilbake. Det blir jo akkurat det samme, endringer får ikke tilbakevirkende kraft. 

Anonymkode: 95626...8cb

• Liker 4
Skrevet

Verden er urettferdig. Sånn er det bare. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at det er irriterende å falle mellom stoler ift gratis kjernetid, men sånt hender innimellom. Det er uflaks, og ikke en personlig vendetta mot deg. Oppsigelse med lengre frist var vel noe du visste om på forhånd, så da tar du hensyn til det. Regner med grunnen er bemanning i juni? Når det gjelder pris, så er virkelig ikke 2000/mnd og 300 for mat mye i det hele tatt. Delt på 20 dager er det 100 kr/dag og 15 kr/dag for mat.. Man står selvfølgelig fritt til å sende inn innlegg til aviser, men jeg tror ikke dette kommer på trykk. Det virker ikke som du har lest gjennom innlegget ditt før du sendte det. Det er rotete og usammenhengende, og setningene er altfor lange. 

Anonymkode: d96a0...d26

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er SFO-leder og har vært det i flere kommuner. Det du beskriver er helt vanlig. Det går blant annet på bemanning også, man kan ikke si opp og ansette folk i hytt og pine...

At man faller utenfor en ordning som først prøveinnføres og deretter blir suksess og utvides, det skjønner jeg kan være frustrerende, men det gjelder jo absolutt alle barn født samme år som din sønn i hele landet. Altså ikke kun dere....

Jeg er enig i at prisen for SFO er dyr kontra hvis man sammenligner med et fulldagstilbud i barnehage, for eksempel. Forskjellen er jo at SFO har vært ekstremt mye mer "selvkost" enn det barnehager har. Dette er nå på vei til å endre seg med gratis kjernetid. På et tidspunkt kostet barnehageplass mer også, før det ble innført makspris, og noen falt også utenfor denne prisnedgangen.

Ville ikke sendt det der til en avis. For det første er det usammenhengende og rotete, for det andre kan man ikke gå tilbake i tid og fikse noe som har vært. For alle som kommer etter blir det jo billigere, og det er jo alltid sånn at noen akkurat faller utenfor noe som endres til det billigere. Pust med magen og velg dine kamper sier jeg bare!

Anonymkode: 4e22c...c9f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg far betalt for SFO i alle tre årene de brukte tilbudet....på tre barn. DET er urettferdig det.

For å ikke snakke om hvor mye andre får i kontantstøtte nå kobtra da mine var på den alderen. DET er enda mer urettferdig.

Selvfølgelig må alle nye goder ha tilbakevirkende kraft synes du ikke? Det er jo skikkelig urettferdig at vi som har fått barn når vi valgte å få de ikke får det yngre barn nå får.

Anonymkode: e8853...1fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er sur og mener det er urettferdig at de som fikk barn 1-2 år etter deg får gratis SFO og ikke du? Dette høres ut som argumenter 8åringen min kunne brukt. 

Anonymkode: b02cf...d19

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...