Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det flere som har fått mail fra skatteetaten angående «Folkeregisteret trenger ditt bruksenhetsnummer (bolignummer)»? 
Er skeptisk å legge det inn, så bare lurer på om flere kjenner til dette? 
Hva skjer hvis jeg ikke legger det inn?

Anonymkode: 39521...107

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare ringe dem å spørre?

Anonymkode: 01d91...654

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om jeg fikk beskjed det første året etter jeg hadde kjøpt bolig, men kan ikke si det sikkert. De trenger det for å beskatte riktig. 
Er du usikker på om det er en seriøs Mail går du ikke inn via link i Mail, men går inn på Skatteetaten.no eller altinn(usikker på hvor, men en av drm) og finner det der. 

Anonymkode: b1399...3b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvordan kan du egentlig vite om e-posten faktisk kommer fra Skatteetaten??   

kanskje den kommer fra en svindler?  

Anonymkode: 28dde...2dc

AnonymBruker
Skrevet

Skatteetaten sender ikke mail. De sender brev i Altinn / Digipost 

Anonymkode: d8658...62d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle må oppgi det. Som oftest er det automatisk registrert men ikke alltid. Jeg måtte også oppgi bruksenhetnummer når jeg bodde i hybel. Nå i leilighet i borettslag så hadde de det automatisk 

Det har ikke bare med skatt å gjøre men brann og sånn. At da vet de hvor eksagt i bygget du bor og hvor mange som bor i samme enhet 

Anonymkode: fe559...e3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skatteetaten sender ikke mail. De sender brev i Altinn / Digipost 

Anonymkode: d8658...62d

Det er sant, men de kan sende mail om at man må logge inn på skatteetaten for å se melding 

Anonymkode: fe559...e3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du kan gå inn på nettleseren å logge deg inn. På forsiden der får du fort oversikt om det ligger noen oppgaver inne. 

Aldri opplevd at de sender epost med link, men skal ikke si det sikkert.

Om du logger inn direkte så bør det hvertfall være trygt uansett.

Anonymkode: b3de6...8f1

Skrevet

Er det skattetaten som er den virkelige avsender? Se på mailadressen, ikke avsendernavnet, for dèt kan se troskyldig ut.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, er det flere som har fått mail fra skatteetaten angående «Folkeregisteret trenger ditt bruksenhetsnummer (bolignummer)»? 
Er skeptisk å legge det inn, så bare lurer på om flere kjenner til dette? 
Hva skjer hvis jeg ikke legger det inn?

Anonymkode: 39521...107

Vær på vakt mot svindel – logg deg inn

Skatteetaten vil aldri be deg om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via sms eller e-post. Vi sender heller ikke lenker uoppfordret i e-post eller sms. For å være trygg, logg deg alltid inn via skatteetaten.no eller altinn.no

Det skjer dessverre ganske ofte at det sendes ut sms eller e-post fra kilder som utgir seg for å være Skatteetaten, men som er forsøk på svindel.

Formålet med de falske e-postene er å lure til seg personsensitiv informasjon og bankopplysninger.

Logg alltid inn via skatteetaten.no eller altinn.no

Den beste beskyttelsen du kan ha mot svindel er at du aldri gir fra deg slike opplysninger uten å være logget inn med MinID, BankID eller annen trygg pålogging. 

All vår elektroniske kommunikasjon med skattytere som omfatter personsensitive opplysninger skjer innlogget via skatteetaten.no og altinn.no. 

Dette må du gjøre hvis du har mottatt forsøk på epost-svindel

• Ikke oppgi noe av informasjonen det bes om, eller svar på sms eller e-post som du er usikker på. Trykk ikke på lenker eller vedlegg, men slett e-posten. 
  • Hvis du har gitt kort- og kodeopplysninger som ble etterspurt fra en slik falsk e-post, sperr kort og konti så raskt som mulig.
  • Send gjerne videre mistenkelige sms eller e-poster til [email protected]. Det gir oss mulighet for å oppdage nye varianter raskere.

Skatteetaten ser alvorlig på slike svindelforsøk og har politianmeldt flere av tilfellene.

Anonymkode: fc61f...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Begrenset hvor mye svindel de kan få til med et bruksenhetsnummer? Og sannsynligvis ber den deg logge inn for å registrere det? Bra du er skeptisk da. Det er typisk måte å svindle på.

Anonymkode: fb8c5...c1b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...