Gå til innhold

Bor med en tidsoptimist, dette skaper frustrasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan takle eller kanskje forhåpentligvis  forandre en tidsoptimist?? Jeg har skjønt at dette er et personlighetstrekk, men herregud så frustrerende det er til tider å konstant passe på familiens tid. 

Han er også en type som slapper av først og gjør gjøremål etter. En konsekvens av dette er at han må dusje og smøre matpakker kl 00 på kvelden fordi han ikke greier og strukturert tiden sin. Han er grinete om morgen.. legger seg 01-02 og må opp kl 06-07 med unger. Åssen han holder det gående med så lite søvn skjønner ikke jeg. 

Noen eksempler på ustrukturert tid er: 

-Kan si han er hjemme om 10 min når han er i en by som er 30 min unna.

- Har vi en avtale og ikke jeg passer tiden kommer vi alltid for sent.

- Noen dager må barna være i barnehagen til visse tider fordi de har turdag. Dette er veldig vanskelig å få til. Og han tenker at å begynne ordne ungene 15 min før de skal ut av døra går fint.. men det gjør jo aldri det. Og han lærer aldri!! 

- Jeg må alltid fikse meg og ungene, pakke og sette de i bilen når vi skal ut… han fikser seg selv i den tiden. Jeg fikser meg selv før fordi jeg vet jo at å få ungene ut døra tar tid.. så når det stormer som verst så er han å ordner seg selv. 

- Står i dusjen eller har nettop driti ned doen når gjestene kommer. 

- Han evner ikke å planlegge middager og de gangen jeg har gitt F… så er det spørsmål om hva som er til middag når middagen skulle stått på bordet og ungene er grinete. 

- Er jeg opptatt med noe og han er med ungene så må likevel jeg passe på at de kommer i seng til rett tid eller så bare sitter de oppe.. 

ja.. lista er mye lengre..noen som har noen tips til hvordan forandre en tidsoptimist? Har selvfølgelig snakket med han om dette men det går ikke inn.. 

For litt siden la jeg alt i hans hender da et familiemedlem av han hadde bursdag fordi jeg var lei av å stå med unger og pakking og passe på tid selv… vi kom 1,5 time for sent. Dette liker jeg jo ikke å gjøre fordi det går utover ungene som gleder seg .. hadde det bare vært oss 2 så hadde jeg gitt F… 

Anonymkode: 138b4...01b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på du ikke lever med en som har ADHD eller autisme? Et av typiske trekk er å ikke beregne tid eller slite med å gjøre ting til rett tid.

Anonymkode: 35e4d...1a8

• Liker 3
Skrevet

…. Dette høres ut som adhd. 
Og jeg tror ikke det går an å forandre det med mindre personen selv innser hvor stort problem dette er for partner/familie/omverden. Da kan man stille klokka på nedtelling, ha på alarmer, legge inn ekstra tid etc.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ADHD selv, og har allerede hobbydiagnostisert mannen din ut fra de få opplysningene du har gitt.

Jeg er av de bedre med tid når det kommer til avtaler med andre, særlig på jobb. Siden jeg er dårlig på tidsberegning, må jeg lage meg et system av gjøremål og alarmer med tidsfrister, slik at jeg har en følelse av å ha dårlig tid og får opp dopaminnivået. Det er det drivstoffet jeg mangler. Da kommer jeg ofte litt for tidlig. Noe som er en utfordring, siden jeg ikke klarer å vente. Jeg har løst dette med å bruke ventetida i bilen: Sette på alarm til 5 minutter før jeg skal gå inn, og drukner meg i jobboppgaver eller tiktok-scrolling.

Det er vanskeligere å komme igang med egne arbeidsoppgaver. Det skyldes at de eksekutive funksjonene i hjernen er ødelagt. Vi vet hva vi skal gjøre, og kan å gjøre det, men klarer ikke å reise oss og komme igang. Derfor må vi lage opplegg som lurer oss selv til å kjenne på stress og dårlig tid. Lage minutt alarmer, og kanskje konkurranser. "Hvor mange unger kan jeg kle på i.l.a 10 minutter?" En tidsoptimist mangler eksekutive funksjoner og evne til tidsberegning, men dette kan kompenseres ved å få opp produksjon av adrenalin og dopamin. Du kan rett og slett stresse ham: "Nå har vi ti minutter på å ordne oss i stand!" Etterpå blir det: "Nå er det et kvarter før vi må ut med ungene. Du tar Oda og jeg tar Petter."
Parallelloppgaver med deg vil ha en høyere suksessrate enn solo-oppgaver, så om du kan være en soft coach og si "vi" framfor "du" så hjelper dette dere veldig mye. Dette er noe de på engelsk kaller body double effect. Vi blir mer effektive ved siden av en annen som jobber, også når vi gjør ulike ting.
Du hjelper ham også ved å ikke si flere ting om gangen, men heller si at "Nå skal du ha Oda i bilen på ti minutter". Ellers blir han så opptatt med å tenke på alle trinnene samtidig at han rett og slett ikke får gjort noe.

Om ikke han har ADHD så kan kanskje er tipsene nyttige likevel?

• Nyttig 2
Skrevet

Han har vel adhd da. Kan hjelpe om han får hjelp med den. Ellers må du jo bare akseptere det så lenge han var sånn da dere møttes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...