AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #1 Skrevet 13. mai 2023 Jeg og far er litt uenige om en sak angående barnet vårt. Lurer på hva andre her mener. Vi har en baby på 10 måneder. Hun er som regel blid og fornøyd - smiler masse, leker og tuller, og er helt tydelig trygg på både meg og far. Hun har tidvis noen perioder med mye snørr (ikke syk ellers, bare snørrete. Kan vare opptil et par uker av gangen) - såpass mye at hun ikke klarer å spise/drikke ordentlig eller sove godt fordi hun ikke får puste godt nok gjennom nesa. Siden hun ikke forstår det å blåse ut, så bruker vi nesesuger (fra Otribaby). Dette er det verste hun vet - hun hylgråter gjennom hele seansen, vrir på seg og viser helt tydelig at dette er noe hun misliker sterkt. Vi er veldig forsiktige og prøver å være så raske vi kan, samtidig som vi holder oss rolige, prater til henne underveis og trøster godt etterpå. Hun slutter å gråte i det sekundet hun forstår at vi er ferdige, og da skal det omtrent ingenting til for å få frem smilet igjen. Hun kan fint leke med nesesugeren - det virker altså ikke som at hun er redd den. Vi tror derfor ikke at det er vondt på noe vis, men det er jo åpenbart sikkert litt ekkelt og rart å få den opp i nesa. I de verste periodene må vi gjøre dette opp imot 3-4 ganger om dagen - typisk før måltid/amming eller før soving. Far mener at vi traumatiserer henne, at vi stimulerer til økt snørrproduksjon og at vi derfor ikke burde gjøre det så ofte. Jeg er enig i at det ikke er optimalt ettersom hun misliker det så sterkt, men jeg mener at vi må gjøre det så lenge snørret går ut over spising og soving, og at om vi ikke gjør det så kommer det til å tette seg enda mer. Da mener jeg ikke at vi skal gjøre det så fort vi hører det er snørr, men at vi bør gjøre det de gangene vi ser at hun sliter med mat/søvn. Hva er best å gjøre her? Anonymkode: 625fd...4fd
Mezzosoprena Skrevet 13. mai 2023 #2 Skrevet 13. mai 2023 Dette er IKKE traumatisering, kjære all verden. Selvfølgelig skal den brukes når det går ut over mat og søvn, og barnet lærer at ikke alt er like lystbetont alltid. 10 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #3 Skrevet 13. mai 2023 Vi lot være å bruke nesesuger på den av våre babyer som hatet det. Jeg tenker det ikke finnes noen fasit, og vi mente det var det beste for vår baby, men det er ikke sikkert det er det for deres. Hos oss opplevde vi det som at det var til lite hjelp. Babyen gråt så at det bare ble enda tettere, og brakk seg fordi nesa var så tett mens hun gråt. Og nytten var begrenset, gråten førte til økt snørrproduksjon, og det var uansett raskt tett igjen. Det var det samme med saltvann, mye strev , ugreit for babyen og lite nytte. Jeg husker vi brukte nesedråper for babyer ved et tilfelle hvor babyen ikke spiste i det hele tatt fordi hun ikke klarte å spise og puste samtidig. Hun hatet det og, men det hjalp litt. Det skal bare benyttes om en absolutt må. Ellers hjalp det også litt å amme, selv om det var veldig strevsomt for babyen. Det var som om melkebølgen som kom med utdrivingsrefleksen skylte opp i nesa også, sånn at det ble litt lettere for babyen å die videre og sovne etterpå. Anonymkode: 8cb0d...a74 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #4 Skrevet 13. mai 2023 Mezzosoprena skrev (18 minutter siden): Dette er IKKE traumatisering, kjære all verden. Selvfølgelig skal den brukes når det går ut over mat og søvn, og barnet lærer at ikke alt er like lystbetont alltid. Dette mener jeg også. Så lenge det ikke gjør vondt (noe vi selvsagt ikke kan vite helt sikkert, men vi antar det ganske sterkt siden hun ikke er redd for nesesugeren), så må vi veie ulemper opp mot fordeler. Og, som du sier, så lærer hun at alt ikke alltid er like gøy. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi lot være å bruke nesesuger på den av våre babyer som hatet det. Jeg tenker det ikke finnes noen fasit, og vi mente det var det beste for vår baby, men det er ikke sikkert det er det for deres. Hos oss opplevde vi det som at det var til lite hjelp. Babyen gråt så at det bare ble enda tettere, og brakk seg fordi nesa var så tett mens hun gråt. Og nytten var begrenset, gråten førte til økt snørrproduksjon, og det var uansett raskt tett igjen. Det var det samme med saltvann, mye strev , ugreit for babyen og lite nytte. Jeg husker vi brukte nesedråper for babyer ved et tilfelle hvor babyen ikke spiste i det hele tatt fordi hun ikke klarte å spise og puste samtidig. Hun hatet det og, men det hjalp litt. Det skal bare benyttes om en absolutt må. Ellers hjalp det også litt å amme, selv om det var veldig strevsomt for babyen. Det var som om melkebølgen som kom med utdrivingsrefleksen skylte opp i nesa også, sånn at det ble litt lettere for babyen å die videre og sovne etterpå. Anonymkode: 8cb0d...a74 Takk for at du delte! Her hjelper det veldig med nesesugeren - og, selv om det føles fælt å si det, så hjelper gråtingen litt også. Da får vi ut enda mer imens vi holder på ettersom tårene løsner godt opp på det som har tettet seg til. Så situasjonen vår er nok litt annerledes enn deres. Forstår veldig godt at dere droppet nesesugeren, virker som at det var det mest riktige for dere. - ts Anonymkode: 625fd...4fd 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #5 Skrevet 13. mai 2023 Hvor mye sliter hun med spising og soving da? Har en som hater den og her dropper vi det. Klarer ikke holde fast uten å virkelig holde hardt fast (min er eldre men vært sånn siden få måneder gammel) og jeg føler at all gråten gjør alt verre. Så da lar vi være, det føles som for mye tvang uten at det er nødvendig nok. Men vår klarer å spise da selv om hun er potte tett.. (må pause litt i amming bare) men kan våkne ofte av det da, men det gjør hun likevel så... Anonymkode: 41b08...049
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #6 Skrevet 13. mai 2023 Ungen risikerer å få ørebetennelse om dere ikke renser. Det er IKKE behagelig, faktisk svært smertefullt. Her renser vi ofte, med makt. Ungen har hatt 3 runder med ørebetennelse og det er helt grusomt… Anonymkode: 49702...493 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #7 Skrevet 13. mai 2023 For oss var det mer styr enn nytte. Så vi droppet det. Men vi har hatt lignende situasjoner når det gjelder andre ting, som å klippe negler på føttene. Like helvette hver jævla gang, men noen ting må man bare gjøre. Anonymkode: 693aa...748
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #8 Skrevet 13. mai 2023 Noe trenger forresten ikke være vondt for å være traumatiserende. Jeg sier ikke at dere traumatiserer barnet, det vet jeg ikke, sannsynligvis ikke tenker jeg da de jo gråter veldig intenst for veldig ufarlige ting de raskt glemmer (iallfall gjør min det). Men jeg synes kanskje 3-4 ganger om dagen i perioder høres mye ut å skulle holde fast bare pga snørr? Anonymkode: 41b08...049 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #9 Skrevet 13. mai 2023 Altsååå, yngstegutten min var på samme måten, ikke bare ved nesesuger, men også ved tannpuss. Men hvis man skal la være å gjøre noe fordi ungen protesterer høylytt, så kommer man jo til perioder hvor du ikke kan gjøre noe mot ungens vilje 😅 skulle vi latt være å pusse tennene hans fordi han gråt og vred seg bort? De må jo pusses, på samme måte som at dere risikerer ørebetennelse hvis dere ikke fjerne snørr. Anonymkode: 2778a...0fc 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #10 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvor mye sliter hun med spising og soving da? Har en som hater den og her dropper vi det. Klarer ikke holde fast uten å virkelig holde hardt fast (min er eldre men vært sånn siden få måneder gammel) og jeg føler at all gråten gjør alt verre. Så da lar vi være, det føles som for mye tvang uten at det er nødvendig nok. Men vår klarer å spise da selv om hun er potte tett.. (må pause litt i amming bare) men kan våkne ofte av det da, men det gjør hun likevel så... Anonymkode: 41b08...049 Det er helt tydelige at hun plages - sutrer, gråter, vrir på seg, gaper etter luft når hun skal spise, ammes eller sove. Så vi føler vi ikke har hatt noe annet valg. Har prøvd å bruke kun nesespray, men det er ikke nok - snørret må ut, ellers svelger hun bare på harde livet for å få snørret bort. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ungen risikerer å få ørebetennelse om dere ikke renser. Det er IKKE behagelig, faktisk svært smertefullt. Her renser vi ofte, med makt. Ungen har hatt 3 runder med ørebetennelse og det er helt grusomt… Anonymkode: 49702...493 Dette visste jeg ikke - takk for info! AnonymBruker skrev (38 minutter siden): For oss var det mer styr enn nytte. Så vi droppet det. Men vi har hatt lignende situasjoner når det gjelder andre ting, som å klippe negler på føttene. Like helvette hver jævla gang, men noen ting må man bare gjøre. Anonymkode: 693aa...748 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Altsååå, yngstegutten min var på samme måten, ikke bare ved nesesuger, men også ved tannpuss. Men hvis man skal la være å gjøre noe fordi ungen protesterer høylytt, så kommer man jo til perioder hvor du ikke kan gjøre noe mot ungens vilje 😅 skulle vi latt være å pusse tennene hans fordi han gråt og vred seg bort? De må jo pusses, på samme måte som at dere risikerer ørebetennelse hvis dere ikke fjerne snørr. Anonymkode: 2778a...0fc Hverken negleklipping eller tannpuss er vanskelig for henne - hun digger ikke negleklipping, men mest fordi det er kjedelig. Det er ingen gråt eller klaging. Tannpuss kan hun til og med synes er gøy. Så det er kun den nesesugeren som fører til hylgråt. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Noe trenger forresten ikke være vondt for å være traumatiserende. Jeg sier ikke at dere traumatiserer barnet, det vet jeg ikke, sannsynligvis ikke tenker jeg da de jo gråter veldig intenst for veldig ufarlige ting de raskt glemmer (iallfall gjør min det). Men jeg synes kanskje 3-4 ganger om dagen i perioder høres mye ut å skulle holde fast bare pga snørr? Anonymkode: 41b08...049 Hadde det bare vært snørr så kunne jeg vært enig. Men det er snakk om når snørret går utover mat og søvn. Hadde det ikke påvirket disse tingene så hadde jeg glatt latt det være - ts Anonymkode: 625fd...4fd
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #11 Skrevet 13. mai 2023 Ingen av våre har likt nesesugeren. Vi har brukt den likevel når det er så mye snørr at de ikke klarte å amme eller sovne. Vi gjør det jo ikke for gøy liksom, men vi opplever at det hjelper veldig i visse tilfeller og da er det verdt noen sekunders hyling mens det står på. Anonymkode: fcdb2...e8b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #12 Skrevet 13. mai 2023 Vår lille blir også hysterisk når den kommer frem. Da vi hadde korona tidligere i vår sa jeg til legen at vi droppet nesesugen fordi vi syntes gan hadde nok ubehag som det var, da var legen veldig tydelig på at vi lå stå i det ubehaget da det er mye bedre for barnet at den blir brukt når det er behov - bihuler kan fylle seg opp med snørr og medføre bihulebetennelse, eller ørebetennelse! Anonymkode: 6feaf...edd 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #13 Skrevet 13. mai 2023 Vår gråt også av den, og produserte dermed mer snørr igjen pga gråtingen. Så vi droppet den. Presset lett på nesen når vi tørket snørr i stedet, og hadde han med i dusjen når vi dusjet, da løsnet det godt for en stund. Anonymkode: 51b21...a61
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #14 Skrevet 14. mai 2023 Når ungen er så stor ville jeg droppet den og heller lært opp til å blåse ut selv. Anonymkode: 7eb2f...a75 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #15 Skrevet 14. mai 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Når ungen er så stor ville jeg droppet den og heller lært opp til å blåse ut selv. Anonymkode: 7eb2f...a75 Hvordan gjør man det? Min er 14 mnd hadde vært supert om hun kunne lære å blåse selv men skjønner ikke hvordan.. Anonymkode: 41b08...049 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #16 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan gjør man det? Min er 14 mnd hadde vært supert om hun kunne lære å blåse selv men skjønner ikke hvordan.. Anonymkode: 41b08...049 Enig i denne - vil gjerne høre hvordan. Hadde vært helt topp å lære ungen det slik at vi slapp tett nese og nesesuger. - ts Anonymkode: 625fd...4fd
tøysekopp Skrevet 14. mai 2023 #17 Skrevet 14. mai 2023 Tror ingen barn liker nesesugeren, men den må til 😊 vi skyller med Physiomer saltvannsspray først når hun er snørrete/tett, deretter nesesuger ved behov. Må holde henne ned og hun vrir seg unna, men det er jo relativt fort overstått og hun får ros og trøst etterpå, så det går bra.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #18 Skrevet 14. mai 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan gjør man det? Min er 14 mnd hadde vært supert om hun kunne lære å blåse selv men skjønner ikke hvordan.. Anonymkode: 41b08...049 13 minutter siden, AnonymBruker said: Enig i denne - vil gjerne høre hvordan. Hadde vært helt topp å lære ungen det slik at vi slapp tett nese og nesesuger. - ts Anonymkode: 625fd...4fd Det tar jo tid, men det var rundt året min nr 2 begynte å skjønne det. Etter mange runder med nesesuger var vi lei og viste det gang på gang. Fikk det til tilslutt. Han merket vel hvordan det hjalp og skjønte etterhvert hva han måtte gjøre. Nr 1 var ikke like tett så han brukte lenger tid. Nr 3 er 4 mnd nå men har såvidt begynt med å prøve med han og. Der er det mest for å få tørket bort nok så han får sove om han sliter på natt Anonymkode: 7eb2f...a75
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #19 Skrevet 15. mai 2023 Mezzosoprena skrev (På 13.5.2023 den 20.53): Dette er IKKE traumatisering, kjære all verden. Selvfølgelig skal den brukes når det går ut over mat og søvn, og barnet lærer at ikke alt er like lystbetont alltid. Enig. Det kommer mye annet senere også; tannlege, blodprøver skal tas, vaksiner, halsbetennelse som må kureres med antibiotika, osv osv. Det er ikke traumatisk, det er livet! Anonymkode: c07e8...87b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #20 Skrevet 15. mai 2023 Aldri brukt nesesuger på noen av mine, og det har gått greit uten. Hevet hodeenden på senga, badet de eller dusjet (varmt vann og dampen hjelper). Anonymkode: d1b2e...c91 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå