AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #1 Skrevet 13. mai 2023 Har nettopp (ENDELIG) lagt ettåringen etter en og en halv time med hard kamp for å få han til å sove. Kjente jeg ble utrolig frustrert etter hvert, mye pga. lavt blodsukker og vond rygg, og fordi han beit i puppen, klorte meg på magen og i fjeset og generelt var sur og lei. Han lot seg heller ikke bysse i dag, det ble møtt med store protester. Vanligvis er det null problem, forhan sovner som regel på puppen. Og hvis ikke er faren der og bysser han (kun faren som får lov til det egentlig), men i kveld er han ikke hjemme. Hadde lyst å hyle og skrike og la tårene sprute, jeg fikk så jævlig nok. Vil understreke at det aldri var noe fare for at det ville bli tatt ut på barnet. Det er ikke han jeg blir frustrert på egentlig, det er bare situasjonen i seg selv. Hva gjør dere for å takle sånt? Man kan jo ikke sette seg ned og hyle og rive seg i håret, akkurat. Anonymkode: ed355...70b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #2 Skrevet 13. mai 2023 Kanskje teit forslag men har du prøvd å se på youtube etter how to make your baby fall a sleep eller calm down etc? Youtube har liksom "alt" og det er nok mange gode barnepedagoger og foreldre som har noen gode youtube kanaler kanskje Anonymkode: d64a5...e0e
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #3 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje teit forslag men har du prøvd å se på youtube etter how to make your baby fall a sleep eller calm down etc? Youtube har liksom "alt" og det er nok mange gode barnepedagoger og foreldre som har noen gode youtube kanaler kanskje Anonymkode: d64a5...e0e Ingen teite forslag her 😊 Har ikke sett etter noe sånt, for som regel går det veldig greit. Men jeg kommer nok til å gjøre det neste gang samboeren min er borte. Anonymkode: ed355...70b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #4 Skrevet 13. mai 2023 Her får du nok slengt etter deg masse råd, som du egentlig ikke spør om. Så, for å svare på spørsmålet ditt. Jeg prøver å bare puste. Det hender jeg bare må ignorere babyen og ta et steg unna i 5-6 sekunder og bare hente meg inn. Men, jeg hørte i søvnpodcasten til Lorentzen at en av hennes klienter hadde fått beskjed om å tenke på hvor heldig de var som fikk lovt til å legge sin perfekte lille skatt i en god og varm seng med gode foreldre rundt seg osv. Og så etterpå kjenne på mestringsfølelsen man får når man da endelig får lagt barnet. Altså dette mindsettet har hjulpet meg på de verste. Men, det holder på å klikke for meg også i ny og ne, og det finnes nok ikke et bedre svar enn hold ut😞 En superhelt er du uansett! Stå på🫶🏼🌸 Anonymkode: abb4a...6fc
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #5 Skrevet 13. mai 2023 Helt normal at barna er vanskelige å legge av og til. Og ja.. det kan være kjedelig og frustrerende. Jeg prøver å tenke at jeg skal ha en rolig, kjærlig og trygg væremåte under leggingen. Jeg tenker at min energi kan smitte litt over på ham. Er jeg frustrert, blir han frustrert. Og å ikke få sove er egentlig ganske frustrende, både for store og små. En ting er i alle fall sikkert, vi kan ikke tvinge noen til å sovne. Søvnen må de finne selv. Når mine har sånne «byger» og ikke får sove prøver jeg å tenke at det er like kjedelig for ham, som for meg. Jeg synger litt, og prøver med puppen flere ganger. Lar ham styre litt i senga, men legger han rolig ned gang på gang når han har styrt litt. Prøv å være rolig og forståelsesfull. Jeg sier jeg forstår at det er vanskelig å sove i kveld, men jeg er med deg. Noen ganger blir vi leie og frustrerte, og klarer ikke være på vårt beste. Da kan vi heldigvis prøve igjen i morgen. Ingen er perfekte. Har jeg vært sur eller frustrert med barna prøver jeg å reparere i ettertid. Unnskyld er et ord som vi voksne og kan bli flinkere til å bruke. Anonymkode: cbed1...5b5
Lilletrille79 Skrevet 13. mai 2023 #6 Skrevet 13. mai 2023 Jeg tenker inne i hodet mitt at det er bare for en periode😅med førstemann var jeg så mye mer frustrert og fortvilet på grunn av søvn. Hvis jeg kjenner at det topper seg så tenker jeg på dette: det blir bedre, det blir bedre, det blir bedre osv 🥴
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #7 Skrevet 13. mai 2023 Når jeg kjenner at det koker, så gir jeg meg selv en timeout. 10 sekunder til ett minutt utenfor døren. Pust. Entre nytt menneske. Anonymkode: dd4d1...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #8 Skrevet 13. mai 2023 Jeg legger fra meg barnet på en trygg plass, går inn til et rom litt vekk, og brøler i en pute. Så går jeg tilbake og later som ingenting Anonymkode: 26a01...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #9 Skrevet 13. mai 2023 Her om dagen sa faren bestemt nå legger du deg i senga di og jeg går og legger meg i min seng. Så hørte vi ikke mer før kl 8 dagen etterpå 😅 Anonymkode: 5a945...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #10 Skrevet 13. mai 2023 Jeg pleier å forberede meg selv. La oss si at legging nesten alltid tar 25 minutter. Da setter jeg av 1 time, så vi har god tid. Men mentalt har jeg forberedt meg på at jeg kanskje blir der i to timer. Da skal det mye til å bikke meg av pinnen for jeg har goood tid. Har du prøvd å la barnet legge seg selv ? Fungerer i alle aldersgrupper er min erfaring. Finn lav rolig belysning. La barnet få med noen leker, bøker i sengen. Sett deg ned ved siden av å les din egen bok. Eller lydbok. Rolig stemning. Etterhvert blir barnet så trøtt av stemningen at de enten bare legger src og sovner, eller eventuelt ber om pupp og sovner på kort tid. Anonymkode: 3501d...94a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #11 Skrevet 13. mai 2023 Er lov å ta noen minutter time-out mens babyen gråter ❤️ jeg har en 1,5 åring som fortsatt bruker en time på å sovne, men han er av typen som bare ligger fornøyd i senga og babbler og synger for seg selv, så jeg sitter bare på en stol ved siden av og scroller på tiktok. Vet ikke hvordan jeg hadde taklet en gråtende unge og en kamp ved hver legging 😛 har du vurdert å droppe ammingen?❤️ Anonymkode: 3e033...2a0
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #12 Skrevet 13. mai 2023 Tar med meg ungen ut av soverommet, gir smokk, bamse, pledd og sofakos. Venter en stund og starter legging på nytt Anonymkode: 76bac...994 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #13 Skrevet 13. mai 2023 I de situasjonene setter jeg mini pent og pyntelig ned i sprinkelsengen og forklarer at nå er mamma litt sliten og må ha en pause, men jeg kommer snart tilbake. Så går jeg på gangen og river meg i håret der i stedet (ja, fysisk riving i hår har faktisk forekommet 😂). Er på gangen og teller til 60, så går jeg inn igjen 😊 Anonymkode: de9c9...d0d 2
Kaisamaia Skrevet 14. mai 2023 #14 Skrevet 14. mai 2023 Lar det være? Gidder ikke legge i evigheter, så prøver på nytt senere i stedet 😊
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #15 Skrevet 14. mai 2023 Litt forskjellig, men jeg pleier ofte å synge for det roer meg litt ned ved at jeg må puste rolig, ha snill stemme osv. Har et par rolige nattasanger med mange vers som jeg synger. Ellers har jeg og skreket litt inn i pute😅 Har og måtte legge ungen ned i 30 sek-2 min når det blir for fysisk (min og biter/klorer/slår/krafser/klyper iblant..) og bare tatt noen skikkelige pust. Lydbok/podcast i airpod i ene ører gjør at jeg får lenger tålmodighet under langdryg legging så bruker det og iblant om det ikke er mye gråt men tar tid å legge. Anonymkode: 7a625...194 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå