Gå til innhold

2 barn på 10 og 12 år som ofte er alene om nettene i helger, bør dette meldes til BV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere? Eller melde bekymring til helsesøster. Barna har alltid vært mye alene da foreldrene er å fester mye. Dem eldste av barna har en oppførsel som gjør at hen søker oppmerksomhet på negativ måte både på skolen og fritid, og er derfor mye i konflikter. Foreldrene mener bare hen blit utestengt. Men jeg har har lest litt om temaet hva det kan gjøre me svare å være mye overlatt til seg selv, og ser at det kan være en mulig sammenheng. 

Anonymkode: f3b3e...551

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

JA! Ring BV-vakten en kveld/natt du VET de er alene, så blir foreldrene tatt på "fersken"

Anonymkode: 2ae9e...111

• Liker 13
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

10-åring alene?? Ikke bra. Ring. De burde skamme seg.  

Anonymkode: db8b4...d92

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva tenker dere? Eller melde bekymring til helsesøster. Barna har alltid vært mye alene da foreldrene er å fester mye. Dem eldste av barna har en oppførsel som gjør at hen søker oppmerksomhet på negativ måte både på skolen og fritid, og er derfor mye i konflikter. Foreldrene mener bare hen blit utestengt. Men jeg har har lest litt om temaet hva det kan gjøre me svare å være mye overlatt til seg selv, og ser at det kan være en mulig sammenheng. 

Regner med du er nær familie siden du vet såpass mye om både skole og fritid til disse barna, samt festing? Det er fullt forståelig at man vegrer seg for å melde nær familie, men da må du nesten velge om det er barna eller foreldrene du vil beskytte... Etter det vesle du skriver ville jeg absolutt vært bekymret nok til å snakke med bv, ja. 

Anonymkode: 35cff...350

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

10-åring alene?? Ikke bra. Ring. De burde skamme seg.  

Anonymkode: db8b4...d92

Det er like ille at en 12-åring overlates til seg selv mens mor og far er ute og fester.

Det er definitivt grunn til bekymring Ts.

• Liker 9
Skrevet (endret)

De er for unge til å være mye alene hjemme. Jeg synes også det er stor forskjell på å forlate barn for å feste, og dermed ikke være verdt noe som forelder når man kommer hjem heller, kontra det å f.eks. jobbe nattevakt. Da er man i det minste edru og kompetent om morgenen.
Å melde bekymring virker helt logisk.

Endret av Andro
  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å vite hvilken alder som er rett tidspunkt for å være alene hjemme. Men 10 år høres lite ut ja. Utifra det du skriver virker det til at barna har vært mye overlatt til seg selv, og da er det nok muligens bekymringsverdig. Ikke minst om foreldrene er ute og fester og egentlig ikke er i grei stand til å komme hjem om natten til de. 

Samtidig har jeg selv 12 og 13-åring. De har akkurat fått vært alene natten gjennom for første gang, og er modne nok til det. Vi har prøvd oss frem lenge. Først med at de har prøvd å legge seg selv, mens vi var på butikken en snartur og handlet i 22-tiden. Når det var innarbeidd prøvde vi oss på å besøke et vennepar på kveldstid og komme hjem rundt midnatt (edru selvfølgelig). Og sånn har vi gradvis tøydd grensene det siste året. Men her har det gått i ungene sitt tempo, og de har selv fått kjenne på mer og mer selvstendighet, og har selv bedt om å få prøve. Forrige helg la vi oss inn på hotell en natt - i samme by hvor vi bor. Hotellet er 5 minutter unna hjemmet. Dermed kunne vi dra hjem på kort tid om de skulle bli utrygge, eller det skulle oppstå en situasjon😊

Ungene styrte showet hjemme, hadde lagt seg til fornuftig tid, og hadde brukt fritiden på å rydde og vaske hele huset. Bare for å vise at de kunne få være hjemme alene flere ganger😂 

Som forelder kjenner man sine barn best, og vet hva som fungerer for hver enkelt. Men i tilfeller der ting ikke virker gjennomtenkt og trygt for barna bør man absolutt melde. Om det ikke er noe problem og ungene har det greit, så vil jo bv bare henlegge saken 😊 Bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite 😊

Anonymkode: a365a...c09

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn på samme alder, og det kunne ikke falle meg inn å la dem være alene om nettene, heller ikke den eldste. De får til mye og er selvstendige, men inni seg er de fremdeles ganske små i blant. Og om noe uforutsett skjer vet de ikke hva de skal gjøre.

Og for å dra på fest? Det er jo ekstremt uansvarlig. Ring BV.

Anonymkode: d2aad...be8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn hadde ikke vært modne for det på den alderen,og heller ikke på enda fire- fem år, men før i tiden ble barn vant til å være mer og mer alene etterhvert som de vokste. Derfor føltes det nok ikke like utrygt. Jeg følte meg ikke utrygg alene på den alderen. Forelder var riktignok ikke på fest men jobbet i helsevesenet noen minutter unna og kunne komme hjem om det hadde vært noe. Men som nevnt over ; forskjell på jobb og fest. På fest er man jo ikke edru og heller ikke mye til forelder. Ikke kan de kjøre hjem heller. 

Anonymkode: 178ed...740

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

selvom det ikke er bra at en 10 og 12 åring er alene, må man se på årsaken og helheten. Hadde det vært en sjelden gang pga en krisesituasjon med feks et alvorlig sykt søsken, eller engangshendelse, men når du skriver atdet er ofte og det er fordi de fester, så eier dessverre foreldrene ikke god nok omsorgskompetsnse og BV burde absolutt bli kontaktet. BV er jo der for barnets beste, å verne barnet, mot manglende omsorg. Om barna blir tatt fra foreldrene kan ingen si noe om, kanskje kan hjelpetiltak og samarbeid fungere supert for alle parter, eller ikke. Poenget er at det er ikke opp til oss å bedømme, men de som er utdannet til det og som jobber med det. Så ja. Kontakt BV.

Anonymkode: 99ae3...05e

• Liker 3
Skrevet

Her er det bare å kontakte barnevernet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vet at de er alene så har du også et ansvar. Ta ansvaret❤️ Ikke la dem være alene. En 12-åring skal ikke ha ansvar for tiåring på fast basis. En krisesituasjon er ikke det samme. Er det fast er det ikke ok. Du vet om det, og bør varsle om det. Først til foreldrene om du klarer, evt til barnevernet.

Anonymkode: f3366...9d7

• Liker 1
Skrevet

Er like ille med begge barna, spør du meg. Har vært det barnet selv. Det var ikke greit når jeg var 15 heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanskelig å vite hvilken alder som er rett tidspunkt for å være alene hjemme. Men 10 år høres lite ut ja. Utifra det du skriver virker det til at barna har vært mye overlatt til seg selv, og da er det nok muligens bekymringsverdig. Ikke minst om foreldrene er ute og fester og egentlig ikke er i grei stand til å komme hjem om natten til de. 

Samtidig har jeg selv 12 og 13-åring. De har akkurat fått vært alene natten gjennom for første gang, og er modne nok til det. Vi har prøvd oss frem lenge. Først med at de har prøvd å legge seg selv, mens vi var på butikken en snartur og handlet i 22-tiden. Når det var innarbeidd prøvde vi oss på å besøke et vennepar på kveldstid og komme hjem rundt midnatt (edru selvfølgelig). Og sånn har vi gradvis tøydd grensene det siste året. Men her har det gått i ungene sitt tempo, og de har selv fått kjenne på mer og mer selvstendighet, og har selv bedt om å få prøve. Forrige helg la vi oss inn på hotell en natt - i samme by hvor vi bor. Hotellet er 5 minutter unna hjemmet. Dermed kunne vi dra hjem på kort tid om de skulle bli utrygge, eller det skulle oppstå en situasjon😊

Ungene styrte showet hjemme, hadde lagt seg til fornuftig tid, og hadde brukt fritiden på å rydde og vaske hele huset. Bare for å vise at de kunne få være hjemme alene flere ganger😂 

Som forelder kjenner man sine barn best, og vet hva som fungerer for hver enkelt. Men i tilfeller der ting ikke virker gjennomtenkt og trygt for barna bør man absolutt melde. Om det ikke er noe problem og ungene har det greit, så vil jo bv bare henlegge saken 😊 Bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite 😊

Ææh jeg syns det er tidlig og jeg.

Men ja TS, meld ifra. 

Anonymkode: c79d1...86a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ææh jeg syns det er tidlig og jeg.

Men ja TS, meld ifra. 

Det er en ærlig sak. Men igjen, alle barn (og alle saker) er forskjellige 😊 Og så tror jeg det kommer an på alle forutsetninger rundt barna. Vi har fokusert mye på å la de bli selvstendige tidlig (innenfor trygge rammer selvsagt). Det handler nok mye om at vi bor sånn til at de må flytte på hybel når de er 15 (begge er født veldig sent på året) for å gå på vgs. Det er dermed bare 2 og 3 år igjen til de blir boende på hybel søndag-fredag. Og skal de klare 5 netter på egenhånd da, så må vi nok jobbe gradvis mot det i tiden fremover😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er en ærlig sak. Men igjen, alle barn (og alle saker) er forskjellige 😊 Og så tror jeg det kommer an på alle forutsetninger rundt barna. Vi har fokusert mye på å la de bli selvstendige tidlig (innenfor trygge rammer selvsagt). Det handler nok mye om at vi bor sånn til at de må flytte på hybel når de er 15 (begge er født veldig sent på året) for å gå på vgs. Det er dermed bare 2 og 3 år igjen til de blir boende på hybel søndag-fredag. Og skal de klare 5 netter på egenhånd da, så må vi nok jobbe gradvis mot det i tiden fremover😊

Ja absolutt. Høres ut som om dere gjør det veldig riktig mtp omstendighetene, i motsetning til tilfellet som diskuteres. 

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo, «fester», hva betyr det, «om natten», «mye og ofte» osv. Vi gikk vel ut første gang og spiste og drakk vin og kom hjem sent og barna hadde sett tv, kost seg og lagt seg, da de var i den alderen. Vi var i gåavstand hjemmefra. Siden har vi gjort det av og til, barna liker det godt.

Men fester mye, barna mye overlatt til seg selv, har alltid vært det, og hele netter, ofte? Det høres ikke bra ut.

Anonymkode: b4ec8...2ca

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (2 timer siden):

Er like ille med begge barna, spør du meg. Har vært det barnet selv. Det var ikke greit når jeg var 15 heller. 

Da er jo problemet at foreldrene fester og drikker mye. Ikke at en 15-åring er alene hjemme om natten.

Anonymkode: de12b...b03

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mine barn hadde ikke vært modne for det på den alderen,og heller ikke på enda fire- fem år, men før i tiden ble barn vant til å være mer og mer alene etterhvert som de vokste. Derfor føltes det nok ikke like utrygt. Jeg følte meg ikke utrygg alene på den alderen. Forelder var riktignok ikke på fest men jobbet i helsevesenet noen minutter unna og kunne komme hjem om det hadde vært noe. Men som nevnt over ; forskjell på jobb og fest. På fest er man jo ikke edru og heller ikke mye til forelder. Ikke kan de kjøre hjem heller. 

Anonymkode: 178ed...740

For alt du vet er de i gåavstand unna… Og andre  kunne vært på jobb i helsevesenet men ikke ha lappen/bil.

Ikke at jeg synes det er greit å la en 10- og 12-åring være alene om natta uansett.

Anonymkode: bcc87...91d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

JA!!!! Det er sånne ganger folk virkelig skal ringe BV og det fort! Stakkars barn!!!

Lar ikke mine være alene på ettermiddagen i den alderen engang...

Anonymkode: cdd5b...802

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...