Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke… jeg legger aldri ut bilde av babyen min på sosiale medier og verner privatlivet hennes. Men jeg skjønner ikke når man bruker betegnelsen hen som anonym bruker? Rart at det er så viktig å beskytte om det er en gutt eller jente i utgangspunktet, men når man er anonym?

Og jeg har ikke noe imot ordet hen, bare så det er sagt. I riktig setting er det jo et fint ord, men det er jo helt bak mål å gjøre det som anonym? Samme med orde med stjerne i, altså h*n, eller forkortelsen hn. Hva er grunnlaget? Kan noen være så snill å fortelle meg??

Anonymkode: 2d296...903

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Hen"-bruken har tatt helt av, og er i grunn bare tull og idioti. Det er helt grunnløst, og absolutt ikke noe behov særlig som en anonym bruker på et forum.

Anonymkode: ba8e3...e25

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Man bruker hen om ikke-binære, eller når kjønn er ukjent eller irrelevant. Bruker man hen med nick eller som anonym, så kan det også være for å redusere sjansen for gjenkjennelse fra andre lesere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det for å anonymisere, avogtil møter man veldig ulik respons avhengig av kjønnet til barnet og en selv.

Så jeg kan godt skrive h*n eller ikke oppgi mitt kjønn som forelder. 

Får mye mer nøytrale svar slik. 

Anonymkode: 80de2...491

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hen er og blir for meg, høne på engelsk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Hen" i forbindelse med personer som sliter med kjønn eller har bestemt seg for å ville kalles "hen", er en annen sak. Å bruke "hen" om en baby, eller om fastlegen din eller hva det måtte være, er bare rør.

Vi har dessuten en hel rekke med ord fra før av som er dekkende, for eksempel hvis man har en veldig trang for å ikke si kjønn, kan man bruke vedkommende, personen, "legen" osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Hen"-bruken har tatt helt av, og er i grunn bare tull og idioti. Det er helt grunnløst, og absolutt ikke noe behov særlig som en anonym bruker på et forum.

Helt enig. Man virker faktisk mindre intelligent mår man bruker det. 

Anonymkode: f75bf...590

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Athena Freyja said:

Hen er og blir for meg, høne på engelsk. 

Ikke en retning/i forbindelse med noe slikt altså? Styre dit hen, dra hen til henne osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke en retning/i forbindelse med noe slikt altså? Styre dit hen, dra hen til henne osv.

Jo, det og. Men ikke bruke hen som alternativ for kjønn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det selv, som anonym bruker. Det er fordi leseren ikke skal bli påvirket av om barnet er en gutt eller jente. 

Mange vil ulike råd om du sier det er en gutt eller en jente. Så når du ser dette er det fordi den som skriver mener at kjønnet er irrelevant for saken. 

Anonymkode: 57bb2...e63

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er et fint ord å bruke jeg, også hn, h*n, den osv. Jeg liker at kjønn er irrelevant. Folk blir mer påvirket av å vite kjønn enn de vil innrømme tror jeg. 

Klarer ikke forstå hvorfor det plager noen. 

Anonymkode: 8235c...a9a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har gjort det selv, som anonym bruker. Det er fordi leseren ikke skal bli påvirket av om barnet er en gutt eller jente. 

Mange vil ulike råd om du sier det er en gutt eller en jente. Så når du ser dette er det fordi den som skriver mener at kjønnet er irrelevant for saken. 

Anonymkode: 57bb2...e63

Kan du ikke bare si barnet?

Barnet mitt sover så dårlig, barnet våkner hver time gjennom natten. Etc.

Anonymkode: 02890...5cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig. Man virker faktisk mindre intelligent mår man bruker det. 

Anonymkode: f75bf...590

Synes du høres litt gammeldags ut som er så imot bruken av «hen»

Anonymkode: f8b8a...53c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...