Gå til innhold

Feite folk (med stabile liv) har en tendens til å være irriterende ansvarsfraskrivende. Jeg blir så lei.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes oppriktig synd på deg for at du bruker så mye energi på å irritere deg over andres liv og valg. Hvorfor er du så sint over at andre er feite? Er du like sint over de som er undervektige og kommer med unnskyldninger for hvorfor de ikke klarer å gå opp i vekt? Eller de som sliter med alkoholisme, narkotikaavhengighet, spillegalskap og andre avhengigheter?

Enten er du egentlig bare sur på deg selv og din avhengighet, og misunnelig på de som ikke tar dette like tungt som deg (pun intended), eller så tror jeg bare du ønsker å provosere og dra i gang atter en tråd om fedme/overvekt. Uansett: ro deg ned, gjør litt yoga og finn noe annet å bruke energien din på. Høyt blodtrykk og stress er farlig uansett kroppsstørrelse.

Anonymkode: d714b...f19

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men hva vet du om hvorfor noen er overvektige? Med tanke på hvor stort problem fedme er kan vi ikke bare skylde på at folk er late, men heller dykke dypere i hvorfor. Store deler av de med fedme er fullstendig klar over hvordan man går ned i vekt, men får det ikke til uansett hvor mye de klarer. Smarte folk med høy utdanning, bil, hus, barn og gode jobber. Personlig tror jeg mye ultraprossesert mat, skjermavhengighet og stress er noen grunner, i tillegg til dårlig psykisk helse hos noen.

Jeg jobber selv som psykiatrisk vernepleier og møter på mange som sliter med overspising. Mange med personlighetsforstyrrelser, depresjon, PTSD og angst tyr til mat for det gir en lykkefølelse i en kort periode, før de etterpå sitter igjen med skam og anger. Dette er også folk med "stabile liv", men som ikke ønsker å dele med familie og venner at de sliter.

Anonymkode: 41fca...41d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Faktisk ikke, selv om det høres sånn ut. Det som gjør meg noe, er det evinnelige gnålet i min nærhet om at det ikke er deres feil fordi blablabla. Jeg har drøssevis av sånne folk på jobb og i familien. Kan ikke unngå dette her. 
Hadde vært forfriskende å møte noen som hadde selvinnsikt nok til å skjønne at de faktisk var for late til å gjøre noe med det og heller bare ville kose seg. Det er en ærlig sak - men vær ærlig. 
Jeg har INGENTING imot en feit person som sier det er fordi de spiser for mye snop. All respekt til dem. 

Anonymkode: 0c9f4...ccb

Deres feil og deres feil.... Det er ihvertfall store individuelle forskjeller på hvor hardt man må jobbe for å holde seg slank. Og jeg skjønner godt om noen skulle tenke at det ikke er verdt det dersom de må jobbe steinhardt og konstant, legge opp hele livet rundt det å holde vekten. Sulten og slapp hele tiden, konstant ubehag, trene, trene og trene, uten overskudd, aldri unne seg noe godt, aldri kose seg....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det skader hele samfunnet at folk er feite, med alle sykdommer det medfører. Det koster samfunnet milliarder i året.

Anonymkode: 3ce97...5f2

Noe må jo samfunnet ha å gjøre også 😊. Myndigheter er ikke opptatt av at alle skal være friske, da hadde de tatt grep. 

Anonymkode: 602a9...dc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

For det første, setning nr 1 viser jo hvorfor dette plager deg. Dette er noe som du ser på et problem i deg selv, og du legger derfor de samme feilene på andre mennesker. Du mener de også mislykkes når det gjelder vilje. Fordi det er der skoen trykker for deg

Unnskyldningen din er heller ikke bedre, ts. Du sier det er din feil og det er du som ikke tar deg sammen. Du lar deg selv akseptere at du gir faen. Det er din måte å håndtere det på.

Skal sies at din måte å se på det hjelper jo ikke heller. Du er fortsatt overvektig.

Så hva er egentlig hensikten med å forsøke påføre skam og negative følelser på andre, når det ikke en gang hjelper deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det blir straks enklere når man begynner å se og forholde seg  til det som avhengighet. Det er ganske likt som andre rusmisbrukere som bruker alkohol, narkotika, *sett inn det som passer, osv til å regulere følelser. Over tid klarer man å håndtere avhengigheten , men den blir aldri helt borte slik at man alltid må være bevisst og reflektere over de matvalgene man tar.

Anonymkode: 42da2...34b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

...
Jeg har INGENTING imot en feit person som sier det er fordi de spiser for mye snop. All respekt til dem. 

All respekt til dem som ikke på noen måte fatshamer slik du gjør i startinnlegget ditt. Du er fordømt fordømmende og det må være temmelig slitsomt å skulle sortere mennesker i grupper etter om de "fortjener" din empati eller ikke. Ikke at den empatien kan være noe å trakte etter, den kommer sannsynligvis med betingelser. :(

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er feit, og har lipødem som ikke kan slankes bort, har du kanskje en kur for det også? #håpefull

Anonymkode: a4cca...afd

Jeg leste nettopp om en kvinne som ble operert for lipødem. Det kostet dessverre ganske mye, men hun var veldig fornøyd. 

Men vi vet jo at det ikke finnes en kur for dette, så du må bare heve hodet over ts som er så bastant og mener hun har funnet svaret på alle årsaker til overvekt og hvordan problemet kan løses. 

Lykke til, jeg håper du får hjelp!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

"Men TS - jeg har hormonelle problemer! Det gjør det umulig å gå ned i vekt!" Åja! Du har vært hos legen, testet for skjoldbruskkjertelhormoner og andre ting, og funnet ut at du har urovekkende lave eller høye verdier, som igjen fører til vektøkning, slapphet og søvnmangel? Ja, da får du bare gi opp, da? Eller... Kanskje du skal google litt? Finne hormone balancing diets for PCOS eller hva det nå er du har, og ikke bare prøve dette i noen uker, men gjøre det til en varig livstilsendring? Nei, du gidder ikke dét? For slitsomt? Okei, hva med medisiner, da? Åja, nei - du får dem ikke utskrevet, fordi faktisk ikke har tatt noen av blodprøvene nevnt over - du bare ANTAR dette er hormonelt? Altså, du har sikkert rett, men du gidder likevel ikke å løfte en finger for å ordne opp i dette? Det er mulig, det tar bare mer innsats enn du gidder å bruke på det. Ta ansvar!

Beklager, men her vet du ikke hva du snakker om.

Jeg er ikke overvektig akkurat nå (BMI 24,7), men jeg sliter med å ikke gå opp i vekt.  Jeg vet hva jeg må gjøre for både å holde vekten, og gå ned i vekt, men det å faktisk gjøre det er enormt komplisert.

For medisiner kan gi hormonelle problemer som fører til problemer med vektkontroll.

Ca 8% av alle som bruker kortokosteroider over lengre tid vil på ett eller annet tidspunkt oppleve å få iatrogen Cushings syndrom (hyperkortisolisme), og med dette syndromet er det to problemer når det kommer til vekt.

Trening med høy intensitet gir stress, stress øker kortisolnivået, som øker vekten.
Lavt energiinntak gir stress, stress øker kortisolnivået, som øker vekten.
Feil sammensetning av kostholdet gir stress, stress øker kortisolnivået, som øker vekten.

Jeg kan i ekstreme tilfeller faktisk legge på meg bare ved å spise.
Nei, jeg glemte ikke ett eller to ord, jeg mente ikke "ved å spise feil", eller  "ved å spise for mye", jeg mente det jeg skrev: ved å spise, punktum.
Har jeg ekstremt høyt kortisolinnhold i kroppen, og jeg spiser (samme hva, og hvor mye), legger jeg på meg.  Alt blir lagret som fett hvis kortisolnivået er høyt nok, så enkelt er det.

For å beholde kontroll over vekten er jeg avhengig av at jeg gjør alt riktig til enhver tid, uten unntak.
Kortisolnivået må holdes så lavt som jeg kan holde det, det vil si  minimalt med stress både fysisk og psykisk, unngå alt som øker blodtrykket.
Hvor lenge klarer du å gå uten noen stressfaktorer i livet ditt?

Ikke øk pulsen for mye, ikke være for inaktiv, ikke spise for mye, ikke spise for lite, ikke for mye salt, ikke for lite salt, pass på fettinntaket, få i deg nok kalsium og D-vitamin, pass på kolesterolet, og det viktigste av alt: ha konstant blodsukkerkontroll.

Og konstant blodsukkerkontroll - det er vanskelig med hyperkortisolisme.

Den ene dagen kan jeg tåle en liten porsjon havregrøt, mens den neste dagen er dette helt feil fordi jeg har høyere kortisolnivå i kroppen enn jeg hadde dagen før.
Den ene dagen kan jeg tåle en liten porsjon grønnsaker til kyllingfiléten min, den neste dagen er dette helt feil.

Det kommer til et punkt der det er tilnærmet umulig å å ha denne kontrollen fordi forutsetningene endres fra dag til dag, da vil vekten øke, og det å gå ned igjen er enda mer utfordrende enn å holde vekten.

Jeg er av de heldige, jeg har klart å holde vekten nogenlunde under kontroll fordi jeg ikke går på så veldig høy dose med kortison, men andre er ikke like heldig som meg.

Min hyperkortisolisme (Cushing) er som sagt medikamentindusert.  Slutter jeg med medisinene får jeg store helseplager men går ned i vekt, fortsetter jeg med medisinene holder jeg meg "frisk", men vil slite med vektkontroll.

Slik er det, og jeg vet at folkene som bryr seg om meg heller vil at jeg skal ha 20 gode "friske" år med litt høyere vekt, fremfor 20 år preget av sykdom.
Genene mine er ikke skyld i vekten min, ikke kostholdet heller, men sykdom og medisiner er.

Du ber andre om å ta ansvar, og lese seg opp, nå ber jeg deg om å gjøre det samme! 

Les deg opp! Vær så snill.

Anonymkode: 99f12...56a

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...