AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #1 Del Skrevet 13. mai 2023 Disclaimer: 1: Jeg er overvektig selv, og gjør alt jeg kan med dette for tiden. 2: I livets vanskeligste situasjoner er det nærmest umulig å holde på gode livsstilsvaner, fordi alt handler om overlevelse - og å spise mye, føles som å overleve én dag til. Denne posten går ikke ut til dere som har det slik. Denne posten går ut til dere som lever livet i ordna former, som ikke står oppi store økonomiske problemer, livskriser eller andre ekstreme hendelser. Dere som vet akkurat hvordan neste uke og neste måned ser ut, men som likevel ikke tar ansvar for fedmen deres. Dere hevder som regel at vekta er et uløselig medisinsk mysterium, eller genetikk. Seriøst, hold kjeft. Ingen av dere, og da mener jeg INGEN av de feite folka som sier sånt veit hva de snakker om når man spør dem hva i alle dager de mener med dette. Jeg har selv prøvd å gå ned i vekt mange ganger - noen ganger går det kjempefint, ofte i mange år av gangen - så skeier jeg ut og klarer ikke å hente meg inn igjen. Dette er ikke et medisinsk mysterium, det er meg som gir faen. Min feil. Og jeg er den som må ta ansvar og get my shit together igjen. "Men TS - jeg har hormonelle problemer! Det gjør det umulig å gå ned i vekt!" Åja! Du har vært hos legen, testet for skjoldbruskkjertelhormoner og andre ting, og funnet ut at du har urovekkende lave eller høye verdier, som igjen fører til vektøkning, slapphet og søvnmangel? Ja, da får du bare gi opp, da? Eller... Kanskje du skal google litt? Finne hormone balancing diets for PCOS eller hva det nå er du har, og ikke bare prøve dette i noen uker, men gjøre det til en varig livstilsendring? Nei, du gidder ikke dét? For slitsomt? Okei, hva med medisiner, da? Åja, nei - du får dem ikke utskrevet, fordi faktisk ikke har tatt noen av blodprøvene nevnt over - du bare ANTAR dette er hormonelt? Altså, du har sikkert rett, men du gidder likevel ikke å løfte en finger for å ordne opp i dette? Det er mulig, det tar bare mer innsats enn du gidder å bruke på det. Ta ansvar! "Men TS, jeg har candida overflow, det gjør det horribelt å kutte karbohydrater!" ...I noen uker, ja. Og så går det greit. Jeg lover, jeg har prøvd. Det er ikke gøy, det sier jeg ikke - men er det gøy å være feit, da? Gøy å svette bøtter etter å ha gått opp ei trapp? Gøy å ha vondt i knærne hele tiden og aldri finne klær som passer - hele livet? Ta ansvar! "Men TS, jeg har gener som..." Hysj. Det stemmer at noen har gener for å lettere legge på seg, og at andre er velsignet med helt drøy forbrenning. Det er urettferdig, jeg er enig. Men det er ikke en grunn til å gi opp. Du må bare, dessverre, jobbe litt hardere enn hun evigtynne venninna di. "Men TS, jeg er en body positive fat activist som bare elsker min feite kropp!" - jaså, så hvis en ånd dukket opp i morgen og sa han bare kunne knipse og vipps ville du bli den sunneste, slankeste versjonen av deg selv... Ville du ikke sagt ja? Ville du insistert på din body positivity? Nei? Okei. Så du er i fornektelse, altså. Ansvarsfraskrivende fornektelse. "Men TS, jeg spiser sunt og ingenting skjer!" Gjør du virkelig dét? Spiser du sunt, eller spiser du salat til alle måltider? Hvor mye proteiner spiser du? Har du lagt deg på noen få hundre kcal under maintenance (som du burde for stabil og varig vektreduksjon), eller spiser du 1200 kcal daglig i form av agurker og spinat? De fleste som sier dette har ikke peiling på kosthold. Les deg opp, vær så snill. Hør her. Du kommer til å dø tidligere, du kommer til å ha issues du ikke trengte å ha. Du skal være jævlig heldig om du dør (relativt) frisk og glad nitti år gammel. Du har folk som bryr seg om deg, som du bryr deg om - og om du driter i hvordan du ser ut eller hvordan du føler deg, kan jeg love deg at ungene dine, partneren din og vennene dine vil synes det er jævlig om du forsvinner fra denne verden kun fordi du insisterte på at genene hadde skylda eller at du elsket den usunne, feite kroppen din. Hilsen FEIT, medfølende og streng. Anonymkode: 0c9f4...ccb 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #2 Del Skrevet 13. mai 2023 Du starter innlegget med dine egne unnskyldninger. Ohh vey👌🏻😂😂 Anonymkode: d1cd7...326 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #3 Del Skrevet 13. mai 2023 Jeg er helt enig i at det å være overvektig ofte kan skyldes latskap og ansvarsfraskrivelse. Jeg har selv hatt bmi på 30, og er nå på 19. Som feit spiste jeg enormt mye, og veldig mye sjokolade og kaker. Var aldri i aktivitet. Med bmi på 19 er jeg fortsatt veldig glad i søtsaker, men kompenserer med mer fysisk aktivitet, og noen dager på 1200 kcal når jeg har spist for mye. Det må overvektige tåle å høre. Anonymkode: 1909d...aac 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #4 Del Skrevet 13. mai 2023 Jeg er feit. Jeg har et stabilt liv, ingen unnskyldninger, likevel er jeg feit og klarer ikke gjøre noe med det. lurer meg selv til å tro at når jeg har et stabilt liv som innebærer mer søvn og mindre stress har jeg overskudd til å motstå trangen til å overspise, men hvem vet. 🤷♀️ Anonymkode: 03b4f...bc6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #5 Del Skrevet 13. mai 2023 Slutt og legg deg opp i andre sin kroppsvekt! Anonymkode: 7a9cb...099 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #6 Del Skrevet 13. mai 2023 Jeg går på psykofarmaka som er sterke og er kjente for å gi vektøkning. Ellers spiser heg ikke så mye og er aktiv når heg i gode perioder er i stand til det. Jeg har en alvorlig sykdom. I lista di over oppgulp så jeg ikke at du tok med min kategori TS. Forøvrig forsker de nå endelig på medisiner som ikke er så enormt feitende, men det vil ta tid. Anonymkode: 98e8a...2c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #7 Del Skrevet 13. mai 2023 Enda en ekspert og fetthater FÅ DEG ET LIV! Anonymkode: ba73e...7c5 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 13. mai 2023 #8 Del Skrevet 13. mai 2023 Ok. Så fint at du har fasiten på hvordan vi overvektige skal gå ned i vekt.... 😄 🙄 Dette må være et av de dummeste innleggene jeg har lest på en stund, når det kommer til overvekt og slanking... 😄 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #9 Del Skrevet 13. mai 2023 Du er så lei av unnskyldningene… men du gjør det samme selv? 🙈 Anonymkode: 2016b...7db 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #10 Del Skrevet 13. mai 2023 Hvis man spiser pga følelser kan man ha verdens mest stabile liv og fortsatt havne i den «livskrise» kategorien. Det er fordi alle sterke følelser kan virke som en livskrise og dermed blir jobben for hard. Når det er sagt er du inne på noe. Man kan ikke alltid skylde på genetikken, det er i veldig få tilfeller. Du kan få skylde på din genetiske sult/ metthet som gjør kcalunderskudd uholdbart, det er et unntak for det vil gjelde mange. Det andre er stoffskiftet som du nevner, og da må jeg legge til at ikke alle får god effekt av de medisinene som gis på blå resept og ikke alle har råd til de andre. Har man fått det påvist med blodprøver og medisinene ikke klarer å stabilisere så bør andre holde kjeft om situasjonen til vedkommende. Hvis noen vil være store, la de. Det er ingenting galt i å velge det for seg selv. Men, for de som ønsker å ned bør man slutte med unnskyldninger og se på hva man kan gjøre annerledes og om det faktisk er viktig for en å gå ned i vekt. Det er tøft, jeg prøver ikke å si at man bare kan skjerpe seg. Det jeg tenker er at unnskyldninger bare skader en selv, da er det bedre å si «nå har jeg faktisk ikke overskudd til å gjøre det som skal til, og ….» Anonymkode: b6769...5e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #11 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du er så lei av unnskyldningene… men du gjør det samme selv? 🙈 Anonymkode: 2016b...7db Jeg har da ingen unnskyldinger? Om jeg går opp i vekt, er jeg skyld i det selv. Det er ingen magiske forklaringer som gjør det greit for meg å være feit. Jeg er feit fordi jeg har vært teit, uten unntak. Jeg kan ikke skylde på genetikk eller hormoner. Anonymkode: 0c9f4...ccb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #12 Del Skrevet 13. mai 2023 Gjør det deg noe at andre er feite? Anonymkode: 85fc5...bf7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #13 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Gjør det deg noe at andre er feite? Anonymkode: 85fc5...bf7 Faktisk ikke, selv om det høres sånn ut. Det som gjør meg noe, er det evinnelige gnålet i min nærhet om at det ikke er deres feil fordi blablabla. Jeg har drøssevis av sånne folk på jobb og i familien. Kan ikke unngå dette her. Hadde vært forfriskende å møte noen som hadde selvinnsikt nok til å skjønne at de faktisk var for late til å gjøre noe med det og heller bare ville kose seg. Det er en ærlig sak - men vær ærlig. Jeg har INGENTING imot en feit person som sier det er fordi de spiser for mye snop. All respekt til dem. Anonymkode: 0c9f4...ccb 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #14 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Gjør det deg noe at andre er feite? Anonymkode: 85fc5...bf7 Det skader hele samfunnet at folk er feite, med alle sykdommer det medfører. Det koster samfunnet milliarder i året. Anonymkode: 3ce97...5f2 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #15 Del Skrevet 13. mai 2023 Jeg er feit, og har lipødem som ikke kan slankes bort, har du kanskje en kur for det også? #håpefull Anonymkode: a4cca...afd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #16 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det skader hele samfunnet at folk er feite, med alle sykdommer det medfører. Det koster samfunnet milliarder i året. Anonymkode: 3ce97...5f2 Jeg er feit..jobbet i over 40 år. Ikke hatt mange sykemeldinger i løpet av den tiden. Ikke alle feite som koster samfunnet milliarder Anonymkode: 11914...435 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #17 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det skader hele samfunnet at folk er feite, med alle sykdommer det medfører. Det koster samfunnet milliarder i året. Anonymkode: 3ce97...5f2 Det er jeg klar over, det er helt irrelevant i forhold til spørsmålet mitt. Jeg lurte på denne enkelte personens voldsomme reaksjon på at noen er tjukke. Anonymkode: 85fc5...bf7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #18 Del Skrevet 13. mai 2023 Jeg er fornøyd med å være litt overvektig. Heller det enn å ha et oppblåst ego. Anonymkode: 7166d...82f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 13. mai 2023 #19 Del Skrevet 13. mai 2023 for å vær ærlig, så tror jeg ikke på ditt nr 1. jeg tror du er slank men later som annet fordi du ikke vil at folk skal avskrive tråden din som enda en fat-shaming tråd. måten du snakker på vitner om liten medfølelse for overvekt. at du har evt veid 10 kg mer enn nå er ikke det samme som å veie 40 kg mer i overvekt. du snakker ikke av erfaring. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #20 Del Skrevet 13. mai 2023 Det er helt normalt å ligge på 1200 kcal når man vil ned i vekt. Med litt planlegging er ikke dette veldig lite mat. Anonymkode: ba960...135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå