Gå til innhold

Skal plante knoller som trives i veldrenert jord. Er det nok å ha lecakuler i en potte uten dreneringshull eller bør jeg ha begge deler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Potten uten hull er mest praktisk og fin og har perfekt størrelse så jeg heller mot den. Vil jorden være veldrenert nok da, eller bør jeg ha både leca og dreneringshull? :)

Anonymkode: 9cc98...8bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Verken leca eller dreneringstiltak utgjør «veldrenert jord». 
Står krukken under tak? I så fall er dreneringshull unødvendig. Står den ute og du vor et sted der det regner ofte? I så fall trenger du hull. Du kan klippe, stikke eller bore et hull i de fleste krukker uten å støte på problemer.

Men det løser ikke problemet med jorden. Ikke-drenerende jord med lecakuler er ikke «veldrenert». Det er bare jord med lecakuler. Så skaff deg veldrenert jord. Legg gjerne et lag leca i bunnen av krukken, bland sandholdig jord med perlite eller vermikulitt (eller begge deler), kompost og gjødsel. 

Anonymkode: 1bca6...ebc

AnonymBruker
Skrevet

Alltid dreneringshull, er nå min mening. Hvis det ikke er dreneringshull, har det ikke noe å si hvilken jord du har oppi: Blir det for mye vann, vil røttene råtne. 

Anonymkode: 24a50...dda

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Potten uten hull er mest praktisk og fin og har perfekt størrelse så jeg heller mot den. Vil jorden være veldrenert nok da, eller bør jeg ha både leca og dreneringshull? :)

Anonymkode: 9cc98...8bc

De må hull i bunnen om dette er en potte som utsettes for regn. Ellers vil du bare ha en bøtte med vann etterhvert som er det motsatte av veldrenert. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...