Gå til innhold

Sopp eller bakteriell vaginose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Symtomer: begynte først å klø på den ene siden av kjønnsleppene i går og den hovnet opp litt, nå er begge sider litt hovne samt åpningen. Klør ikke særlig lenger, svir veldig svakt, ikke rødt per nå. Hatt én gang ekstra mye utflod, klart og uten lukt.

Høres dette mest ut som sopp eller bakteriell vaginose?

Anonymkode: 6dec0...148

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bakteriell vaginose lukter gammel fisk, så neppe det.. 

Anonymkode: f8c85...f4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som AB over påpekte, BV lukter veldig intenst, så det er det nok ikke. 

Anonymkode: eeeac...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Men ved sopp er jo typisk kjennetegn hvit/klumpete utflod, så ingen av de passer inn med det.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men ved sopp er jo typisk kjennetegn hvit/klumpete utflod, så ingen av de passer inn med det.

Ts

Man kan ha kløe uten at det må være noen av delene. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har forøvrig hatt sterk kløe etter f.eks antibiotika, uten hvit/klumpete utflod. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kjenner det hvis det er bakteriell vaginose😂

Anonymkode: f5446...1ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en av delene, er hoven og det svir litt, og med noe ekstra utflod som sagt.

Kjedelig å behandle feil, men satser på soppbehandling da bare pga det ikke lukter vondt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en av delene, er hoven og det svir litt, og med noe ekstra utflod som sagt.

Kjedelig å behandle feil, men satser på soppbehandling da bare pga det ikke lukter vondt.

Ts

Hvis du er så usikker, så går du til lege/apotek og spør. Har selv hatt BV og vet at det lukter forferdelig. 

How do I know if I have BV?
  • A thin white or gray vaginal discharge;
  • Pain, itching, or burning in the vagina;
  • A strong fish-like odor, especially after sex;
  • Burning when peeing; and.
  • Itching around the outside of the vagina.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ts

Hvorfor må det være en av delene? Jeg hadde det jeg trodde var sopp som viste seg å være noe helt annet (ikke BV).  Fikk resept på salve av gynekolog og ble helt fin.

Anonymkode: de36f...ee5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor må det være en av delene? Jeg hadde det jeg trodde var sopp som viste seg å være noe helt annet (ikke BV).  Fikk resept på salve av gynekolog og ble helt fin.

Hva annet kan det være? Er ikke noen kjønnssykdom hvertfall (utelukket). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva annet kan det være? Er ikke noen kjønnssykdom hvertfall (utelukket). 

Som jeg skrev hadde jeg noe annet som jeg selv trodde var sopp. Det var ingen av de delene (sopp eller bv).. Husker ikke hva gynekologen kalt det, men om canesten og evt Diflucan ikke virker og du ikke har bv lukt, kontakt lege.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som jeg skrev hadde jeg noe annet som jeg selv trodde var sopp. Det var ingen av de delene (sopp eller bv).. Husker ikke hva gynekologen kalt det, men om canesten og evt Diflucan ikke virker og du ikke har bv lukt, kontakt lege.

Jeg måtte ha resept på salve, så anbefaler uansett å kontakte lege.

Skrevet

Ta en tur til legen. Vi er alle så forskjellige med hvilke symptomer vi får så umulig å si. 

Av egen erfaring så lukter BV ingenting hos meg, og jeg får aldri klumpete utflod av soppinfeksjon. Har heller ikke alltid effekt av Canesten, må ofte bruke Pevaryl istedet. Så vi er forskjellige. 

AnonymBruker
Skrevet
pia mater skrev (1 time siden):

Ta en tur til legen. Vi er alle så forskjellige med hvilke symptomer vi får så umulig å si. 

Av egen erfaring så lukter BV ingenting hos meg, og jeg får aldri klumpete utflod av soppinfeksjon. Har heller ikke alltid effekt av Canesten, må ofte bruke Pevaryl istedet. Så vi er forskjellige. 

Blir ikke å dra til legen før egenbehandling er prøvd. Rart ingen damer på Kvinneguiden kjenner igjen symptomene.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir ikke å dra til legen før egenbehandling er prøvd. Rart ingen damer på Kvinneguiden kjenner igjen symptomene.

Ts

Fordi symptomer og årsak varierer fra person til person. Hvis du ikke drar til lge før egenbehandling er prøvd, så er jo behandling mot sopp uansett det eneste du kan gjøre selv. Er det BV må du ha antibiotika, og da må du til lege først. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Du har jo prøvd egenbehandling? Du kan si nei til undersøkelse om det er vanskelig og heller bare snakke med legen om problemet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2023 den 18.53):

Du har jo prøvd egenbehandling? Du kan si nei til undersøkelse om det er vanskelig og heller bare snakke med legen om problemet. 

Nei, det har jeg ikke, men fått produkter for soppbehandling nå, så tester det. Og det finnes noen produkter man kan teste ved BV uten resept. Problemet har ikke blitt verre hvertfall de siste dagene.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2023 den 9.19):

Nei, det har jeg ikke, men fått produkter for soppbehandling nå, så tester det. Og det finnes noen produkter man kan teste ved BV uten resept. Problemet har ikke blitt verre hvertfall de siste dagene.

Ts

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du insisterer på at det enten er sopp eller BV? 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende inn prøve til f.eks Maja.no hvis du kvier deg for å gå til GU. Da kan du få bekreftet sopp eller VB hvis det er det, og heller gå til lege om du ikke får svar. Det kan også være hudtelatert, som eksem eller lichen sclerosus o.l.

Av og til er ikke salve nok til å ta sopp, du kan trenge en tabelettkur. Og av og til lukter ikke BV så ille som noen her sier. Jeg har hatt det selv, uten at det var ekstrem lukt. Bare en litt annerledes lukt enn vanlig. 

Anonymkode: 9359f...8e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...