Gå til innhold

Er du sapioseksuell? Tiltrukket av intelligens...

Andro

Anbefalte innlegg

Har regnet meg selv som sapioseksuell siden jeg først hørte begrepet. Det er hvordan folk virker i hodet jeg primært tiltrekkes av, og et vakkert og intelligent resonnement kan tenne meg.

Dette betyr naturligvis ikke at jeg tenner på IQ alene, eller en hvilken som helst intelligent person. Det må jo være en person som har interessante ting å formidle, som gir meg spennende samtaler og eller har gode verdier og meninger.
Det handler mye om sosial intelligens, og evne til å dele tanker med andre. Det handler også om å ha en match i en interesse der smartheten er til felles glede.

“We found that sapiosexuality can be measured psychometrically and that between 1 percent and 8 percent of relatively young people (18 to 35) may be sapiosexuals," shared Gignac to 
PsyPost. "However, interestingly, how intelligent a person is (measured with an actual IQ test) does not appear to predict the degree to which people identify themselves as a sapiosexual."

https://www.iflscience.com/some-people-really-are-attracted-to-intelligence-suggests-study-on-sapiosexuality-45385?fbclid=IwAR1VH_H1E-q8s5RKEo0BUYtcQx8nyxAqyuv0sEcbuYmL5lMiwX3dJQy2LjU

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tja, jeg tenner ikke på idioter og idioti...

Jeg synes også at kjæresten er veldig smart. Men ingen har jo iq-testa ham. 

Anonymkode: e7592...a24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg tenner på stillhet. 

Anonymkode: 0a5d1...ea3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Intelligens er veldig viktig for meg, det er noe som må være på plass, men det ytre er også en faktor som må være på plass, så ville aldri definert meg som det, ser heller ikke nytten av å plassere meg i en boks 

Anonymkode: 89acc...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er nok per definisjon sapioseksuell, men jeg har seriøst verken noe behov eller noe ønske om å sette en merkelapp på det. Å tiltrekkes smarte mennesker som er spennende å snakke med og som forstår verden rundt seg er virkelig en helt normal ting og ingenting som behøver et navn. 

Anonymkode: 88862...0ad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Høres ut som noe wannabee-greier

Anonymkode: b9909...3e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, er det et ord for det? Jeg er nok sapioseksuell i så fall. Er sjeldent opptatt av utseende og kropp, er mye viktigere for meg hva folk har i hodet.

Anonymkode: c1c86...657

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi, er det et ord for det? Jeg er nok sapioseksuell i så fall. Er sjeldent opptatt av utseende og kropp, er mye viktigere for meg hva folk har i hodet.

Reflekter over forskjellen på sjelden og sjeldent.

Anonymkode: b10af...a79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så tøff du er, du som må rakke ned på folk anonymt over nett for å føle deg bedre :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må alt ha et ….seksuell-ord for tiden? Jeg er heterofil og jeg FALLER FOR intelligente menn. Jeg sier ikke at jeg TENNER PÅ det. Faen, jeg er så lei alt denne idiotien. Likesinnede tiltrekkes av hverandre. Det er ikke verre enn det. Høy IQ er viktig, men selvfølgelig ikke det eneste som betyr noe når jeg blir forelsket. 

Anonymkode: a1e2f...34d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor? Skulle hun vært sjelden opptatt av? Hadde ikke det betydd unormalt opptatt av? Som er motsatt betydning av hva hun mente?

Anonymkode: 4d53c...4dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så tøff du er, du som må rakke ned på folk anonymt over nett for å føle deg bedre :)

Rakke ned på? Nei. Hva mener du?

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor? Skulle hun vært sjelden opptatt av? Hadde ikke det betydd unormalt opptatt av? Som er motsatt betydning av hva hun mente?

Anonymkode: 4d53c...4dc

Nei, det er du som er «motsatt».

Han er sjelden opptatt = det er ikke så ofte han er opptatt.

Han er sjeldent opptatt = han er mer opptatt enn de aller fleste.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg liker dumme damer, er det et fancy ord for dette?

Anonymkode: e844a...388

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg liker dumme damer, er det et fancy ord for dette?

Anonymkode: e844a...388

Ja, misogynist

Anonymkode: 46f56...1e2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er heterofil og jeg FALLER FOR intelligente menn. Jeg sier ikke at jeg TENNER PÅ det.

Når du sier at du ikke tenner på det, så er det kanskje fordi du ikke gjør det. Jeg tenner seksuelt på det. Det er altså noe mer ved det enn å like smarte partnere, det er en seksuell og romantisk attraksjon som får meg myk i knærne med stjerner i øynene. - Når personligheten er god, og intellektet smelter ut i kloke utsagn som imponerer meg, da er jeg lett å sjarmere.
Derfor er jeg mer interessert i å kartlegge en persons verdier og meninger før jeg sier ja eller nei til en date, enn jeg er i overfladiske ting som utseende og slike ting. Noe mange menn synes at det nesten er for intimt å bli spurt om, men sende bilder av pikken sin, det gjør de gjerne 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andro skrev (38 minutter siden):

Når du sier at du ikke tenner på det, så er det kanskje fordi du ikke gjør det. Jeg tenner seksuelt på det. Det er altså noe mer ved det enn å like smarte partnere, det er en seksuell og romantisk attraksjon som får meg myk i knærne med stjerner i øynene. - Når personligheten er god, og intellektet smelter ut i kloke utsagn som imponerer meg, da er jeg lett å sjarmere.
Derfor er jeg mer interessert i å kartlegge en persons verdier og meninger før jeg sier ja eller nei til en date, enn jeg er i overfladiske ting som utseende og slike ting. Noe mange menn synes at det nesten er for intimt å bli spurt om, men sende bilder av pikken sin, det gjør de gjerne 😆

Ja, det det som er en del av det å falle for noen da…… herrejesus.  Dette er ikke noe nytt. Bare gammalt nytt i ny, fancy og mer innvikla innpakning. 

Anonymkode: a1e2f...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg faller for brunøyde menn med brunt hår og rufsete street wear stil. Vært sånn i over 30 år. Ensporet AF.

Anonymkode: f2909...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det det som er en del av det å falle for noen da……

Ja, for noen av oss er det intellektet vi faller for. Det noen viser oss fra sitt eget hode. 
For enkelte andre holder det at partneren har pene legger. Vi har alle vårt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...