AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #1 Del Skrevet 13. mai 2023 ja, hvorfor skal egentlig hvorfor / hvordan / hva skrives med en H først, når bokstaven uansett er stum? Hvorfor ikke skrive sånne ord akkurat som det skal uttales? Anonymkode: b6871...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #2 Del Skrevet 13. mai 2023 Ja, hvorfor har vi grammatikkregler overhodet? Anonymkode: c9734...8bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #3 Del Skrevet 13. mai 2023 Det henger igjen fra norrønt, da H-en ble uttalt i disse ordene. Anonymkode: 013a0...cb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #4 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det henger igjen fra norrønt, da H-en ble uttalt i disse ordene. Anonymkode: 013a0...cb2 Man hører det fremdeles i islandsk. For eksempel uttales H-en i Hvað heitir þú? (Hva heter du?) , og da til og med med en lyd som ligger nærmere bokstaven K: Anonymkode: 013a0...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #5 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man hører det fremdeles i islandsk. For eksempel uttales H-en i Hvað heitir þú? (Hva heter du?) , og da til og med med en lyd som ligger nærmere bokstaven K: Anonymkode: 013a0...cb2 Man hører det også i norsk. Hv uttales på mange måter avhengig av dialekt og ord: V, gv, k, kv, h, eller helt stumt. Mulig det er andre uttaler også? Ivar Aasen valgte å skrive det som kv (eller k) i nynorsk da. For å unngå at folk skulle begynne å uttale det v som på dansk har jeg lest. Stemmer det? Anonymkode: 92674...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #6 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ivar Aasen valgte å skrive det som kv (eller k) i nynorsk da. For å unngå at folk skulle begynne å uttale det v som på dansk har jeg lest. Stemmer det? Anonymkode: 92674...fd4 Det vet jeg ikke om stemmer. Aasen satte jo sammen et skriftspråk med bakgrunn i dialektprøver. Vi hører jo kva, ka, korleis, kolles, kordan, kven, kæm, koffår, keffer i mange ulike norske dialekter. Anonymkode: 013a0...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det vet jeg ikke om stemmer. Aasen satte jo sammen et skriftspråk med bakgrunn i dialektprøver. Vi hører jo kva, ka, korleis, kolles, kordan, kven, kæm, koffår, keffer i mange ulike norske dialekter. Anonymkode: 013a0...cb2 Han kunne like gjerne skrevet det hv men uttalt det kv Anonymkode: 92674...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå