AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #1 Del Skrevet 13. mai 2023 Jeg startet på wegovy laveste dose noen dager siden. Trodde det ville ta tid før virkningen kom, men den kom samme dag. De første dagene har jeg ikke kjent på sult, men i dag kom en overraskende og plagsom kvalme. Det er en vanlig bivirkning, men går det over? Erfaringer å dele? Kvalmen kom noen timer etter et måltid, kan det være kvalme pga sult (som jeg ikke føler)? Anonymkode: c09dc...f15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Del Skrevet 14. mai 2023 Trodde den kvalmen var litt av poenget jeg? Ser flere har skrevet at de savner kvalmen når virkningen av medisinen begynner å avta etter en stund. Altså at kvalmen er med på å redusere matinntak? Anonymkode: a3496...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Del Skrevet 14. mai 2023 Fremdeles kvalm her, På uke fem nå. Har gått ned litt mer enn 5 kg. Har følt meg dårlig og utmattet og sint. Håper det blir bedre! Anonymkode: da19d...625 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Trodde den kvalmen var litt av poenget jeg? Ser flere har skrevet at de savner kvalmen når virkningen av medisinen begynner å avta etter en stund. Altså at kvalmen er med på å redusere matinntak? Anonymkode: a3496...a73 Ikke nødvendigvis. Jeg har ikke noe kvalme. Men er likevel mindre sulten, tenker mindre på mat, samt at maten ikke alltid smaker det samme som før. Og jeg kan normalt være en følelsesspiser, f.eks. spise når jeg kjeder meg. Godteri og brus smaker ikke like godt lengre. Men jeg har aldri vært veldig kvalm heller. Vet ikke om det er fordi jeg gikk over fra Saxenda, til Ozempic og nå Wegovy. Kvalme er absolutt en vanlig bivirkning. Kan gå over når du venner deg til medisinen, og kan komme tilbake når du øker dosen. Anonymkode: b0a43...0e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg startet på wegovy laveste dose noen dager siden. Trodde det ville ta tid før virkningen kom, men den kom samme dag. De første dagene har jeg ikke kjent på sult, men i dag kom en overraskende og plagsom kvalme. Det er en vanlig bivirkning, men går det over? Erfaringer å dele? Kvalmen kom noen timer etter et måltid, kan det være kvalme pga sult (som jeg ikke føler)? Anonymkode: c09dc...f15 Jeg får oppkast/diare 5 dager etter dosen. Det som hjalp meg var å spise lite på dag 4 og drikke masse pepperminte te. Er ikke lenger plaget etter disse tiltakene. Anonymkode: d8009...106 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #6 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trodde den kvalmen var litt av poenget jeg? Ser flere har skrevet at de savner kvalmen når virkningen av medisinen begynner å avta etter en stund. Altså at kvalmen er med på å redusere matinntak? Anonymkode: a3496...a73 Virkningen er økt metthet, eller kjenner ikke på sult. kvalmen gikk over, tror det kom av at jeg spiste noe jeg egentlig ikke liker (var på besøk hos noen) og måtte tvinge det i meg (ble servert). Det er ekkelt i utgangspunktet, men med Wegovy var det betraktelig verre. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fremdeles kvalm her, På uke fem nå. Har gått ned litt mer enn 5 kg. Har følt meg dårlig og utmattet og sint. Håper det blir bedre! Anonymkode: da19d...625 Her går det bedre i dag. Tenker mye på små porsjoner og nok vann, virker som det funker. Gratulerer med 5kg av! Har du gått opp i dose i uke 4, tross kvalmen? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg får oppkast/diare 5 dager etter dosen. Det som hjalp meg var å spise lite på dag 4 og drikke masse pepperminte te. Er ikke lenger plaget etter disse tiltakene. Anonymkode: d8009...106 pepperminte kan jeg se for meg hjelper. En smak som ikke fremmer brekninger. takk for svar alle sammen! Anonymkode: c09dc...f15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #7 Del Skrevet 15. mai 2023 Har så lyst å prøve W, men er så redd for kreft-risikoen. Sa legen noe om det da han skrev den ut til deg? Anonymkode: 812a3...ac0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Del Skrevet 15. mai 2023 Jeg var litt plaget med mild kvalme de første 6 ukene. Ingefær te fra internasjonal matbutikk (den uten sukker) hjalp meg. Ellers så hjalp det å unngå ultraprosessert mat, og spise kylling, fisk, magert kjøtt, frukt og grønnsaker. Kornmat som havregryn gjorde meg verre. Anonymkode: d3cd7...d54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #9 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har så lyst å prøve W, men er så redd for kreft-risikoen. Sa legen noe om det da han skrev den ut til deg? Anonymkode: 812a3...ac0 Det er ikke funnet noen kreftrisiko. Skal selvfølgelig ikke avskrive det da preparatet er nytt, men GLP1 regulerer sult og har ikke vist å gi økt kreftrisiko. Overvekt derimot gir betydelig økt risiko for hjertekar-sykdom, nyresykdom, lever, diabetes, metabolsk syndrom, mange ulike hudsykdommer, med mer. Det er også økt kreftrisiko ved overvekt, slik som pankreascancer (og mange fler). Der snakker vi høy dødelighet. skal vi veie (😅) risiko opp mot hverandre så velger jeg wegovy alltid foran alle helseplagene ved overvekt. For make no mistake, som overvektig og frisk i dag - sannsynligheten for å ikke få avleiring i karvegger er veldig liten. Hjerteinfarkt, slag, nyresvikt. Ellers takk. har fastlegen din snakket om risikoen (for kreft og annet) du utsetter deg for hverdag ved å være overvektig? Anonymkode: c09dc...f15 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå