AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #1 Skrevet 13. mai 2023 Jeg har vært pasient DPS i snart 20 år. Vært inn og ut av Dps med opphold på et par år mellom hver gang. Skulle prøve å få til livet med studie og jobb, men det gikk dårlig så da var det tilbake til Dps hele tiden. Jeg har bodd hjemme hele tiden, for jeg slet for mye til å flytte for meg selv. Jeg føler på en stor skamfølelse for jeg ble alltid forelska i behandlerne jeg gikk til. Jeg gikk flere år til samme behandler og det ble den eneste personen jeg pratet med utenom mine foreldre og søsken. Jeg hadde aldri venner eller kjæreste, så behandler og gruppeterapi ble det eneste sosiale jeg fikk møte. Jeg følte meg nok trygg i timen og at de møtte meg med en forståelse, for ute i verden så var alt vanskelig og ingen var snille eller forstod meg. Jeg tror de forstod at jeg ble forelska, for en gang så byttet de fra min mannlige psykiater til en kvinnelig psykolog. Da jeg var i midten av 30-årene gikk jeg til en mannlig psykiater i 5 år og jeg ble litt forelska i han, men jeg prøvde å skjule det. Jeg sa aldri noe, men det virket som han forstod det og prøvde å få fokuset mitt på at jeg måtte leve mitt eget liv, ikke leve i en drømmeverden. Jeg prøvde hele tiden å skjule forelskelsen, men det er vanskelig når man ikke får leve et normalt liv. Da jeg ble 40 kom jeg tilbake til Dps og fikk endelig autisme-diagnosen. Da falt mange brikker på plass. Er 42 nå og får hjelp med tilleggsvanskene som har forstyrret livet mitt så skal jeg etterhvert flytte for meg selv og begynne på livet. Nå sitter jeg og stresser og skammer meg for jeg lurer på om de har skrevet i journalene at jeg har vært forelska i de mannlige behandlerne jeg har gått til i 20-og 30-årene? For jeg har jo aldri sagt noe, men kan de ha forstått det likevel? Føler meg så dum og vil synke i jorda... Går til en kvinnelig psykiater nå, avtalespesialist, og tør ikke spørre henne... Jeg kommer nok aldri til å få meg en kjæreste, med mindre jeg klarer å sosialisere meg eller møte noen som forstår meg. Anonymkode: ea8b6...46a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #2 Skrevet 13. mai 2023 Er det så rart da? Du forklarer det jo selv: du har minimal kontakt med andre - og man vil da fort få en tilknytning til de man har kontakt med. Dette står nok i din journal ja, at du trenger kvinnelig psykolog for å få utbytte av terapi. Du er ikke den første Elelr siste som opplever dette. Og du reflekterer godt over det selv. Du kan godt si til denne terapeuten at du har skjønt litt tegninga og har selvinnsikt på hvorfor kvinnelige terapeuter er bedre for deg. Anonymkode: d027f...4e1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #3 Skrevet 13. mai 2023 Tør ikke å si det til henne. Føler meg dum og er redd for at hun skal dømme meg og bli sint. Er det veldig vanlig å pasienter blir forelska i behandleren sin? Føles dumt om det står der om meg... Anonymkode: ea8b6...46a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #5 Skrevet 13. mai 2023 Dette er helt normalt og noe alle behandlere opplever mange ganger gjennom karrieren. Søk opp overføringer/motoverføringer om du vil lære mer😊 Anonymkode: a01d3...963 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #6 Skrevet 13. mai 2023 Dette er helt normalt og ikke noe å skamme seg over! Jeg har hatt det sånn selv, vært forelsket i så godt som alle mine mannlige behandlere. Dette er jo folk som er utilgjengelig og derfor også "trygt" å bli betatt av siden det aldri kan bli noe mere. Når jeg begynte å bli frisk så ble jeg mer opptatt av "vanlige" menn og ikke terapeuter, og han siste psykologen min ble jeg ikke forelska i selv om han var både varm og hadde et pent oppsyn. Før dette hadde jeg altså en laaang periode der jeg kun ble forelska i behandlerne mine. Anonymkode: ac268...79f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #7 Skrevet 13. mai 2023 Det er et vanlig problem. Det er bla derfor helsepersonell ikke har lov til å ha forhold til pasienter. Pasientene får lett et spesielt forhold til sin behandler som kan utnyttes. Anonymkode: ff237...027
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #8 Skrevet 13. mai 2023 En avtalespesialist har ikke tilgangen til journalen din på Dps. Ellers så tror jeg ikke en behandler vil skrive om forelskelse med mindre du forteller om det, eller at det har vært et tema i timen Anonymkode: c4ad2...892
NiceOrNothing Skrevet 13. mai 2023 #9 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En avtalespesialist har ikke tilgangen til journalen din på Dps. Ellers så tror jeg ikke en behandler vil skrive om forelskelse med mindre du forteller om det, eller at det har vært et tema i timen Anonymkode: c4ad2...892 Enig . De vil nok ikke skrive det i journalen . Det er ingenting å gå rundt å være redd for eller frykte . 😊
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #10 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tør ikke å si det til henne. Føler meg dum og er redd for at hun skal dømme meg og bli sint. Er det veldig vanlig å pasienter blir forelska i behandleren sin? Føles dumt om det står der om meg... Anonymkode: ea8b6...46a Det er så vanlig at det til og med er en del om dette under utdanningen de tar, og psykoterapien forklarer det som veldig normalt at det skjer. Det er også godt forklart og forsket på hvorfor det skjer. Lovgivningen er derfor veldig streng på at terapeut ikke skal innlede forhold til pasienten pga maktubalanse. Faktisk kan det i mange tilfeller være et signal på at terapien går i riktig retning. Det er nok derfor de er så snare med å bytte når dette skjer. Det viser at du er i stand til å knytte deg til et annet menneske og det er jo supert! Så vær trygg på at om du forteller dette åpent til terapeuten er det helt etter boka. De tar det ikke personlig for det er ikke privatpersonen du forelsker deg i, men terapeuten. Anonymkode: a0011...198 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #11 Skrevet 13. mai 2023 Det kan hende det står. Jeg prøvde å småflørte med en kjekk vikar og etterpå sa en annen behandler til meg at det var vanlig å bli forelsket i behandler men at man ikke måtte bli det, så tydelig at ordet spredde seg fort... Anonymkode: 7ad81...e3a
Grüner Skrevet 13. mai 2023 #12 Skrevet 13. mai 2023 Det er godt mulig at det står der. Du kan be om innsyn i din egen journal, men jeg tror ikke jeg vil anbefale deg det, når du er så redd for hva andre tenker om deg. Prøv å ikke bekymre deg så mye for hva som står i journalen, men konsentrer deg om her og nå i terapien.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #13 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): En avtalespesialist har ikke tilgangen til journalen din på Dps. Ellers så tror jeg ikke en behandler vil skrive om forelskelse med mindre du forteller om det, eller at det har vært et tema i timen Anonymkode: c4ad2...892 Hvorfor ikke det? Er det ikke viktig at hun vet om mine 20 år på Dps? Anonymkode: ea8b6...46a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #14 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det kan hende det står. Jeg prøvde å småflørte med en kjekk vikar og etterpå sa en annen behandler til meg at det var vanlig å bli forelsket i behandler men at man ikke måtte bli det, så tydelig at ordet spredde seg fort... Anonymkode: 7ad81...e3a Hvordan følte du deg da? Anonymkode: ea8b6...46a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #15 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er så vanlig at det til og med er en del om dette under utdanningen de tar, og psykoterapien forklarer det som veldig normalt at det skjer. Det er også godt forklart og forsket på hvorfor det skjer. Lovgivningen er derfor veldig streng på at terapeut ikke skal innlede forhold til pasienten pga maktubalanse. Faktisk kan det i mange tilfeller være et signal på at terapien går i riktig retning. Det er nok derfor de er så snare med å bytte når dette skjer. Det viser at du er i stand til å knytte deg til et annet menneske og det er jo supert! Så vær trygg på at om du forteller dette åpent til terapeuten er det helt etter boka. De tar det ikke personlig for det er ikke privatpersonen du forelsker deg i, men terapeuten. Anonymkode: a0011...198 En psykiater jeg var forelska i kjeftet på meg og sa at jeg burde skamme meg, så kanskje derfor jeg ble stressa og usikker da jeg trengte forståelse. Jeg var selvfølgelig ikke forelska i han som person for jeg kjente han ikke. Anonymkode: ea8b6...46a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #16 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor ikke det? Er det ikke viktig at hun vet om mine 20 år på Dps? Anonymkode: ea8b6...46a De har ikke tilgang til journalen i dps da de ikke jobber i systemet, men jobber privat. Dersom du ønsker at behandleren din skal ha tilgang til journalen din må du selv ne dps om dette. Men sjekk med behandleren fin først, ikke sikkert hun har behov for det. Anonymkode: e30eb...cc6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #17 Skrevet 14. mai 2023 Hei, jeg er psykolog og jobber i poliklinikk. Pasienter blir forelska HELE tiden! Og det er ikke så rart. https://psykologtidsskriftet.no/faglig-innspill/2006/04/privatisering-og-seksualisering-av-behandlingsrelasjonen Du er ikke rar eller alene om dette Anonymkode: 54a76...619 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #18 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei, jeg er psykolog og jobber i poliklinikk. Pasienter blir forelska HELE tiden! Og det er ikke så rart. https://psykologtidsskriftet.no/faglig-innspill/2006/04/privatisering-og-seksualisering-av-behandlingsrelasjonen Du er ikke rar eller alene om dette Anonymkode: 54a76...619 Men hvordan håndterer dere det? Kjefter dere på pasientene og ber de skamme seg? Anonymkode: ea8b6...46a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå