Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 13.10):

Jeg kom ut av et 10 års langt forhold for 6 mnd siden. Jeg har et barn jeg er 100% alene med akkurat nå. Jeg føler meg klar for å date igjen, og har liksom gleda meg til dette. Ønsker på sikt å få et godt og stabilt forhold, med en god stefar til barnet mitt. Vil selvsagt ikke rushe inn i noe, men har liksom begynt å se fram mot å kanskje treffe noen igjen. 

Men så begynner jeg å tenke litt - det er jo så sinnsykt mange som er ufrivillig single? Kanskje det å møte en bra fyr vil bli vanskelig eller umulig? Kanskje vil jeg ikke få en kjæreste (det er helt ok det også altså), fordi jeg ikke klarer å treffe noen? 

Hvor vanskelig er det egentlig å få en dugelig kjæreste? Jeg er i starten av 30-årene, sånn midt på treet utseendemessig tror jeg, så jeg sikter ikke høyt når det kommer til utseende. Men jeg merker at jeg ofte kan få en del oppmerksomhet av både kvinner og menn, på jobb f.eks., og har fått høre at jeg har mye sjarm, er lett å snakke med og like osv. Jeg har bare hatt dette 10 års lange forholdet, og hadde tidligere dårlig selvtillit på menn. Men jeg har jo fått høre om menn som har vært interessert eller forelska i meg, også mens jeg var i forhold. Og jeg føler at jeg enkelt kan komme i dybden og bli godt kjent med folk jeg snakker med. Jeg kan bli litt flau og klein med noen da, særlig hvis det er menn jeg er tiltrukket av. 

Men hvorfor er det så vanskelig for mange å få seg en kjæreste? 

Anonymkode: 484e9...502

Du er i kvinne tidlig i 30-årene, og ser helt OK ut.

Det er ikke vanskelig for deg å finne noen – så lenge du ikke gjør de feilene nesten alle kvinner gjør.

Alt du egentlig trenger å forstå er følgende:

1) Online dating har gjort stor skade på datingmarkedet. Det har alltid vært slik at de mest attraktive mennene har hatt det lettere, men med Tinder & Co er det blitt slik at kvinner har tusenvis av menn å bla gjennom – nærmest utelukkende basert på utseende.

Og da får du en voldsom segmentering av markedet: En liten gruppe som får mye oppmerksomhet fra mange kvinner, og resten som knapt får oppmerksomhet i det hele tatt.

Hvis du sikter deg inn mot f.eks de øverste 10-15% av menn, utseendemessig, da valser du rett inn i vepsebolet av karer som også mange andre damer sikter seg inn mot. Og gitt muligheten er det veldig fristende for en mann å "ta for seg" – vi er litt annerledes enn dere på dette punktet.

Så styr unna denne gruppen.

Dette betyr ikke at du må gå for en eller annen slask som ser ut som om han bor i et tre. For det finnes nemlig en relativt stor gruppe menn som faktisk ser over gjennomsnittlig ut, men uten å være blant fåtallet av "utvalgte" på Tinder.

Let heller i denne gruppen.

2) Du bør ikke strengt tatt "holde hodet kaldt", for da risikerer du å aldri ende opp med å føle noe som helst for noen. Men vær klar over farene ved ønsketenking.

Selv om du faktisk skulle møte drømmemannen for deg, så vet du ikke at han er det før du har tatt deg tid til å bli kjent med vedkommende. Og i mellomtiden må du være obs på alle tegn på at han ikke er mannen for deg. De aller fleste er ikke det.

Dette blir veldig vanskelig hvis du altfor tidlig slipper alle tøyler og lar deg rive med. Så hold litt tilbake og la et lite øye være åpent for ting som skurrer.

De skurrer som regel av en grunn.

3) Vær bevisst på hva menn vil ha. Vi er relativt enkle – så lenge gjensidig seksuell (ja, faktisk!) interesse er på plass, fra en dame som vi har det trivelig med og som er lojal, da er allerede det aller meste på plass.

Men dette er til gjengjeld også krav. Vi vil rett og slett ikke ha en dame som ikke vil ha sex (neida, du trenger ikke spre beina på første date). Vil vil rett og slett ikke ha en dame som gjør hverdagen til en kjip opplevelse. Vi vil rett og slett ikke ha en dame vi ikke føler vi kan stole på.

Så disse tre tingene du faktisk levere.

4) Vær bevisst på hva du vil ha. Og dere damer er ikke like enkle som oss, så her handler det om å skille mellom "need to have" og "nice to have".

Du kan sikkert lage en liste på 10 ting du vil ha i en mann. Hvis ikke har psykolog Marius Stavang gjort jobben for deg (google it).

Problemet er at hvis du skal ha en mann som scorer veldig høyt på alle 10 punktene, da blir det veldig få menn som kvalifiserer.

Så ha et bevisst forhold til hva som virkelig betyr noe for deg, og hva du ikke er like opptatt av. Da vet du hva du ser etter.

—-

Og verre er det faktisk ikke – selv om det sikkert finnes en drøss av bitre damer på KG som skal krangle og kverulere på dette.

Vel, har du lyst til å bli en av dem…?

Så lenge du ikke går for det fåtallet av menn som "alle" andre damer går etter, er litt kritisk og unngår å la deg rive fullstendig med før du er trygg på at du har grunn til det, sørger for å være det menn faktisk vil ha, og vet hva du faktisk leter etter…

… da kan jakten bare starte.

Og da finner du også noen etter en stund.

Endret av ClausSaus
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis målet ditt bare er "få en kjæreste, samma hvilken", så er det ikke så vanskelig. 

Om målet derimot er "få en kjæreste hvor det er gjensidig sterk kjærlighet, med akseptabel avstand eller begge er ok med avstanden eller en er villig til å flytte, med akseptabel familiesituasjon (mine/dine/våre barn, vil ikke ha et felles barn, VIL ha et felles barn),)osv, så kan det være jævlig vanskelig. 

Jeg slet forferdelig med den andre situasjonen. For all del, jeg kunne fått meg en kjæreste omtrent når som helst - hadde flere som var interessert i meg. Men jeg følte ikke noe for dem, og for meg var det ikke aktuelt å ha en kjæreste bare for å ha en kjæreste. Jeg ville ha en jeg elsket. 

Anonymkode: 618e3...101

Tok du initiativ overfor dem du selv var interessert i da? Eller snakket du kun med de som viste interesse overfor deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 19.07):

Men det er forsket på at det er flere kvinner enn menn på dating apper. Kvinner er mer kresne på første date. Det er mitt intrykk. Man skal helst ha full kjemi og få henne til å le allerede etter 20 minutter.  

Klart det er vanskelig for kvinner også. Men det er godt kjent at det er flere kvinner enn menn på slike apper. Noe som gjør at kvinner blir veldig kresne. Det er de samme som får napp igjen og igjen.  Dette er de som kun vil ha sex. 

Jeg gleder meg til å se en henvisning til den forskningen, som sier at det er flere kvinner enn menn, på datingapper. 

Anonymkode: 17fe3...cec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...