AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #1 Skrevet 13. mai 2023 Har hatt en tøff tid både før og etter fødsel med sykdom, fødsel innebar vakuum, klipp og rifter innvendig og utvendig. Vi har hatt sex 3 ganger og har lyst å gråte etterpå. Kjennes veldig ubehagelig ut, føler det er ekkelt når han tar på meg nedentil. Kjenner også at det er mye slappere og videre enn før. Han sier også det, at det er veldig annerledes enn før. Før kom han på 2 minutter, og jeg var veldig trang men nå er det helt motsatt. Blir det noen gang normalt igjen? Anonymkode: c2e5e...2ad 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #2 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har hatt en tøff tid både før og etter fødsel med sykdom, fødsel innebar vakuum, klipp og rifter innvendig og utvendig. Vi har hatt sex 3 ganger og har lyst å gråte etterpå. Kjennes veldig ubehagelig ut, føler det er ekkelt når han tar på meg nedentil. Kjenner også at det er mye slappere og videre enn før. Han sier også det, at det er veldig annerledes enn før. Før kom han på 2 minutter, og jeg var veldig trang men nå er det helt motsatt. Blir det noen gang normalt igjen? Anonymkode: c2e5e...2ad Da må du trene bekkenbunnen din. Det er kun muskulaturen som blir slappere og det kan den bli uavhengig av fødsel hvis man ikke trener. Fødsel og amming kan derimot være med å virke inn på muskulaturen. Jeg er strammere etter å ha født 3 barn enn jeg var før. Kun takket være at jeg trener bekkenbunnen hver dag. Anonymkode: f4777...042 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #3 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du trene bekkenbunnen din. Det er kun muskulaturen som blir slappere og det kan den bli uavhengig av fødsel hvis man ikke trener. Fødsel og amming kan derimot være med å virke inn på muskulaturen. Jeg er strammere etter å ha født 3 barn enn jeg var før. Kun takket være at jeg trener bekkenbunnen hver dag. Anonymkode: f4777...042 Hjelper ikke trening eller du føler det er noe annet galt enn at du bare er slapp, så hadde jeg tatt kontakt med privat gynekolog. Anonymkode: f4777...042 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #4 Skrevet 13. mai 2023 Hvor lenge er det siden fødsel? Anonymkode: 26a72...fe7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #5 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge er det siden fødsel? Anonymkode: 26a72...fe7 3 måneder Anonymkode: c2e5e...2ad
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #6 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da må du trene bekkenbunnen din. Det er kun muskulaturen som blir slappere og det kan den bli uavhengig av fødsel hvis man ikke trener. Fødsel og amming kan derimot være med å virke inn på muskulaturen. Jeg er strammere etter å ha født 3 barn enn jeg var før. Kun takket være at jeg trener bekkenbunnen hver dag. Anonymkode: f4777...042 Skal prøve trening. Har kjøpt kuler til å prøve. Ammer fortsatt Anonymkode: c2e5e...2ad
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #7 Skrevet 13. mai 2023 Jeg ble ikke bra igjen selv med tid og trening. Musklene var avrevet og kunne derfor ikke trenes. Jeg måtte opereres. Anonymkode: 45cf8...ed6 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #8 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har hatt en tøff tid både før og etter fødsel med sykdom, fødsel innebar vakuum, klipp og rifter innvendig og utvendig. Vi har hatt sex 3 ganger og har lyst å gråte etterpå. Kjennes veldig ubehagelig ut, føler det er ekkelt når han tar på meg nedentil. Kjenner også at det er mye slappere og videre enn før. Han sier også det, at det er veldig annerledes enn før. Før kom han på 2 minutter, og jeg var veldig trang men nå er det helt motsatt. Blir det noen gang normalt igjen? Anonymkode: c2e5e...2ad Hva er normalt? Er normalt at det skjer en endring i underlivet post fødsler. Om det du lurer på er om underlivet ditt blir som før? Så er svaret at det slettes ikke er sikkert. Men det betyr ikke at det er unormalt. Selv ble sex aldri slik det var før fødsel. Det er 14 år siden. Selv bryr jeg meg ikke noe om det, men kan forstå at det er kjedelig om man er opptatt av at underlivet helst skulle vært som før fødsel. Jeg regner jo med at alle kvinner vet og skjønner at en fødsel kan forandre kroppen permanent. Anonymkode: d2d20...49b 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #9 Skrevet 13. mai 2023 Kan ikke snakke for alle men for min del ble alt normalt igjen. Jeg revnet litt, måtte ha noen sting, men med tid og masse knipeøvelser er det likt nå 1,5 år etter fødsel 😜 bare synd jeg skal føde på nytt om et par uker😂 Anonymkode: c2686...d44 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #10 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må du trene bekkenbunnen din. Det er kun muskulaturen som blir slappere og det kan den bli uavhengig av fødsel hvis man ikke trener. Fødsel og amming kan derimot være med å virke inn på muskulaturen. Jeg er strammere etter å ha født 3 barn enn jeg var før. Kun takket være at jeg trener bekkenbunnen hver dag. Anonymkode: f4777...042 Dette er et så skadelig råd! Nei, det er ikke sånn at alle som har problemer med underlivet etter fødsel er ekle late drog med slappe muskler 🤯 For det første er for stram bekkenbunn en vel så vanlig årsak til problemer som for svak. For det andre er det veldig mye annet enn slappe/stramme muskler som kan være galt. Underlivsprolaps, arrvev, dårlig sydde revner som har åpnet seg… Til ts, nei, det blir stort sett ikke som før. Men det blir oftest mye bedre med tiden. Kanskje må du oppsøke hjelp. Det er nesten umulig å få hjelp av det offentlige til sånt, så spar opp penger og gå privat. Hypopressiv trening er noe som hjelper mange… Underlivet mitt er absolutt ikke som før fødsel, for over 10 år siden. For det første synes de indre kjønnsleppene mellom de ytre nå, det gjorde de absolutt ikke før, og det gir både ubehag og gir meg komplekser. Så er det litt mindre følelse rett og slett. Ikke slappere, det handler ikke om musklene. Sikkert pga nerveskade/arrvev - hvem vet. Men det er absolutt ikke alle som blir som før, samme hvor mye og hard man trener. Jeg valgte bort flere barn pga skadene, selv om jeg i følge norsk helsevesen ikke er skadet - mine skader er for ubetydelige for å registreres noe sted, men de er svært plagsomme for meg likevel. Anonymkode: 8a5ac...168 3 1 9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #11 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg regner jo med at alle kvinner vet og skjønner at en fødsel kan forandre kroppen permanent. Anonymkode: d2d20...49b Tja, propagandaen man blir foret med er jo at det bare er å gjøre knipeøvelser, så blir alt som før, og at det er sjeldent man får varige skader. Først flere år etter jeg fikk barn fant jeg ut at flertallet får varige skader og mer eller mindre lekkasjeproblemer i åresvis etter fødsel, kanskje resten av livet. Dette anser nemlig ikke leger og jordmødre som noe det engang er verdt å nevne. Anonymkode: 8a5ac...168 2 8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #12 Skrevet 13. mai 2023 Det du beskriver høres faktisk traumatisk ut. Kroppen din har fått seg en real påkjenning, og det er både fysiske og psykiske sår som trenger å heles. At du begynner å gråte når han tar på deg er tegn på sistnevnte. Fullt forståelig at du ikke føler deg gira på samleie nå og kanskje er litt engstelig, og at dette er noe som vil ta tid. Og tid, det synes jeg du skal gi deg sjøl nå. Ikke stress! Ammehormoner er heller ikke alltid supert . Det er viktig at dere klarer å slappe av med dette og gi det tid og at han forstår hvordan du har det akkurat nå. Etterhvert kan du prøve å oppdage seksualiteten din på nytt, gjerne på egenhånd. Men nærhet er fortsatt viktig. Og ta fysiske endringer på alvor. Alt for mange av oss kvinner har gått rundt med fødselsskader alt for lenge. Anonymkode: 191fe...a66 3
Vera Skrevet 13. mai 2023 #13 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er normalt? Er normalt at det skjer en endring i underlivet post fødsler. Om det du lurer på er om underlivet ditt blir som før? Så er svaret at det slettes ikke er sikkert. Men det betyr ikke at det er unormalt. Selv ble sex aldri slik det var før fødsel. Det er 14 år siden. Selv bryr jeg meg ikke noe om det, men kan forstå at det er kjedelig om man er opptatt av at underlivet helst skulle vært som før fødsel. Jeg regner jo med at alle kvinner vet og skjønner at en fødsel kan forandre kroppen permanent. Anonymkode: d2d20...49b Det er forskjell på forandring - og skader. Alle vet at kroppen forandrer seg gjennom livet, også uten fødsel..men noen får skader som følge av fødsel. Som Ts skriver - fødselen var tøff, og forløsning skjedde med vakum. Hun måtte sy innvendig og utvendig. Arrene som dannes etter et slik inngrep kan være ekstremt ubehagelige, og gi varig skade. Noen trenger operasjon for å bli noenlunde «operative» igjen. Dog er 3 mnd etter fødsel ikke lang tid - men jeg ville allikevel fått det sjekket hos gynekolog. Deretter ville jeg ventet til det var ca 10-12 mnd siden fødsel, og bestilt ny time. 4
KristinF Skrevet 13. mai 2023 #14 Skrevet 13. mai 2023 Husk, det er bare 3 mnd siden. Gi det mye mer tid😊 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #15 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er et så skadelig råd! Nei, det er ikke sånn at alle som har problemer med underlivet etter fødsel er ekle late drog med slappe muskler 🤯 For det første er for stram bekkenbunn en vel så vanlig årsak til problemer som for svak. For det andre er det veldig mye annet enn slappe/stramme muskler som kan være galt. Underlivsprolaps, arrvev, dårlig sydde revner som har åpnet seg… Til ts, nei, det blir stort sett ikke som før. Men det blir oftest mye bedre med tiden. Kanskje må du oppsøke hjelp. Det er nesten umulig å få hjelp av det offentlige til sånt, så spar opp penger og gå privat. Hypopressiv trening er noe som hjelper mange… Underlivet mitt er absolutt ikke som før fødsel, for over 10 år siden. For det første synes de indre kjønnsleppene mellom de ytre nå, det gjorde de absolutt ikke før, og det gir både ubehag og gir meg komplekser. Så er det litt mindre følelse rett og slett. Ikke slappere, det handler ikke om musklene. Sikkert pga nerveskade/arrvev - hvem vet. Men det er absolutt ikke alle som blir som før, samme hvor mye og hard man trener. Jeg valgte bort flere barn pga skadene, selv om jeg i følge norsk helsevesen ikke er skadet - mine skader er for ubetydelige for å registreres noe sted, men de er svært plagsomme for meg likevel. Anonymkode: 8a5ac...168 Det hun nevner av plager tyder ikke på stram muskulatur eller traumer/skader. Hun sier ikke noe om smerter eller fremfall, kun at hun virker slappere og videre. Regner også med hun har vært på sjekk på 6-ukerskontroll. Å trene muskulaturen er ikke et farlig råd. Det er et råd som alt medisinsk personell gir til gravide og fødende. Anonymkode: f4777...042
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #16 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hun nevner av plager tyder ikke på stram muskulatur eller traumer/skader. Hun sier ikke noe om smerter eller fremfall, kun at hun virker slappere og videre. Regner også med hun har vært på sjekk på 6-ukerskontroll. Å trene muskulaturen er ikke et farlig råd. Det er et råd som alt medisinsk personell gir til gravide og fødende. Anonymkode: f4777...042 Har heller ikke sagt noe om at hun er ekkel på noe som helst vis… jeg kom med min erfaring bare. Jeg var slappere i muskulaturen, men det rettet seg med trening. Har man utarte plager kontakter man selvfølgelig helsepersonell. Anonymkode: f4777...042
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #17 Skrevet 13. mai 2023 Jeg blir bare mer og mer sikker på at jeg skal ha keisersnitt igjen! Helt uaktuelt å gå i måneder og år med ubehag og plager når man lett kan slippe helt unna. Hadde ingen plager etter keisersnitt. Anonymkode: cef0e...f05 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #18 Skrevet 13. mai 2023 Det er stor sjanse for at det blir bedre. Gi det litt mer tid. 3 mnd. etter fødselen var jeg også slapp som bare det i underlivet. For eksen var det å ha sex nesten som å putte penis i en bøtte for å sette det litt på spissen. Jeg hadde så dårlig kontroll at jeg rett og slett tisset på han når vi skulle ha sex. Når ungen var 8 mnd. var det blitt mye bedre. Jeg hadde god kontroll på muskulaturen da, selv om jeg nok var litt dårlig å trene bekkenbunnen. Det ble aldri helt som før, men så bra at jeg lever veldig fint med det. Skal nevnes at jeg levde med moderate smerter i underlivet i flere år etter. Ikke komstante, men smerter som kom av og til. Om du fortsatt sliter om 6-9mnd. burde du oppsøke hjelp. Det er mange som sliter med dette og det er dessverre vanskelig å få god hjelp i helsevesenet vårt til slike problemer. Du skal ikke måtte gå rundt med store plager i flere år, selv om det også er helt vanlig dessverre.. Jeg håper dette ordner seg ❤ Anonymkode: f57f9...2bc
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #19 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg blir bare mer og mer sikker på at jeg skal ha keisersnitt igjen! Helt uaktuelt å gå i måneder og år med ubehag og plager når man lett kan slippe helt unna. Hadde ingen plager etter keisersnitt. Anonymkode: cef0e...f05 Jeg ønsket sterkt keisersnitt grunnet fødselsangst og angst for hvordan underlivet ble. Alle fremstilte meg som en pyse, ble ikke hørt på av lege og samboer mente også at «herregud underlivet blir ikke ødelagt». Jeg skulle ØNSKE jeg tok keisersnitt og ikke hørte på alle andre Anonymkode: c2e5e...2ad 2 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #20 Skrevet 13. mai 2023 KristinF skrev (20 minutter siden): Husk, det er bare 3 mnd siden. Gi det mye mer tid😊 Bare tre måneder 😆 skulle faen ikke vært lov å si engang! Anonymkode: cef0e...f05 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå