AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #1 Skrevet 13. mai 2023 Hvorfor blir utlendinger så fornærmet når jeg sier at jeg ikke liker maten fra landet deres? Jeg har ingen problemer med at folk sier at de ikke liker norsk mat. Null problem, og jeg tar det verken som en fornærmelse eller tegn på at vedkommende har prøvd nok. Det må da være lov ikke like mat andre land. Eller er det bare utlendinger som har lov til å ikke like andre lands mat? Ikke all utenlandsk mat er godt, tvert i mot. Det meste smaker herk. Det er noen få hederlige unntak. Men de kan man telle på to hender. Anonymkode: 140cb...0a1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #2 Skrevet 13. mai 2023 Det meste av utenlandsk mat smaker herk? Så du spiser utelukkende kjøttkaker, brød og lefser uten kanel da? Poteter er fra Sør-Amerika. Tror folk blir mindre fornærmet om du lar være å si "jeg liker ikke maten fra landet ditt", men heller sier "unnskyld, men jeg mer kresen enn en grinete fireåring" Anonymkode: e8319...462 6 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #3 Skrevet 13. mai 2023 Er vel mer måten du sier det på, ingen oppegående mennesker blir fornærmet fordi andre ikke liker maten fe landet deres Anonymkode: 3c4ad...25c 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #4 Skrevet 13. mai 2023 Oppfører du deg i virkeligheten sånn som du skriver her, er det ikke rart om folk blir fornærmet. Veldig mange kulturer er stolte over maten sin, og å lage mat til andre er en selvfølge, samt tegn på respekt og kjærlighet. Liker du ikke polsk rødbetsuppe så er det greit nok, det. Men du trenger ikke å si det høyt Anonymkode: 71d45...a1f 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #5 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det meste av utenlandsk mat smaker herk? Så du spiser utelukkende kjøttkaker, brød og lefser uten kanel da? Poteter er fra Sør-Amerika. Tror folk blir mindre fornærmet om du lar være å si "jeg liker ikke maten fra landet ditt", men heller sier "unnskyld, men jeg mer kresen enn en grinete fireåring" Anonymkode: e8319...462 En matrett er ikke utenlandsk bare fordi råvaren kommer derfra. Paella blir ikke en norsk rett hvis man bruker norsk fisk i den. Anonymkode: 31da6...22b 3
Honey Dew Skrevet 13. mai 2023 #6 Skrevet 13. mai 2023 Jeg liker ikke den sterkt krydrete maten, uansett hvilket land den kommer fra. Pasta og pizza spises heller ikke i huset.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #7 Skrevet 13. mai 2023 Honey Dew skrev (6 minutter siden): Jeg liker ikke den sterkt krydrete maten, uansett hvilket land den kommer fra. Pasta og pizza spises heller ikke i huset. Hva? 60 millioner italienere kan ikke ta feil. Det er det rareste jeg har hørt. Noen som liker verken pizza eller pasta, to av de mest elskede mattypene i verden. Hva liker du best av matretter da? Anonymkode: 8ecef...3aa 4
Honey Dew Skrevet 13. mai 2023 #8 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva? 60 millioner italienere kan ikke ta feil. Det er det rareste jeg har hørt. Noen som liker verken pizza eller pasta, to av de mest elskede mattypene i verden. Hva liker du best av matretter da? Anonymkode: 8ecef...3aa Bondekost Hvorfor skal vi tvinges til å like pizza og pasta når vi faktisk ikke liker det? Det er litt merkelig: Liker du det ikke så skal du tvinges til å like det.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #9 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor blir utlendinger så fornærmet når jeg sier at jeg ikke liker maten fra landet deres? Jeg har ingen problemer med at folk sier at de ikke liker norsk mat. Null problem, og jeg tar det verken som en fornærmelse eller tegn på at vedkommende har prøvd nok. Det må da være lov ikke like mat andre land. Eller er det bare utlendinger som har lov til å ikke like andre lands mat? Ikke all utenlandsk mat er godt, tvert i mot. Det meste smaker herk. Det er noen få hederlige unntak. Men de kan man telle på to hender. Anonymkode: 140cb...0a1 Jeg elsker det meste av utenlandsk mat, men er faktisk ikke spesielt glad i fransk mat. Finner liksom ikke noe der som er like godt som meksikansk, indisk, italiensk osv.... men MÅ jeg si det hvis jeg møter en fransk person? Nei. Er mange nordmenn som sliter litt med folkeskikken, og du virker som et skikkelig prakteksempel. Anonymkode: c9105...9a1 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #10 Skrevet 13. mai 2023 Mulig fordi det er et eller annet veldig sneversynt og fordummende med slike uttalelser. Det er helt greit å ikke like en sterk curry, eller pasta vongole. Men å si at man ikke liker "Italiensk" blir for dumt. Da deler av det Italienske kjøkken har retter som kan minne om det Norske. Gode kjøttgryter, grillet fisk og grønnsaker, med mer. Anonymkode: a7d63...5f6 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #11 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg elsker det meste av utenlandsk mat, men er faktisk ikke spesielt glad i fransk mat. Finner liksom ikke noe der som er like godt som meksikansk, indisk, italiensk osv.... men MÅ jeg si det hvis jeg møter en fransk person? Nei. Er mange nordmenn som sliter litt med folkeskikken, og du virker som et skikkelig prakteksempel. Anonymkode: c9105...9a1 Beouf bourguignon, quiche, løksuppe, filet mignion, crepes... Anonymkode: a7d63...5f6 1
Gjest Adobyen Skrevet 17. mai 2023 #12 Skrevet 17. mai 2023 (endret) Jeg liker ikke veldig sterkt krydret mat og blir kvalm av karri og koriander, men jeg er glad i chili i små mengder, og hvitløk. Ellers er jeg veldig glad i fisk og sjømat, inkludert bacalao, sushi, sashimi, lutefisk og spekesild. Jeg er også glad i norsk tradisjonsmat, hverdagskost, og foretrekker poteter og rotgrønnsaker fremfor pasta og ris. Jeg liker veldig mye forskjellig, og det dukker stadig opp noe nytt å prøve seg på. Endret 17. mai 2023 av Adobyen
Tanuki Skrevet 17. mai 2023 #13 Skrevet 17. mai 2023 Elsker utenlandsk mat, for meg er norsk bondekost utrolig trist mat som kun spises en gang i blandt.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #14 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 11.04): Hvorfor blir utlendinger så fornærmet når jeg sier at jeg ikke liker maten fra landet deres? Jeg har ingen problemer med at folk sier at de ikke liker norsk mat. Null problem, og jeg tar det verken som en fornærmelse eller tegn på at vedkommende har prøvd nok. Det må da være lov ikke like mat andre land. Eller er det bare utlendinger som har lov til å ikke like andre lands mat? Ikke all utenlandsk mat er godt, tvert i mot. Det meste smaker herk. Det er noen få hederlige unntak. Men de kan man telle på to hender. Anonymkode: 140cb...0a1 Jeg hater norsk mat. Stusselig mat og smaker nesten ingenting. Så skjønner ikke hvorfor noen skulle bli sint på deg fordi du sier det med maten. Anonymkode: b40c1...e00
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #15 Skrevet 17. mai 2023 Fordi de kommer fra en kultur der folk har lært seg høflighet? Fordi voksne folk ikke går rundt og proklamerer at de ikke «liker» mat? Fordi man alltid spiser det man får servert, takker og roser maten? Fordi du rett og slett virker korka når du ikke forstår at dette handler om vaner og tilvenning? Anonymkode: 2cacf...b61 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #16 Skrevet 17. mai 2023 Jeg er ganske sikker på at alle finner noe de liker i de fleste kulturer. Å være voksen å si «jeg liker bare norsk mat jeg» høres utrolig barnslig ut. Anonymkode: 01521...4de
000VF000 Skrevet 17. mai 2023 #17 Skrevet 17. mai 2023 Klart det er lov å ikke like all mat. Personlig synes jeg ikke at indisk er spesielt godt.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #18 Skrevet 17. mai 2023 En i familien er sammen med en fra et afrikansk land. Hen var på besøk her. Fikk servert norsk mat og proklamerte høyt og tydelig både med ord og ansiktsuttrykk hvor mye hen mislikte maten hen fikk. Norsk mat var visst veldig ekkelt! Må innrømme at jeg syntes det var veldig uhøflig. Hvor vanskelig kan det være å heller bare pirke litt i maten og heller spise litt brødmat senere? Hadde aldri i verden vært så tydelig på at jeg ikke likte maten noen serverte meg. Uhøflig rett og slett. Anonymkode: cac2d...2d9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #19 Skrevet 17. mai 2023 Er lov det. Kanskje det har noe med kontekst å gjøre, du sier det ikke når du er invitert hjem til noen som har disket opp med masse retter fra hjemlandet liksom.. Det gjelder jo ikke bare utlendinger forøvrig, norsk mat ble vel kåret til verdens verste omtrent her om dagen, og nordmenn flippet jo litt ut. Samme når en eller annet utlending våget å si at fårikål smakte dritt, husker det var en sak på VG også, og sikkert ble en tråd på KG av.. 😅 Og vi har jo ingen stor matkultur engang (og maten vår er også ganske døll). I andre land som for eksempel Italia eller Frankrike så ligger det mye mer stolthet og kultur i maten, det er en del av dem, så for de er det nok litt fornærmende. Eller, akkurat en italiener eller franskmann blir vel ikke fornærmet om du ikke liker maten deres, de synes vel heller du er en idiot. Anonymkode: 8322a...b71
Brunhilde Skrevet 17. mai 2023 #20 Skrevet 17. mai 2023 Honey Dew skrev (På 13.5.2023 den 13.24): Jeg liker ikke den sterkt krydrete maten, uansett hvilket land den kommer fra. Pasta og pizza spises heller ikke i huset. Av og til må jeg innrømme at jeg undrer meg over alderen din Men det er selvfølgelig helt greit å ikke like sterkt krydret mat. Jeg, derimot, elsker det, spesielt når maten er godt balansert. Tanuki skrev (51 minutter siden): Elsker utenlandsk mat, for meg er norsk bondekost utrolig trist mat som kun spises en gang i blandt. Jeg er elsker også utenlandsk mat, men jeg er også glad i godt tillaget norsk bondekost. Ikke alt, og ikke grøt, men mye er godt hvis det er laget av noen som kan lage mat. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En i familien er sammen med en fra et afrikansk land. Hen var på besøk her. Fikk servert norsk mat og proklamerte høyt og tydelig både med ord og ansiktsuttrykk hvor mye hen mislikte maten hen fikk. Norsk mat var visst veldig ekkelt! Må innrømme at jeg syntes det var veldig uhøflig. Hvor vanskelig kan det være å heller bare pirke litt i maten og heller spise litt brødmat senere? Hadde aldri i verden vært så tydelig på at jeg ikke likte maten noen serverte meg. Uhøflig rett og slett. Anonymkode: cac2d...2d9 Uhøflig, ja, absolutt, Nå sier du jo ikke noe om hva du serverte, men om du hadde servert meg, som er helnorsk, risgrøt så er jeg redd jeg ikke hadde klart å skjule at jeg absolutt ikke liker det. Men ja, gjesten din var like uhøflig som ts virker å være. Det er lov å ikke like mat, men det er også lov å gi uttrykk for det på en diskret og høflig måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå